Nieuws van de Week, 6 Juni 2021
Entertainment en Retail. Spacecasts. Twitter Blue. Dark Patterns. Framing en Winning the Internet. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.
#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse
Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 6 Juni) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest.
#1 Retailtainment
We openen deze week met een meer dan interessante toekomstvisie voor de retailwereld. Een long read van Marie Dollé in haar nieuwsbrief “In Bed With Social”. Het is een mooie meltkroes van conversaties, verhalen vertellen, digital twins en nog veel meer. Wil je begrijpen wat er op dit moment allemaal speelt en wat ons staat te wachten dan is dit een must read! Al deze innovaties geven één ding zeker aan: de wereld van retailtainment verandert snel. Zoals Arthur C. Clarke zei: “Elke geavanceerde technologie is niet te onderscheiden van magie.”. Dus, maak je klaar wereld!
#2 Spacecasts
Nieuwe producten ontstaan vaak door twee bestaande producten te combineren. In dit geval misschien niet zo heel revolutionair maar wel aardig bedacht. Waar hebben we het hier over? Als je goed naar de naam kijkt kan je twee componenten misschien ontleden. Space; het social audio platform van Twitter en Cast; het achtervoegsel van de podcast. Combineer die twee en je hebt Spacecast. Wanneer je bang bent voor de verschrikkelijke FOMO die Clubhouse en Twitter Spaces veroorzaken (het ding met beide is dat ze LIVE zijn en dat je erbij MOET ZIJN), dan is Spacecasts de oplossing. Het is een podcastserie die geselecteerde Twitter Space- en Clubhouse-gesprekken aanbiedt als een ‘luister opnieuw’-service. Uiteraard om er straks ook weer een verdienmodel aan te hangen.
#3 Voice PlayBook
Het was mede door de audio revolutie even een beetje weggezakt maar dat wil niet zeggen dat er intussen weer stappen worden gemaakt in het voice domein. Is voice geen audio dan? Zeker! Maar dan wel een specifieke vorm omdat het in tegenstelling tot de conversatie veel meer gericht is op de experience om diensten en problemen makkelijker op te lossen door het gebruik van een stem. Google heeft een Voice Playbook uitgebracht en het bevat veel informatie om in relatief eenvoudige bewoordingen uit te leggen hoe spraaktechnologie tegenwoordig wordt gebruikt. Volgens Google kunnen spraakinteracties worden gedefinieerd als opnemen, opdrachten, conversatie en dicteren. Daarnaast nemen de internationale toepassingen toe. Denk aan gebruikers met een beperkte geletterdheid, of ze raken gefrustreerd over de snelheid van het typen in niet-Latijnse karakters, aangezien een alinea in het Hindi drie keer zo lang duurt als in het Engels.
#4 Twitter Blue
De eerste vorm van B2C van Twitter is een feit. Als gebruiker van Twitter kan je nu een abonnement afnemen voor € 2,99 per maand. De dienst heet Twitter Blue. Daarvoor krijg je als gebruiker een paar exclusieve gebruiksmogelijkheden. Je kunt dan Bookmark Folders maken voor al je Twitter bookmarks. De Undo tweet: voordat je een tweet plaatst kan je die nog snel verwijderen als je bijvoorbeeld iemand vergeten bent te taggen of een spelfout ziet. En als laatste de Leesmodus: Met de leesmodus kun je threads lezen zonder de extra opmaak. Je ziet dus voornamelijk tekst, zonder allerlei interface-elementen.
#5 Are celebrities ruining podcasting?
Met de groei van het medium podcast wordt het steeds moeilijker om op te vallen in de massa. En dan vallen we altijd snel weer terug op het middel dat schijnbaar van alle tijden is. Trek een blik bekende landgenoten open en succes is verzekerd. The Guardian beschrijft in dit verhaal de groeiende trend naar de celebrity chit-chat. “Bedrijven zijn terughoudend om het werk te doen om nieuw publiek te vinden en ze in podcasting te brengen”, stelt Renay Richardson. “Het is makkelijker om in de behoefte van een bestaand publiek te voorzien dan te ontdekken wat er nodig is om een nieuw publiek te creëren. Dus is de logische oplossing: ‘Laten we er een beroemdheid in stoppen en vertrouwen op hun jarenlange ervaring met het bouwen van hun eigen merk.’
Jammer want inmiddels weten we dat juist de podcasts met een goed narratief, met een mind opening ontdekking of gewoon goede journalistiek zorgen voor grote successen. Ook voor adverteerders. Zo laat het onderzoek van Airborne zien naar de merkeffecten voor de BankGiro Loterij middels de podcast “Topstukken”. De verhalende podcast heeft een significant positief effect van bijna +30% op de houding ten aanzien van de BankGiro Loterij; het merk wordt ‘sympathieker’ en ‘vriendelijker’ ervaren. De luisteraars vinden de verhalen van Topstukken leerzaam en associëren de BankGiro Loterij na het luisteren van de podcast beduidend vaker met ‘cultuur’. Het percentage onder de vrijwillige luisteraars dat zegt te willen meespelen met de BankGiro Loterij is bijna verdubbeld.
#6 Framing Effect
Kies je liever voor een yoghurt met 10% vet of 90% vetvrij? Een mooi voorbeeld van een “frame”. We komen het begrip steeds vaker tegen. Het kiezen van een frame kan niet alleen zorgdragen voor keuze, het kan ook nog eens uiterst effect zijn om percepties van mensen/doelgroepen te veranderen. Zonder het te weten, zijn veel van de beslissingen die we nemen door de jaren heen beïnvloed door cognitieve vooringenomenheid. Een frame kan je helpen dit te doorbreken. Lees maar in dit duidelijke verhaal van Anne-Laure Le Cunff.
#7 Dark Patterns
Ik las in De Correspondent deze week een verhaal over de verleidende en misleidende webshop. Dat fenomeen kennen we natuurlijk allemaal. Dat technieken van verleiding of “persuasion” worden toegepast constateren we dagelijks. Of dat nu echt leidt tot een goede customer experience wens ik te betwijfelen maar voor de sales zal het ongetwijfeld werken. Via het verhaal in De Correspondent kwam ik terecht op de website Dark Patterns. Je zou kunnen zeggen dat het een mooie aanvulling is op het lijstje van Cialdini. Deze site wordt gemaakt en onderhouden door Harry Brignull. Hij is een UX specialist die de term Dark Patterns op de kaart heeft gezet. Daarom deze week aandacht voor Dark Patterns omdat het nog eens goed laat zien wat nu de “verleidende” mogelijkheden zijn maar met name het onderdeel “Hall of Shame”. Misschien dat het helpt om de volgende keer nog eens goed na te denken voordat je deze technieken inzet.
#8 Most shared Links
Winning the Internet is weer een prachtig project van The Pudding. En mocht dit lukken dan hoef ik voortaan geen Nieuwsbrief meer te maken voor de zondagochtend. Wat is het idee. Ze maken een real time data gedreven overzicht van alle links uit 129 goede nieuwsbrieven. Des te meer nieuwsbrieven dezelfde link bevatten hoe hoger de ranking van dat artikel. Dan weet je zeker dat je de belangrijkste content gezien hebt. Briljant idee.
#9 WhatNot
Zoals je al kon zien in het verhaal van Retailtainment is er een groeiende populariteit voor Live shoppen via een videostream. We bespraken deze trend al eerder maar nu is er ook een live shopping video platform voor tweedehands producten. Veelal producten die behoren tot een collectie zoals Pokémon cards, voetbalkaartjes enz. WhatNot de eerste die hier mee de markt binnenkomt. Een alternatief voor Marktplaats?
#10 Adgreen
De bureauwereld goes green. Vanaf september komt er een tool die inzicht geeft in wat de footprint is van het produceren van een campagne. Het project heet AdGreen. Het wil reclamebureaus helpen de CO2-uitstoot van advertentieproductie te volgen. De calculator zal in september 2021 van start gaan en zal laten zien hoeveel CO2 wordt toegeschreven aan welk type activiteit, welke leverancier de meeste koolstof heeft geproduceerd en het zal merken, klanten en bureaus inzicht geven in carbon footprint. De tool maakt deel uit van het Ad Net Zero-initiatief, dat wordt gesteund door partijen zoals Havas, Unilever en WPP.
# Podcast van de week
Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: Inside Trader Joe’s’ van Trader Joe’s.
Trader Joe’s is een keten van buurtsupermarkten. Trader Joe onderscheidt zich door alle producten rechtstreeks bij de leverancier te kopen. In de podcast neemt Trader Joe de luisteraars mee in het gehele proces. Ze laten de verhalen horen achter de producten. En laat dat nu juist prima aansluiten bij de interesse van de luisteraars die op zoek zijn naar verhalen over de liefde voor eten en de natuur. Luister de podcast van de week hier.
En als extra persoonlijke tip wil ik ook nog even aandacht voor de laatste (en de andere natuurlijk ook) aflevering van MonkeyTalk. Irene Koel in gesprek met Jitske Kramer over Chiefs en Magicians. Over cultuur en creativiteit. Creativiteit volgens de antropologische wetenschap is “Matter out of Space”. Luisteren dus!
Tot volgende week!
0 reacties