Nieuws van de Week, 30 Mei 2021

Poparazzi een nieuwe hit? Geriatric Millennial, een micro generatie? Een prachtige internet map, een heerlijke commercial van Lucozade (energydrink) en een diepe duik in de wereld van TikTok, Instagram en Facebook. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.

 

#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 30 Mei) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. 

#1 TikTok Case Study

Na mijn vorige post over de mannen van Growth Design ontving ik deze week een alleraardigste bedankmail een van de oprichters. En de mail eindigde met de tip dat hun case study van TikTok misschien ook wel interessant zou kunnen zijn voor de lezers van deze wekelijke update. En laat dat nu net goed uitkomen in de lijst van onderwerpen van deze week. Dus Louis-Xavier Lavallee, thanks for the tip. And without further delay; here’s the Case Study van Growth Design over TikTok. Inderdaad heerlijk om weer even doorheen te klikken en de adviezen tot je te nemen. Tip: gebruik een laptop en de keyboard pijlen.

#2 TikTok for Business

Met de case study van Growth Design als vertrekpunt is hier een zeer uitgebreide “deep dive” over TikTok.  De kiddo van sociale netwerken deelt een enorme gids met tips, strategieën en inspiratie om kleine bedrijven te helpen. TikTok haalde onlangs de grens van 100 miljoen actieve maandelijkse gebruikers in Europa. 57% van de respondenten is geïnspireerd om iets via de app te kopen. 67% van de TikTok’ers is ouder dan 25. Het zijn dus niet alleen jongeren die dit TikTok-ding gebruiken: het zijn ook hun tantes en ooms en grootouders.

 

#3 Instagram Engagement Report

Nog een “deep dive”. Hubspot en Mention analyseerden meer dan 100 miljoen instagramposts. In dit rapport vind je de resultaten van dit onderzoek. Over wie de Instagram community nu eigenlijk is. Wat zijn de triggers voor engagement? Wat leren de data ons over de captions, hashtags en tags? Uiteraard nog veel meer relevante insights. De meest boeiende getagde Instagram-accounts zijn gerelateerd aan beauty en cosmetica. De ideale positie voor bijschriften ligt in het bereik van 500-1.000 en 1.000-2.000 tekens. Carrouselposts overtroffen zowel enkele afbeelding- als videopost als de meest boeiende post dit jaar. 53,6% van de Instagram-volgers heeft minder dan 1.000 volgers. Hier kan je het rapport downloaden.

 

 

#4 Facebook inspiratie

We kennen het allemaal. Even een totaal gebrek aan creativiteit op het moment dat je een Facebook post moet maken. Wat is er dan beter dan een site vol inspiratie. Waarbij het uitgangspunt van de post het realiseren van een doelstelling is. Hoe fijn! Immers de vraag naar creatieve Facebook-advertenties wordt steeds groter. Verhoogde concurrentie in een post-COVID-landschap en verminderde gegevens dankzij iOS 14.5 hebben het belang ervan alleen maar vergroot. Dus in drie stappen op naar betere Facebook ads. 1) Meten: vier statistieken, één trechter en je ‘echte’ doelstellingen. 2) Bouwen: drie regels om elke advertentie te maken op basis van een vijfdelige anatomie van een ad. 3) Inspiratie: 30 advertentietypen + 90 voorbeelden van Facebook-advertentiemateriaal. Dat alles van het Common Thread Collective.

 

#5 Lucozade

Gewoon omdat er soms van die commercials voorbijkomen die staan als een huis. Kijk even naar deze 40 seconden van Lucozade. Een energiedrankje. En holy wat klopt dat met het verhaaltje. “We wilden iets creëren waardoor mensen zich goed voelden en lachen. Een eenvoudige manier om de positieve energie van Lucozade tot leven te brengen en te laten zien hoe het voelt om op je best te zijn ”, zegt Adam & Eve / DDB creatief directeur Genevieve Gransden. “Maar als het gaat om het tonen van energie, zijn er zoveel advertenties die dit al doen, met dansen of zingen enz. De uitdaging was dus om een ​​manier te vinden om dit op een originele manier te doen.” Conclusie: Méér dan gelukt!

#6 Map of the Internet 2021

Waar mensen soms de tijd vandaan halen om dit monnikenwerk te doen zal altijd wel een vraag blijven. Maar het resultaat is er dan ook wel naar. Het internet vertaald naar een oude wereldkaart. Als je inzoomt op de verschillende landen kan zie je zelfs de onderliggende subdomeinen van de hoofddomeinen. Wat een heerlijk idee. Zou het zomaar ergens aan een muur kunnen hangen.

 

#7 Cartoonize your world

Een cartoon maken van een foto van jezelf was natuurlijk al mogelijk. Overigens kan je dat ook via deze site. Maar nieuw is de optie om ook een volledige video om te zetten in een cartoonversie. Snel en van een behoorlijke kwaliteit.

 

#8 Big Tech and The Creator Economy

Een aardig verhaal van Reuters dat maar weer eens aangeeft waarom de Creator Economy inmiddels uitgroeit tot een serieuze ontwikkeling om rekening mee te houden. “De macht is verschoven van de platforms naar de makers”, zegt Josh Constine van risicokapitaalbedrijf SignalFire, dat investeert in populaire audiochat-app Clubhouse. “De platforms zijn opeens allemaal wakker en realiseren zich dat ze een groot gevaar lopen hun arbeidskrachten te verliezen als ze deze functies niet zouden toevoegen.”

#9 Poparazzi

Poparazzi is een nieuwe social app die inmiddels met stip op de download lijsten is binnengekomen. Poparazzi is een app voor het delen van foto’s die gebruikers aanmoedigt om foto’s van hun vrienden te maken en te delen. Er is geen camera aan de voorkant, dus selfies kunnen niet gemaakt worden. In plaats daarvan maken gebruikers foto’s van hun vrienden en taggen ze, waarbij ze een paparazzi-opname nabootsen. Het profiel van een gebruiker bestaat uit foto’s die zijn gemaakt door hun vrienden. Gebruikers hebben ook de mogelijkheid om te beperken wie foto’s van hen kan maken en welke foto’s op hun profiel worden weergegeven. De app debuteerde afgelopen maandag en bleef ook op dinsdag nummer 1. Het concept is bedoeld om de cultuur van Instagram uit te dagen, waar gebruikers juist (glamour)foto’s van zichzelf posten. “We hebben Poparazzi gebouwd om de druk weg te nemen om perfect te zijn. Dus geen foto’s van jezelf plaatsen, maar de nadruk leggen waar het altijd al had moeten zijn: op de mensen met wie je bent’, zei Marina Del Rey, de in Californië gevestigde startup in een blogpost. De bèta is “een paar maanden geleden” gelanceerd en de App Store-pagina heeft volgens het bedrijf meer dan 500.000 pre-installaties verzameld.

#10 Why the Hybrid Workforce of the Future Depends on the ‘Geriatric Millennial’

Waarom hangt het (hybride) personeelsbestand van de toekomst af van de ‘Geriatric Millennial’? Een goede vraag. Want wie is de Geriatric Millennial? En waar bevindt deze groep zich in het rijtje van de generaties? Geriatrische millennials zijn een speciale microgeneratie geboren in het begin van de jaren tachtig die vertrouwd is met zowel analoge als digitale vormen van communicatie. Ze waren de eerste generatie die opgroeide met technologie zoals een pc in hun huis. Deze microgeneratie blijkt cruciaal voor de toekomst van organisaties omdat zijn de linking pins zijn tussen de nieuwe en de oude generaties omdat zij nog de (noodzakelijke) kennis hebben van de belangrijke zaken uit het verleden. Zie dit prachtige voorbeeld van een gemist telefoongesprek.

Sam: Someone called.

Me: Who?

Sam: Bob.

Me: Bob from Idaho? From Minnesota?

Sam: Not sure which…

Me: What did he say?

Sam: He asked you to call him back.

 

Podcast van de week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: “Blazing Trails” van Salesforce

Met het post-corona-tijdperk in zicht, is de grote vraag hoe onze werkroutine er straks uit gaat zien. Misschien wel een soort hybride vorm. Maar hoe organiseer je zoiets als bedrijf? Het is één van de thema’s die voorkomt in de podcast Blazing Trails. Elke week worden experts uitgenodigd om van gedachten te wisselen over moeilijkheden en uitdagingen waar bedrijven tegenaan lopen. Op een eerlijke en realistische manier praten over herkenbare en soms ook controversiële thema’s. Dat maakt de productie geloofwaardig, maar communiceert ook nog op een slimme manier de merkboodschap: Salesforce snapt de uitdagingen van bedrijven en helpt om daar op in te spelen. 

Luister de podcast van de week hier.

 

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 22 Januari 2023

Een kijkje in de toekomst met de Future 100. Lex de AI wordprocessor. P&G bespaart budget door inhouse agency. Vis in blik nieuwe TikTok hype en het indrukwekkende verhaal van Ralph het testkonijn. Mooie zondag!   #1 Future 100 Het is één van die overzichten waar...

Nieuws van de Week, 8 Januari 2023

Een rabbit hole aan trendrapporten. Uiteraard aandacht voor generatieve ai. Waarom we niet langer notities moeten maken. Een meme zoekmachine. Mooie zondag!   #1 100+ Trend Reports 2023 Een nieuw jaar is een uitgelezen moment voor bedrijven, organisaties en merken om...

Nieuws van de Week, 30 December 2022

2022 in 22 verhalen. Wat zijn de verhalen van 2022 die indruk hebben gemaakt? Verhalen die je voorzien van extra inzicht, opvallen door creativiteit, je meenemen in een wereld die je nog niet zo goed kent of gewoon de moeite van het lezen of kijken waard zijn. Uit de...

Nieuws van de Week, 11 December 2022

Voor de verandering slecht één onderwerp. ChatGPT. Omdat het zo maar eens kan zorgen voor een transformatie op alle mogelijke terreinen binnen ons vakgebied. Mooie zondag.   #1 ChatGPT Het zag er naar uit dat we 2022 gewoon rustig zouden afsluiten. De grote...

Nieuws van de Week, 27 November 2022

Wat doe je als je land verdwijnt onder de zeespiegel? Het verhaal van MrBeast en een mooi verhaal over een driehoek. Nike en virtuele co-creatie in Dot Swoosh. En de nieuwe Frank Peters is uit. Mooie zondag.   #1 Tuvalu Hoe maak je duidelijk dat de toekomst van je...

Nieuws van de Week, 13 November 2022

Een schatkamer voor Marketing Effectiviteit. SMS-marketing werkt echt. BrewDog heeft ook een mening over het WK. Alles over Mastodon en keyboard van LEGO. Mooie zondag.   #1 De Boost voor Marketing Effectiviteit Marketingeffectiviteit is niet zomaar een 'nice to...

Nieuws van de Week, 6 November 2022

De Metaverse en de Miniverse. Je persoonlijke archief of mirrorworld via Rewind. Bestaat de LinkedIn influencer? Snoop Dog en kinderen. En een innovatieve pleasure toy met boodschap. Mooie zondag.   #1 De Metaverse bezien vanuit een groter perspectief   Onze vriend...

Nieuws van de Week, 30 Oktober 2022

Creativiteit in een ander perspectief. Een geweldige vooraper in Monkeytalk. De ongekende kracht van Content Curation. Moonwalkers en je eigen profielfoto gemaakt door een AI. Mooie zondag.   #1 Creativiteit Het blijft een prachtig woord. Alleen al de discussie over...

Nieuws van de Week, 23 Oktober 2022

Een nieuw opleidingscollectief van vakidioten. Waar gaat Social Media heen? Een toolkit om aan de slag te gaan met de toekomst. Een gedegen onderzoek naar Owned media en content volgens GPT-3. Mooie zondag.   #1 Iris Academy Het grootste nieuws van deze week was...

Nieuws van de Week, 16 Oktober 2022

De wonderlijke wereld van de Bots. De toekomst volgens Ben Evans. De beste content briefings templates. Vergaderen in 3D. En natuurlijk nog wat opvallende AI toepassingen. Mooie zondag.   #1 Bots Mede door de (mogelijke) overname van Twitter door Elon Musk is er weer...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid