Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film ‘Poor Thing” en ‘All You Can….’ als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!

 

#1 Power to the people – Sender receiver, receiver sender? 

Brittany Pietsch, een voormalige medewerker van Cloudflare, plaatste een video van negen minuten op TikTok waarin ze haar ontslag bij het bedrijf documenteerde. De video ging viraal, met meer dan 22,8 miljoen weergaven. In de video uitte Pietsch haar frustratie en verdedigde ze haar werk, waarbij ze aangaf dat ze alleen maar positieve feedback had ontvangen van haar manager. De video leidde tot een debat over de slechte HR-praktijken bij Cloudflare en de impact van heimelijke opnamen op de reputatie van een bedrijf. Interessante discussies om te volgen, maar er is nog iets anders interessants gaande.

We zijn geneigd gelijk te kijken naar de impact van nieuwe technologische en maatschappelijke ontwikkelingen, maar niet naar de processen die het veroorzaken. Het ontslag filmpje van Brittany is hier een goed voorbeeld van, want als we inzoomen op de processen zien we een ontwikkeling. Een verandering van het zender-ontvanger model. Gert roept het al langer en het lijkt steeds relevanter te worden. 

Waar de zender voorheen kon blijven zenden zonder antwoord van de ontvanger, lag het evenwicht scheef in het voordeel van de zender. Tenminste, dat is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk. Hoe dan ook, met de ontwikkelingen in media is de macht van de pen (of stem, of beeld) van het model aan het draaien, misschien wel met 180 graden. De traditionele ontvanger, in dit geval Pietsch, heeft informatie kunnen bundelen en terugsturen. Niet direct terug naar de zender, maar wel indirect, wat misschien nog wel meer impact heeft in deze digitale wereld. Het kan immers niet in de doofpot worden gestopt. Het gevolg? Een debat over de slechte HR-praktijken bij Cloudflare en de impact van heimelijke opnames op de reputatie van een bedrijf. Beter zou zijn, dat je als organisatie beter kunt luisteren naar het geluid van je ontvanger (zowel werknemers als consumenten). Met als resultaat dat het nieuwe zender-ontvanger model niet opnieuw uitbalanceert in het voordeel van de ontvanger, maar dat het evenredig in evenwicht blijft. Als bedrijven niet luisteren, is het risico dat jouw uitbestede positionering strategie in het niet wordt gedaan door een video vanuit de ontvanger binnen 9 minuten.

#2 Communicatie voor alles dat (nog niet) kan communiceren

De afgelopen jaren horen we steeds meer geluid uit hoeken die (nog) niet kunnen spreken. Er wordt meer aandacht besteed aan de leefbaarheid van de aarde in de toekomst, wat resulteert in nieuwe initiatieven zoals het Lab Toekomstige Generaties. Naast menselijke stemmen komt er ook meer geluid uit ecologische perspectieven. In 2008 was Ecuador het eerste land dat de belangen van de levende wereld opnam in de grondwet. In 2017 werden voor het eerst individuele rechten toegekend aan een berg, een bos en een rivier in Nieuw-Zeeland. Deze entiteiten hebben nu, als rechtspersonen, een juridische status die gelijkstaat aan die van mensen en bedrijven. Over de hele wereld worden nu rechten toegekend aan diverse vormen van natuur, variërend van een natuurpark in Canada tot een lagune in Spanje, die als eerste in Europa deze erkenning ontving. In Nederland fungeert de Ambassade van de Noordzee als vertegenwoordiger voor de belangen van de Noordzee.

Afgelopen week verscheen er een artikel in de Volkskrant met de titel ‘In de ‘zoöperatie’ hebben planten en dieren medezeggenschap via een menselijke woordvoerder’. Het beschrijft een concept genaamd de ‘zoöperatie’, waarin planten en dieren inspraak hebben via een menselijke woordvoerder, bij voorkeur een ecoloog die het gedrag van dieren en natuur kan vertalen naar mensen. Het idee is dat deze woordvoerder namens de flora en fauna optreedt, waardoor ze op een indirecte manier betrokken zijn bij besluitvormingsprocessen die hun belangen aangaan.

Om doeltreffend te communiceren is het cruciaal goed te luisteren naar de ontvanger en hierop te acteren. Net zoals het voorbeeld hierboven (#1) illustreert, ondergaat het zender-ontvanger model een metamorfose. Misschien moeten we niet alleen echt beginnen met luisteren naar de ontvanger, maar echt luisteren in het algemeen. Wie bereiken we met onze boodschap en welke invloed heeft dit op hen? Wat hebben zij van mij nodig? Verder dan mensen, verder dan dieren, maar naar alles wat leeft. En denk je nu ‘ik kan wel een (dieren)ecoloog gebruiken’, Gijs Drenth helpt je graag verder.

#3 Intelligentie in Drie Dimensies: Menselijk, Kunstmatig en Onontdekt

Ken jij de beloega walvis? Met regelmaat zie ik filmpjes voorbijkomen waar beloega’s op intelligente wijze interacteren met mensen. Het eerste filmpje dat ik ooit tegenkwam was deze. En afgelopen vrijdag kwam ik deze tegen. 

In onze wereld vol technologische vooruitgang lijken we soms zo gefocust op het begrijpen van kunstmatige intelligentie dat we de fascinerende intelligentie van de natuur over het hoofd lijken te zien. Neem bijvoorbeeld de beloega walvissen, met hun ingewikkelde communicatie en diepgaande denkvermogen. Er is nog zoveel te ontdekken over de slimme wezens waarmee wij deze planeet delen.

En wat als de technologie die we ontwikkelen om AI te begrijpen ons kan helpen om te communiceren met niet-menselijke intelligenties? Kan kunstmatige intelligentie dienen als een soort tussenpersoon om de communicatie dieren te vergemakkelijken? Of zoals Arik Kershenbaum zooloog bij Cambridge University zegt: “wouldn’t it be nice to be able to say to wolves: “Go away!”. We’ve got a lot of conservation issues, so wouldn’t it be useful to be able to hear a gibbon saying: “Oh, crap, there’s no food here.”

Door een balans te vinden tussen het begrijpen van AI en het versterken van verbindingen met levende wezens om ons heen, kunnen we wellicht een holistischer begrip van bewustzijn ontwikkelen. Dit zou ook ons begrip van communicatie verder kunnen herdefiniëren in de wereld van intelligentie-verkenning.


*Er is discussie over of het zorgelijk is dat de beloega zo dicht bij mensen komt. Er wordt gespeculeerd dat deze beloega getraind was als Russische spion, maar ontsnapt is en nu een eenzaam bestaan leidt dat afhankelijk is van mensen.

#4 To Restore Oneself 

Restaurants zijn niet langer slechts eetgelegenheden; het zijn bedrijven geworden die bewust werken aan het creëren van een unieke identiteit en positionering. Vergelijkbaar met marketingprincipes bepaalt branding hoe een restaurant zich wil presenteren aan het publiek en welk imago het wil uitdragen.

De term ‘restaurant’ komt van het Frans ‘restaurer’, wat ‘jezelf herstellen’ betekent. Deze term is afgeleid van een van de eerste westerse restaurants waar alleen bouillon werd geserveerd, bekend als ‘restorative broth’. Dit was in 1700. Pas in 1800 opende het eerste moderne restaurant haar deuren, een plek waar mensen zelf konden kiezen wat ze geserveerd wilden krijgen. In China en Japan bestonden restaurants al rond 1100 na Christus, ontstaan door handelsroutes. Ondernemers bouwden restaurants die de eetgewoonten van reizende handelaren tegemoetkwamen. Japan ontwikkelde in de 16e eeuw een unieke restaurantcultuur gebaseerd op theetradities. Chef-kok Sen no Rikyu creëerde de kaiseki-dineringstraditie, met complete proeverij menu’s die het verhaal van een specifieke plaats en seizoen vertellen. Rikyu’s kleinzonen voegden speciale serveerschalen en bestek toe, passend bij de esthetiek van het geserveerde voedsel. Hiermee waren de Japanners het westen ruim vijfhonderd jaar voor met hun hedendaagse ‘seizoensgebonden’ en ‘lokale’ bewegingen.

Restaurants passen zich meer en meer aan, aan de groeiende vraag naar onder andere persoonlijkheid, duurzaamheid, lokale producten en beleving. Door maatschappelijke veranderingen en trends te omarmen laten restaurants zien dat ze relevant zijn en inspelen op de behoeften van de consument. In dit verband spelen communicatie en marketing een cruciale rol. Het gaat niet alleen om het serveren van lekker eten met goede service; het draait ook om het vertellen van een verhaal en het creëren van een algehele ervaring. Menukaarten, websites, interieurontwerp, icons en andere aspecten van storytelling fungeren als communicatiemiddelen om het merk van het restaurant over te brengen. Het helpt niet alleen bij het opbouwen van merkbekendheid, maar ook bij het creëren van een emotionele connectie; iets wat ook steeds noodzakelijker wordt bij ‘andere merken’. Ik noem dit ook wel Humanization.

Kortom, de geschiedenis van restaurants weerspiegelt een verschuiving van een eetgelegenheid naar een meer holistische restaurant ervaring. Een moderne manier om ‘jezelf te herstellen’.


.

#5 Future 100

Ieder jaar publiceerde Wunderman Thompson hun trendrapport Future 100. Maar Wunderman Thompson is intussen overgegaan in het bureau VML. Dat gegeven deed de vraag rijzen of het rapport ook dit jaar weer zou verschijnen. Maar gelukkig zet VML deze traditie weer voort. Dus voor de liefhebbers is hier weer de link naar dit geestverruimende boekwerk. Stond het rapport van vorig jaar behoorlijk in het teken van kunstmatige intelligentie (AI) dit jaar zijn de thema’s: governance, creativiteit en filosofisch denken. Consumenten vragen zich steeds meer af wat het betekent om mens te zijn in een tijd waarin de technologische vooruitgang de scheidslijn tussen echt en virtueel steeds meer afbrokkelt. Dus neem even de tijd, kopje koffie of thee en duik in vergezichten over Cultuur, Technologie, Reizen, Merken en Marketing, Eten en drinken, Beauty, Retail, Luxery, Gezondheid of Innovatie. Sommige ontwikkelingen lijken wellicht klein of een beetje vreemd maar geven zeker een mooie kijk om het hoekje. Aanrader dus. Als de link werkt kan je het rapport hier inzien en anders even downloaden via de site van VML.

 

#6 2034

Wie het weet mag het zeggen. Hoe ziet de wereld eruit over 10 jaar? Na alle trends uit de Future 100 voor de komende periode gaat het verhaal van Rex Woodbury nog wat verder. Die maakt een sprong naar 2034. Als haakje gebruikt hij de film ‘Poor Things’. Ik heb deze film zelf niet gezien maar volgens Rex is dit verhaal ongelooflijk, absurd en raar. De film vertelt het verhaal van Bella Baxter, gespeeld door Emma Stone. Bella is de creatie van een gekke wetenschapper die Bella’s zwangere, nauwelijks ademende lichaam vond na een zelfmoordpoging en – in een grof experiment – haar hersenen verving door de hersenen van haar ongeboren kind. De film volgt Bella’s pad naar volwassenheid. In ‘Poor Things’ zien we Bella met frisse ogen naar de wereld kijken. Ze twijfelt aan alles. De film gaat in de kern over een jonge vrouw die afvraagt waarom de dingen zijn zoals ze zijn; ze is in staat zich een wereld voor te stellen die heel anders is dan de hare. Een manier van kijken die we vaker zouden moeten bezigen. Met deze gedachte als basis neemt Rex de lezer mee in mogelijke ontwikkelingen voor 2034. En belangrijk, het is niet van belang of nu precies deze ontwikkelingen daadwerkelijk plaats gaan vinden. Het is belangrijk dat je naar de ontwikkelingen blijft kijken vanuit een verwonderend perspectief. En daarvoor hoef je niet zoals Bella je hersenen te transplanteren maar gewoon je ogen lekker open te houden.

 

#7 9 Maanden op zee in een Cruiseschip

Op een koude winterdag, 10e december 2023, begon een bijzonder avontuur. De ‘Serenade of the Seas’, een majestueus cruiseschip, verliet de haven van Miami. Maar dit was geen gewone cruise. Aan boord waren honderden avontuurlijke zielen die de komende negen maanden hun thuis zouden maken op het schip. Hun bestemming? Niet één, maar 150 havens, verspreid over 60 landen en zeven continenten. Deze epische reis werd aangekondigd als ‘The Ultimate World Cruise’. De prijzen varieerden van ongeveer $54.000 tot $117.000 per persoon. Hoewel er in het verleden wereldcruises zijn geweest, was er nog nooit een cruise die het internet zo in zijn greep hield. Deze reis werd een realtime ‘realityshow’, gedocumenteerd door meer dan een dozijn passagiers en bemanningsleden die hun ervaringen deelden via TikTok. De passagiers werden personages, hun updates vormden de ‘plot’, en de bestemmingen dienden als achtergrond voor het drama dat zich ontvouwde. De hashtag #ultimateworldcruise werd een fenomeen, met video’s die meer dan 340 miljoen keer werden bekeken vanaf 22 januari. Worden deze ‘evenementen’ de nieuwe TikTok reality shows? Cruise vol liefde? Water date?

.

#8 All you can..…

Applebee’s Neighborhood Grill and Bar is een Amerikaans franchise restaurant concept. Het staat bekend om zijn maaltijdaanbiedingen en goedkope cocktails. De naam van de keten komt uit een telefoonboek en het eetcafé had oorspronkelijk het thema van een drogisterij. De eerste locatie werd geopend in Atlanta, Georgia.

Applebee’s heeft onlangs een “date night pass” lidmaatschap aangekondigd (en inmiddels uitverkocht) voor $200, waarmee klanten aan 52 opeenvolgende date-avonden kunnen deelnemen. Want als je zelf geen verhaal meer kunt bedenken dan moet je het vooral in de ‘gevonden’ aandacht zoeken. Je zou dit concept kunnen betitelen als ‘all you can…’. Vul op de stippellijn maar iets in en kijk om je heen of het al bestaat. In eerste instantie zou je denken van niet maar het is toch groter dan je denkt. We kennen natuurlijk allemaal de variant ‘All you can eat’. Frontier Airlines biedt al jaren een ‘all you can fly’ abonnementspas aan. Panera Bread creëerde een ‘Unlimited Sip’ programma. Zijn dit de voortekenen van een trend? Het bouwen van een gebruiksloyaliteit? En wie is dan de winnaar? De consument (en welke) of het merk? En dat in een tijdperk van consuminderen. Wie het weet mag het zeggen.

 

#9 ‘Barbie,’ ‘Saltburn,’ Louis Vuitton: When Culture Becomes a TikTok Craze

In de huidige (creatieve) economie domineert marketingcommunicatie de cultuur. Modehuizen lijken creatieve directeuren in te huren voor hun marketingvaardigheden en niet meer voor hun ontwerpvaardigheden. Dit verklaart waarom er minder creativiteit op de catwalk is en de meest spraakmakende benoeming in de mode vorig jaar de rapper en muziekproducent Pharrell Williams was. Marketingcommunicatie is niets nieuws, maar nu gaat de hype vaak vooraf aan het product. “We zijn al lang voorbij het fabriceren en verkopen van producten,” zei Louis Vuitton’s CEO, Pietro Beccari, bewerend dat “mode wordt muziek, wordt een popcultuur en vervolgens een spektakel op zichzelf.” “Barbie”, de best verdienende film van 2023, was een sensatie nog voordat hij in de bioscopen vertoond werd. De marketingcommunicatiecampagne kostte naar schatting $150 miljoen, meer dan het productiebudget van $145 miljoen. Ergens onderweg nam Barbiemania een eigen leven aan, met talloze sociale media memes en honderden felroze merchandise-artikelen. “Het stopte met het worden van een marketingcampagne en nam de kwaliteit van een beweging aan,” zei Josh Goldstinede, de CMO van Warner Bros. Steeds meer culturele industrieën geven prioriteit aan promotie boven producten. Een opmerkelijk inzicht zou ik zeggen. En in deze TikTok tijd overigens niet geheel vreemd. In dit artikel van de NY Times krijg je wat meer inzicht over de mogelijke gevolgen.

#10 Marktplaatsen

Andreessen Horowitz bespreekt de mogelijke impact van AI op de verschillende marktplaatsen. Gaat generatieve AI (GenAI) marktplaatsen revolutioneren? De belangrijkste punten volgens a16z zijn:

  1. Impact op de aanbodzijde: GenAI zal niet alleen transformeren hoe producten en diensten worden verkocht, maar ook hoe ze worden gemaakt. Het zal de fundamenten van de aanbodzijde voor marktplaatsen doen schudden, waardoor kopers toegang krijgen tot ongekende voorraad en een veel betere gebruikerservaring.
  2. Verbeteringen aan de vraagzijde: De impact van AI op kopers (de vraagzijde) zou bijna volledig positief moeten zijn. Nieuwe zoekmodaliteiten zullen kopers in staat stellen om natuurlijke taal, afbeeldingen, of zelfs gewoon een vibe te gebruiken om te beschrijven wat ze zoeken en resultaten te krijgen.
  3. Aangepaste aanmaak van aanbod: De marktplaats kan de gebruiker matchen met een leverancier die in staat is om hun visie tot leven te brengen – op het kwaliteitsniveau en de prijs die ze zoeken.
  4. Onderhandeling en klantenservice: AI kan worden gebruikt om prijzen te onderhandelen en de klantenservice te verbeteren.

 Het artikel voorspelt dat sommige bestaande marktplaatsen in de komende 3 tot 5 jaar zullen pivoteren, sommige zullen uit de handel gaan, en sommige zullen worden opgeladen met de hulp van AI. Het verwacht ook de opkomst van nieuwe bedrijven die vanaf de “grond af” rond AI zijn gebouwd.

Tot de volgende keer!

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

Nieuws van de Week, 7 Januari 2024

Uitbreiding van de Nieuwsredactie. Oatly en limonadetaks. SWOT gemaakt door AI. Is de brand echt meester? De Polaroid Lego camera. En nog veel meer. Mooie zondag!     #1 Maxime de Jonge We beginnen 2024 met groot nieuws. De 'redactie' van het weeknieuws is...

Nieuws van de Week, 10 December 2023

AI. AI. AI. AI...We komen er niet omheen. Maar gelukkig ook ander nieuws zoals ALLE trendoverzichten voor 2024. Het vreemde Internet en een persoonlijke noot. Mooie zondag.   #1 Gemini Het was weer een indrukwekkende week. Waren we net bekomen van de perikelen rondom...

Nieuws van de Week, 26 November 2023

Terug van weggeweest. Met deze week: een goede briefing. Effectieve Marketing. Een ChatGPT manual. Storyscrolling en tenslotte gedragsinzichten. Mooie zondag.   #1 Een goede briefing schrijven blijft een uitdaging maar lees hier hoe het beter kan! Wat is de beste...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid