Nieuws van de Week, 13 Juni 2021

The White Noise van LEGO, een bibliotheek van mensen, de techniek van haaien vangen, prachtige wiskundelessen en op zoek naar een alternatief voor Wally. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.

 

#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 13 Juni) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. 

#1 The Human Library

Deze week kwam ik via een nieuwsbrief een Instagrampost tegen met de volgende tekst: “In Denmark, there are libraries where you can borrow a person instead of a book.” Dat vraagt om onderzoek toch? Zo ontdek je dat er inmiddels in 50 landen een project loopt met de prachtige naam: The Human Library. In de Human Library lees je geen boeken, maar mensen. Interessante mensen, die je in het dagelijks leven niet snel spreekt. Ieder ‘levend boek’ heeft zelf te maken met een bepaald vooroordeel. Zo kun je ‘boeken’ lenen met titels als ‘Transgender’, ‘Ex-gedetineerde’ of ‘Blind’. In een open gesprek mag alles gevraagd en besproken worden. En het goede nieuws is dat The Human Library ook vertegenwoordigd is in Nederland. Wat een geweldig idee.

 

#2 How the hell have we allowed this to happen?

Rory Sutherland is een verschijning in zichzelf. De vice-president van Ogilvy die al jaren de bureauwereld op de kaart zet. Met geweldige TED-talks en prachtige boeken. De week organiseerden zij voor de 9e keer hun jaarlijkse event over behavioural science en creativity. De line-up (Daniel Kahneman, Duke University professor Dan Ariely, actor, comedian and screenwriter John Cleese and comedian and mental health advocate Ruby Wax) is even indrukwekkend als het verhaal dat naar aanleiding van dit event is geplaatst in Campaign. Een roep om in de spiegel te kijken en weer terug te gaan naar de roots. De echte essentie van het vak. Creativiteit! Lees maar even mee: “Adland has “painted itself into a corner” because it has allowed creativity to be associated primarily with “verbal or visual artistry” rather than a tool to solve business problems, according to Rory Sutherland.

Ogilvy’s vice-chair urges creative agencies to wake up and challenge clients’ perceptions, often not helped by media agencies and tech firms, that they are just “a bunch of flaky bastards who wouldn’t know a spreadsheet if it mugged them”.

Sutherland says the essence of creativity is the ability to either look at different things from everybody else, or to look at things in a different way. En wil je het hele interview beluisteren dan kan dat ook via de Campaign podcast. Prima idee lijkt mij.

 

#3 L’Oreal maakt eigen TV show

Je kan er natuurlijk op wachten. Maar het lijkt alsof de cirkel weer rond is. Na een start via het medium radio begint Procter&Gamble in 1951 met de productie (sponsoring) van tv-programma’s. Het fenomeen krijgt een mooie naam: Soap Opera. Het doel is om kijkers naar een programma te laten kijken en daar omheen advertenties te plaatsen. We zijn inmiddels jaren verder. Midden in wat we noemen de streaming wars. En guess what? Adverteerders gaan gebruik maken van de opties die deze “wars” bieden. Namelijk de behoefte aan goede en kwalitatieve content. Dus hebben de eerste spelers zich inmiddels gemeld aan de poort. L’Oreal, National Geographic, Microsoft en Unilever. De Soap Opera is terug. Maar dan wel in een nieuw en kwalitatiever jasje.

#4 The Independent Creator’s Guide to Storytelling

Mocht je nu van plan zijn om ook van deze kans gebruik te maken dan is dit wel een eenvoudig edoch handig overzicht over storytelling met wat aardige links naar video’s en onlinecourses. Wil je echt in deze wereld duiken dan moet je natuurlijk bij Cor Hospes zijn. De echte specialist op dit terrein. Vooral ook even inschrijven voor zijn heerlijke nieuwsbrief.

#5 Hoe vang je een haai?

De grootste vis die ooit met hengel en haspel is gevangen, was een grote witte haai van 2.664 pond. Dat is meer dan een ton prehistorische zaagtandangst, bungelend aan het uiteinde van een onmogelijk dunne draad. Aan de andere kant zat Alfred Dean, een hobbyvisser en professionele fruitteler uit Zuid-Australië.

Deze metafoor is voor Gail Marie aanleiding om ons na te laten nadenken voor het schrijven van introducties. In een wereld van overvloed wil je uiteindelijk lezers (of kijkers) je verhaal binnentrekken. Kan dat met een haak, een lijn en een zinklood?

Leer hier de techniek van vissen met woorden! 

#6 Elocance

Als dan al die verhalen worden geschreven moet je ze ook nog een keertje lezen. En dat moment van rust is niet altijd even eenvoudig te vinden. Luisteren is dan ook een aardige optie. Dus zorg vooral dat je dan de Elocance app op je smartphone hebt staan. Documenten, pdf’s, en pagina’s van het web kan je gewoon uploaden en dan worden ze keurig voor je voorgelezen. Mooie keuzemogelijkheden in het type stem en ook verrassend goed in de Nederlandse taal. Overigens ook een aardige optie om al je werkdocumenten te beluisteren in plaats van te lezen. 

#7 Audio healing

We hebben het de laatste tijd veel over audio. Maar er is nog een kant aan audio die we nog niet eerder hebben besproken. Het helende effect van audio. Als je er zo over nadenkt is dat natuurlijk best een logisch idee. Muziek, geluidstherapie en autonome sensorische meridiaan respons (ASMR) hebben een vaste voet aan de grond gekregen op het gebied van geestelijke gezondheid, ontspanning en welzijn. ASMR is dit jaar een populaire term in de muziekindustrie, met zangers als Billie Eilish en Zara Larsson die het in hun nummers opnemen. Dat het ook voor merken een mogelijke toepassing is blijkt uit het verhaal van LEGO Met het onverwachte experimentele album “Lego White Noise”. Een nieuwe Mindful Mix: een rustgevende soundscape gemaakt met duizenden LEGO® stenen. Geweldigl!!

 

#8 Neeva

De positie van Google in de zoekmachinemarkt lijkt met 90% marktaandeel onaantastbaar. Of misschien toch niet? Want je zou kunnen stellen dat de echte klant van Google niet de gebruiker is maar de adverteerder. Dus heeft een stel oud Google-medewerkers een nieuwe zoekmachine gebouwd. Neeva. En die is gemaakt voor de gebruiker en niet voor de adverteerders. Want advertenties ga je er niet vinden. Je moet er dan wel voor betalen maar dat mogelijke nadeel zou zo maar eens kunnen opwegen tegen een heerlijke schone, gebruiksvriendelijke zoekmachine. Heel benieuwd of deze poging ooit gaat slagen. Maar het begin is er.

Wil je meer weten over de achtergrond van Neeva, het hoe en waarom?, luister dan naar deze podcast van Prof G met de founder van Neeva; Sridhar Ramaswamy.

#9 Het nieuwe leren

Wiskunde was niet mijn favoriete vak op school. Maar wat gebeurt er als je moeilijke lesstof toegankelijk maakt. De nieuwe manier van leren zou je kunnen zeggen. Verlies je maar eens in deze heerlijke omgeving. Alles over wat Wiskunde opeens wel interessant maakt. Als dit de nieuwe lesstof gaat worden doen we gewoon alles nog een keertje over! Mathigon: “A mathematical wonderland.

#10 Waar is Wally?

En ben je na al deze woorden in voor een leuk spelletje dan kan je hier op speurtocht. Dit keer niet naar Wally naar met emoticons. Het begin lijkt makkelijk maar dan opeens…

Podcast van de week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: “The Crown” van Netflix.

Je kent The Crown wel als een van de duurste videoproducties ooit gemaakt. Zeker voor een streaming dienst als Netflix. Maar programma’s die een brand-extension krijgen in de vorm van een podcast is een ontwikkeling die niet op zichzelf staat.

Het is een bredere ontwikkeling die we vaker tegenkomen want ook in Nederland zien we dit fenomeen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Wie Is De Mol?’ Podcasts kunnen een belangrijke functie vervullen als ‘in between content’. Het behouden van de connectie met de fans. Hier kan je luisteren naar de podcast van de week.

 

Tot volgende week!

Nieuws van de Week,11 Juli 2021

De Shopping Future, het belang van een community, BookTok, 3D billboards en een beetje “domme” actie. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. De volgende update verschijnt over 6 weken. Dus mooie zondag en bovenal mooie vakantie.  #0 Het Nieuws van de Week op...

Nieuws van de Week, 4 Juli 2021

Social on the move, de 11 beste webdesigns van 2021 (tot nu toe), een halfbakken standaard en alles wat je moet weten over de mogelijkheden van online presentaties. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse...

Nieuws van de Week, 27 Juni 2021

Nog meer social audiomogelijkheden. Positief nieuws over tech. Een wereld zonder email. En opnieuw een nieuwe consumentvriendelijke zoekmachine. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X...

Nieuws van de Week, 6 Juni 2021

Entertainment en Retail. Spacecasts. Twitter Blue. Dark Patterns. Framing en Winning the Internet. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog...

Nieuws van de Week, 30 Mei 2021

Poparazzi een nieuwe hit? Geriatric Millennial, een micro generatie? Een prachtige internet map, een heerlijke commercial van Lucozade (energydrink) en een diepe duik in de wereld van TikTok, Instagram en Facebook. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie...

Nieuws van de Week, 23 Mei 2021

De nieuwe Daniel Kahneman, het gehele Creator Economy landschap, Live videoshopping, indruk maken met een lange URL en alles over TikTok. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X...

Nieuws van de Week, 16 Mei 2021

De kracht van het luisteren. Gaming het nieuwe social? The last mile in Retail advertising. Een lettertype keuze tool. En met de mountainbike de berg af! Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op...

Nieuws van de Week, 9 Mei 2021

Welke bedrijven bepalen mede de toekomst? Lijkt tv echt uit het vizier van Gen-Z te verdwijnen? Je eigen stad bouwen en gratis chocolade. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp...

Nieuws van de Week, 2 Mei 2021

Deze week een Creator Economy update. Kotler over purpose en Unilever, de enorme potentie van Feeling Good en GeoGuesser. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!...

Nieuws van de Week, 25 April 2021

Praten met Einstein, Regeneration Rising, de Business Creative Hub van TikTok, je virtuele bank assistent en magie met drie ballen en een driehoek. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid