Nieuws van de Week, 13 Juni 2021

The White Noise van LEGO, een bibliotheek van mensen, de techniek van haaien vangen, prachtige wiskundelessen en op zoek naar een alternatief voor Wally. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.

 

#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 13 Juni) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. 

#1 The Human Library

Deze week kwam ik via een nieuwsbrief een Instagrampost tegen met de volgende tekst: “In Denmark, there are libraries where you can borrow a person instead of a book.” Dat vraagt om onderzoek toch? Zo ontdek je dat er inmiddels in 50 landen een project loopt met de prachtige naam: The Human Library. In de Human Library lees je geen boeken, maar mensen. Interessante mensen, die je in het dagelijks leven niet snel spreekt. Ieder ‘levend boek’ heeft zelf te maken met een bepaald vooroordeel. Zo kun je ‘boeken’ lenen met titels als ‘Transgender’, ‘Ex-gedetineerde’ of ‘Blind’. In een open gesprek mag alles gevraagd en besproken worden. En het goede nieuws is dat The Human Library ook vertegenwoordigd is in Nederland. Wat een geweldig idee.

 

#2 How the hell have we allowed this to happen?

Rory Sutherland is een verschijning in zichzelf. De vice-president van Ogilvy die al jaren de bureauwereld op de kaart zet. Met geweldige TED-talks en prachtige boeken. De week organiseerden zij voor de 9e keer hun jaarlijkse event over behavioural science en creativity. De line-up (Daniel Kahneman, Duke University professor Dan Ariely, actor, comedian and screenwriter John Cleese and comedian and mental health advocate Ruby Wax) is even indrukwekkend als het verhaal dat naar aanleiding van dit event is geplaatst in Campaign. Een roep om in de spiegel te kijken en weer terug te gaan naar de roots. De echte essentie van het vak. Creativiteit! Lees maar even mee: “Adland has “painted itself into a corner” because it has allowed creativity to be associated primarily with “verbal or visual artistry” rather than a tool to solve business problems, according to Rory Sutherland.

Ogilvy’s vice-chair urges creative agencies to wake up and challenge clients’ perceptions, often not helped by media agencies and tech firms, that they are just “a bunch of flaky bastards who wouldn’t know a spreadsheet if it mugged them”.

Sutherland says the essence of creativity is the ability to either look at different things from everybody else, or to look at things in a different way. En wil je het hele interview beluisteren dan kan dat ook via de Campaign podcast. Prima idee lijkt mij.

 

#3 L’Oreal maakt eigen TV show

Je kan er natuurlijk op wachten. Maar het lijkt alsof de cirkel weer rond is. Na een start via het medium radio begint Procter&Gamble in 1951 met de productie (sponsoring) van tv-programma’s. Het fenomeen krijgt een mooie naam: Soap Opera. Het doel is om kijkers naar een programma te laten kijken en daar omheen advertenties te plaatsen. We zijn inmiddels jaren verder. Midden in wat we noemen de streaming wars. En guess what? Adverteerders gaan gebruik maken van de opties die deze “wars” bieden. Namelijk de behoefte aan goede en kwalitatieve content. Dus hebben de eerste spelers zich inmiddels gemeld aan de poort. L’Oreal, National Geographic, Microsoft en Unilever. De Soap Opera is terug. Maar dan wel in een nieuw en kwalitatiever jasje.

#4 The Independent Creator’s Guide to Storytelling

Mocht je nu van plan zijn om ook van deze kans gebruik te maken dan is dit wel een eenvoudig edoch handig overzicht over storytelling met wat aardige links naar video’s en onlinecourses. Wil je echt in deze wereld duiken dan moet je natuurlijk bij Cor Hospes zijn. De echte specialist op dit terrein. Vooral ook even inschrijven voor zijn heerlijke nieuwsbrief.

#5 Hoe vang je een haai?

De grootste vis die ooit met hengel en haspel is gevangen, was een grote witte haai van 2.664 pond. Dat is meer dan een ton prehistorische zaagtandangst, bungelend aan het uiteinde van een onmogelijk dunne draad. Aan de andere kant zat Alfred Dean, een hobbyvisser en professionele fruitteler uit Zuid-Australië.

Deze metafoor is voor Gail Marie aanleiding om ons na te laten nadenken voor het schrijven van introducties. In een wereld van overvloed wil je uiteindelijk lezers (of kijkers) je verhaal binnentrekken. Kan dat met een haak, een lijn en een zinklood?

Leer hier de techniek van vissen met woorden! 

#6 Elocance

Als dan al die verhalen worden geschreven moet je ze ook nog een keertje lezen. En dat moment van rust is niet altijd even eenvoudig te vinden. Luisteren is dan ook een aardige optie. Dus zorg vooral dat je dan de Elocance app op je smartphone hebt staan. Documenten, pdf’s, en pagina’s van het web kan je gewoon uploaden en dan worden ze keurig voor je voorgelezen. Mooie keuzemogelijkheden in het type stem en ook verrassend goed in de Nederlandse taal. Overigens ook een aardige optie om al je werkdocumenten te beluisteren in plaats van te lezen. 

#7 Audio healing

We hebben het de laatste tijd veel over audio. Maar er is nog een kant aan audio die we nog niet eerder hebben besproken. Het helende effect van audio. Als je er zo over nadenkt is dat natuurlijk best een logisch idee. Muziek, geluidstherapie en autonome sensorische meridiaan respons (ASMR) hebben een vaste voet aan de grond gekregen op het gebied van geestelijke gezondheid, ontspanning en welzijn. ASMR is dit jaar een populaire term in de muziekindustrie, met zangers als Billie Eilish en Zara Larsson die het in hun nummers opnemen. Dat het ook voor merken een mogelijke toepassing is blijkt uit het verhaal van LEGO Met het onverwachte experimentele album “Lego White Noise”. Een nieuwe Mindful Mix: een rustgevende soundscape gemaakt met duizenden LEGO® stenen. Geweldigl!!

 

#8 Neeva

De positie van Google in de zoekmachinemarkt lijkt met 90% marktaandeel onaantastbaar. Of misschien toch niet? Want je zou kunnen stellen dat de echte klant van Google niet de gebruiker is maar de adverteerder. Dus heeft een stel oud Google-medewerkers een nieuwe zoekmachine gebouwd. Neeva. En die is gemaakt voor de gebruiker en niet voor de adverteerders. Want advertenties ga je er niet vinden. Je moet er dan wel voor betalen maar dat mogelijke nadeel zou zo maar eens kunnen opwegen tegen een heerlijke schone, gebruiksvriendelijke zoekmachine. Heel benieuwd of deze poging ooit gaat slagen. Maar het begin is er.

Wil je meer weten over de achtergrond van Neeva, het hoe en waarom?, luister dan naar deze podcast van Prof G met de founder van Neeva; Sridhar Ramaswamy.

#9 Het nieuwe leren

Wiskunde was niet mijn favoriete vak op school. Maar wat gebeurt er als je moeilijke lesstof toegankelijk maakt. De nieuwe manier van leren zou je kunnen zeggen. Verlies je maar eens in deze heerlijke omgeving. Alles over wat Wiskunde opeens wel interessant maakt. Als dit de nieuwe lesstof gaat worden doen we gewoon alles nog een keertje over! Mathigon: “A mathematical wonderland.

#10 Waar is Wally?

En ben je na al deze woorden in voor een leuk spelletje dan kan je hier op speurtocht. Dit keer niet naar Wally naar met emoticons. Het begin lijkt makkelijk maar dan opeens…

Podcast van de week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: “The Crown” van Netflix.

Je kent The Crown wel als een van de duurste videoproducties ooit gemaakt. Zeker voor een streaming dienst als Netflix. Maar programma’s die een brand-extension krijgen in de vorm van een podcast is een ontwikkeling die niet op zichzelf staat.

Het is een bredere ontwikkeling die we vaker tegenkomen want ook in Nederland zien we dit fenomeen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Wie Is De Mol?’ Podcasts kunnen een belangrijke functie vervullen als ‘in between content’. Het behouden van de connectie met de fans. Hier kan je luisteren naar de podcast van de week.

 

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

Nieuws van de Week, 7 Januari 2024

Uitbreiding van de Nieuwsredactie. Oatly en limonadetaks. SWOT gemaakt door AI. Is de brand echt meester? De Polaroid Lego camera. En nog veel meer. Mooie zondag!     #1 Maxime de Jonge We beginnen 2024 met groot nieuws. De 'redactie' van het weeknieuws is...

Nieuws van de Week, 10 December 2023

AI. AI. AI. AI...We komen er niet omheen. Maar gelukkig ook ander nieuws zoals ALLE trendoverzichten voor 2024. Het vreemde Internet en een persoonlijke noot. Mooie zondag.   #1 Gemini Het was weer een indrukwekkende week. Waren we net bekomen van de perikelen rondom...

Nieuws van de Week, 26 November 2023

Terug van weggeweest. Met deze week: een goede briefing. Effectieve Marketing. Een ChatGPT manual. Storyscrolling en tenslotte gedragsinzichten. Mooie zondag.   #1 Een goede briefing schrijven blijft een uitdaging maar lees hier hoe het beter kan! Wat is de beste...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid