Nieuws van de Week, 12 April 2020

Na de coronacrisis komen er geen grote veranderingen maar alles gaat gewoon sneller. Wie had twee maanden geleden kunnen bedenken dat wij allemaal binnenkort “track & traceable” zullen zijn? Nu alleen nog de eitjes vinden. Mooie Paaszondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

#1 Covid Promise

 Hoe mooi kan een eenvoudig idee zijn. Bram Kanstein bracht een idee van @hunterwalk tot leven op deze pagina. Welke inzichten die je nu ervaart tijdens deze crisis zou je willen meenemen als deze crisis voorbij is? Welk gedrag wil je veranderen en welke waarden ervaar je nu als belangrijk? Op deze pagina kan je die voor jezelf opschrijven en op het moment dat er een vaccin is voor Covid-19 krijg je datgene wat je hebt opgeschreven keurig in je eigen mailbox. Zodat je ze straks niet vergeet.

#2 Peter Field

 Les Binet en Peter Field zijn een beetje de frontrunners als het gaat om effectiviteit van marketingcommunicatie. Merken bouwen middels een combinatie van lange termijn en korte termijn strategieën. Peter Field heeft in samenwerking met de IPA (Institution of Practitionars in Advertising) en LinkedIn gekeken naar hun bevindingen in combinatie met de merkeffecten van eerdere crises en komt tot een stappenplan wat volgens hem de beste manier is om nu om te gaan met deze coronacrisis. De focus op de lange termijn, het behouden van je SOV en het belang van compassie en medemenselijkheid. Hier vind je het lange verhaal en hier kan je de slides bekijken. 

#3 De Meeste mensen deugen

 Dit epos van Rutger Bregman staat waarschijnlijk al in vele huiskamers. Wellicht dat velen van jullie het inmiddels al gelezen hebben. Maar zoals altijd zijn er altijd nog mensen die het op de wishlist hebben staan of er nog niet aan zijn toegekomen. Dan is er nu goed nieuws. Want via de online bibliotheek kan je tijdelijk gratis luisteren naar Rutger zelf die het hele boek aan je voorleest. Even appje downloaden en dan kan je languit op de bank of in de tuin beginnen aan deze mooie ontdekkingsreis over mensen. Overigens zijn er ook nog heel veel andere titels tijdelijk beschikbaar, ook als je geen abonnement hebt.

#4 Some Good News

 Iedereen is tegenwoordig een zender geworden. En dat kan soms leiden tot onverwachte effecten. John Krasinski is een Amerikaanse acteur die o.a. speelde in Shrek en The Office. In een heerlijke knullige setting heeft hij inmiddels twee afleveringen gemaakt van SGN. Dat staat voor Some Good News. En dat is dan ook precies wat het is. Informatie van social media, nieuws en berichten van kijkers vormen samen een dik kwartier aan goed nieuws. En dat is ook wel eens fijn in deze tijd. 

#5 Thuiswerk vs Kantoorwerk

 Het IPA (zie hierboven) onderzoekt al ruim 10 jaar de dagelijkse bezigheden van de Britse bevolking. Dat doen zij in een onderzoek onder de naam Touchpoints. Dat lijkt een heel klein beetje op onze variant Media:Tijd. Ten tijde van de coronacrisis hebben zij dit platform gebruikt om te onderzoeken of er een verschil is in effectiviteit tussen mensen die gewend zijn om thuis te werken en mensen die vanuit een kantoorsituatie opeens verplicht thuis moeten werken. En wat je misschien al had bedacht blijkt ook te kloppen. Ervaren thuiswerkers zijn effectiever. Zij zijn productiever, minder snel afgeleid of verveeld. Overigens laat het onderzoek ook zien dat er geen verschil is bij thuiswerkers met of zonder kinderen.  

#6 Conscious Capitalism

 In de update van 29 Maart jl. hebben we al even gesproken over het Conscious Capitalism event dat dit jaar online wordt gehouden gedurende de maand April en gratis voor iedereen toegankelijk is. Overal hoor je de geluiden dat we dit moment moeten gebruiken om eens na te denken over een andere, menselijke, sociale en betekenisvolle kijk op morgen. De komende week staan er een aantal zeer interessante sprekers op het programma. Iedere avond, zo rond de klok van 21.00 uur, kan je inspiratie opdoen over een bewuste manier van leiderschap en ondernemen. Met deze week: John Mackey, de founder van Conscious Capitalism en de co-founder van Whole Foods, Raj Sisodia, mede oprichter van Conscious Capitalism en auteur van het boek Firms of Endearment, Chip Conley van Airbnb en nog vele andere, meer dan interessante sprekers. Aanmelden kan via deze link.

#7 Corona in Sound

 Je moet er maar opkomen. Hoe klinkt corona? Markus J. Buehler een muzikale weergave gemaakt van de aminozuursequentie en structuur van het piekeiwit van de ziekteverwekker van COVID-19. Wat je hoort, is een meerlaags algoritmische compositie met zowel het trillingsspectrum van het hele eiwit (uitgedrukt in geluid en ritmische elementen) en de volgorde en vouwing van aminozuren die de viruspiekstructuur vormen. De melodieën weerspiegelen de complexe hiërarchische geometrie van het eiwit.

#8 Nederland in Quarantaine

 Google heeft op basis van anonieme locatie data die het heeft verkregen via Android smartphones (dus excl. de iPhone’s) een indicatie gemaakt van de bewegingen van mensen volgens het principe dat we allemaal binnen blijven tenzij we vanwege een belangrijke reden toch naar buiten moeten. Je kunt de resultaten van alle landen van de wereld hier terugvinden. En deze grafieken laten de situatie zien in Nederland. Zowel Nederland als geheel als de verdeling per provincie. 

#9 Glimps

 Glimps is een tool die op basis van alle beschikbare data die te vinden zijn via het internet op zoek gaat naar aanstaande trends. Handig om je vinger op de samenleving te leggen of informatie te vinden die noodzakelijk is voor productontwikkeling. Dan is het ook wel aardig om te ontdekken welke trends er zichtbaar zijn tijdens de corona uitbraak. Wat houdt mensen bezig? De antwoorden kan je hier vinden. En die zijn soms best opmerkelijk. 

#10 12 Gratis Online trainingen

Media Perspectives is een initiatief dat een bijdrage wil leveren aan de toekomst van de mediasector en het voortouw wil nemen in de transformatie. In deze anderhalve meter economie zijn fysieke bijeenkomsten niet mogelijk. Maar gelukkig hebben zij het mogelijk gemaakt om ook gewoon thuis te werken aan deze transitie door bijvoorbeeld een van deze 12 gratis online (media) trainingen te doen. 

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 15 Mei 2022

Nooit meer vergeten wachtwoorden. Mooie verhalen over de metaverse. De saaiste kamer van de wereld. De onwaarschijnlijke groei van Shein. En hoe “Woke” kan je zijn? Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven...

Nieuws van de Week, 8 Mei 2022

Het belang van bedrijfscultuur. De impact van een lettertype op de snelheid van lezen. Is er nog een toekomst voor de copywriter? Waarom de nieuwsvideo’s van Johnny Harris allemaal viral gaan. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en...

Nieuws van de Week, 1 Mei 2022

Musk en de blauwe vogel. Crypto verdienen met hardlopen. DeBranding. Pixy de drone van Snap. Nieuw woord: eigendomseconomie. En een prachtige portfolio website. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu...

Nieuws van de Week, 24 April 2022

Anders denken over direct klantcontact. Aandeel = omzetgroei. Generation C. X-industrie en het klimaat. Super tools. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental...

Nieuws van de Week, 10 April 2022

Introvert als noodzakelijk onderdeel van de merkidentiteit? Web3 en vertrouwen. TikTok maakt een eigen Broadway musical. Masterclass framing. Visuals via machine learning door Dall-E 2! Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog...

Nieuws van de Week, 3 April 2022

Schone lucht via een koptelefoon. Alles over TikTok. De next step voor creators. Wat kan je allemaal doen met een community? De volgende fase in podcastland. En Nike pakt uit met Nike Air Max Day. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven...

Nieuws van de Week, 27 Maart 2022

We zijn niet zo slim als we denken. Ben en Jerry’s is het voorbeeldmerk voor Gen Z. De “dropping” als marketingcommunicatiemiddel. Een zeer leesbare "Laatkomersgids" over crypto en de rest en een heel indrukwekkend verslag uit Marioepel. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws...

Nieuws van de Week, 20 Maart 2022

Deepfake als aanvalswapen. Woorden uit Kiev die geen beelden nodig hebben. Spelen met prijs op basis van de psychologie. Vervangen Voice notes straks het telefoongesprek? En hoe kan je jezelf promoten met impact? Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse...

Nieuws van de Week, 13 Maart 2022

Amazon en TikTok openen de deur naar de muziekindustrie. Trends van Benedict Evans. Polis 2.0 van Lemonade. Je kassabon als footprint. En natuurlijk weer aandacht voor Web3. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De...

Nieuws van de Week, 6 Maart 2022

Oekraïne en het Nieuws van de Week. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid