Nieuws van de Week,11 Juli 2021

De Shopping Future, het belang van een community, BookTok, 3D billboards en een beetje “domme” actie. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. De volgende update verschijnt over 6 weken. Dus mooie zondag en bovenal mooie vakantie.

 

#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 11 juli) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. De komende zes weken zijn we even op vakantie en dus weer terug op 29 Augustus 2021. 

#1 The future shopper report 2021

Weer zo’n heerlijk lijvig rapport van Wunderman Thompson. Dit keer over de toekomst van ons koopgedrag. The Future Shopper Report geeft een aantal mooie inzichten op basis van een rondgang langs 28.000 personen (ook in Nederland). De belangrijkste bevindingen: Onmi-channel shopping experience neemt toe aan belang, net zoals het beantwoorden aan de verwachtingen van de consument (best vreemd ), D2C wordt belangrijker, Downloadable producten zijn steeds meer gewenst, social commerce wordt een onwaarschijnlijk belangrijk kanaal (daar is de creator economie weer), het belang van duurzaamheid en buiten de shoppingbox denken. Hier hele rapport, 79 pagina’s, is gratis te downloaden.

 

 

#2 Facebook Bulletin

Facebook kan natuurlijk niet achterblijven als het gaat om betaalde nieuwsbrieven. Onze copycat doet dus ook een duit in het zakje en heeft ‘Bulletin‘ gelanceerd. Om meteen maar goed te beginnen doen ze dat met een stelletje bewezen auteurs zoals bijvoorbeeld Malcolm Gladwell. Het is op dit moment echter nog niet mogelijk jezelf als schrijver aan te melden. Grappig dat er dan toch auteurs zijn die zich lenen voor een dergelijke introductie. Maar ik vermoed dat een prettig aantal dollars dan weer wonderen kan doen.

 

 

#3 Zijn communities de nieuwe strategie voor succesvolle business?

Een aardige gedachte is dit verhaal van a16z over een nieuwe denkwijze in een marktstrategie. Vergeet de bekende funnel maar kies voor een community approach. De klassieke metafoor van de “trechter” heeft de meeste go-to-market-strategieën gedefinieerd. Het is gericht op het optimaliseren van elke stap van het proces, van bewustwording en ontdekking tot evaluatie, betrokkenheid, conversie/verkoop, loyaliteit en belangenbehartiging. Community gaat niet over het duwen van mensen naar een eindpunt, maar over het creëren van een omgeving die zo compelling is dat het mensen op natuurlijke wijze naar het einddoel trekt. Met andere woorden: gezonde en actieve gemeenschappen hebben zwaartekracht; een community met ‘hoge zwaartekracht’ is er een die uitblinkt in het aantrekken en behouden van communityleden. De go-to-community-strategie helpt deze zwaartekracht op te bouwen en te behouden, terwijl de voordelen worden gekoppeld aan de bedrijfsdoelstellingen.

#4 Not Boring

Packy McCormick is de man achter de website: Not Boring. En dat is inderdaad een passende naam. In heerlijke lange essays schrijft McCormick over business strategy and pop culture. Dus met de vakantie voor de boeg is dit heerlijk materiaal om op een rustig moment eens lekker te lezen. Een drieluik van een onbedoelde en doorlopende serie over hoe internet en het web 3.0 alles door elkaar schudden. Het is zoals hij zelf zegt: “een draaiboek dat zich in realtime ontwikkelt”. Deel 1 gaat over “Power to the Person”. De technologie die individuen sterker maakt. Het tweede deel over de “The Great Online Game” over hoe internet de grens tussen werk en spel vervaagt. Het laatste, derde deel, The Cooperation Economy, gaat over hoe we het spel spelen als teams van individuen of kleine groepen. En vooruitlopend op het verhaal is de conclusie van dit derde stuk dat we niet alleen spelen. Mensen die het spel het beste spelen, zijn degenen die samen spelen.

#5 Jack Conte

Een van de mede-oprichters en CEO van Patreon is Jack Conte. Patreon is een platform waarmee lezers, kijkers en/of luisteraars hun favoriete creators rechtstreeks kunnen betalen in de vorm van maandelijkse lidmaatschappen. We weten inmiddels dat het idee om makers rechtstreeks te betalen steeds vaker opduikt op sociale platforms zoals Twitter, Instagram en Facebook en nieuwe startups, zoals Substack. Natuurlijk weten jullie inmiddels allemaal dat we dit de ‘creator economy’, noemen. Individuele creatievelingen bouwen een directe relatie op met hun publiek, in plaats van te vertrouwen op het advertentiemodel van een platform. Patreon ondersteunt die economie nu al acht jaar en is daardoor uitgegroeid tot een bedrijf dat inmiddels wordt gewaardeerd op zo’n $ 4 miljard. In dit verhaal van The Verge kan je lezen (of luisteren) naar een beetje context over de Creator Economy en de betekenis daarvan voor social media platformen. Overigens is er een mooie relatie met het verhaal vna #3 hierboven over het belang van de community. 

#6 BookTok

Vier jaar geleden publiceerde Adam Silvera “They Both Die at the End”, een fictieroman, die in de eerste weken na publicatie redelijk succesvol was maar niet doorschoot naar de top van de bestsellerslijsten. Jaren later, in augustus 2020, merkte zijn uitgever een verkoopboost op. Ze hadden echter allebei geen idee waar het vandaan kwam. Adam bleef zijn lezers vragen wat er aan de hand was totdat hij BookTok ontdekte. Wat is BookTok? Dit is een community van TikTok-gebruikers die video’s plaatsen waarin ze boeken beoordelen en aanbevelen. En Adam Silvera is niet de enige die hiervan profiteert! Wat mij betreft is dit weer een uniek voorbeeld van hoe slecht we onze ogen echt open hebben staan. We zijn wel wakker maar niet slim. Links en rechts ontstaan er initiatieven die van directe invloed zijn op onze business en bedrijfsvoering maar we hebben het gewoon domweg niet in de gaten.

#7 3D billboards

Digital Out of Home (DOOH) maakt het inmiddels mogelijk om het 2D papier te vervangen door digitale afbeelden. Bewegend beeld en video zijn inmiddels al niet meer vreemd. Maar in Tokyo gaan ze nog een stapje verder. Daar maken ze nu gebruik van 3D bewegende images. Hoe een scherm verandert in een gigantische kat kan je zien in dit verslag van CCN. Best wel indrukwekkend.

#8 LEGO

Altijd handig voor de vakantie. Wat doe je met een berg LEGO als je de initiële toepassing van het originele idee hebt gemaakt? Dan komt eigenlijk het basisidee van LEGO om de hoek kijken namelijk je creativiteit gebruiken. Maar stel dat dat om de een of andere reden even niet lukt. Dan is er nu een slimme toepassing van de technologie. Want met deze app scan je een willekeurige stapel LEGO en de app laat je zien (inclusief bouwwijze) wat je van deze stapel kunt maken.

#9 Equality Stamps

Een poging om ongelijkheid te bestrijden die we kunnen plaatsen in het vakje “een beetje dom”. De Spaanse postdienst Correos España introduceerde op de verjaardag van George Floyd wat noemt ze “Equality Stamps“. Het idee was dat de postzegels “een oneerlijke en pijnlijke realiteit weerspiegelen die niet zou mogen worden toegestaan” en dat elke brief of elk pakket dat met hen wordt verzonden “een boodschap zou afgeven tegen raciale ongelijkheid”. De campagne werd gelanceerd tijdens de European Diversity Month in samenwerking met de nationale SOS Racism Federation, een non-profitorganisatie in Spanje, en bevatte een video van 60 seconden met de Spaanse hiphopster en activist El Chojín. Maar misschien hadden ze toch even iets beter moeten nadenken over het idee. Kijk maar even naar de uitvoering.

#10 Flemish Scroller

Een meer dan grappig en confronterend idee van Dries de Poorter. Dit account analyseert namelijk de live uitzendingen van het Belgische parlement. Met behulp van AI is het in staat om te bepalen hoeveel tijd deze parlementariërs bezig zijn met hun telefoon in plaats van het deelnemen (opletten) aan de vergadering. De Flemisch Scroller brengt de resultaten dagelijks in kaart.

#Extra Niall Ferguson

Vorige week spraken we over het interview van Wouter van Noort met Niall Ferguson. Mocht je dat nu gemist hebben dan is hier het videoverslag.

Podcast van de week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: “Talking Bull” van het Red Bull.

‘Talking Bull’ is een podcast over het Red Bull Racing Honda Formule 1 Team en richt zich vooral op de Formule 1-fan, met verhalen rondom het Red Bull Honda team. Maar ook als niet fan is er meer dan voldoende te ontdekken in deze podcast serie. De podcasts zijn een onderdeel van een overkoepelende content strategie: verwijzingen naar andere kanalen, artiesten uit de stal van het Red Bull record label enz. Kortom een voorbeeld hoe je als merk een geïntegreerde content strategie vorm kunt geven. 

Hier kan je luisteren naar de podcast van de week.

 

Tot over 6 weken! Mooie vakantie.

Nieuws van de Week, 30 Juni 2024

In een nieuw jasje maar net zo waardevol. Deze week met een statement over onze samenleving en gelijke kansen. Over culturele identiteit. Een voorbeeld hoe je AI ook waardevol kunt toepassen. Een satirische kijk op Purpose. En een heel slim tooltje om beter te zoeken...

Nieuws van de Week, 2 Juni 2024

Een hele bijzondere Nieuws van de Week! Deze editie staat natuurlijk weer vol met mooie verhalen. Maar met één verhaal zijn wij wel heel erg blij. De introductie van HumanTales. Lees er alles over in deze update!  Mooie Zondag!   #1 Het grootste nieuws van de week En...

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid