Nieuws van de Week,29 Augustus 2021
Het nieuwe ABCDE van Marketing, het nieuwe social, natuurlijk audio en meer toepassingen voor de smartphonecamera van Snap.Kortom, we zijn er weer. Mooie zondag.
#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse
Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 29 augustus) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest.
#1 Het nieuwe ABCDE van Marketing
In een werkelijk prachtige post van Richard Tobaccowala beschrijft hij de structuur van het nieuwe marketing denken. Er staan te veel interessante inzichten in om ze hier in het kort te delen dus is er maar één optie. Gewoon zelf even lekker lezen. Maar de volgorde van Audience, Brand, Content, Data en Enterprise geven vast een beetje de hoofdonderwerpen weer. “Marketing has never been as exciting and thrilling but just like a roller-coaster ride many of us might feel our stomachs churning, our hearts beating wildly, and our vision blurred”.
#2 Het Nieuwe Social
Het is altijd aardig als je ziet dat een bepaald inzicht dat je krijgt als je de trends een beetje volgt steeds meer aandacht krijgt. Andrew Chen beschrijft in deze blogpost de toekomst van social. Weg van de grote getallen, jagen op grote aantallen volgers, een social network als platform en dat vervolgens omzetten in een verdienmodel door advertenties. De toekomst, mede ingegeven door opkomende “creator economy” zorgt voor een verschuiving van de macht. Voor nieuwe businessmodellen, grotere connectiviteit en meer interactiviteit. Van breed en algemeen naar kleiner en/of relevanter. “It’s gonna be magic again” stelt Chen. Maar dan wel anders.
#3 Augmented Audio
Het blijft altijd opmerkelijk als er dan weer een nieuwe toepassing verschijnt van een bestaande mediavorm die je niet had bedacht maar als je het hoort wel weer logisch is. Zo ook PairPlay. Waarom zou je geen gebruik kunnen maken van een wereld waarin het aantal gebruikers van Airpods alleen maar groeit? Waar er eigenlijk een mooi bereiksplatform ontstaat? Jonathan Wegener ziet opeens kansen wanneer er niet één luisteraar maar meerdere tegelijk kunnen luisteren via de Airpods naar één verhaal. Een verhaal dat je aanzet tot interactie, namelijk een inhouse game. Dit zou volgens dit verhaal van Wired wel eens het begin kunnen zijn van het ontdekken van wat Wegener noemt: “We basically consider this screen-free AR”. Denk maar aan de enorme groei van “spatial” audio. Dan is het straks niet vreemd dat je bij het binnenkomen van een Niketown wordt geïdentificeerd als een klant die waarschijnlijk basketbalsneakers zal kopen, en plotseling in je Airpods het piepende geluid van rubberen zolen op een hardhouten vloer hoort.
#4 Netflix and Video Games
Een heerlijke long read van Matthew Ball met strategische vergezichten over één van de mogelijke keuzes die Netflix zou kunnen maken als het gaat om de toekomst van het bedrijf. Is alleen video voldoende om te kunnen overleven? Zeker in een wereld waarin er steeds meer grote SVOD’s het daglicht zien. Gedurende de pandemie gingen de cijfers van Netflix steeds naar boven (de goede kant dus) maar Q2 was het slechtste kwartaal van Netflix ooit. Tegelijkertijd zien we de groei van de Gaming industrie. Het is dan ooit niet vreemd om te veronderstellen dan games voor Netflix wel een de ideale uitbreiding kunnen zijn om de positie en de continuïteit van het bedrijf te behouden. Of is dat toch niet helemaal waar?
#5 Shortform Audio
In de dazzling world of audio begint een inmiddels al wat ouder idee steeds meer vorm te krijgen. Shortform audio. Zie het als audio notes. Post met een maximale duur en een beperkte beschikbaarheid. Denk bij dat laatste aan het idee van Snap waarbij een afbeelding maar 10 seconden beschikbaar was. Meerdere startups zetten al hun inspanningen en geld van investeerders in op het idee dat er zaken te doen zijn in deze door gebruikers gegenereerde audio. Zelfs ’s werelds grootste sociale platform ziet dit als een mogelijkheid; Facebook kondigde eerder dit jaar Soundbites aan, een dienst die is opgebouwd rond deelbare, korte audioclips. Ze zien allemaal wat er op TikTok gebeurt – massa’s mensen die virale videoclips maken – en willen dat succes herhalen met alleen geluid.
#6 Scan from Snap
We kennen dit fenomeen al van Google Lens. Je camera gebruiken als een soort van visual search engine. Maar dan heb je alleen nog maar de informatie die je normaal zou vinden als je de gewone zoekfunctie van Google gebruikt. Het bespaart je alleen een beetje tijd door niet te typen. Maar Scan van Snap gaat verder. Niet alleen is de camera van Snap in staat om objecten te herkennen, je kunt het ook gebruiken door automatisch gebruik te maken van passende filters die combineren met het beeld dat de camera “ziet”, je kunt augmented reality gebruiken door nieuwe virtuele objecten toe te voegen en op basis van het beeld een suggestie te krijgen voor songs zodat je makkelijk een video kunt maken. Door een samenwerking met Vivino is er alles te vinden over wijn en met Allrecipes krijg je straks voorstellen voor het maken van een recept.
#7 Het voordeel om organisch en betaald bereik via LinkedIn te combineren
“Paginavolgers die worden blootgesteld aan organische en betaalde inhoud hebben 61% meer kans om te converteren in vergelijking met degenen die alleen worden blootgesteld aan betaalde media.” Dit is slechts een van de statistieken uit de nieuwste gids van LinkedIn over waarom je betaalde en organische berichten moet combineren. Nog enkele interessante cijfers: Uit LinkedIn-gegevens blijkt ook dat het combineren van organische en betaalde inhoud de conversies met 14% kan verhogen (vergeleken met alleen betaalde inhoud) en de kosten per conversie met 12 procent verlagen. Gelet op de relatief hoge kosten van LinkedIn-advertenties, kunnen deze besparingen een aanzienlijk verschil maken. In deze gids van LinkedIn wordt het allemaal even helder op een rijtje gezet. Heb je meteen een mooi overzicht van alle mogelijkheden op LinkedIn.
#8 Bright Live
Weer een aardige nieuwe combinatie van video, audio en creators. In mei van dit jaar ging Bright Live van start. Een service die tickets verkoopt voor het bijwonen van virtuele sessies met makers en beroemdheden. Zojuist heeft Bright Live $ 15 miljoen opgehaald, mede geleid door Ashton Kutcher en Guy Oseary’s Sound Ventures, RIT Capital en Regah Ventures. Michael Powers, de CEO, heeft zijn kennis van YouTube channels gebruikt als idee achter Bright Live. 20% van alle YouTube content zijn video die gaan over leren en begrijpen. Gebruik die wijsheid in de huidige creator economie en je hebt de basis voor een nieuw idee. Clubhouse mixed met video in een exclusieve leeromgeving. Een masterclass voor de nieuwe generatie.
#9 Streaming video
Ben je geïnteresseerd in de cijfers van streaming video dan is dit een mooi overzicht van GroupM. Een duik in de consumptie en kijkgedrag van streamingdiensten zoals Netflix, Disney+, Hulu, YouTube, HBO Max, ViacomCBS’ Pluto, Fox’s Tubi en anderen, inclusief een blik op de relatieve trends van AVOD vs. SVOD. Het begrijpen van de evolutie van deze diensten is belangrijk voor wereldwijde marketeers vanwege de manier waarop ze het nut van televisie als reclamemiddel zullen beïnvloeden en hoe marketeers hun mediabudgetten in de toekomst zullen moeten organiseren.
#10 Snapchat Trends
Wil je ook een beetje op de hoogte blijven van wat de jongere doelgroepen beweegt dan is er nu Snapchat Trends. Inzicht in de laatste topics die trending waren in de afgelopen periode. En als je wilt begrijpen wat de impact kan zijn voor jouw business kan je ook even hier kijken.
Tot over 2 weken (volgende week nog een klein feestje)
0 reacties