Nieuws van de Week, 9 Oktober 2022

Good old visie van Avis over advertising. Dove Real Beauty in de virtuele wereld. Muziek tekenen. Positioneren en zelf spoorzoeken met behulp van openbare bronnen. Mooie zondag.

 

#1 De advertentie filosofie van Avis

Dit moet uit een ver verleden zijn. Het lettertype doet dat ook vermoeden. De advertentie filosofie van Avis. Ik heb nog getracht om de herkomst te vinden maar dat is (nog) niet gelukt. Maar de eenvoud en de duiding van deze 6 punten zijn wel zeer helder en misschien zelfs vandaag de dag zeer toepasbaar. Het gaat uit van het idee dat ieder zijn specialistische kennis heeft en die ook moet gebruiken. Dus we gaan bij het beoordelen van het creatieve werk niet samen co-creëren maar het boordelen op feitelijkheid. En daarbij gaan we uit van de kennis van het bureau als het gaat om de effectiviteit van de creativiteit. Klinkt heel nostalgisch en ook wel heel erg lief. En wie weet, misschien zelfs wel heel effectief.

 

#2 Dove Real Virtual Beauty

De magische “Real Beauty” campagne van Dove krijgt een vervolg waarbij ook de nieuwe “virtuele” wereld wordt meegenomen. De Real Beauty campagne is erop gericht om onrealistische schoonheidsnormen te doorbreken. Daarnaast loopt er sinds 2004 is het Dove Self-Esteem Project (DSEP). Een project waarbij meisjes de tools krijgen voor zelfrespect en lichaamsvertrouwen. Maar steeds meer meisjes brengen hun tijd ook door in de virtuele wereld van gamen. Vrouwelijke personages in games vertegenwoordigen niet nauwkeurig de diverse gamers van de wereld en zijn vaak sterk geseksualiseerd. Voldoen dus aan enge, onrealistische, schoonheidsnormen. Dus komt Dove met de volgende stap in de Real Beauty campagne met als thema Real Virtual Beauty.

#3 TikTok en Live Shopping

Het leek even van tafel wegens gebrek aan succes. Live Shopping. Maar het lijkt erop dat we gaan voor een tweede poging. Het is en blijft voorlopig nog steeds razend populair en succesvol in Azië maar wil op de een of andere manier niet echt lukken in het westen. Met de stijgende invloed van TikTok in het medialandschap en de toenemende impact van real-time communicatie gekoppeld aan de verschuiving naar steeds meer visuele en video vormen zou je toch kunnen bedenken dat er ooit een moment gaat komen dat het wel gaat werken. Alleen; wanneer dan? En wat is de “trigger”. Dus gaat TikTok voor een tweede poging. We blijven het volgen.

#4 Twitter wordt nog visueler

Dat het visuele aspect steeds belangrijker gaat worden wordt nog eens bevestigd door Twitter. Ze komen deze week met twee updates die beide geheel in lijn zijn met deze trend. De eerste zorgt ervoor dat de mediaviewer van Twitter kan worden vergroot naar een volledig scherm zodat je, net als op TikTok, toegang krijgt tot schermvullende video’s. Om het te activeren, tik/klik je gewoon op een video in de Twitter-app. Daarna scroll je naar boven om te bladeren in meer video-inhoud. We klonen wat af in de wereld van social media! De tweede introductie is de mogelijkheid om in een afbeelding niet één maar meerdere afbeeldingen, video’s of gif’s te plaatsen. Ze noemen dat “mixed media”. Als de aankoop van Twitter door Musk inderdaad doorgaat en hij inderdaad Twitter gaat veranderen van een “nieuwsplatform” naar een “X” all purpose app dan is dit weer een aardige stap in die richting.

#5 Kandinsky

Hoe lekker is het om achter je (laptop) scherm te zitten en op een blanco scherm wat strepen of tekeningen te maken die vervolgens door een AI-systeem worden omgezet in geluid. En dat is precies wat Kandinsky doet. Een leuk speeltje van Google. Dan kan je ook nog kiezen uit drie verschillende kleuren die elk een andere instrumentengroep gebruiken. Gewoon voor de broodnodige afleiding en zeker iets voor de kleintjes.

#6 Positioneren

Eind september publiceerde Adformatie een verhaal van Marc Oosterhout over positioneren. Dit is een stukje van deze post: “Wat vaak me vaak opvalt hoe weinig fundamentele kennis over positioneren in de dagelijkse praktijk aanwezig is. Terwijl positioneren feitelijk niets anders is dan logisch nadenken. In 1969 schreef de Amerikaanse reclameman Jack Trout het artikel met de titel Positioning is a game people play in today’s me-too marketplace. Jack Trout kon toen nog niet bevroeden wat hij teweeg zou brengen met zijn inzichten over positioneren….Daarbij ging het volgens Trout niet om de volgende creatieve brainwave, maar een merk moest bepalen welke positie ze in het leven van consumenten wilde innemen. En zich richten op het systematisch ontwikkelen en bouwen van die positie. Natuurlijk is creativiteit daarin belangrijk, maar het proces van positioneren begint met de logica. En dat is vandaag de dag nog net zo relevant als 50 jaar geleden.” Het is dus niet heel vreemd dat mijn oog deze week viel op een stuk van Nathan Baschez met als titel: “Good Positioning makes Everything Easier”. Hij beschrijft in dit verhaal de introductie van Substack in 2018. Want als het gaat om positioneren wat is dan de productcategorie waarin je een positie wilt verwerven? Substack was een alles-in-één publicatieplatform voor onafhankelijke schrijvers die betaalde abonnementen wilden aanbieden. Een subtiel taalgebruik kan dan al een groot verschil maken. Positioneren is inderdaad een jaar of 50 oud. Maar wordt steeds belangrijker in markten waarin steeds meer spelers proberen een stukje terrein te winnen.  

#7 Niet dwingende marketing

Nu we toch een beetje aan het spitten zijn in de fundamenten van marketing is dit ook nog wel een mooi verhaal. In een tijdperk waarin de behoefte aan vertrouwen, authenticiteit en respect steeds belangrijker worden kan het niet anders dan dat ook effect gaat hebben op ons vakgebied. Er zou een logische correlatie moeten zijn tussen jouw eigen principes en de principes van het merk of de organisatie waar je voor werkt. Is het niet zo dat we allemaal graag behandeld willen worden zoals we zelf ook andere mensen behandelen. Rob Hardy heeft daar een essay over geschreven met de titel Non-coercive Marketing. Het is nog een zoektocht en zeker nog geen route die je kant en klaar kunt implementeren maar los van het feit dat het misschien wat zweverig is zit het wel vol met mooie gedachten en denkrichtingen. Work in progress. Maar langzaam maar zeker denk ik dat we wel die kant op (moeten) gaan.

#8 Google Maps

Een nieuwe feature van Google Maps. Voordat je van plan bent om op reis te gaan naar een plaats, wijk of bezienswaardigheid kan je nu via Maps eerst even kijken wat je daar gaat aantreffen. Dat voorkomt misschien wel teleurstellingen en onnodige energie.

#9 Dutch Media Week

De hoogtepunten van de Dutch Media Week die de afgelopen week heeft plaatsgevonden. Met bijzondere aandacht voor de innovatieagenda van de Nederlandse mediasector. Een visiedocument over privacy (datakluis), nieuws en content.  

#10 Een lading Osint tools

Osint staat voor Open Source Intelligence. Het gaat hier om het verzamelen en analyseren van gegevens uit beschikbare openbare bronnen. Er is een Github lijst met geen idee hoeveel (maar wel heel veel) tools die iedereen zou kunnen gebruiken. En daar zitten een paar zeer interessante tussen die ook voor ons vakgebied bruikbaar zijn. Voor diepere inzichten uit Twitter, YouTube, TikTok enz. Oneindig snuffelen in de databases van bovengenoemde social media. En daarnaast ook nog talloze andere bronnen.

# Kijkje in de keuken

Deze verscheen er een heerlijk interview in Marketingfacts over de deze wekelijkse update. Dus voor iedereen die even in de keuken wil kijken is hier een link naar het verhaal.

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 27 November 2022

Wat doe je als je land verdwijnt onder de zeespiegel? Het verhaal van MrBeast en een mooi verhaal over een driehoek. Nike en virtuele co-creatie in Dot Swoosh. En de nieuwe Frank Peters is uit. Mooie zondag.   #1 Tuvalu Hoe maak je duidelijk dat de toekomst van je...

Nieuws van de Week, 13 November 2022

Een schatkamer voor Marketing Effectiviteit. SMS-marketing werkt echt. BrewDog heeft ook een mening over het WK. Alles over Mastodon en keyboard van LEGO. Mooie zondag.   #1 De Boost voor Marketing Effectiviteit Marketingeffectiviteit is niet zomaar een 'nice to...

Nieuws van de Week, 6 November 2022

De Metaverse en de Miniverse. Je persoonlijke archief of mirrorworld via Rewind. Bestaat de LinkedIn influencer? Snoop Dog en kinderen. En een innovatieve pleasure toy met boodschap. Mooie zondag.   #1 De Metaverse bezien vanuit een groter perspectief   Onze vriend...

Nieuws van de Week, 30 Oktober 2022

Creativiteit in een ander perspectief. Een geweldige vooraper in Monkeytalk. De ongekende kracht van Content Curation. Moonwalkers en je eigen profielfoto gemaakt door een AI. Mooie zondag.   #1 Creativiteit Het blijft een prachtig woord. Alleen al de discussie over...

Nieuws van de Week, 23 Oktober 2022

Een nieuw opleidingscollectief van vakidioten. Waar gaat Social Media heen? Een toolkit om aan de slag te gaan met de toekomst. Een gedegen onderzoek naar Owned media en content volgens GPT-3. Mooie zondag.   #1 Iris Academy Het grootste nieuws van deze week was...

Nieuws van de Week, 16 Oktober 2022

De wonderlijke wereld van de Bots. De toekomst volgens Ben Evans. De beste content briefings templates. Vergaderen in 3D. En natuurlijk nog wat opvallende AI toepassingen. Mooie zondag.   #1 Bots Mede door de (mogelijke) overname van Twitter door Elon Musk is er weer...

Nieuws van de Week, 2 Oktober 2022

Trombone Champ en de virale effecten. Pharrell heeft teveel exclusieve kleding en begint een veilighuis. The Pleasure Pursuit; prachtig partnership van merk en kunst. En Dall-E 2 nu voor iedereen toegankelijk. Mooie zondag.   #1 TikTok en videosearch Jongeren zoeken...

Nieuws van de Week, 25 September 2022

Was de film “Her” dan toch geen science fiction? Indrukwekkende voorbeelden van machine learning beeld generatie. De straatgeluiden uit Mexico. En hoe reageer je op een vervelende klacht? Mooie zondag.   #1 Stable Diffusion is pas 30 dagen oud?!? In de update van...

Nieuws van de Week, 18 September 2022

We moeten gaan snappen dat AI-toepassingen volwassen zijn geworden. Waarom er in de UK nu verpakkingen moeten worden aangepast. De geheimen van de QR-code en een inspirerend verhaal over fietsen. Mooie zondag.   #1 We Need to Talk About How Good AI Is Getting Iedereen...

Nieuws van de Week, 11 September 2022

Wunderman’s update over de Metaverse. Een Web3 social network. De ongekende kracht van MrBeast! Een moodboard van Shuffles. Zelf aan de slag met een AI-beeldgenerator en waarom goede vragen zo belangrijk zijn. Mooie zondag.     #1 New realities Into the Metaverse and...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid