Nieuws van de Week, 2 Oktober 2022

Trombone Champ en de virale effecten. Pharrell heeft teveel exclusieve kleding en begint een veilighuis. The Pleasure Pursuit; prachtig partnership van merk en kunst. En Dall-E 2 nu voor iedereen toegankelijk. Mooie zondag.

 

#1 TikTok en videosearch

Jongeren zoeken steeds vaker naar aanbevelingen in video-apps boven de op tekst gebaseerde zoekmachines. Intern onderzoek van Google leert dat 40% van de jongeren, wanneer ze bijvoorbeeld op zoek zijn naar een plek om te lunchen, eerst naar TikTok of Instagram gaan in plaats van Google Maps of Google search. Dit is voor de bestaande social media bedrijven en zoekmachines een potentieel probleem. Want wie het zoeken naar video’s onder de knie heeft kan er vervolgens een in-app-commerce aan koppelen en zo inkomsten genereren op basis van de behoefte van de gebruikers. Een one-stop shop, met video als basis is dan geen vreemd toekomstbeeld. In China is dit inmiddels heel gebruikelijk. In het westen zijn we nog niet zo ver. Maar gelet op de omvang en de mogelijkheden van TikTok is het niet heel vreemd als dit gedrag binnenkort ook hier zal worden overgenomen. Lees het verhaal van Connie Chan (a16z) met de voorbeelden zoals dat nu in China werkt.

 

 

#2 Dus werk aan de winkel voor Google

Google signaleert al enige tijd de bovenstaande trend. En dan een beetje breder dan alleen video search. Misschien kunnen we het beter visual search noemen. Tijdens het jaarlijkse Search On-evenement van 28 september jl. liet Google een aantal nieuwe manieren zien waarop mensen op internet kunnen zoeken. De trend van de laatste jaren is om meer visuele manieren te vinden om de gewenste resultaten te krijgen. We kennen allemaal de features waarbij je een foto kunt maken in plaats van te proberen de perfecte set trefwoorden in de zoekbalk te typen. Het is eigenlijk een interessant gedachte-experiment: hoe zou Google’s equivalent van TikTok’s For You-pagina eruit zien? Het zoekteam van Google weet het niet precies, maar er wordt aan gewerkt. Volgens Google ondergaat de zoekopdracht een totale transitie. Wat Google allemaal van plan is kan je lezen in deze update van The Verge.

#3 Loona

Kennen jullie Jibo nog? De eerste “social” robot. Met veel bombarie geïntroduceerd maar helaas heeft Jibo het niet gered. In 2019 viel het Jibo doekje. Maar daarmee was er opeens weer ruimte in de categorie van social robots. De vraag was alleen; wie springt daarin? En nu is er een antwoord. De nieuwe Jibo heet Loona. Het uiterst vrolijke, slimme huisdier waar je, volgens de makers, verliefd op kunt worden. En als je dat zou willen kan die met de Kerst nog als verrassing onder de kerstboom vandaag komen rijden.

#4 Discord

Het kanaal waar zich steeds meer communities vormen heet Discord. Velen kennen waarschijnlijk de naam maar hebben wellicht geen idee wat het nu precies is. Zeker als je geen ervaring hebt in de gaming wereld want daar is het ontstaan. Toch is het noodzakelijk om de begrijpen hoe Discord werkt. Het zou wel eens een van de pilaren kunnen worden in de nieuwe (gedecentraliseerde) netwerkwereld. In dit verhaal van Audience laten ze de werking zien van een Discord server aan de hand van twee merken. HYPEBEAST (trendy men’s fashion) en Newegg’s (computer parts). Een aardige tutorial hoe je een Discord community bouwt.

#5 Coach en Tom Wesselmann

Nu we het toch over fashion hebben kan ik iedereen even aanbevelen om naar deze website van het merk Coach te kijken. The Pleasure Pursuit is een website van/over het partnership van Coach en de popartiest Tom Wesselmann. En een beetje in tegenstelling van alle 3D-navigeerbare metaverse partnerships is dit wel een heerlijk old skool omgeving. Een prachtige artistieke omgeving, geheel in lijn met het werk van de kunstenaar, een heerlijke user interface en misschien nog wel het belangrijkste: het straalt de liefde voor de kunst en de collectie uit. Wat mij betreft een ultiem voorbeeld van een introductie.

#6 Heywood Prize.

Jeremy John Heywood (1961-2018), was een Britse ambtenaar die van 2012 tot 2018 kabinetssecretaris was van David Cameron en Theresa May. Hij diende ook als kabinetschef van premiers Tony Blair en Gordon Brown. Aangezien Jeremy altijd open stond voor nieuwe ideeën heeft men in de UK de Heywood Prize bedacht die in zijn geest de traditie van innovatie moet voortzetten. Ieder jaar roept deze foundation op tot het beste antwoord op een specifieke vraag. Dit jaar is dat: “Wat zou de regering volgens u moeten doen om het leven in het VK te verbeteren?” Voor de winnaars zijn er geldprijzen te verdienen van £ 25k, £ 10k en £ 5k voor het beste antwoord. De winnende ideeën zullen als het kan daadwerkelijk worden uitgevoerd. Zou dit niet een leuk idee zijn voor ons aller Nederland?

 

#7 JOOPITER

Pharrell Williams introduceert een nieuw veilingplatform onder de naam JOOPITER. Dit platform heeft als doel om een nieuwe verzameleconomie in te luiden. JOOPITER is een merk/plek waar makers, curatoren en verzamelaars samenkomen om een ​​nieuw model voor commercie en gemeenschap te creëren. Weer een mooi voorbeeld van een richting waar we langzaam naar toe bewegen. Maar eerst gaat Pharrell nog even zijn “oude” unieke spulletjes veilen. Je kunt je hier nog inschrijven want JOOPITER gaat over 11 dagen “live”.

#8 Trombone Champ

Wellicht heb je het al ergens voorbij zien komen. Maar de viral hit van deze week is Trombone Champ. Een spelletje waarbij je de trombone moet bespelen met je muis. Kijk vooral even naar de verschillende versies op deze webpagina. Maar minstens zo interessant is de explosie van toepassingen die volgen op de aandacht die dit spelletje krijgt. Van meme’s tot VR varianten en van interactieve trombones tot een fleshlight variant.   

#9 Dall-E 2 nu voor iedereen vrij beschikbaar

Dall-E 2 is een van de beeldgeneratie engines maar tot voor kort ontoegankelijk. Wilde je toegang dan moest je in de rij gaan staan via de wachtlijst. Dit slot is inmiddels van de deur. Iedereen kan nu vrij gebruik maken van de ongekende kracht van Dall-E 2. Je moet je wel even aanmelden/identificeren maar dan krijg je een aantal credits waarmee je aan de slag kan. Bedenk een mooi aantal woorden (prompts) en laat je verrassen door Dall-E.

#10 Genieten van de natuur in “Welcome to my garden” of lopend met “Buddio”

Naast alle technologie ook nog een klein beetje aandacht voor mooie initiatieven. Een heel lief en circulair project uit België. Welkom in mijn tuin. Een netwerk zonder winstoogmerk van burgers die hun tuin gratis beschikbaar stellen voor trage reizigers. Het gebruik van de website en de tuin is gratis. En mocht je willen wandelen in de natuur maar er is niemand van je vrienden of kennissen die mee wil lopen dan is er Buddio. Dan loopt een virtuele loper met je mee. 100% veilig en je hoeft onderweg niet te chatten.

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

Nieuws van de Week, 7 Januari 2024

Uitbreiding van de Nieuwsredactie. Oatly en limonadetaks. SWOT gemaakt door AI. Is de brand echt meester? De Polaroid Lego camera. En nog veel meer. Mooie zondag!     #1 Maxime de Jonge We beginnen 2024 met groot nieuws. De 'redactie' van het weeknieuws is...

Nieuws van de Week, 10 December 2023

AI. AI. AI. AI...We komen er niet omheen. Maar gelukkig ook ander nieuws zoals ALLE trendoverzichten voor 2024. Het vreemde Internet en een persoonlijke noot. Mooie zondag.   #1 Gemini Het was weer een indrukwekkende week. Waren we net bekomen van de perikelen rondom...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid