Nieuws van de Week, 8 Januari 2023

Een rabbit hole aan trendrapporten. Uiteraard aandacht voor generatieve ai. Waarom we niet langer notities moeten maken. Een meme zoekmachine. Mooie zondag!

 

#1 100+ Trend Reports 2023

Een nieuw jaar is een uitgelezen moment voor bedrijven, organisaties en merken om met hun “kijk” te komen op dit nieuwe jaar. Dus rond de Kerstperiode verschijnen er dan lijvige digitale boekwerken met cijfers en visies over alle mogelijke onderwerpen. Nu weten we dat het schrijven van een goede strategie niet gaat lukken zonder eerst een goede analyse te maken. Ik weet uit ervaring dat we dit onderwerp graag overslaan omdat we vinden dat we een goed beeld hebben van de huidige situatie of dat domweg de tijd ontbreekt. Toch schuilt een groot deel van het succes in het grondig doen van je huiswerk. En een prettig hulpmiddel daarvoor zijn data, inzichten en voorspellingen. Dan kan je niet iets mooiers bedenken dan dat iemand de moeite neemt om al deze rapporten even onder elkaar te zetten. Voor iedereen is hier wel iets te vinden. Van mediacijfers tot de wereld van Food, van technologie tot consumenten trends en van de retail tot Web3. Een rabbit hole om volledig in te verdwijnen.

#2 En alsof dat nog niet voldoende is..

6 mediastrategen uit Europa en Azië hebben samengewerkt om deze Google Drive-map te voorzien van rapporten over trends voor 2023 uit de hele bureau-, advies- en zakelijke sector. Dus in aanvulling op het bovenstaande overzicht vind je hier nog meer rapporten. Uiteraard is er sprake van een doublure maar er zitten ook zeer interessante en originele rapporten bij.

#3 Alles overal tegelijk

En dan ontkomen we natuurlijk niet aan het slotstuk van 2022. De apotheose met een explosie van meningen, waarschuwingen, voordelen en wat al niet meer. Het was in ieder geval een slotstuk van een jaar waarin we niet langer kunnen ontkennen dat generatieve AI op welke manier dan ook een rol gaat spelen in ons vakgebied (en waarschijnlijk nu al doet). Het heeft namelijk een effect op twee aspecten van het vak. Aan de ene kant is daar de creativiteit en aan de andere kant de productiviteit. Dit zijn de twee gebieden waar we in aanraking gaan komen met de effecten van generatieve AI. Dus is het altijd aardig als iemand de ontwikkelingen van de laatste maanden van 2022 even samenvat en dat vervolgens ook nog vertaalt naar praktische toepassingen. Dus lees hier het verhaal van Rex Woodbury over “Everything Everywhere All At Once: The Explosion in Generative AI

#4 ChatGPT prompts

Iedereen die inmiddels de mogelijkheden van ChatGPT heeft onderzocht weet dat het geven van de goede opdracht, “prompts”, niet altijd even eenvoudig is. Maar ook hier zijn er weer gedreven denkers die dit allemaal onderzoeken en het voor ons even op een rijtje zetten. Hier vind je een mooie verzameling promptvoorbeelden voor gebruik met het ChatGPT-model. Bedenk voor jezelf in welke vorm of vanuit welk persoon of beroep je wilt dat de teksten worden geschreven en je kunt aan de slag. Er is overigens ook een LinkedIn groep voor Marketeers waarin alle bevindingen rondom ChatGPT worden gedeeld.

#5 Code rood bij Google

De berichten van de laatste tijd geven aan dat Microsoft, een van de aandeelhouders van OpenAI, overweegt om de ChatGPT tool te gebruiken voor hun zoekmachine Bing. Ze hebben immers nog altijd de hoop dat net als bij Google “bingen” een werkwoord kan gaan worden. Maar wat zijn dan gevolgen voor Google? Is er dan echt sprake van een groot gevaar? In dit artikel van de NY Times lees je dat er een code Rood is bij Google.

#6 Playground

Een van de succesfactoren van ChatGPT is de eenvoudige interface. Het front-end zullen we maar zeggen. Zonder enige kennis type je een vraag in en het systeem doet de rest. Kinderlijk eenvoudig. Als het gaat om het maken van afbeeldingen zijn er de toepassingen van Dall-E, Stable Diffusion en Midjourney. Maar sinds kort is er Playground en die maakt het allemaal wel erg makkelijk en toegankelijk met overigens zeer mooie resultaten.

#7 Apple Audiobooks

Naast de generatieve AI is er ook nog altijd de opkomst van audio. Het blijft overigens leuk om na te denken over de combinatie van die twee ontwikkelingen want dan kan het echt interessant gaan worden. Maar ook Audio neemt in kwaliteit en toegankelijkheid toe. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar dit misschien niet zo opvallende bericht van Apple. Audiobooks worden bij Apple niet langer ingesproken door een acteur of auteur maar door een audio AI. Als dit echt gaat werken ontstaat er een ruimte voor een doorbraak van het gesproken woord in communicatieland.

#8 Het einde van het organiseren

Dat de nieuwe doorbraak van generatieve AI ook bij-effecten heeft die heel positief kunnen uitpakken blijkt wel uit dit verhaal van Dan Shipper. Dan is auteur van de blog Superorganizers. Een zeer succesvolle blog als het gaat om alles wat met organiseren en met name met “note taking” te maken heeft. Voor mij persoonlijk al jarenlang een wens om te komen tot een goed georganiseerd en toepasbaar systeem waarin je al je aantekeningen kunt opslaan maar ook weer kunt vinden en bij voorkeur ook kunt gebruiken. En iedereen kent het fenomeen. Je leest een boek, onderstreept bepaalde passages, schrijft ze misschien nog over of je maakt de aantekening digitaal om vervolgens jaren later deze aantekening weer te zien maar helaas begrijp je niet helemaal meer wat precies de bedoeling van die aantekening was. Volgens Dan kunnen we dit nu allemaal loslaten. Want de LLM (Large Language Models) zoals Chat GPT gaan dit probleem voor ons oplossen. Kan niet wachten!

#9 CES

En zoals ieder jaar is de afgelopen weer de CES weer begonnen. De Consumer Electronics Show in Las Vegas. De plaats waar de nieuwste innovaties op het terrein van Electronica en Techniek worden vertoond aan het grote publiek. Rohit Bhargave heeft de 25 belangrijkste innovaties even op een rijtje gezet. Van digitale geurtjes tot een baby huil vertaler.

#10 Find that meme

De meme zoekmachine. Ben je op zoek naar een leuke meme of heb je gewoon even behoefte aan inspiratie dan is hier de meme zoekmachine.

 

Tot over twee weken!

Nieuws van de Week, 30 Juni 2024

In een nieuw jasje maar net zo waardevol. Deze week met een statement over onze samenleving en gelijke kansen. Over culturele identiteit. Een voorbeeld hoe je AI ook waardevol kunt toepassen. Een satirische kijk op Purpose. En een heel slim tooltje om beter te zoeken...

Nieuws van de Week, 2 Juni 2024

Een hele bijzondere Nieuws van de Week! Deze editie staat natuurlijk weer vol met mooie verhalen. Maar met één verhaal zijn wij wel heel erg blij. De introductie van HumanTales. Lees er alles over in deze update!  Mooie Zondag!   #1 Het grootste nieuws van de week En...

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid