Nieuws van de Week, 22 Januari 2023

Een kijkje in de toekomst met de Future 100. Lex de AI wordprocessor. P&G bespaart budget door inhouse agency. Vis in blik nieuwe TikTok hype en het indrukwekkende verhaal van Ralph het testkonijn. Mooie zondag!

 

#1 Future 100

Het is één van die overzichten waar je ieder jaar een beetje naar uitkijkt; de “Future 100” van Wunderman Thompson. 100 trends verdeeld over 10 categorieën. Het is in woord maar zeker ook in beeld een inspirerend document over waar de wereld een beetje naartoe beweegt. Veel trends zijn wellicht te niche of specifiek maar juist dat maakt het interessant. Die grote containers kunnen we zelf ook wel bedenken maar deze meer gedetailleerde observaties maken het tot een document dat wat mij betreft op zijn minst door iedere vakgenoot zou moeten worden bekeken en bij voorkeur gelezen. Opmerkelijk is dat Web3 en de Metaverse nog nadrukkelijk aanwezig zijn in de trends. Ook al zou je misschien verwachten dat die trein een beetje tot stilstand is gekomen. Volgens Wunderman Thompson staan we aan de vooravond van een “levendig jaar”. De bevestiging zien zij terug in de keuze van Pantone voor zijn “Kleur van het Jaar 2023”; Viva Magenta. Het is “een onconventionele tint voor een onconventionele tijd”, zegt Pantone. Op naar de joyconomy.

#2 Reutersrapport: Journalistiek, media en technologietrends en voorspellingen 2023

Het Reuters Institute for the Study of Journalism heeft zijn “Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2023” rapport uitgebracht, waarin wordt beschreven wat 2023 in petto heeft voor de media-industrie. Slechts 44% van de redacteuren en CEO’s voelen zich zeker over hun zakelijke perspectieven voor 2023. De algemene somberheid komt voort uit stijgende drukkosten en afnemende reclame-inkomsten. Welke printtitels zullen 2023 overleven? Ook voor digitale publicaties is het geen rozengeur en maneschijn. Men verwacht ook bij deze titels grote ontslagrondes. Uitgevers zullen meer focus aanbrengen in de relatie met de lezer via een abonnement. Daarvoor moet het abonnement wel aantrekkelijker worden gemaakt. Daarnaast is er natuurlijk nog een behoorlijk issue over de manier waarop mensen nieuws tot zich nemen. De vanzelfsprekendheid dat je dat haalt bij de van oudsher bekende kanalen is steeds minder waarschijnlijk. Welke journalistiek werkt nu wel en wel minder? De potentie voor inkomsten uit podcasts en nieuwsbrieven stijgt. De meerderheid van de uitgevers zegt zich dit jaar te zullen concentreren op podcasts en andere digitale audio (72%), e-mailnieuwsbrieven (69%) en digitale video (67%). Deze formaten zijn gemakkelijker te verspreiden via sociale netwerken en bieden een diepere verbinding met het publiek. Alles bij elkaar is het een mooi kijkje in de journalistieke keuken van de toekomst.  

#3 Een stiekeme advertentiezwendel scheurde door 11 miljoen telefoons

Misschien is het wel een goed dat Uitgevers zich meer willen focussen op de relatie met de lezer (lijkt mij overigens meer dan logisch) zoals Reuters in het rapport heeft opgetekend. Want als het gaat over de andere tak van inkomsten, de commerciële advertenties, dan is dat niet altijd vanzelfsprekend een succes. Deze week kwam Wired met een spannend verhaal over een advertentiezwendel die bijna door niemand werd opgemerkt. Beveiligingsonderzoekers hebben namelijk een nieuwe wijdverbreide aanval op het online advertentie-ecosysteem onthuld die miljoenen mensen heeft getroffen, honderden bedrijven heeft bedrogen en de makers mogelijk serieuze winsten heeft opgeleverd. De aanval, Vastflux genaamd, werd ontdekt door onderzoekers van Human Security, een bedrijf dat zich richt op fraude en botactiviteit. De aanval had gevolgen voor 11 miljoen telefoons, waarbij de aanvallers 1.700 apps vervalsten en zich richtten op 120 uitgevers. Op zijn hoogtepunt deden de aanvallers 12 miljard verzoeken om advertenties per dag.

#4 P&G bespaart door inhouse agency

In de loop van een jaar hebben heeft Procter & Gamble ongeveer $ 65 miljoen aan advertentie-uitgaven bespaard door mediaplanning en inkoopmogelijkheden in eigen huis te brengen, zei P&G CFO Andre Schulten. In de US heeft men hun mediaplanning en -inkoop in eigen huis ondergebracht. Door eigen algoritmen te ontwikkelen om bijvoorbeeld advertenties beter te plaatsen tijdens de tv-programma’s en dat zelf inkopen heeft gezorgd voor $ 65 miljoen aan besparingen in één jaar tijd. De verwachting is dat men doorgaat met het uitbreiden van de interne capaciteit. Het is alleen nog een beetje onduidelijk wat nu precies die besparing is geweest. Zijn dat dan bureaukosten of betere inkoopdeals? Of, en dat ligt voor de hand, een combinatie.

#5 Lex

De toepassingen van generatieve AI vliegen je natuurlijk om je oren. En we staan denk ik nog maar aan het begin van deze nieuwe ontwikkeling. Ik heb zelf altijd een beetje een voorkeur voor mensen die iets gewoon vanuit een passie doen. Niet meteen om daar een enorm businessmodel onder te hangen. Zo zijn er de schrijvers van het nieuwsbriefplatform “Every”. Je hebt een van deze auteurs vast wel eens langs zien komen in deze nieuwsupdate. Een van deze mannen is Nathan Baschez. Die is overnight begonnen met het bouwen van een wordprocessor met een AI-motortje. Met andere woorden; als je even vastloopt dan helpt de AI-tool je met nieuwe input. De wordprocessor heeft de mooie naam Lex meegekregen. En de waarheid is dat het inderdaad verbluffend makkelijk werkt. Dus wie wil experimenteren met een creatieve adviseur in je wordprocessor kan terecht bij Lex.

#6 Arc

En als je toch aan het experimenteren bent is dit wellicht ook nog wel een aardige toepassing. Er is namelijk een nieuwe browser die structureel anders werkt dan de bestaande browsers. De laatste grote introductie was Chrome van Google. Maar inmiddels is er nogal wat veranderd. Je zou je dan ook kunnen voorstellen dat met alle nieuwe vormen van user experience en apps dat vraagt om een nieuwe manier van browsen waarbij de browser eigenlijk een soort van dashboard wordt in plaats van alleen een reader van webpagina’s. Dus is er nu Arc. Van de Browser Company. Het is zeker even wennen om van browser te switchen maar na een korte periode snap je de voordelen van Arc. Misschien moet je nog even op een wachtlijst staan voor toegang. Maar een beetje creatief zoeken levert vast snel een invite op.

#7 Aandacht, vertrouwen en GPT3

De commotie rond generatieve AI en ChatGPT3 in het bijzonder zorgt ervoor dat iedereen over elkaar heen valt. Voorstanders, tegenstanders, doemdenkers en optimisten. Iedereen heeft zijn mening klaar. En natuurlijk ook in ons eigen vakgebied. Veel aandacht voor de toekomst van creativiteit. Wie gaat straks de social media posts schrijven? Customer Care centers die draaien op toepassingen van generatieve AI? En dan is er altijd Seth. Die in zijn dagelijkse blog actuele zaken kan terugbrengen tot een simpele regel. Zo ook deze week in een verhaal over aandacht, vertrouwen en GPT3. De essentie? “If your work isn’t more useful or insightful or urgent than GPT can create in 12 seconds, don’t interrupt people with it.”

#8 Save Ralph

De kracht van een goed verhaal. Save Ralph is een stop-motion animatiefilm over Ralph, een konijn dat wordt geïnterviewd voor een documentaire over zijn dagelijkse routine als ’tester’ in een laboratorium. De film is onderdeel van de campagne van Human Society International om dierproeven voor cosmetica te verbieden en belicht de wreedheid van de cosmetica-industrie door het verhaal van één konijn. Het bewijst maar weer eens dat een goed idee helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn maar gewoon briljant kan zijn door zijn eenvoud.

#9 Vis uit blik is de nieuwe TikTok hit

Het blijft opmerkelijk om te zien dat de TikTok creators in staat zijn om categorieën die tot voor kort moeilijk te activeren waren opeens in beweging kunnen brengen. Jongeren zijn nauwelijks aan het lezen te krijgen totdat er op TikTok een #booktok movement ontstaat er en nu een #booktok Top 10 is bij de boekverkoper. Zo ook de categorie ingeblikte visconserven. De Amerikaanse verkoop van ingeblikte vis steeg in 2022 met 9,7% tot $ 2,7 miljard. Volgens Euromonitor International, schrijft men de toename toe aan een sterke stijging van de vraag van jongere klanten. Een grote aanjager van interesse zijn sociale media geweest. Een zoekopdracht op de sociale-media-app TikTok toont tot nu toe meer dan 25 miljoen weergaven voor video’s met de tag #tinnedfish, waarbij gebruikers hun ervaringen met verschillende blikjes delen en bepaalde merken aanbevelen. In de Wall Street Journal de achtergronden van dit verhaal. (kans op betaalmuur).

#10 Airbnb App onder de loep

De mannen van Growth Design maken van die heerlijke analyses waarin alle irritaties die je zelf ook ervaart gewoon keurig, en onderbouwd, op je scherm verschijnen. Zo hebben ze nu weer een kijkje genomen in de customer experience van de Airbnb app. Een feest van herkenning en eigenlijk ook zo simpel aan te passen als je er vanaf een afstand naar kijkt.

 

Tot over twee weken!

Nieuws van de Week, 30 Juni 2024

In een nieuw jasje maar net zo waardevol. Deze week met een statement over onze samenleving en gelijke kansen. Over culturele identiteit. Een voorbeeld hoe je AI ook waardevol kunt toepassen. Een satirische kijk op Purpose. En een heel slim tooltje om beter te zoeken...

Nieuws van de Week, 2 Juni 2024

Een hele bijzondere Nieuws van de Week! Deze editie staat natuurlijk weer vol met mooie verhalen. Maar met één verhaal zijn wij wel heel erg blij. De introductie van HumanTales. Lees er alles over in deze update!  Mooie Zondag!   #1 Het grootste nieuws van de week En...

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid