Nieuws van de Week, 6 Februari 2022
De herkomst van Just Do It. Een Web3 playbook. De toekomst van streaming video. Heel veel media en je eigen portret gemaakt door Leonardo Da Vinci. Mooie zondag.
#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse
Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 5 februari) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Deze week natuurlijk ook weer de gesproken column van Tino Stuij.
#1 Brand behaviour
Jeff Rosenblum, auteur, documentairemaker, oprichter van een reclamebureau en een bekende pain in the ass, heeft weer een nieuw boek uitgebracht. Exponential: Transform Your Brand by Empowering Instead of Interrupting. Hij wordt algemeen beschouwd als een van de toonaangevende innovators op het gebied van digitale marketing. Naast het schrijven boeken is Jeff de co-schrijver en regisseur van een baanbrekende documentaire over de toekomst van de reclame-industrie, The Naked Brand. In dit artikel uit Fastcompany mogen we vast een stukje meelezen. Het laat zien hoe Nike zichzelf transformeerde van werken volgende de oude regels naar wat veel meer merken zouden moeten doen. Kortgezegd; van brand image naar brand behavior. Merken kunnen niet langer worden gebouwd op basis van hoe ze worden geportretteerd. Succesvolle merken worden gebouwd op basis van hoe ze zich gedragen. Zouden we het dan eindelijk gaan snappen? Overigens kan je in dit verhaal ook lezen waar de roots van “Just Do It” vandaan komen. Een opmerkelijk verhaal.
#2 Web3 Playbook for Brands
Ana Andjelic is een brand executive. Auteur van “The Business of Aspiration” en volgens Forbes een van de meest invloedrijke CMO’s. Monique van Dusseldorp maakte mij attent op de nieuwsbrief van Ana: “The Sociology of Business”. In een van haar laatste nieuwsbrieven duikt ze in de wereld van Web3. Een reis die verder gaat dan alleen de Metaverse en de NFT’s. Ik vind dat ze in deze post een heel eenvoudig maar zeer interessant model introduceert. Het Web3 playbook. Het playbook heeft vier kwadranten en twee assen. Op de horizontale as de gebruikersfocus en marktfocus. Op de verticale as de incrementele toegevoegde waarde en transformatieve toegevoegde waarde. Transformatieve waarde bestaat nu nog niet in maar klopt wel zachtjes op de deur. Incrementele toegevoegde waarde bouwt voort op de bestaande producten en diensten van het bedrijf. De vier kwadranten hebben allemaal een functie. Addition, System, Design en Disruption. Ze beschrijft ieder kwadrant en geeft tegelijkertijd voorbeelden van waar die specifieke kwadranten voor staan. Ik denk dat dit wel eens een nieuwe Eisenhower matrix kan worden voor Web3.
#3 Metacademy
Shelly Palmer is technologie consultant in New York City. Een autoriteit op het gebied van digitale transformatie, marketing, strategie en de blockchain. Daarnaast is hij Professor of Advanced Media in Residence aan de S.I. Newhouse School of Public Communications van Syracuse University. Nu is dat allemaal niet zo heel bijzonder. Daar zijn er vast meer van! Maar de reden dat we Shelly Palmer deze week aandacht geven in de update is de start van de Metacademy. Een gratis lesprogramma dat je leert om een crypto-portemonnee op te zetten, je eigen NFT’s te minten, hoe je ze kunt kopen en verkopen en nog veel meer. Bij Metacademy krijg je een solide greep op cryptocurrency en de opkomende wereld van gedecentraliseerde financiën (DeFi), leer je het verschil tussen Web 2.0 en Web3 sites, verken je de metaverse en de onderliggende technologieën en leer je hoe je gegevens verzamelt met behulp van gedecentraliseerde hulpmiddelen. Het is behoorlijk risicovrij want je leert met “testcrypto’s”. En gelet op de huidige volatiliteit is dat helemaal geen gek idee.
#4 Trends in Digitale media
Genoeg Meta en Web3. We maken even de switch naar de wereld van vandaag. En de mediawereld in het bijzonder. Deze week publiceerde Screenforce de uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek Trends in Digitale Media. Geeft je weer een mooie overview van het gebruik van Nederlanders als het digitale media betreft. Opvallend aan dit onderzoek is de term vooruitkijken. Het vooruitkijken naar Tv-programma’s is iets dat een kwart (26%) van alle Nederlanders inmiddels snapt. In de wereld van streaming zijn Disney+, Ziggo Sport en Videoland de sterkste stijgers. YouTube en Netflix zijn nog steeds de grootste. Het vertrouwen in (nieuws) berichten van traditionele media is gelukkig veel groter dan die via sociale media alhoewel we de impact daarvan volgens mij niet kunnen negeren. De Google-assistent heeft een bekendheid van 87% en de meest gebruikte functie van de smartphone is nog steeds bellen. Verder geeft het onderzoek een mooi beeld welke digitale apparaten we allemaal in huis hebben. 20% van de onderzochte personen luistert via de smartphone naar een podcast.
#5 State of Streaming
De resultaten van het bovengenoemde onderzoek geven aan dat het kijken naar korte video’s is afgenomen. Maar wat doen we dan wel? Want het is niet zo dat we minder tijd besteden aan het bekijken van video. Dan is er gelukkig een antwoord te vinden bij mediaperspectives. Die hebben dinsdag 1 februari jl een mooie sessie georganiseerd over de “State of Streaming”. Hier was onder andere Jeroen Wijering te gast die als oprichter van het JW Player-platform inzicht heeft in het gebruiksgedrag van onlinevideo. In zijn verhaal wordt inderdaad bevestigd dat er een trend is naar langere video’s. Daarnaast ziet hij een enorme groei in video’s over e-learning (live en on demand) en sport en fitness video’s. Met zijn allen in de onlineyogaklas! Dit event is echter voor meer inzichten interessant. Video bevindt zich in een transitie van eenrichtingsverkeer naar interactiviteit. Of dat nu in de wereld van gaming is of ecommerce via een live shopevent. Om een beetje bij te blijven kan ik je aanraden om deze gesprekken van het State of Streaming event terug te kijken.
#6 IPA
De gebeurtenissen van de afgelopen twee jaar en COVID-19 hebben ongetwijfeld een impact gehad op de reclame-industrie. Vóór maart 2020 waren de inzichten over veranderingen in het gebruik van commerciële media zeer evolutionair. Maar wat is de status nu? Is dit nu, nu we verder gaan dan de lockdowns, nog steeds het geval? Is het oude normaal helemaal verdwenen, of zit de commerciële mediaconsumptie weer op hetzelfde spoor? Wil je hier het antwoord op weten dan kan je aanstaande dinsdag (8 februari) om 11.00 uur gratis kijken naar het webinar van het IPA met als thema “Making sense, the commercial media landscape”. Waarom is dit interessant? Het IPA is al jaren zeer vooruitstrevend bezig met het mediaonderzoek. Denk maar aan het hier vaak besproken Touchpoints. Op de agenda staat o.a. de status van commerciële mediakanalen in de afgelopen jaren en hoe COVID-19 de status-quo heeft veranderd. De impact van veranderend apparaat gebruik en waarom context en betrokkenheid nu belangrijker zijn dan ooit bij het opzetten van effectieve campagnes. Waar merken hun onderzoek, aandacht en inspanningen op moeten richten om te blijven bloeien na COVID-19. Om een klein linkje te maken met Nederland kan je hier de resultaten van het jaarlijkse onderzoek van Newcom bekijken naar het gebruik van social media in Nederland.
#7 Co-Marketing zonder toestemming
Permissionless Co-Marketing”. Het is het tegenovergestelde van verdiende media – waar jij degene bent die organisch iemand anders noemt. De uitbetaling is het verdienen van goodwill en mogelijke wederkerigheid. In dit verhaal van SparkToro kan je er alles over lezen. Ik als je de wijze lessen van Cialdini kent weet je dat reciprocity wel eens een zeer effectieve manier kan zijn om indirect een enorm voordeel te behalen
#8 Inspiratie voor een webdesign
Altijd lekker. Voorbeelden van webdesign kan je vinden bij Godly. Wil je even heerlijk rondkijken om jezelf te inspireren over onderscheidend webdesign, dan is dit wel een heerlijke plek. Er zijn inderdaad, zoals ze zelf stellen, astronomisch goede voorbeelden te ontdekken. Waarschijnlijk zal de eerste de beste UX-designer veel van deze designs onmiddellijk bestempelen als heel slecht voor de conversie, ik denk dat de creativiteit ook een belangrijk onderdeel is van de merkperceptie.
#9 DaVinciFace
We kennen de Mona Lisa. En wellicht zijn er mensen zijn die zich dan afvragen wat als Leonardo Da Vinci niet Lisa di Antonmaria Gherardini di Montagliari had geschilderd maar jou had vastgelegd in olieverf. Mocht deze prangende vraag je bezighouden is hier de oplossing. Een revolutionaire techniek die iedere selfie omzet in een echte Da Vinci.
#10 Cardstacker
Het is geen Olympisch onderdeel maar minstens net zo knap. Het bouwen van kaartenhuizen. Nooit kunnen bedenken wat je daar allemaal mee kunt doen. Zelfs commercials maken voor wasmachines!
# Podcast van de Week
Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: “Antidote to Noise” gemaakt door…. Airborne.
De “Antidote to Noise” is een mini podcast van 15 minuten gemaakt over de kracht van het vertellen van verhalen in audio. Tijd en aandacht van consumenten zijn schaars dus hoe zorg je als bedrijf, merk of organisatie nog voor verdieping, nuance en empathie? In de “Antidote to Noise” geeft Airborne een antwoord op deze vraag. Met gastoptredens van onder meer Donald Trump, Yuval Noah Harari en Alex Blumberg van Gimlet Media. Veel luisterplezier.
Luisteren naar de Antidote kan via deze link
Tot volgende week!
0 reacties