Nieuws van de Week, 30 Januari 2022

Wat merken kunnen leren van Kanye. Nu investeren in de metaverse. Bye bye GIF. Audio voor de website. De ongekende mogelijkheden van een tafel. En een shazam voor je brein. Mooie zondag.

 

#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 30 januari) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Deze week natuurlijk ook weer de gesproken column van Tino Stuij.

#1 Kanye, Gap, Balenciaga and the Age of Brand 2.0

Wat kunnen merken leren van de fashion world? In dit verhaal van “state of the art” (helaas niet helemaal duidelijk wie erachter schuilgaat) neemt de schrijver of schrijfster je mee naar de wereld van de fashion. Nu is marketingcommunicatie voor een product/dienst niet (altijd) inwisselbaar met de technieken en tactieken die in de fashion wereld gelden toch kunnen we er wel iets van leren. Het oude adagium van bereik, zenden en wachten op succes werkte prima in de Age of branding 1.0 maar deze nieuwe wereld met steeds meer mogelijkheden vraagt het om een andere manier van denken. Iets waar merken maar al te vaak niet in slagen vanwege interne bureaucratie, een gebrek aan expertise in digitale media, hun onvermogen om inhoud en commercie naadloos te verbinden, en het feit dat ze geen voeling hebben met de (jeugd)cultuur. Het is een tijdperk waarin merken en hun ambassadeurs een universum opbouwen dat zo groot is dat fans niet langer kunnen ontsnappen. Lees hier het verhaal van YE, Yeezy, Gap en Balenciaga en probeer door het masker van de merken heen de echte essentie te ontdekken.

 

#2 Content en SEO

Iedere vrijdag is er weer een whiteboard editie van MOZ. Korte heldere whiteboard video’s waarin onderdelen van het zoekgedrag van consumenten worden uitgelegd. Überhaupt aardig om ze gewoon wekelijks even te bekijken want ook al is dit inmiddels een meer dan specialistisch vakgebied geworden, de whiteboard video’s zijn voor iedereen te begrijpen. Deze week gaat het over de relatie tussen mensen, netwerk en SEO-resultaten. Nog korter: hoe influencer marketing SEO en autoriteit kan stimuleren. Het mooie van dit verhaal is dat het weer gaat om de ultieme combinatie van mensen en goede content. De waarde van het netwerk zeg maar. En natuurlijk kost dat tijd om op te bouwen maar dan is het effect ook meer dan de investering waard.

#3 Getting the Metaverse right

Als het gaat om de metaverse denken veel merken dat het nu nog de tijd is om achterover te leunen en te kijken wat er gebeurt. Dat hebben we natuurlijk vaker gezien. Het zal niet de eerste keer zijn dat merken eerst wachten wat al deze “buzzwords” betekenen om als ze in gaten krijgen wat de echte waarde is er als een speer in te duiken. Maar bij zoiets complex als de metaverse (in welke vorm dan ook) kon die vlieger wel eens niet opgaan. In de metaverse kan je jezelf namelijk niet met betaalde content onder de aandacht brengen. De metaverse draait om communities. Het hebben van een connectie met de makers en het publiek aldaar. Voorzichtigheid is zeker een goede strategie. Maar in dit geval zijn de merken die straks succesvol worden degenen zijn die tools of entertainment bieden, helpen om het landschap van de metaverse in kaart te brengen of zelfs gewoon leren wat het drijft. Dit verhaal in AdAge geeft een mooie onderbouwing van deze gedachte.

#4 DeFi explained

Web3. Inmiddels zijn er duizenden pagina’s over geschreven. Over de vergezichten, de kansen en bedreigingen. En vanwege de snelheid moet je bijna een “nerd” zijn om het allemaal te kunnen volgen en begrijpen. Dat is waarschijnlijk wat Li Jin en Nathan Baschez ook hebben bedacht. Als founders van het platform Every, een verzameling creators die min of meer hun eigen online uitgeverij hebben gebouwd, introduceren ze dan ook een nieuwe video serie. Een beetje Web3 voor dummies. In hun videoshow “Means of Creation” gaan ze de komende tijd een aantal web3-uitleggers produceren. Daarin komen de fundamentele concepten van web3 aan bod. Het doel is om verschillende onderwerpen, trends en projecten te verkennen waar mensen meer over willen weten, maar die ze verwarrend vinden! Om de vragen te stellen die ze niet in het openbaar durven te stellen. Deze eerste aflevering gaat over DeFi. Oftewel Decentralised Finance.

#5 Requiem voor de GIF

Je kent ze vast nog wel; de GIFjes. De meestal grappige korte videoclipjes die je gebruikt als antwoord op social media of in de berichtendiensten. Leuke GIF’s kan je vinden op GIPHY (ooit gekocht door Facebook voor 400 miljoen dollar). Maar sinds de meeste platformen ze al standaard in de App hebben staan als button is de GIF voor iedereen bereikbaar. Maar let op! De GIF is over. Langzaam is het gebruik verschoven van millennials naar de opa’s en de oma’s. Misschien heb je dit in de WhatsApp-groep van je familie gezien. Het lijkt erop dat meer tijd online betekent dat veel moeders, vaders en oma’s voor het eerst GIF’s ontdekten tijdens de lockdown. Gen Z denkt misschien dat GIF’s geliefd zijn bij millennials, maar tegelijkertijd beginnen veel millennials GIF’s te zien als een boomer-speelgoed. GIF’s “voelen gewoon als een heel slechte poging tot een grap, maar de persoon is niet origineel genoeg om zelf iets grappigs te bedenken.” Dus lieve GIF, bedankt voor de leuke tijd maar we gaan jullie ooit weer tegenkomen in een virtueel museum.

#6 Voicl

Wat is er persoonlijker dan een stem? En waarom gebruiken we die insight niet voor een website? Waarom gebruiken we de kracht van spraak niet als een welkomstboodschap voor bezoekers? Of om in gesproken woorden uit te leggen wat een product of dienst nu precies doet? Dat moeten de makers achter Voicl ook bedacht hebben want mocht een van de bovenstaande vragen ook voor jou gelden dan is er nu een oplossing. Met Voicl voeg je (persoonlijke) audio toe aan je website. Op iedere mogelijke plek en over ieder mogelijk onderwerp. Hoe briljant kan zoiets simpels zijn?

#7 Jotform Tables

Product Hunt organiseert jaarlijks de Kitty Awards. De beste introducties verdeeld over een aantal thema’s zoals design, audio, web3, social enz. De hele lijst van winnaars kan je hier bekijken. Een van de meest opvallende winnaars dit jaar is te vinden in de categorie WTF?! Product of the Year. De door Jotform geïntroduceerde smart table. Alleen al de video is een prijs waard. Dus mocht je nog een nieuwe “slimme” tafel nodig hebben in je kantoor dan is dit zeker een optie. Wat mij betreft een ultieme combinatie van creativiteit en onbelangrijke zaken op een heerlijke manier belangrijk maken. Bekijk vooral de video!

#8 Weavit

Een nieuwe app genaamd Weavit wil een “Shazam voor je gedachten” zijn. Een manier om snel gedachten vast te leggen in een omgeving die vervolgens wordt gekoppeld aan andere beschikbare kennis. Momenteel kan Weavit je notities koppelen aan je contacten, vergaderingen, onderwerpen en andere weblinks, zodat al je ideeën kunt noteren zonder dat u eerst moet proberen die gedachten op een meer gestructureerde manier te ordenen. Volgens de makers is “elke gedachte die we in onze geest hebben soms volledig ongestructureerd en past die gewoon niet in een bestaande notitie”. Weavit koppelt een gedachte aan reeds bestaande informatie. Het voordeel is dan dat je die informatie in een later stadium kunt ophalen en tegelijkertijd alles netjes hebt georganiseerd.

#9 Dignity

Dignity is the right of a person to be valued and respected for their own sake, and to be treated ethically. It is of significance in morality, ethics, law and politics as an extension of the Enlightenment-era concepts of inherent, inalienable rights. The term may also be used to describe personal conduct, as in “behaving with dignity” (Wikipedia). Deze definitie uit Wikipedia is de aanleiding voor een post van Rishad Tobaccowala. Hierin beschrijft hij de zoektocht van Chris Arnade naar wat we wel eens “die andere wereld” noemen. De wereld waarin wij niet dagelijks komen maar die er wel is. Weliswaar handelt deze reis en het boek over Amerika maar ik denk dat we een parallel kunnen trekken met Nederland. Het boek eindigt met een mooi vergezicht. “Probeer verschillende perspectieven en mensen met elkaar te verbinden en te begrijpen en wees je bewust van wat we misschien niet zien”. “We hebben iedereen nodig, degenen op de achterste rij en degenen op de eerste rij, om naar elkaar te luisteren en te proberen elkaar te begrijpen en te begrijpen wat ze waarderen en minder veroordelend te zijn”

#10 Wikitrivia

Wat was er eerst, de geboorte van John Travolta of de Normandische verovering van Zuidwest-Italië? Waar zou de einddatum van America’s Next Top Model in de tijdlijn passen? De oorsprong van Goodyear Tyre Company? Het Shakespeare-toneelstuk Troilus en Cassida? Als je van trivia en tijdlijnen houdt, is Wikitrivia een heerlijke manier om je kennis van de historie te verbreden.

Podcast van de Week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: Deze week: “Inside The Breakthrough” van SciMar.

Stel, je bent marketeer bij een farmaceutisch bedrijf dat onderzoek doet naar behandelingen tegen diabetes en je denkt: een podcast, da’s een medium waar ik wel iets mee kan. Dan is de kans groot dat je na een interne brainstorm uitkomt op een format waarbij elke keer een onderzoeker bij de microfoon mag plaatsnemen om te vertellen over recente ontdekkingen en innovaties. Je zet de podcast online en ontdekt vervolgens dat het aantal luisteraars tegenvalt. Want ja, echt onderscheidend blijkt het toch niet te zijn, zo’n aanpak waarbij je het alleen maar over jezelf hebt. Gelukkig zijn er ook mensen die niet het bovenstaande gebaande pad volgen. SciMar is een Canadees farmaceutisch onderzoeksbedrijf, gericht op diabetes. De pay-off luidt ‘bringing breakthrough science to market’. Dat is tegelijkertijd het motto van de podcast die het maakt, Inside The BreakthroughHet uitgangspunt van de podcast is dat er wordt teruggekeken op belangrijke medische doorbraken in het verleden. Welke lessen kunnen we leren van grote wetenschappers als Newton en Einstein? En hoe kun je daar als wetenschapper op verder bouwen? Het format blijkt een perfect raamwerk voor buitengewoon onderhoudende verhalen. Zo word je als luisteraar in de laatste aflevering meegenomen naar een expeditie van een Britse vloot, in 1845. Het doel van de vloot is om de Noordwestelijke Doorvaart te verkennen: dit is een scheepvaartroute die dwars door het Noordpoolgebied loopt, boven Canada. Wil je weten wat het vervolg van dit verhaal is? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify. Waar je ook alle andere Podcasts van week kunt vinden.

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

Nieuws van de Week, 7 Januari 2024

Uitbreiding van de Nieuwsredactie. Oatly en limonadetaks. SWOT gemaakt door AI. Is de brand echt meester? De Polaroid Lego camera. En nog veel meer. Mooie zondag!     #1 Maxime de Jonge We beginnen 2024 met groot nieuws. De 'redactie' van het weeknieuws is...

Nieuws van de Week, 10 December 2023

AI. AI. AI. AI...We komen er niet omheen. Maar gelukkig ook ander nieuws zoals ALLE trendoverzichten voor 2024. Het vreemde Internet en een persoonlijke noot. Mooie zondag.   #1 Gemini Het was weer een indrukwekkende week. Waren we net bekomen van de perikelen rondom...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid