Nieuws van de Week, 4 September 2022

Weg van de massa en terug naar het echte contact in communities. Wat je moet weten over digitale transformatie. Steeds meer “drops”? Gorbatsjov en Pizza Hut en een kijkje in de keuken van Bellingcat. Mooi zondag.  

 

#1 For creators, community is the new follower count

We signaleren deze trend al wat langer. Fans, gelijkgestemden, creators bewegen zich steeds meer naar platformen die niet alleen maar in de schijnwerpers staan zoals de meeste social media. Lekker buiten het zicht van het grote publiek kunnen mensen met elkaar praten in verschillende “ruimten”. We kennen dit fenomeen natuurlijk al lang. Denk bijvoorbeeld aan de Facebook Groups, de groepen op LinkedIn en later natuurlijk ook via Clubhouse. Maar de huidige ontwikkeling laat zien dat chat-apps zoals Slack of Discord in populariteit enorm groeien. Inmiddels is er weer een nieuwe ster aan het groeien. Geneva. Geneva stelt groepen mensen in staat om te praten in verschillende onderwerpgerichte kamers. De leden zijn vrij om te communiceren zonder de druk van openbare statistieken, een algoritmische feed of toezicht dat hun gesprekken vormgeeft. Fans van het platform zeggen dat het een meer intieme, gemeenschapsgerichte ervaring biedt dan traditionele sociale netwerken. Opnieuw een bewijs dat communities steeds belangrijker worden en dat het steeds noodzakelijker is om actief deel te nemen aan discussies. Hier een mooi verhaal over Geneva uit The Washington Post.

 

#2 How BeReal became Gen Z’s favourite app

Dat er wat speelt in het domein van de social media app’s is wel duidelijk als je naar de laatste ontwikkelingen kijkt. Door de komst (en het succes) van TikTok gaan we inmiddels van een social graph naar een interest graph. We volgen steeds meer de content van de onderwerpen die ons interesseren boven de content van de mensen die we volgen. En tegelijkertijd zien we een beweging van content gericht op aandacht naar content delen met de mensen die je belangrijk vindt. App’s als BeReal, Locket Widget, Yubo en Poparazzi vormen daarvan het bewijs. Voorlopig is het nog een beetje van beide zonder direct een keuze te maken. Dat hangt natuurlijk af of deze nieuwe toetreders sustainable zijn of slechts een tijdelijk fenomeen (denk aan Clubhouse). Maar dat er meerdere krachten spelen die steeds vaker in de richting van authenticiteit gaan is een gegeven. Meer hierover in dit verhaal over het succes van BeReal.

#3 Digitale transformatie.

De termen digitalisering en digitale transformatie worden vaak door elkaar gebruikt, zijn breed gedefinieerd en worden inconsequent toegepast. Bovendien wordt vaak ten onrechte uitgegaan dat het digitaliseren van processen zal resulteren in digitale transformatie. Maar wat is het dan wel? En nog belangrijker wat betekent het voor organisaties? Gelukkig zijn er dan mensen die dat haarfijn kunnen uitleggen zoals bijvoorbeeld Marco Derksen. Dat doet hij niet alleen in zijn meer dan interessante blog maar gelukkig nu ook in een gesprek met BNR. Luister naar deze aflevering van De Technoloog en dan heb je een goed beeld van wat we nu precies bedoelen met Digitale Transformatie en waarom het zo ongelofelijk belangrijk is.

#4 Shopping via WhatsApp?

WeChat is het ultieme voorbeeld van de multi-app. Alles wat je wilt doen in één plek in één app. Heel langzaam zien we inmiddels WhatsApp steeds meer die kant op bewegen. Het is niet alleen een berichtenservice, maar steeds meer een klantenservice, een advertentieplatform of een zendkanaal voor bedrijven. Maar de volgende stap is in aankomst. WhatsApp heeft een eerste end-to-end winkelervaring gelanceerd in India. Gebruikers kunnen door de hele supermarktcatalogus van de populaire e-commerce-app Jiomart bladeren, artikelen aan winkelwagen toevoegen en aankopen doen zonder WhatsApp te verlaten. Een teken van wat komen gaat?

#5 Drops

Een drop is elke keer dat een bedrijf (of merk) een beperkte editie van een product aankondigt, ofwel zonder preambule (soms een “shock drop” genoemd) of dat er van tevoren wordt aankondigd dat er iets aankomt en ze gebruikers precies laat weten wanneer ze een social media app of de eigen app (of website) van het bedrijf in de gaten moeten houden om dit meestal exclusieve product aan te schaffen. Een van de redenen waarom ‘drops’ zo populair zijn bij jonge mensen zou kunnen zijn dat ze winkelen weer spannend kunnen maken. In een wereld waar alles wat je nodig hebt meestal op dezelfde dag kan worden afgeleverd creëren ‘drops’ een gevoel van schaarste en exclusiviteit. Niet alleen voor merken is dit een groeiende toepassing want we zagen het ook gebeuren in de wereld van de digitale items zoals NFT’s. Het mooie van deze ontwikkeling is dat merken en organisaties niet alleen kunnen volstaan met het product zoals het is maar op zoek moeten naar onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde om met het verhaal wat dan ontstaat de doelgroep te activeren en betrekken. Kortom, de dynamiek zal alleen maar toenemen. Lees alles hierover in dit verhaal van de Wall Street Journal.

#6 Adobe “Future of Creativity” Study

Uit het onderzoek van Adobe (in 9 verschillende landen) blijkt dat de Creator Economy (de economie die mensen in staat stelt geld te verdienen met hun creatie, content of goederen en diensten door gebruik te maken van hun eigen creativiteit, talenten en passies) in de afgelopen twee jaar met meer dan 165 miljoen creators is gegroeid tot 303 miljoen creators wereldwijd. Bovendien constateert de studie dat de Creator Economy blijft groeien. Een op de vier mensen (23%) zijn creators die fotografie, videografie, creatief schrijven en meer bijdragen aan online omgevingen zoals sociale-mediaplatforms en blogs. Millennials vertegenwoordigen 42% van de Creator Economy. Ter vergelijking: Gen Z vertegenwoordigt 14%.

48% van de makers wordt universeel gemotiveerd door hetzelfde doel: vrijheid van meningsuiting. Minder dan een derde van de makers (26%) wordt gemotiveerd door geld. Influencers maken slechts 14% uit van de wereldwijde Creator Economy.

Uit het onderzoek bleek dat hoe meer tijd creators besteden aan het maken en delen van content, hoe gelukkiger ze zich voelen. De meeste videomakers (69%) en influencers (84%) zeggen dat het creëren en delen van online content een creatieve uitlaatklep is die ze nergens anders kunnen vinden.

#7 Intelligent Tools

En mooi inzicht van Nathan Baschez. Als we denken aan de toekomst van AI (artificial intelligence) dan moeten we vaak denken aan digitale variant van de mens (een robot). Een samenvoeging van alle beschikbare kennis en mogelijkheden die zou moeten leiden tot een razendknap apparaat. Maar we weten ook dat “alles” nooit een optie is. Het wordt steeds duidelijker dat de overgrote meerderheid van bruikbare AI niet gaat over het creëren van een kunstmatige menselijke persoonlijkheid. Het gaat om het creëren van tools die intelligent zijn en in staat zijn om veel complexere taken uit te voeren dan voorheen. Dan hoeven minder angstig te zijn dat we de regie kwijtraken en kunnen we op basis van de behoefte een beroep doen op de kennis die nodig is.

#8 Dall-E Outpainting

Een voorbeeld van een dergelijke toepassing is het hier al veel besproken Dall-E. De AI-machine die op basis van een tekstuele input beelden maakt. Deze week werd er weer een nieuwe toepassing van Dall-E getoond. Dit keer geen beeld op basis van woorden maar het vergroten van een bestaand beeld geheel in stijl van het beginplaatje. Kijk maar eens naar dit voorbeeld van het meisje met de parel van Vermeer.

#9 What a Pizza Hut ad says about Gorbachev – and Russia

Het was de week waarin Gorbatsjov overleed. Je kan je bijna al niet meer voorstellen wat er gedurende zijn leiderschap heeft plaatsgevonden in de Sovjet-Unie (1985-1991). Gewaardeerd in het Westen en verguist in zijn eigen land. Gelukkig is Netflix bezig met een serie over Gorbatsjov. Een van de misschien wel meest opvallende voorbeelden was zijn deelname aan een commercial voor Pizza Hut. Dit was na zijn aftreden maar toch zeer opmerkelijk. Zeker omdat deze commercial eigenlijk ook een samenvatting is van zijn leiderschap. Lees hier het verhaal van deze commercial en natuurlijk kan je de commercial ook bekijken.

#10 Zo ontmasker je een spion!

Deze week werd ook bekent dat Bellingcat (wat een helden) een Russische spion hebben ontmaskerd. Dat is natuurlijk al een prestatie maar de manier waarop maakt het nog veel spannender. In dit heerlijke verhaal kan je lezen hoe je met behulp van openbare informatie bijna alles kunt vinden wat je wilt weten. Je moet natuurlijk alleen wel weten waar je moet zoeken. 

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 25 Juni 2023

Een Audio-First wereld? AI of omdenken? De weg naar de Hel. Echt 'n mooi Google-project en zijn de Media-of-One bedrijfjes nu een verbetering voor het medialandschap? Mooie zondag.   #1 Future of Sound Wunderman Thompson laat weer eens zien dat een onderzoek ook kan...

Nieuws van de Week, 11 Juni 2023

QR-codekunst. Barcelona het nieuwe Twitter? TikTok Tako. Zal AI de wereld echt beter maken? Een draagbare bank en alles over Beats en Ritme. Mooie zonnige zondag.   #1 Brand names are all nonsense now Het bedenken van een goede merknaam is niet het makkelijkste...

Nieuws van de Week, 28 Mei 2023

De valkuil voor een Brandmanager. Her-betovering. Ook generaties zijn generaliserend. Een prachtige site over Motion Design. Wat is het effect als je IKEA kruist met Patagonia en het woord Prompter als een acroniem. Mooie pinksterzondag.   #1 Bud Light Waarschijnlijk...

Nieuws van de Week, 14 Mei 2023

Levenslessen van Kevin Kelly. Een klantprobleem zien als een kans. Google en AI? Het succes van de interne tv-serie van Microsoft. Bluesky als vervanging van Twitter? Je personal AI-assistent van Humane. Mooie Zondag.   #1 Kevin Kelly. Een van de meest inspirerende...

Nieuws van de Week, 30 April 2023

AI en de interface revolutie. Het idee van de film Her nu ook als app voor iedereen. Hoe schrijf je goede prompts? Een ziekenhuis en Byron Sharp? 30 Inspirerende gesprekken. Opnieuw een onderscheidende stap van Oatly. Mooie Zondag.   #1 De mogelijke impact van AI voor...

Nieuws van de Week, 16 April 2023

Amy Webb en het Tech Trend Rapport. Komt Web3 weer boven het maaiveld? Handige ChatGPT apps. Briljante Barbie campagne. Substack Notes het nieuwe Twitter? En een wandelband voor het kantoor. Mooie zondag!   #1 Amy Webb Mary Meeker was “de koningin van het Internet”....

Nieuws van de Week, 2 April 2023

Mediatrends, de echte cijfers en de artificiële context. Lemon8. De visie van Sundar Pichai (de eindbaas van Google). Generatie Z en kantoorapparatuur. Mooie zondag!   #1 Product/Market fit Het nieuws van de laatste tijd beperkt zich eigenlijk maar tot één onderwerp....

Nieuws van de Week, 5 Maart 2023

Dove & LinkedIn in actie tegen haardiscriminatie. Culturele trends van Meta. Chatten met AI-Bert. En hoe één of twee letters het verschil kunnen maken. Mooie zondag!   #1 Artifact Enige weken geleden was er al het bericht dat er een nieuwe app het daglicht zou...

Nieuws van de Week, 19 Februari 2023

Marketing is about people. Zoeken met You. Hoe schrijf je met AI? Fins toekomstdenken. Het mediagebruik van kids en een prachtig toepassing van AI in de app Simpel. Mooie zondag!   #1 The Future of Marketing is People Herken je dat gevoel? Je leest een artikel en het...

Nieuws van de Week, 5 Februari 2023

Het mooie verhaal van Barnes & Noble. Stephen Fry en Johannes Vermeer. Welke AI-toepassingen zijn er nog meer? Social media cijfers en een nieuwe poging voor een nieuwsapp op basis van AI! Mooie zondag!   #1 Newcom. Nationale Social Media Onderzoek Ook dit is...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid