Nieuws van de Week, 4 September 2022

Weg van de massa en terug naar het echte contact in communities. Wat je moet weten over digitale transformatie. Steeds meer “drops”? Gorbatsjov en Pizza Hut en een kijkje in de keuken van Bellingcat. Mooi zondag.  

 

#1 For creators, community is the new follower count

We signaleren deze trend al wat langer. Fans, gelijkgestemden, creators bewegen zich steeds meer naar platformen die niet alleen maar in de schijnwerpers staan zoals de meeste social media. Lekker buiten het zicht van het grote publiek kunnen mensen met elkaar praten in verschillende “ruimten”. We kennen dit fenomeen natuurlijk al lang. Denk bijvoorbeeld aan de Facebook Groups, de groepen op LinkedIn en later natuurlijk ook via Clubhouse. Maar de huidige ontwikkeling laat zien dat chat-apps zoals Slack of Discord in populariteit enorm groeien. Inmiddels is er weer een nieuwe ster aan het groeien. Geneva. Geneva stelt groepen mensen in staat om te praten in verschillende onderwerpgerichte kamers. De leden zijn vrij om te communiceren zonder de druk van openbare statistieken, een algoritmische feed of toezicht dat hun gesprekken vormgeeft. Fans van het platform zeggen dat het een meer intieme, gemeenschapsgerichte ervaring biedt dan traditionele sociale netwerken. Opnieuw een bewijs dat communities steeds belangrijker worden en dat het steeds noodzakelijker is om actief deel te nemen aan discussies. Hier een mooi verhaal over Geneva uit The Washington Post.

 

#2 How BeReal became Gen Z’s favourite app

Dat er wat speelt in het domein van de social media app’s is wel duidelijk als je naar de laatste ontwikkelingen kijkt. Door de komst (en het succes) van TikTok gaan we inmiddels van een social graph naar een interest graph. We volgen steeds meer de content van de onderwerpen die ons interesseren boven de content van de mensen die we volgen. En tegelijkertijd zien we een beweging van content gericht op aandacht naar content delen met de mensen die je belangrijk vindt. App’s als BeReal, Locket Widget, Yubo en Poparazzi vormen daarvan het bewijs. Voorlopig is het nog een beetje van beide zonder direct een keuze te maken. Dat hangt natuurlijk af of deze nieuwe toetreders sustainable zijn of slechts een tijdelijk fenomeen (denk aan Clubhouse). Maar dat er meerdere krachten spelen die steeds vaker in de richting van authenticiteit gaan is een gegeven. Meer hierover in dit verhaal over het succes van BeReal.

#3 Digitale transformatie.

De termen digitalisering en digitale transformatie worden vaak door elkaar gebruikt, zijn breed gedefinieerd en worden inconsequent toegepast. Bovendien wordt vaak ten onrechte uitgegaan dat het digitaliseren van processen zal resulteren in digitale transformatie. Maar wat is het dan wel? En nog belangrijker wat betekent het voor organisaties? Gelukkig zijn er dan mensen die dat haarfijn kunnen uitleggen zoals bijvoorbeeld Marco Derksen. Dat doet hij niet alleen in zijn meer dan interessante blog maar gelukkig nu ook in een gesprek met BNR. Luister naar deze aflevering van De Technoloog en dan heb je een goed beeld van wat we nu precies bedoelen met Digitale Transformatie en waarom het zo ongelofelijk belangrijk is.

#4 Shopping via WhatsApp?

WeChat is het ultieme voorbeeld van de multi-app. Alles wat je wilt doen in één plek in één app. Heel langzaam zien we inmiddels WhatsApp steeds meer die kant op bewegen. Het is niet alleen een berichtenservice, maar steeds meer een klantenservice, een advertentieplatform of een zendkanaal voor bedrijven. Maar de volgende stap is in aankomst. WhatsApp heeft een eerste end-to-end winkelervaring gelanceerd in India. Gebruikers kunnen door de hele supermarktcatalogus van de populaire e-commerce-app Jiomart bladeren, artikelen aan winkelwagen toevoegen en aankopen doen zonder WhatsApp te verlaten. Een teken van wat komen gaat?

#5 Drops

Een drop is elke keer dat een bedrijf (of merk) een beperkte editie van een product aankondigt, ofwel zonder preambule (soms een “shock drop” genoemd) of dat er van tevoren wordt aankondigd dat er iets aankomt en ze gebruikers precies laat weten wanneer ze een social media app of de eigen app (of website) van het bedrijf in de gaten moeten houden om dit meestal exclusieve product aan te schaffen. Een van de redenen waarom ‘drops’ zo populair zijn bij jonge mensen zou kunnen zijn dat ze winkelen weer spannend kunnen maken. In een wereld waar alles wat je nodig hebt meestal op dezelfde dag kan worden afgeleverd creëren ‘drops’ een gevoel van schaarste en exclusiviteit. Niet alleen voor merken is dit een groeiende toepassing want we zagen het ook gebeuren in de wereld van de digitale items zoals NFT’s. Het mooie van deze ontwikkeling is dat merken en organisaties niet alleen kunnen volstaan met het product zoals het is maar op zoek moeten naar onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde om met het verhaal wat dan ontstaat de doelgroep te activeren en betrekken. Kortom, de dynamiek zal alleen maar toenemen. Lees alles hierover in dit verhaal van de Wall Street Journal.

#6 Adobe “Future of Creativity” Study

Uit het onderzoek van Adobe (in 9 verschillende landen) blijkt dat de Creator Economy (de economie die mensen in staat stelt geld te verdienen met hun creatie, content of goederen en diensten door gebruik te maken van hun eigen creativiteit, talenten en passies) in de afgelopen twee jaar met meer dan 165 miljoen creators is gegroeid tot 303 miljoen creators wereldwijd. Bovendien constateert de studie dat de Creator Economy blijft groeien. Een op de vier mensen (23%) zijn creators die fotografie, videografie, creatief schrijven en meer bijdragen aan online omgevingen zoals sociale-mediaplatforms en blogs. Millennials vertegenwoordigen 42% van de Creator Economy. Ter vergelijking: Gen Z vertegenwoordigt 14%.

48% van de makers wordt universeel gemotiveerd door hetzelfde doel: vrijheid van meningsuiting. Minder dan een derde van de makers (26%) wordt gemotiveerd door geld. Influencers maken slechts 14% uit van de wereldwijde Creator Economy.

Uit het onderzoek bleek dat hoe meer tijd creators besteden aan het maken en delen van content, hoe gelukkiger ze zich voelen. De meeste videomakers (69%) en influencers (84%) zeggen dat het creëren en delen van online content een creatieve uitlaatklep is die ze nergens anders kunnen vinden.

#7 Intelligent Tools

En mooi inzicht van Nathan Baschez. Als we denken aan de toekomst van AI (artificial intelligence) dan moeten we vaak denken aan digitale variant van de mens (een robot). Een samenvoeging van alle beschikbare kennis en mogelijkheden die zou moeten leiden tot een razendknap apparaat. Maar we weten ook dat “alles” nooit een optie is. Het wordt steeds duidelijker dat de overgrote meerderheid van bruikbare AI niet gaat over het creëren van een kunstmatige menselijke persoonlijkheid. Het gaat om het creëren van tools die intelligent zijn en in staat zijn om veel complexere taken uit te voeren dan voorheen. Dan hoeven minder angstig te zijn dat we de regie kwijtraken en kunnen we op basis van de behoefte een beroep doen op de kennis die nodig is.

#8 Dall-E Outpainting

Een voorbeeld van een dergelijke toepassing is het hier al veel besproken Dall-E. De AI-machine die op basis van een tekstuele input beelden maakt. Deze week werd er weer een nieuwe toepassing van Dall-E getoond. Dit keer geen beeld op basis van woorden maar het vergroten van een bestaand beeld geheel in stijl van het beginplaatje. Kijk maar eens naar dit voorbeeld van het meisje met de parel van Vermeer.

#9 What a Pizza Hut ad says about Gorbachev – and Russia

Het was de week waarin Gorbatsjov overleed. Je kan je bijna al niet meer voorstellen wat er gedurende zijn leiderschap heeft plaatsgevonden in de Sovjet-Unie (1985-1991). Gewaardeerd in het Westen en verguist in zijn eigen land. Gelukkig is Netflix bezig met een serie over Gorbatsjov. Een van de misschien wel meest opvallende voorbeelden was zijn deelname aan een commercial voor Pizza Hut. Dit was na zijn aftreden maar toch zeer opmerkelijk. Zeker omdat deze commercial eigenlijk ook een samenvatting is van zijn leiderschap. Lees hier het verhaal van deze commercial en natuurlijk kan je de commercial ook bekijken.

#10 Zo ontmasker je een spion!

Deze week werd ook bekent dat Bellingcat (wat een helden) een Russische spion hebben ontmaskerd. Dat is natuurlijk al een prestatie maar de manier waarop maakt het nog veel spannender. In dit heerlijke verhaal kan je lezen hoe je met behulp van openbare informatie bijna alles kunt vinden wat je wilt weten. Je moet natuurlijk alleen wel weten waar je moet zoeken. 

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 27 November 2022

Wat doe je als je land verdwijnt onder de zeespiegel? Het verhaal van MrBeast en een mooi verhaal over een driehoek. Nike en virtuele co-creatie in Dot Swoosh. En de nieuwe Frank Peters is uit. Mooie zondag.   #1 Tuvalu Hoe maak je duidelijk dat de toekomst van je...

Nieuws van de Week, 13 November 2022

Een schatkamer voor Marketing Effectiviteit. SMS-marketing werkt echt. BrewDog heeft ook een mening over het WK. Alles over Mastodon en keyboard van LEGO. Mooie zondag.   #1 De Boost voor Marketing Effectiviteit Marketingeffectiviteit is niet zomaar een 'nice to...

Nieuws van de Week, 6 November 2022

De Metaverse en de Miniverse. Je persoonlijke archief of mirrorworld via Rewind. Bestaat de LinkedIn influencer? Snoop Dog en kinderen. En een innovatieve pleasure toy met boodschap. Mooie zondag.   #1 De Metaverse bezien vanuit een groter perspectief   Onze vriend...

Nieuws van de Week, 30 Oktober 2022

Creativiteit in een ander perspectief. Een geweldige vooraper in Monkeytalk. De ongekende kracht van Content Curation. Moonwalkers en je eigen profielfoto gemaakt door een AI. Mooie zondag.   #1 Creativiteit Het blijft een prachtig woord. Alleen al de discussie over...

Nieuws van de Week, 23 Oktober 2022

Een nieuw opleidingscollectief van vakidioten. Waar gaat Social Media heen? Een toolkit om aan de slag te gaan met de toekomst. Een gedegen onderzoek naar Owned media en content volgens GPT-3. Mooie zondag.   #1 Iris Academy Het grootste nieuws van deze week was...

Nieuws van de Week, 16 Oktober 2022

De wonderlijke wereld van de Bots. De toekomst volgens Ben Evans. De beste content briefings templates. Vergaderen in 3D. En natuurlijk nog wat opvallende AI toepassingen. Mooie zondag.   #1 Bots Mede door de (mogelijke) overname van Twitter door Elon Musk is er weer...

Nieuws van de Week, 9 Oktober 2022

Good old visie van Avis over advertising. Dove Real Beauty in de virtuele wereld. Muziek tekenen. Positioneren en zelf spoorzoeken met behulp van openbare bronnen. Mooie zondag.   #1 De advertentie filosofie van Avis Dit moet uit een ver verleden zijn. Het lettertype...

Nieuws van de Week, 2 Oktober 2022

Trombone Champ en de virale effecten. Pharrell heeft teveel exclusieve kleding en begint een veilighuis. The Pleasure Pursuit; prachtig partnership van merk en kunst. En Dall-E 2 nu voor iedereen toegankelijk. Mooie zondag.   #1 TikTok en videosearch Jongeren zoeken...

Nieuws van de Week, 25 September 2022

Was de film “Her” dan toch geen science fiction? Indrukwekkende voorbeelden van machine learning beeld generatie. De straatgeluiden uit Mexico. En hoe reageer je op een vervelende klacht? Mooie zondag.   #1 Stable Diffusion is pas 30 dagen oud?!? In de update van...

Nieuws van de Week, 18 September 2022

We moeten gaan snappen dat AI-toepassingen volwassen zijn geworden. Waarom er in de UK nu verpakkingen moeten worden aangepast. De geheimen van de QR-code en een inspirerend verhaal over fietsen. Mooie zondag.   #1 We Need to Talk About How Good AI Is Getting Iedereen...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid