Nieuws van de Week, 11 September 2022

Wunderman’s update over de Metaverse. Een Web3 social network. De ongekende kracht van MrBeast! Een moodboard van Shuffles. Zelf aan de slag met een AI-beeldgenerator en waarom goede vragen zo belangrijk zijn. Mooie zondag.  

 

#1 New realities Into the Metaverse and beyond

In September 2021 publiceerde Wunderman Thompson Intelligence het rapport Into The Metaverse. Een jaar later is er een update. Wat is er de afgelopen acht maanden in de Metaverse gebeurd? Veel, zo blijkt. Volgens Wunderman is de interesse over de Metaverse explosief gestegen. Verzamelingen van NFT’s, virtuele merkwerelden hebben games overgenomen en investeringen in technologieën zoals mixed, augmented en virtual reality zijn aanzienlijk toegenomen. Zeker gelet op de huidige situatie is de grote vraag echter of het een voorbijgaande hype is of toch een betekenisvolle blijvende beweging. En omdat het uiteindelijk inderdaad twee kanten op kan gaan is het wel van belang om niet het risico te lopen dat je straks te weinig kennis hebt en dus achter de feiten aan blijft lopen. Gelukkig is er nu een update van het rapport uit 2021. New realities Into the Metaverse and beyond. Dit rapport geeft je inzicht in acht sectoren, merkcasestudy’s, bruikbare tips en categorie specifieke inzichten om merken te helpen navigeren door de toekomst van de Metaverse.

 

 

#2 Niche

Decentraliseren is een van de uitgangspunten van Web3. Niet allemaal bij elkaar op één platform waarbij de eigenaar van het platform een fortuin kan maken door alleen het proces te faciliteren maar het eigendomsrecht terugbrengen daar waar het hoort; bij de makers. Een zojuist geïntroduceerd social network dat die gedachte als uitgangspunt heeft is Niche. Een platform gebouwd op de Blockchain waarmee Niche eigendomstokens kan uitgeven aan mensen die lid worden van een specifieke gemeenschap. Het stelt makers, zoals artiesten of schrijvers of muzikanten, ook in staat om NFT’s uit te geven die hun werk vertegenwoordigen, die groepsleden kunnen kopen en doorverkopen. Wanneer je lid wordt van een club op Niche, geeft het platform je een token dat het eigendom van een groep vertegenwoordigt. De token kost niets en de app maakt op de achtergrond een gratis wallet aan waar de token wordt opgeslagen. Niche is nu nog in Beta maar je kunt je wel op de wachtlijst laten plaatsen. Meer info vind je hier in het verhaal van Fast Company. Opnieuw een mogelijk bewijs van de transitie naar groepen/clubs die een interesse delen en met gelijkgestemden nieuwe businessmodellen kunnen opstarten.

#3 Top Creators 2022

In een tijdperk waarin we de opkomst zien van de Creator Economie is het wel eens aardig om een beetje een idee te krijgen wie er nu echt succesvol zijn. Wie zijn deze “creators” wat doen ze dan en minstens zo interessant; wat levert dat dan op? In dit overzicht van Forbes wordt de Top 50 van 2022 voorgesteld. En natuurlijk is dit maar een heel klein gedeelte van de creators want dit zijn alleen maar de content makers die hun publiek bereiken via de social media. En zoals we weten is de echte creator economie groter dan alleen dit domein. Los daarvan geeft het wel een mooie inkijkje in de creatieve content keuken. Naast deze internationale creators publiceerde Meta deze week een overzicht van de creators binnen hun eigen netwerk. Onder de noemer de “creators of tomorrow”. En daarin is er een speciaal plekje voor de creators uit Nederland.

#4 MrBeast

De Forbes lijst wordt aangevoerd door Jimmy Donaldson, beter bekend als MrBeast. Het is op zijn minst indrukwekkend te noemen hoe Jimmy in staat is om zijn online reputatie om te zetten in klinkende dollars. Zijn geschatte jaarinkomen bedraagt inmiddels 54 miljoen dollar. Het grootste gedeelte komt vooralsnog binnen via de onlineadvertenties op zijn YouTube kanaal. Maar minstens zo indrukwekkend zijn de nevenactiviteiten. Zonder een fysieke winkel (ghost kitchen) verkoopt hij op 1000 locaties hamburgers onder het MrBeast Brand. En hij is niet de enige influencer die het voedingsdomein opzoekt om de bekendheid om te zetten in rinkelende kassa’s. Maar zaterdag 4 september opende MrBeast de eerste fysieke MrBeast burger store. En het effect is bizar. Een wachtrij van naar schatting 10.000 fans. Zelf zegt hij op die dag het wereldrecord burgerverkopen op één dag te hebben gebroken op één locatie. Misschien kunnen de traditionele merken nog iets leren van deze ondernemer die snapt hoe je zaken kunt doen in een interactieve wereld.

#5 Instagram in 5 stappen

Alhoewel ze daar bij Meta steeds meer last krijgen van het TikTok effect blijft Instagram vooralsnog een platform met een behoorlijk bereik. Maar weten dat er contacten te verdienen vallen op Instagram wil nog niet zeggen dat je zo ook kunt realiseren. Daarvoor heb je natuurlijk wel een plan nodig. Elja Daae heeft al heel wat inspirerende boeken en blogs geschreven over de diverse social media. Maar voor alle liefhebbers die meer uit Instagram willen halen heeft zij nu ook een mooi document gemaakt om in 5 stappen (of eigenlijk 4) meer uit je Instagram mogelijkheden te halen. Handig, leesbaar en praktisch. Wat wil je nog meer?

#6 Shuffels by Pinterest

Pinterest gaat vol voor de creatieve youngsters met de nieuwe app Shuffels. Je zou het kunnen zien als een poging om in te spelen op de behoefte om zelf je eigen content te maken. Pinterest zelf kennen we natuurlijk nog als de digitale ijskastdeur waar je een verzameling van beelden, teksten en video’s kunnen samenbrengen onder een zelfgekozen thema. Shuffels echter geeft gebruikers de mogelijkheid om moodboards samen te stellen door stukjes uit afbeeldingen te halen en die samen te voegen tot één moodboard. In dat moodboard kan je gebruik maken van technische middelen om de objecten te bewegen, draaien en veranderen. De basis is het gebruiken van de Pinterest database maar je kunt ook zelf afbeeldingen toevoegen. De eerste reacties zijn zeer positief. En om alles nog spannender te maken krijg je alleen maar toegang tot Shuffles door een invite. De techniek die Clubhouse ooit zo succesvol heeft toegepast. Of dat ook een voorbode is voor de toekomst van Shuffels….?  

#7 Stable diffusion

We hebben de laatste tijd al wat aandacht besteed aan Dall-E. De AI tool die in staat is om beelden tevoorschijn te toveren op basis van woorden. Maar Dall-E is niet de enige speler in het veld. Craiyon is de miniversie van Dall-E die iedereen kan proberen. Verbluffend wat de resultaten zijn van een eenvoudige combinatie van woorden. De tweede grote speler die inmiddels op de markt is verschenen is MidJourney. Wat je nodig hebt is een Discord account en dan kan je direct aan de slag. In deze video wordt alles helder uitgelegd hoe dat precies werkt. Maar zojuist is er nog een nieuwe AI-beeldgeneratie speler beschikbaar voor iedereen. Stable Diffusion. Met een eenvoudige laptop is iedereen in staat om bijna elke visuele realiteit die ze maar kunt bedenken op te roepen. Het kan vrijwel elke visuele stijl imiteren, en als je het een beschrijvende zin geeft, verschijnen de resultaten als bij toverslag op je scherm. Echt heel bijzonder. Als je bijvoorbeeld de woorden combinatie van Queen of England op een fiets in een zonnebloemenveld opgeeft krijg je het bovenstaande plaatje. Heel benieuwd wat de impact hiervan gaat worden voor het vakgebied.

#8 The Art of asking the right questions

Het lijkt wel alsof alles draait om het goede antwoord. Vanaf de proefwerken op school tot de zoekopdrachten voor Google. Maar steeds meer krijgen we in de gaten dat niet het antwoord maar de vraag steeds belangrijker wordt. En dan bedoelen we niet de standaardvragen maar de vragen die je helpen om andere inzichten te krijgen. Vragen die mensen “dwingen” om niet terug te vallen op de standaard kennis maar die leiden tot nieuwe inzichten. In deze korte video van Big Think komen verschillende sprekers aan het woord die het belang van het stellen van goede vragen belichten. Voor mij is het een cruciaal onderdeel van ons vakgebied. Sterker nog, het begin van een goede strategie of plan ligt verborgen in de manier waarop we ons verdiepen in het probleem en dus aan de vragen die we stellen.

#9 Meet the lobbyist next door

Urban Legend is een platform waar influencers worden gekoppeld aan klanten. Tot zover niets nieuws onder de zon want die platformen kennen we inmiddels allemaal. Het enige verschil is dat deze klanten meestal geen “commerciële” boodschap willen verspreiden maar een, zoals ze zelf beschrijven, een verantwoordelijke en impactvolle campagne. Je moet dan denken aan campagnes over politieke en maatschappelijke onderwerpen. Beïnvloeding die we kennen vanuit de lobby hoek maar dan via het grote publiek. Op het platform van Urban Legend (Exchange) kunnen de kopers de thema’s van de boodschap aangeven en de vergoeding die ze de influencers bieden. Afrekenen gaat namelijk alleen voor elke ‘conversie’ die een influencer binnenhaalt. Dan kan variëren van bijvoorbeeld $ 1,25 voor elke volger die inschrijft voor een nieuwsbrief tot een veelvoud als volgers een petitie willen ondertekenen. Het wordt ook wel een beetje gezien als “the black hole” van het internet omdat het neigt naar manipulatie. Juist in een wereld waarin het vertrouwen al behoorlijk ver te zoeken is. In dit verhaal in Wired lees je alles over Urban Legend. Maar ook wat het grote gevaar is. Want dit zou wel eens een nieuw fenomeen kunnen worden bij toekomstige verkiezingen. En dan loopt meestal niet goed af.

#10 Get Smart with Money

Waarschijnlijk hebben jullie allemaal wel eens gehoord van de FIRE beweging. FIRE staat voor Financial Independence Retire Early. Ook in Nederland is deze beweging sinds enige tijd aanwezig. Slim omgaan met geld is voor steeds meer mensen een belangrijk onderdeel van hun leven. De groeiende populariteit is waarschijnlijk de reden dat Netflix een nieuwe docu heeft gemaakt rond dit thema. Get Smart with Money. En hierin komt de founder van de Fire Movement, Mister Money Mustache, ook aan het woord.

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

Nieuws van de Week, 7 Januari 2024

Uitbreiding van de Nieuwsredactie. Oatly en limonadetaks. SWOT gemaakt door AI. Is de brand echt meester? De Polaroid Lego camera. En nog veel meer. Mooie zondag!     #1 Maxime de Jonge We beginnen 2024 met groot nieuws. De 'redactie' van het weeknieuws is...

Nieuws van de Week, 10 December 2023

AI. AI. AI. AI...We komen er niet omheen. Maar gelukkig ook ander nieuws zoals ALLE trendoverzichten voor 2024. Het vreemde Internet en een persoonlijke noot. Mooie zondag.   #1 Gemini Het was weer een indrukwekkende week. Waren we net bekomen van de perikelen rondom...

Nieuws van de Week, 26 November 2023

Terug van weggeweest. Met deze week: een goede briefing. Effectieve Marketing. Een ChatGPT manual. Storyscrolling en tenslotte gedragsinzichten. Mooie zondag.   #1 Een goede briefing schrijven blijft een uitdaging maar lees hier hoe het beter kan! Wat is de beste...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid