Nieuws van de Week, 23 Januari 2022

Deze week boordevol met geestverruimende trends. Van Snel naar Slow internet? Niet alles hoeft financieel succesvol te zijn. En hybride werken in een inspirerende omgeving. Mooie zondag.

 

#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 23 januari) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Deze week gaan we in gesprek met Florien Smits van Choosewise en natuurlijk ook de gesproken column van Tino Stuij.

#1 Wunderman Thompson: The Future 100, 2022

Een jaarlijks hoogtepuntje. The Future 100 van Wunderman Thompson. 223 pagina’s vol inspiratie, trends en inzichten. 100 trends verdeeld over 10 gebieden. Van cultuur en technologie tot Brands, marketing, health en werk. Een must voor iedereen die een beetje wil weten welke trends er in deze gebieden spelen. Dit jaar zou wel eens het begin kunnen zijn van een nieuwe speelsheid en creativiteit. Er is een voelbare behoefte aan positiviteit. Merken staan ​​te popelen om vrolijkheid te brengen door euforische advertenties te produceren en meegaan in deze optimistische golf. Gezondheid en welzijn blijven prominent aanwezig in alle sectoren. Van drankjes die het immuunsysteem een ​​boost geven tot speciale ruimtes over de hele wereld die een emotionele uitlaatklep bieden voor mensen die nieuwe energie nodig hebben. De fysieke en emotionele belasting van de afgelopen twee jaar smeedt een holistische, gevoelige en genuanceerde benadering van het welzijn. Duurzaam zijn is niet genoeg. Iedereen werkt samen voor een regeneratieve planeet en de toekomst. 88% van de wereldwijde consumenten gelooft dat bedrijven en merken een verantwoordelijkheid hebben om voor de planeet te zorgen en de mensen die daar wonen. Natuurlijk staat de metaverse voor de deur. Virtuele werelden waar mensen verzamelen, creëren, kopen en verkopen, socializen, wonen en werken, worden de nieuwe hangouts. De opkomst van digitale bezittingen en eigendom zorgt voor een nieuw direct-to-avatar retailmodel. Augmented reality wordt een nieuw medium voor adverteerders. Gratis voor iedereen te downloaden! Dank aan Wunderman Thompson voor opnieuw een heerlijk overzicht.

#2 Nike Mental Health

Een mooi voorbeeld dat prachtig aansluit bij een van de trends uit de Future 100 is shift die Nike aan het maken is richting Mental Health. Het is zo’n idee dat als je dat hoort denkt “waarom hebben we dat niet eerder bedacht?”. We weten al heel lang dat lichaamsbeweging de geestelijke gezondheid verbetert. Dat lichaamsbeweging effect heeft waardoor depressies en negatieve stemmingen worden verminderd. Nike introduceert het Nike Mind Sets-programma en -platform om gebruikers van het merk te inspireren door hen te helpen bewegen en te ondersteunen hun mentale welzijn te verbeteren. Het platform bevat programma’s zoals een wandel- en hardloopprogramma met audiobegeleiding door coaches. Nike Training Club-workouts en podcastafleveringen over burn-out en het stellen van prioriteiten voor welzijn. Tips voor voeding, herstel en slaap integreren om een ​​meer holistische wellness ervaring.

#3 The Future of Food 2022

En omdat we het toch over de Future hebben dan ook nog maar even een kijkje in de wereld van Food. Bompas & Parr is een leading expert in multi-sensory experience design. Hun missie moet iedereen wel een beetje tot de verbeelding spreken: Architects of Taste: Feeding Minds and Stomachs. Zij geven ons een kijkje in de keuken als het gaat om de Future of Food. Wat zijn de zes verleidelijke voedingstrends voor 2022? Wat denk je van hypnotisch dineren? Zij zien een trend voor zelfhypnose. Het vermogen om jezelf in een tranceachtige staat te brengen die de realiteit vervormt en de eetervaring zal binnendringen. Daarmee proef je meer zoet of zout zonder dat het daadwerkelijk in het gerecht zit. Virtueel zoet en zout dus en tegelijkertijd gezonder eten. Of eten en drinken in een digitale omgeving? Consumenten de metaverse aanboren om toegang te krijgen tot gepersonaliseerde virtuele bewaarplaatsen van voedselherinneringen en recepten. En, spoiler, de dadel wordt de nieuwe held van ons eten! En, niet geheel onverwacht, thee de nieuwe koffie.

#4 Wordle

In een wereld waarin alles steeds meer draait om succes en zo snel mogelijk de kassa te laten rinkelen zijn er ook nog mensen die dat helemaal anders zijn. Josh Wardle is een software engineer die werkt voor het MSCHF collectief dat we in de update van vorige week besproken. Hij is de bedenker van het inmiddels immens populaire spelletje Wordle. Het spelletje zelf is een directe kopie van het tv-spel Lingo maar door de vorm en de briljante vertaling naar een iconisch deelbare pictogram visual heeft het echt wel een nieuwe dimensie gekregen. In alle interviews met Josh wordt hem gevraagd hoe hij gebruik gaat maken van dit succes. Hoe gaat hij dit omzetten in een ronkende kassa? En dan is het niet voor de hand liggende antwoord: “niet”. Het idee was om een spelletje te ontwikkelen voor zijn partner en dat is precies wat het is en blijft. Ook toen hij benaderd werd door iemand die al een soortgelijke app had ontwikkeld die reeds in de verschillende app stores staat. Samen hebben ze afgesproken om de eventuele verdiensten te schenken aan een goed doel. Het kan dus inderdaad toch anders. En positiever.

#5 Wordle en Creativiteit

Dat het iconische beeld van Wordle aanleiding voor merken om daar direct, op een orginele manier, op in te spelen is te zien in dit mooie overzicht van Adage. En dat voelt dat toch een stukje beter dan wanneer je een money machine aan het promoten bent.

#6 Slow Internet

Wordle is een mooi voorbeeld van wat inmiddels weer een andere trend aan het worden is. Slow Internet. Er is iedere dag maar één wordle puzzle beschikbaar. Dat maakt het ook zo deelbaar omdat iedereen dezelfde wordle speelt. De makers van De Computer Club (geweldige podcast) bespraken dit slow internet deze week in hun uitzending. Daarbij verwezen zij naar een artikel in The Atlantic. In dat artikel is er ondermeer aandacht voor Pony Messenger, een nieuw mailprogramma. Pony Messenger maakt communicatie weer mindful zoals ze dat zelf beschrijven. Denk maar een beetje aan de post van vroeger. Die werd namelijk maar één keer per dag bezorgd. Dus wat als je nu een mailprogramma maakt dat één keer per dag je uitgaande mail ophaalt en tegelijkertijd de nieuwe mail in je inbox plaatst? Zou dat niet veel meer rust geven voor mail die echt belangrijk is. Digitale gesprekken met mensen die ertoe doen. Naast Pony zijn er steeds meer diensten en apps die inspelen op dit idee. Niet 24/7 maar gewoon lekker relaxed en verbonden aan een maximum. Klinkt niet helemaal vreemd toch?

#7 Shottr

Je kent het vast. Je wilt een screendump maken van een website maar je kunt alleen maar alles wat boven de fold zit vastleggen. Je wilt een stukje tekst kopiëren van een website maar dat is dan niet mogelijk vanwege een restrictie. Of je ziet een kleur die je wilt gebruiken voor een presentatie maar het blijft lastig om de goede kleur te vinden. Voor al deze issues is er nu een oplossing! Shottr.

#8 Hook, Line and Sinker

Er zijn tal van modellen om goede content te schrijven en te maken. Je kunt natuurlijk beginnen door de wekelijkse Cor’s Deli nieuwsbrief van Cor Hospes te volgen. Er is het bekende Hub, Help Hero model van YouTube. Maar de laatste tijd komt ook het Hook, Line en Sinker model weer steeds vaker voorbij. Rand Fishkin van SparkToro legt je in dit verhaal, inclusief voorbeelden, uit hoe dat model werkt.

#9 Sir John Hegarty on Advertising

Een inspirerend twitter draadje over een van de grootste creatief denkers uit onze tijd. Sir John Hegarty. Hij is de “H” van het wereldberoemde reclamebureau BBH. Verantwoordelijk voor campagnes van Häagen-Dazs, Levi’s en Audi. In deze twitter draad lees je 45 van inzichten. Helder in eenvoud en vreselijk waar. Zoals: “Clients can smell weakness” en “The great skill in communication is simplicity”.

#10 Choosewise

En dan even tijd een aandacht voor een slimme Nederlandse Startup. In een wereld van hybride werk is er (soms) behoefte aan een werkplek die zorgt voor additionele inspiratie. Even niet het werkkamertje thuis of de gereserveerde concentratiekamer op kantoor. Maar een plek die in zichzelf al creatief is. En dan deze creatieve setting gebruiken als inspiratietransfer naar je eigen denkproces. Sinds enkele weken is er een mooi initiatief. Choosewise. Je kunt via dit platform een stoel reserveren in een horeca locatie zodat je heerlijk kunt werken zonder je schuldig te voelen dat je steeds iets moet bestellen. Het kopje koffie krijg je namelijk al bij de reservering. Maar hoe slim kan je zijn als je als startup wordt geconfronteerd met een lockdown? Dan bedenk je een heerlijke ambush stunt. Niemand kan een horecavestiging verbieden om tijdelijk werkplekken beschikbaar te stellen toch? Wat een briljante actie met een enorm succes.

Podcast van de Week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: Deze week: “The world of electrification” van Ford.

Hierin onderzoekt host en stand-up comedian Chuck Nice ‘the world of electrification’. Oftewel, hoe ziet de wereld eruit als die niet meer op fossiele brandstof draait, maar op elektriciteit? Zo’n wereld is voor de gemiddelde Amerikaan waarschijnlijk lastig voorstelbaar, aangezien de VS ‘s werelds grootste fossiele brandstofverbruiker is. Ford probeert de geesten rijp te maken voor de energietransitie. In de podcast behandelt host Chuck verschillende onderwerpen, met als onderliggende doel om luisteraars anders naar nieuwe vormen van energie – lees: elektriciteit – te laten kijken. De productiekwaliteit van de podcast blaast je niet omver: het is voor een groot deel een vraag-antwoord conversatie. Desondanks is het, vooral door de gevatte host, vermakelijk en leerzaam. Daardoor is het makkelijk verteerbaar en voelt het niet als verplicht huiswerk. Een maatschappelijk relevant thema, dat natuurlijk ook nog eens direct verbonden is met de verkoop van auto’s. Wie twijfelt aan het kopen van een elektrische auto, komt na beluistering Electric Generation in elk geval meer beslagen ten ijs. 

Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 2 Oktober 2022

Trombone Champ en de virale effecten. Pharrell heeft teveel exclusieve kleding en begint een veilighuis. The Pleasure Pursuit; prachtig partnership van merk en kunst. En Dall-E 2 nu voor iedereen toegankelijk. Mooie zondag.   #1 TikTok en videosearch Jongeren zoeken...

Nieuws van de Week, 25 September 2022

Was de film “Her” dan toch geen science fiction? Indrukwekkende voorbeelden van machine learning beeld generatie. De straatgeluiden uit Mexico. En hoe reageer je op een vervelende klacht? Mooie zondag.   #1 Stable Diffusion is pas 30 dagen oud?!? In de update van...

Nieuws van de Week, 18 September 2022

We moeten gaan snappen dat AI-toepassingen volwassen zijn geworden. Waarom er in de UK nu verpakkingen moeten worden aangepast. De geheimen van de QR-code en een inspirerend verhaal over fietsen. Mooie zondag.   #1 We Need to Talk About How Good AI Is Getting Iedereen...

Nieuws van de Week, 11 September 2022

Wunderman’s update over de Metaverse. Een Web3 social network. De ongekende kracht van MrBeast! Een moodboard van Shuffles. Zelf aan de slag met een AI-beeldgenerator en waarom goede vragen zo belangrijk zijn. Mooie zondag.     #1 New realities Into the Metaverse and...

Nieuws van de Week, 4 September 2022

Weg van de massa en terug naar het echte contact in communities. Wat je moet weten over digitale transformatie. Steeds meer “drops”? Gorbatsjov en Pizza Hut en een kijkje in de keuken van Bellingcat. Mooi zondag.     #1 For creators, community is the new follower...

Nieuws van de Week, 10 Juli 2022

Hoe schrijf je een goede briefing? Alles over de creator economy in een online cursus. Brand Trust en Gen Z. De kracht van audio volgens Prof G en wat inspirerende “food for thought”. Mooie vakantie.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog...

Nieuws van de Week, 3 Juli 2022

Een inflatie advertentie stop in de UK? Brandr en de merkdenkers van Nu. Is Web3 toch niet dood? De shopper van morgen. Oatly heeft geen marketingafdeling nodig. En interessante resultaten uit het nieuwe Touchpoints. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op...

Nieuws van de Week, 26 Juni 2022

Dall-E blijkt een echt talent. Streaming is goudmijn voor productplacement. Twitter gaat voor lang. Alles over de Meme. En maak zelf je gezonde cola. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in...

Nieuws van de Week, 19 Juni 2022

Waar gaat de wereld van Social Media heen? Is het homescreen het nieuwe battlefield? Hoe TikTok de muziekindustrie verandert. Ontdek waar jij allemaal vindbaar bent op het web. Een dagboek tool. En 8.5% groei in advertising wereldwijd. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van...

Nieuws van de Week, 12 Juni 2022

Vanwege een korte vakantie deze week nog even geen update. Maar een mooie Nieuwsupdate special over Giep Franzen naar aanleiding van een prachtige podcast gemaakt door Airborne. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid