Nieuws van de Week, 22 Mei 2022
Paarden die je mail beantwoorden. Meubels die je makkelijk kunt verdelen als een relatie stopt. Apestaartjaren uit België. Granfluencers. En alle ontwikkelingen in de podcast markt. Mooie zondag.
#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse
Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 22 Mei) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder leiding van Sylvie Verbiest. Jeroen de Bakker is virtueel aanwezig. En deze week natuurlijk ook weer met de gesproken column van Tino Stuij.
#1 Bionic Reading
Wist je dat je brein sneller kan lezen dan je ogen? Wij slaan woorden op in ons geheugen en dus zijn slechts maar een paar letters voldoende om hele woorden te herkennen. Als je dat principe toepast krijg je Bionic Reading. En eerlijk is eerlijk, het leest een stuk sneller en prettiger.
#2 /OutHorse_<Your_Email>
Opnieuw een briljante campagne vanuit IJsland. Ze hebben wel eens vaker een plekje gekregen in deze nieuwsupdate vanwege hun uiterst creatieve (opvallende) campagnes. Zoals de campagne met de persiflage van Marc Zuckerberg na de aankondiging over Meta of de campagne met de scream. Maar deze is minstens van hetzelfde niveau. Laat je werk los en laat de paarden van IJsland je e-mails beantwoorden. En dan natuurlijk gewoon lekker vakantie vieren op IJsland. Outhorse your email.
#3 The Friendly Break Up Collection.
Nog een prachtig voorbeeld van creativiteit. FC Home & Deco en Wunderman Thompson Lima presenteren een ontwerpinnovatie die inspeelt op het toenemende aantal echtscheidingen en flat-sharing onder jongeren. Deze nieuwe modulaire meubels kunnen namelijk in tweeën worden gesplitst met als gevolg een vriendelijkere verdeling van bezittingen tussen partners. Een ontwerpoplossing die niet is aangepast aan de ruimte, maar aan de mensen. ‘The Friendly Break Up Collection‘ is een meubellijn die “uit elkaar valt” als mensen uit elkaar gaan.
#4 Apestaartjaren
De Computerclub attendeerde mij deze week op het Belgische onderzoek Apestaartjaren. Een onderzoek onder ruim 5500 kinderen die wonen in België. Het heeft een aantal boeiende onderwerpen onderzocht. Bijvoorbeeld welke apparaten hebben ze en worden gebruikt? Wat ze kennen en kunnen. Wat ze mogen en leren. Hoe gaan ze om met: nieuws en informatie? Privacy? Haatspraak? Online pesten? Ongepaste inhoud en Sexting? Ook een mooi inzicht in het gebruiksgedrag van social media. Youtube? Yes, please! Kinderen (86%) en jongeren (96%) vallen nog altijd volop voor de charmes van YouTube. Ook Netflix blijft aan populariteit winnen bij alle leeftijdsgroepen (68% van de kinderen en 74% van de jongeren) om film(pje)s te bekijken. Flinke stijgers: TikTok en Whatsapp. De grote verliezer is Facebook. Die moet heel wat schermtijd afstaan aan TikTok. Daardoor verdwijnt deze klassieker uit de top 10 van kinderen (15%) en jongeren (41%). Sterker nog, 67% van de kinderen en 41% van de jongeren heeft nog nooit Facebook gebruikt.
#5 Granfluencers. TikTok is niet langer alleen voor de kids
Oudere TikTok-gebruikers gebruiken het online platform, dat wordt beschouwd als de virtuele speeltuin van tieners, om leeftijdsstereotypen van ouderen als technofoob en kwetsbaarheid te trotseren. Onderzoek heeft uitgewezen dat er steeds meer accounts zijn van gebruikers van 60 jaar en ouder. Met overigens miljoenen volgers. Met behulp van het platform herschrijven deze TikTok-ouderen de verwachtingen over hoe ouderen zich moeten gedragen, zowel op als buiten sociale media. “Deze TikTok-ouderen zijn succesvolle makers van inhoud geworden in een krachtig tegen cultureel fenomeen waarin ouderen de stereotypen van ouderdom daadwerkelijk betwisten door hun oude status te omarmen of zelfs te vieren”, zegt Dr. Reuben Ng, de auteur van het artikel Not Too Old voor TikTok: How Older Adults are Reframing Ageing, en een assistent-professor aan de Yale University.
De 88-jarige Staffordshire-man is TikTok’s rijkste “granfluencer”. Zijn video’s leveren hem ongeveer £ 134.000 per jaar op. Opa Joe heeft 5,4 miljoen volgers en 156,7 miljoen likes voor video’s.
#6 30 jaar Mobile phones
Visual Capitalist is bij uitstek de club die data kan omzetten in leesbare grafieken. Noem een onderwerp en ze hebben er wel een plaatje bij. Deze keer is er een mooie animatie van de markt voor mobile phones. In de animatie zie je per maand wat de stand van zaken is in deze markt en hoe er merken komen en gaan. Het voelt als een kleine memory lane want we kennen allemaal de merken en waarschijnlijk hebben we ook nog wel een beeld van de modellen. Zelf onze Minister-President heeft nog een exemplaar uit deze memory lane. Zet de animatie aan op volledig scherm en laat het verleden maar langsglijden.
#7 State of Crypto
Er is veel veranderd in de cryptowereld sinds a16z bijna tien jaar geleden begon te investeren in het cryptodomein. Dus hebben ze bij a16z besloten om vanaf nu een jaarlijks overzicht te maken van alle trends in de crypto-industrie. Het is voor iedereen die de evolutie van internet wil begrijpen een mooie momentopname. Het geeft een beeld van waar we ons bevinden. Op weg naar een gedecentraliseerd, door de gemeenschap beheerd alternatief, voor de gecentraliseerde technische platforms van web2. Het is een uiterst leesbaar rapport. Lekker grote visuals en weinig tekst. Ook niet in Bionische vorm. En leuke uitspraken zoals deze: “You know something is profoundly wrong with our economy when Big Tech has a higher take rate than the mafia.” – Ritchie Torres, U.S. Congressman representing the South Bronx
#8 PodMe
Het blijft onrustig in Podcast land. Vorige maand was er de introductie van Podimo. De Deense abonneedienst voor podcast (en luisterboeken). Vorige week was er de aankondiging van Fluister. Een samenwerking van de boekenuitgevers Singel Uitgeverijen, WPG Uitgevers en VBK Uitgevers, de boekhandelketens Libris en Blz.-boekhandels en het mediabedrijf DPG, waartoe onder meer de Volkskrant, AD, nu.nl, Margriet en QMusic behoren. Fluister wordt een abonnement voor ebooks, audioboeken en betaalde podcasts tegen een betaling van 12,50 p/mnd. Vanuit het verleden heb ik dan wel mijn vraagtekens bij een samenwerkingsverband met zoveel verschillende partijen en evenzoveel belangen. Vaak gaan dit soort processen altijd ergens fout. Maar we gaan het zien. In juni wordt de lancering van dit platform verwacht. Maar we zijn er nog niet. Deze week was er een derde aankondiging. PodMe uit Zweden. Luisteraars betalen 7 euro voor een bundel aan reclamevrije podcasts. Na de zomer komt PodMe naar Nederland. Je kunt er dus op wachten dat het restant van populaire podcasts, die nog niet aangesloten zijn bij Podimo en/of Fluister, worden benaderd om mee te doen met dit platform. Opeens valt er dus goed geld te verdienen met een podcast. En minstens zo fijn; reclamevrij.
#9 YouTube Time saver.
YouTube introduceert een slimme feature waarbij het in de timeline aangeeft welke stukje(s) van een video het meest worden teruggekeken. Dan weet je meteen bij een langere video waar je moet zijn. Superfijn.
#10 Mind Blowing Facts
Tim Urban van “Wait By Why” vroeg zijn Twitter-volgers: “Wat is je meest favoriete verbazingwekkende feit?” En dit waren de antwoorden!
# Podcast van de Week
Audio agency Airborne kiest iedere week “de podcast van de week”. Deze week: “Nattigheid” van Ons Water.
Water is zo’n thema dat in Nederland zich altijd weer aandient. In het aanbod komen we podcasts tegen van onder meer KWR Watercycle Research Institute, Hoogheemraadschap van Rijnland, Rijkswaterstaat en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. En dan is er ook nog Ons Water: een samenwerkingsverband van zo’n beetje alle belangrijke instanties in Nederland die zich met water bezig houden. Sinds dit voorjaar brengt Ons Water de podcast Nattigheid uit, met als ondertitel: ‘opbeurende verhalen over ons water’.
De podcast is gemaakt door journaliste Tracy Metz. In elke aflevering staat een ander sub-onderwerp centraal, zoals droogte, neerslag of riolering. De reeks is onderhoudend en leerzaam. De oprechte nieuwsgierigheid en het enthousiasme van Tracy Metz maken het leuk om naar te luisteren. Wat daarnaast opvalt, zijn de reportages: veel podcastmakers lijken te denken dat een reportage niets toevoegt, aangezien je alleen op audio aangewezen bent. Maar het tegendeel is natuurlijk waar: het horen van een specifieke locatie maakt een podcast levendig en betrekt de luisteraar bij het verhaal, want die gaat zich namelijk het verhaal verbeelden. Net als bij de andere water-podcasts zijn we ook hier benieuwd naar de doelstellingen, of het leidt tot meer kennis over watermanagement en wie er nu uiteindelijk naar luistert – los van die andere, al dan niet podcastende, watermanagementcollega’s. Want hoe groot en veelomvattend het onderwerp ook is, het blijft tegelijkertijd natuurlijk een niche. Hoe dan ook: wie tot in detail wil weten hoe het zit met water in Nederland, kan zich daar dus al luisterend wel helemaal in vastbijten.
Luisteren naar “Nattigheid” kan met deze handige afspeellijst op Spotify. Waar je ook alle andere Podcasts van week kunt vinden.
Tot volgende week!
0 reacties