Nieuws van de Week, 16 Mei 2021

De kracht van het luisteren. Gaming het nieuwe social? The last mile in Retail advertising. Een lettertype keuze tool. En met de mountainbike de berg af! Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

 

#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 16 Mei) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. 

#1 NFT’s

We hebben de laatste weken al ruimschoots aandacht gegeven aan de NFT’S. En dan blijft toch steeds de vraag: Wat is het nu precies? Gelukkig zijn er dan ook weer mensen die dat begrijpen en daar een heldere presentatie over maken. Dus mocht je nu willen weten wat het is en waar het vandaan komt, loop dan eens relaxed door deze heerlijke presentatie van Patrick Rivera. Voor alle zekerheid. Er wordt gesproken over “DAO’s”. Een DAO is een digitale gedecentraliseerde autonome organisatie.

#2 Gaming the New Social?

“Gaming is de toekomst van sociaal”, zegt Daniel Li, partner bij durfkapitaalbedrijf Madrona Venture. En, zo legde hij uit, voor generatie Z vervangt gamen niet alleen oude games, maar vervangt het ook tv en Netflix. Dus in plaats van naar muziekvideo’s op YouTube te kijken, ga je naar een concert in Roblox en dat is een sociale ervaring met je vrienden. We zagen vorige week in het onderzoek al de constatering dat Gen Z afwijkt van de oudere doelgroepen door meer te gamen en meer streaming muziek te luisteren. Steeds verder wegtrekken van video content. Wanneer je een “social” layer over de games legt ontstaat er inderdaad een andere wereld. Wakker blijven dus als je wilt begrijpen wat deze doelgroep bezighoudt. Lees hier het verslag van Wunderman Thompson.

 

#3 NFT in Advertising

Moeten marketeers mee in de NFT trend? Merken kunnen NFT-technologie gebruiken om gepersonaliseerde geschenken of vouchers aan hun klanten verstrekken. Taco Bell heeft bijvoorbeeld onlangs NFT’s verkocht voor digitale tacokunst (en 100% van de winst gedoneerd aan Taco Bell Foundation, Inc.). Deze technologie kan de gebruiksbetrokkenheid voor merken stimuleren en worden toegeschreven aan een gebruiker of betaald mediakanaal zonder dat er een cookie nodig is. Voor een specifieke subgroep van consumenten is het een win-winsituatie voor zowel hen als adverteerders.

#4 De last mile in Retail advertising. Connecting digital ad’s met de winkelvloer

Na de opening van Amazon Fresh in 2019 voorspelde men dat over niet al te lang er nieuwe digitale advertentieproducten zouden volgen waarbij adverteerders advertentie investeringen in de digitale winkel van Amazon kunnen verbinden met fysieke aankopen bij winkels die eigendom zijn van Amazon. In februari deed het bedrijf precies dat. Amazon heeft adverteerders voor het eerst gegevens verstrekt die lieten zien wanneer advertenties die via het DSP (demand-side-platform) werden ingekocht, leidden tot persoonlijke aankopen in de meer dan 500 Whole Foods Markets in de VS. Het klinkt natuurlijk prachtig. De laatste mijl wordt gesloten en we kunnen over enige tijd precies zien (althans dat denken we dan) wat de effecten zijn van onze investeringen. Iets is mij hoopt echter dat het allemaal niet blijkt te werken. En gelukkig zijn er meer mensen die daar zo over denken. Dus als tegengewicht aan deze ontwikkeling moet je vooral ook even luisteren naar deze podcast van de IPA met Bob Hoffman. Ook wel bekend als de The Ad Contrarian”.

#5 App Tracking Transparency (ATT)

Apple heeft met de update iOS 14.5 zijn nieuwe App Tracking Transparency geïntroduceerd. Gebruikers van verschillende app’s moeten dan toestemming geven dat ze informatie van het gebruik delen met de makers van die app’s. Voor Facebook inmiddels een “dingetje”. De eerste cijfers zijn gepubliceerd over het effect door gebruikers. Die grafieken tonen het percentage mensen dat een duim omhoog geeft voor cross-app tracking wanneer ze daarom worden gevraagd, zowel wereldwijd als in de Verenigde Staten. De cijfers zijn redelijk stabiel: slechts ongeveer 4% van de Amerikaanse iOS-gebruikers en ongeveer 11% van de wereldwijde iOS-gebruikers zegt ja tegen tracking. Met andere woorden 90! dus niet! Lees hier de resultaten en kijk dan meteen ook nog even naar de prachtige video van dit ATT door Apple. Zo kan communicatie dus ook gemaakt worden!

 

 

#6 Hadden we het zo niet bedoeld?

Maike Klip werkt als digitaal strateeg en ontwerper bij de overheid. In haar Blog denkt ze hardop over de onderwerpen waar ze mee bezig is. Zo ook dit verhaal over de doelgroep van DUO. Haar verhaal begint met de volgende opening: “We kennen ze niet omdat we ze niet spreken. En we spreken ze niet omdat we ze niet kennen. Zo blijven we als overheid de hele tijd naar onze eigen navel kijken. Het maakt dan niet uit dat we het goed bedoelen en aardige mensen zijn, wat we bedenken sluit niet aan bij de werkelijkheid. Het is tijd om onze oogkleppen af te doen en de werkelijkheid te zien.” Vervolgens volgt er een verslag van haar gesprekken (toeslagenaffaire) met Janet Ramesar. Alles weergegeven in een tijdslijn die niets aan onduidelijkheid overlaat. Om vervolgens af te sluiten met een dringende oproep aan alle communicatieadviseurs. En daar kan ik het alleen maar roerend mee eens zijn.

 

#7 Machine Learning Explained

Naast de NFT’s, de Creator Economy is er nog een belangrijke ontwikkeling waar we steeds meer mee te maken krijgen. Deze alomvertegenwoordigde krachtige vorm van kunstmatige intelligentie verandert straks elke branche. Dus is het van belang dat je in ieder geval weet waar het over gaat en welke verschillende vormen er zijn. In dit heldere verslag van het MIT staat alles wat je moet weten over het potentieel en de beperkingen van machine learning en hoe het wordt gebruikt.

 

#8 Fonts Brief

Een font kan natuurlijk geen slecht verhaal goed maken maar wel een goed verhaal nog beter door het lettertype te kiezen dat helemaal aansluit bij dat verhaal. Maar hoe kom je daar dan achter? Er is nu de Fonts Brief. Op basis van criteria kan je aangeven aan welke eisen het font moet voldoen en vervolgens krijg je fonts te zien die daar het beste bij passen.

#9 The Giving Wall

Waarschijnlijk kennen we allemaal wel het idee van een extra koffie bestellen en die kan dan worden gegeven aan iemand die dat niet kan betalen. Dit idee heeft een prachtig broertje/zusje gekregen in de vorm van de The Giving Wall. “No questions asked. Just take it!” Idee voor Nederland?

#10 Take a ride with me!

Altijd willen ervaren hoe je met een mountainbike een berg kunt afdalen. Kies hier je favoriete route (er zijn meedere rides) and take a ride. Bekijken of laptop en geluid aan geeft het beste effect.

 

Podcast van de week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: ‘Radio Headspace’.

De app van Headspace is al 10 jaar één van de populairste meditatie apps op de markt. Eerder dit jaar is er ook een Netflix serie gemaakt, genaamd “Headspace: Guide to sleep”. Het merk claimt inmiddels met hun app, de serie en hun dagelijkse podcast het domein van meditatie. Headspace weet heel goed dat de doelgroep zich bevindt op streaming platformen en laat daar de kijkers en luisteraars kennis maken met het merk en de app. Een slimme strategie, want zo wordt de merkbekendheid verhoogd én neemt het aantal app-installs en betalende klanten toe. Headspace zet met de serie en de podcast indirect mensen aan om de app te gebruiken, zonder opdringerige reclame te -hoeven- maken.

Luister de podcast van de week hier – Radio Headspace

 

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 26 Juni 2022

Dall-E blijkt een echt talent. Streaming is goudmijn voor productplacement. Twitter gaat voor lang. Alles over de Meme. En maak zelf je gezonde cola. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in...

Nieuws van de Week, 19 Juni 2022

Waar gaat de wereld van Social Media heen? Is het homescreen het nieuwe battlefield? Hoe TikTok de muziekindustrie verandert. Ontdek waar jij allemaal vindbaar bent op het web. Een dagboek tool. En 8.5% groei in advertising wereldwijd. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van...

Nieuws van de Week, 12 Juni 2022

Vanwege een korte vakantie deze week nog even geen update. Maar een mooie Nieuwsupdate special over Giep Franzen naar aanleiding van een prachtige podcast gemaakt door Airborne. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De...

Nieuws van de Week, 29 Mei 2022

De loyale pen. Persoonlijke creativiteit bestaat niet. Hoe een promotie uit de hand kan lopen. Weg met de filters en Be Real en een “geheim” knopje op je iPhone. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie...

Nieuws van de Week, 22 Mei 2022

Paarden die je mail beantwoorden. Meubels die je makkelijk kunt verdelen als een relatie stopt. Apestaartjaren uit België. Granfluencers. En alle ontwikkelingen in de podcast markt. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De...

Nieuws van de Week, 15 Mei 2022

Nooit meer vergeten wachtwoorden. Mooie verhalen over de metaverse. De saaiste kamer van de wereld. De onwaarschijnlijke groei van Shein. En hoe “Woke” kan je zijn? Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven...

Nieuws van de Week, 8 Mei 2022

Het belang van bedrijfscultuur. De impact van een lettertype op de snelheid van lezen. Is er nog een toekomst voor de copywriter? Waarom de nieuwsvideo’s van Johnny Harris allemaal viral gaan. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en...

Nieuws van de Week, 1 Mei 2022

Musk en de blauwe vogel. Crypto verdienen met hardlopen. DeBranding. Pixy de drone van Snap. Nieuw woord: eigendomseconomie. En een prachtige portfolio website. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu...

Nieuws van de Week, 24 April 2022

Anders denken over direct klantcontact. Aandeel = omzetgroei. Generation C. X-industrie en het klimaat. Super tools. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental...

Nieuws van de Week, 10 April 2022

Introvert als noodzakelijk onderdeel van de merkidentiteit? Web3 en vertrouwen. TikTok maakt een eigen Broadway musical. Masterclass framing. Visuals via machine learning door Dall-E 2! Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid