Nieuws van de Week, 15 November 2020

Voorzichtig kijken we vast naar 2021. De Mediamonitor van 2020 en een Social Media dasboard van Newcom. Scent Marketing en een Tinder voor tassen En een slimme oplossing voor Zoom moeheid. Dit en nog veel meer in deze Nieuws update. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

#1 Global Marketing Trends 2021

In dit onderzoek van Deloitte zien we onze good old Maslow weer het podium betreden. In dit onderzoek wordt zichtbaar dat als we niet zeker weten hoe we moeten reageren, treden onze meest basale instincten op en geven we prioriteit aan overleven boven menselijke verbinding en groei. Dit onderzoek laat zien dat we weer terug moeten naar de menselijke waarden (human needs). Alleen de namen van de hoofdstukken geven dat al weer. Purpose: organisaties moeten begrijpen waarom ze bestaan ​​en wie ze dienen. Agility: inspelen op de behoeften van stakeholders. Human Experience: ervaringen van hun klanten, personeel en zakenpartners te verbeteren. Trust: boodschappen in overeenstemming laten zijn met de ervaringen die ze leveren.Participatie: passie van klanten gebruiken. Fusion-trend: nieuwe partnerschappen. Talent: marketing als differentiator, zelfs in de moeilijkste tijden.

#2 Social Audio Apps

Dit is weer zo’n interessante ontwikkeling die op zichzelf te verwachten was. Innovatie ontstaat vaak door twee bewezen trends te koppelen. Social Media en de explosieve groei van de podcast (audio) leiden tot het nieuwe domein Social Audio. In dit verhaal probeert Marie Dollé deze groeiende markt in kaart te brengen. Social Audio is nog lang niet overal doorgebroken maar groeit wel in aantallen start-ups. Er wordt door investeerders ook vol geld in gestopt. Dus dan is het slim om het ook een beetje te blijven volgen. Mooie quote van de eindbaas van Cappucino: “If Snap is the camera company, Cappucino is the microphone company”. (tip: Open Voice)

#3 De Media Monitor 2020

Het Commissariaat voor de Media monitort al bijna 20 jaar de mediaontwikkelingen en de effecten daarvan op de diversiteit en onafhankelijkheid van de informatievoorziening. Deze uitgave rapporteert over de ontwikkelingen in het mediagebruik in 2019 en vanwege de impact van COVID-19 op de mediasector ook op het eerste half jaar van 2020. Kijken: uitgesteld kijken groeit in aandeel. Ook de tijd die we besteden aan content van on-demanddiensten, neemt toe. Luisteren: NPO Radio 2 heeft het hoogste marktaandeel in luistertijd. Ook groeit het audio-on-demandaanbod en -gebruik. Vooral jongeren luisteren naar podcasts. Ongeveer twee derde van de jongeren tussen 18 en 24 jaar heeft begin 2020 de afgelopen maand naar een podcast geluisterd. Dit en nog veel meer in dit rapport van het Commissariaat voor de Media. Downloaden kan ook via onderstaande button.

#4 Freitag

Sinds 2010 ben ik trots eigenaar van deze Freitag tas. Een eigen design van vrachtwagen dekzeil middels een toen al vrij revolutionaire website van Freitag. Nog steeds is Freitag een mooi voorbeeld van een recycling brand. Zo blijven ze innoveren met als laatste onderdeel een “sweat yourself shop” alwaar je zelf niet alleen je design kunt samenstellen maar ook direct (met hulp) in elkaar kunt zetten. Een mooie invulling van het idee “NU”. En minstens zo leuk is de S.W.A.P. optie die je de mogelijkheid geeft om je eigen Freitag tas te ruilen (swappen) via een Tinderachtige app. Hoe creatief kan je als merk zijn. 

#5 Scent Marketing

In de experience economy kan geur natuurlijk niet ontbreken. En dan bedoelen we niet alleen de spraakmakende “lucht” campagne van Zeeman maar eigenlijk de beweging dat steeds meer merken hun eigen geur ontwikkelen. Niet geheel onlogisch want geur is een van de 5 dimensies van een merk. Deze week was er de introductie van Louboutin perfume. Je weet wel, de schoenen met de iconische rode zool. En net zo opvallend zijn deze geurtjes die over de toonbank gaan voor slecht 300 dollar. Ook het Eau de Space project op Kickstarter wist 600K op te halen voor een geurtje dat volgens astronauten ruikt naar de het heelal. Misschien toch tijd om naast een sound design ook maar aan een smell design te gaan beginnen?

#6 Hide myself in Zoom

De Zoom fatigue. Oftewel de vermoeidheid van de hele dag zoomen. Een van de manieren om dat te voorkomen is het verbergen van je eigen zelfbeeld. Dus mocht je dat willen proberen dan vind je hier de manier waarop je dat kunt regelen.  

#7 WhatsApp Shopping button

WhatsApp ontsluit zijn mogelijkheden weer een stapje verder. Steeds meer opties worden er toegevoegd. Met WeChat wellicht als voorbeeld is het binnenkort mogelijk om binnen WhatsApp te shoppen. En daarmee volgt de platform de trend naar een Direct To Consumer platform (DTC). Iets dat we al zien gebeuren op TikTok, Insta en Snap. Dus binnenkort op via WhatsApp.  

#8 Teachable Machine

Machine Learning komt steeds dichterbij en wordt dus steeds toegankelijker. Een mooi voorbeeld daarvan is de mogelijkheid om zelf je computer te trainen om je eigen afbeeldingen, geluiden en bewegingen te herkennen. Een snelle, gemakkelijke manier om machine learning-modellen te maken voor uw sites, apps en meer. En minstens zo belangrijk; er is geen expertise of coderingkennis vereist. Kijk vooral ook even naar de video en dan heb je een idee wat de mogelijkheden voor jou persoonlijk kunnen zijn. Jouw computer die je kat herkent en daardoor het luik ontgrendelt is wel een aardige toepassing. Hier vind je alle informatie en kan je beginnen met de training.

#9 Newcom Dashboard Social Media 2020

Ieder jaar komt Newcom met de laatste cijfers over het Social Media gebruik in Nederland. Om die cijfers nog iets toegankelijker te maken hebben ze nu een mooi dashboard waarbij je zelf de leeftijd, provincie en geslacht kunt bepalen. Dit uiteraard voor alle 12 social media. 

#10 Banquist

Misschien was het idee er al voor de pandemie maar ik word hier dan wel weer vrolijk van. Banquist geeft je de mogelijkheid om een Masterchef te worden in je eigen keuken. HelloFresh maar dan op sterrenniveau. De pakketten bestaan uit geweldige, zeldzame ingrediënten en stapsgewijze videogidsen. Nederland..wie?  

Nieuws van de Week, 17 Oktober 2021

Een echte Vooraper, Web3, meespelen in optreden van je favoriete artiest in een Music Metaverse, Squid Game en een Shazam voor Fashion. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De...

Nieuws van de Week, 10 Oktober 2021

Podcast 3.0, de groeiende impact van virtuele influencers, badvertising, hoe ontdek je een trend, kleding huren, mentale ontregelingen en nog een beetje Metaverse. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers...

Nieuws van de Week, 3 Oktober 2021

Hoe ervaren wij het internet anno 2021? 1 Miljard maandelijkse gebruikers voor TikTok, je identiteit ontdekken via een game, de meeste effectiviteit halen uit Marketing en nog een beetje Metaverse. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded...

Nieuws van de Week, 19 September 2021

Zijn we al in de Metaverse? Branded Banking. Social Capital, Utility and Entertainment als model voor social success. Drone Awards en interactieve podcast toepassingen uit China. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X...

Nieuws van de Week, 12 September 2021

The Matrix maakt zijn naam waar. Byron Sharp over stoppen met adverteren. Creators als onderdeel van het merk. Weer een nieuwe “smart glass” en 1000 mooie dromen. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers...

Nieuws van de Week,4 September 2021

De week van de Metaverse. Waar virtueel en real-life samenkomen. Echt, Nep of Net Echt? En natuurlijk ook nog een paar nieuwe ontwikkelingen. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog...

Nieuws van de Week,29 Augustus 2021

Het nieuwe ABCDE van Marketing, het nieuwe social, natuurlijk audio en meer toepassingen voor de smartphonecamera van Snap.Kortom, we zijn er weer. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en...

Nieuws van de Week,11 Juli 2021

De Shopping Future, het belang van een community, BookTok, 3D billboards en een beetje “domme” actie. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. De volgende update verschijnt over 6 weken. Dus mooie zondag en bovenal mooie vakantie.  #0 Het Nieuws van de Week op...

Nieuws van de Week, 4 Juli 2021

Social on the move, de 11 beste webdesigns van 2021 (tot nu toe), een halfbakken standaard en alles wat je moet weten over de mogelijkheden van online presentaties. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse...

Nieuws van de Week, 27 Juni 2021

Nog meer social audiomogelijkheden. Positief nieuws over tech. Een wereld zonder email. En opnieuw een nieuwe consumentvriendelijke zoekmachine. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid