Nieuws van de Week, 13 December 2020

Steven van Belleghem, het video first tijdperk, schuivende schermen, hardlopen in een verhaal, cappuccino en een spelletje voor je brein. Dit en nog meer in deze update over het Nieuws van de afgelopen week. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

 

#1 8 Customer Experience Trends for 2021

De jaarlijkse update van Steven van Belleghem over de trends die ons te wachten staan in 2021. Je kunt ze lekker teruglezen of het jezelf makkelijk maken en de video bekijken. Van E(verywhere)-Commerce, via online Word of Mouth Marketing naar de Zero Customer Experience.

 

 

#2 Live,Social,and Shoppable:The Future of Video 

We staan op het punt een heel nieuw tijdperk van video-first-producten binnen te gaan die veel verder gaan dan entertainment en gaming. Als fase één van video een relaxte ervaring was, zal video 2.0 veel interactiever en participatiever zijn, waarbij gebruikers zich bezighouden met het platform, directe feedback geven over de inhoud en de ervaring fundamenteel in realtime vormgeven. Deze video-first toekomst zal meer boeiende, bevredigende en geografisch ongedwongen sociale ervaringen mogelijk maken dan ooit tevoren. Een basketbalwedstrijd kijken met je vriend die aan de andere kant van het land woont? Direct winkelen bij een verkoopmedewerker zonder een voet in een winkel te hoeven zetten? Lees hier alles over in deze post van Connie Chan van a16z.

#3 Sliding Doors

Ik kan mij nog herinneren dat we een paar jaar geleden al hadden bedacht dat alles wat van glas is mogelijk een scherm zou kunnen worden. Dat werd maar weer eens bevestigd door deze introductie van schuifdeuren die niet alleen transparant zijn maar tegelijkertijd ook een oled scherm. Dus overal waar er straks glazen deuren automatisch openen is er de mogelijkheid voor een (commerciële) boodschap.

 

#4 Running Stories en Thuisgym

Dit keer geen Stories van een social media platform maar een uiterst creatieve toepassing van realtime audio als je gaat hardlopen. Je begint aan het hardloopparcours en door gebruik te maken van Running Stories ben je opeens onderdeel van verhaal. Augmented Audio zou je het kunnen noemen. Want op basis van realtime data (GPS) weet je device waar je bent en integreert het lokale componenten in het verhaal. Dat kan een serie vuilnisbakken zijn of een tunnel waar je doorheen rent. Het is niet zo moeilijk om te bedenken dat ergens achter je de politie in aantocht is 🙂 Het is een app met een open platformstructuur. Dat betekent dat iedere tekst/scenarioschrijver zijn eigen verhaal kan toevoegen.

Mocht je als je dan thuiskomt nog een teveel aan energie hebben dan kan je altijd nog even een spelletje spelen met Quell. Een voorbeeld van een nieuwe actieve vorm van thuisgym.

#5 Het succes van Amazon 

Sunil Gupta, professor aan de Harvard Business School, heeft jarenlang succesvolle digitale strategieën, bedrijven en leiders bestudeerd. Hij heeft Amazon en zijn CEO Jeff Bezos tot een speciaal aandachtsgebied gemaakt. Op basis van eigen onderzoek en andere beschikbare bronnen, legt Gupta uit hoe Amazon de traditionele bedrijfsstrategie op zijn kop heeft gezet. Diversifiëren naar meerdere producten die veel eindgebruikers bedienen in plaats van te concentreren. De obsessie van Bezos met de klant en de langetermijn benaderingen maken volgens hem het verschil. Alles kan je beluisteren in deze podcast van Harvard Business Review Ideacast.

 

#6 Real-time interactive ad for commercial radio

Het idee was niet zo moeilijk maar de uitvoering complex. Toch is het inmiddels zo ver en is er de eerste interactieve radiocommercial. Audi is het winnende merk. De advertentie speelt net als elke andere radiocommercial maar mensen die een Google Assistent of door Amazon Alexa aangedreven slimme luidspreker gebruiken om naar het radiostation te luisteren wordt vervolgens gevraagd of ze een tijd willen reserveren om de auto te proberen voor een testrit. Als de luisteraar ja zegt, wordt de geolocatietechnologie gebruikt om de dichtstbijzijnde Audi-dealer te zoeken voor het maken van een afspraak.

 

#7 Cappuccino

Weer een aardige nieuwe toepassing van audio. Een soort minipodcast voor vrienden, familie of groepen. Een gesproken bericht dat je kunt delen met je groep. Je kunt aansluiten bij een bestaande groep of zelf een groep maken. Zo kan je iedere dag even relaxed genieten van een echt drankje en tegelijkertijd de updates van je contacten beluisteren. Cappuccino is opnieuw een voorbeeld naar een (eerste) zoektocht om geschreven updates in tekst of beeld te vervangen door audio. Je kunt beginnen met luisteren naar de verse shots van Jeroen de Bakker. Code 084487

#8 Siri Commands

Veel van jullie kennen Siri als de voice assistent die vaak ongevraagd “wakker” wordt. Maar toch is deze voice assistent in staat om handige taken met een eenvoudige spraakoproep uit te voeren. Fast Company heeft er een aantal onder elkaar gezet die je vast kunnen helpen om Siri beter te gebruiken. Zeker als je in de auto zit. Dus probeer het maar eens zou ik zeggen.

 

#9 Media. Culture. Fast Forward

Volgende week maandag, dinsdag en woensdag (14/15 en 16 december) is er een interessant en gratis (online) festival over Media en Cultuur bij onze zuiderburen. Media & Culture Fast Forward is een digitaal inspiratie- en netwerkfestival over de toekomst van onze media, onze cultuur. Met goede sprekers over belangrijke onderwerpen. Nieuwsbrieven, podcasts, innovatie, nieuwe technologie en natuurlijk ook aandacht voor de culturele kant. Bekijk het programma en doe er je voordeel mee.

 

#10 Escape Room

Een druilerige dag. Wat is er dan leuker om even de bovenkamer te activeren met een spelletje Escape Room. En dan niet op de app maar gewoon in je browser. Hoe stop je de online bank met het afschrijven van de dagelijkse transactie in het weekend. Succes.

Tot volgende week.

 

 

 

Nieuws van de Week, 30 Juni 2024

In een nieuw jasje maar net zo waardevol. Deze week met een statement over onze samenleving en gelijke kansen. Over culturele identiteit. Een voorbeeld hoe je AI ook waardevol kunt toepassen. Een satirische kijk op Purpose. En een heel slim tooltje om beter te zoeken...

Nieuws van de Week, 2 Juni 2024

Een hele bijzondere Nieuws van de Week! Deze editie staat natuurlijk weer vol met mooie verhalen. Maar met één verhaal zijn wij wel heel erg blij. De introductie van HumanTales. Lees er alles over in deze update!  Mooie Zondag!   #1 Het grootste nieuws van de week En...

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid