Nieuws van de Week, 10 December 2023

AI. AI. AI. AI…We komen er niet omheen. Maar gelukkig ook ander nieuws zoals ALLE trendoverzichten voor 2024. Het vreemde Internet en een persoonlijke noot. Mooie zondag.

 

#1 Gemini

Het was weer een indrukwekkende week. Waren we net bekomen van de perikelen rondom OpenAI en Sam Altman verschoof deze week alle aandacht naar Google en de introductie van hun versie van ChatGPT namelijk Gemini. En wellicht is de vergelijking met ChatGPT niet helemaal goed gekozen omdat Gemini zo op het eerste oog in staat is om meer toepassingen te gebruiken dan ChatGPT. Gemini is gebouwd om multimodaal te zijn, wat betekent dat het verschillende soorten informatie, waaronder tekst, computercode, audio, beeld en video, kan generaliseren en naadloos kan begrijpen, bedienen en combineren. Er komen drie versies van Gemini beschikbaar, “pro”, “Nano” en “Ultra”. De ‘Pro’ variant is vanaf volgende week te gebruiken voor consumenten via Google’s chatbot Bard. Vooralsnog alleen in het Engels. Deze versie zou overigens beter zijn dan de gratis versie van ChatGPT (GPT 3.5) die sinds vorig jaar november beschikbaar is. Het is best aardig om de introductie video van Gemini nog even te bekijken. Dan heb je een goed beeld bij de mogelijke toepassingen. Duurt een half uurtje maar dan ben je ook helemaal bij. En dat ook Google het niet zo nauw neemt met de waarheid is inmiddels ook weer duidelijk geworden. De demo die Google heeft vervaardigd laat de toepassingen iets mooier zien dan in de werkelijkheid nu mogelijk is. Mooi voorbeeld dat het steeds lastiger is om weg te komen met fake nieuws omdat er gelukkig altijd mensen wakker zijn. Wil je weten wat er allemaal niet klopt is dit een mooi verhaal van TechCrunch.

#2 Q*

Naast Gemini was er, zoals gezegd, nog een zaak die heel veel aandacht vroeg. De soap rondom Sam Altman, de OpenAI CEO. Het online portal “The Information” meldde dat OpenAI een technische doorbraak had bereikt die het mogelijk zou maken “veel krachtigere modellen voor kunstmatige intelligentie te ontwikkelen.” Met de naam Q* (uitgesproken als ‘Q star’) was het nieuwe model ‘in staat wiskundige problemen op te lossen die het nog niet eerder had gezien’. De Tech wereld bracht deze veronderstelde doorbraak in verband met het besluit van het bestuur om Altman te ontslaan. Verschillende medewerkers van OpenAI hadden het bestuur van OpenAI een brief gestuurd “waarin ze waarschuwden voor een krachtige doorbraak van kunstmatige intelligentie waarvan zij zeiden dat deze de mensheid zou kunnen bedreigen.” Best spannend toch? Dus ging Timothy Lee op onderzoek uit. Wat is er nu wel en niet waar in relatie tot “Q*” en de mogelijke doorbrak van AI.  Lees hier zijn verslag waarin hij schrijft dat hij sceptisch is dat Q* (wat het ook is) de cruciale doorbraak is die zal leiden tot kunstmatige algemene intelligentie. Hij denkt zeker niet dat het een bedreiging voor de mensheid is. Maar het zou een belangrijke stap kunnen zijn in de richting van een AI met algemeen redeneervermogen. De aflevering van 5 december van de Podcast “Poki” (door Alexander Klöpping en Wietse Hage) geeft je ook nog allemaal mooie achtergronden en inzichten over “Q*”. Waar of niet waar, een ding is wel heel erg duidelijk. De impact van AI op ons vakgebied wordt steeds groter. En wellicht kunnen we nu zelfs nog niet eens inschatten wat de werkelijke effecten gaan worden. Maar de contouren van de film “Her” komen wel steeds meer in beeld. En daarmee verdwijnt het oh zo vertrouwde “zender -> ontvanger model” steeds meer uit beeld. Dus uitgevers die voor hun continuïteit afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten zou ik aanraden om ook eens naar andere businessmodellen te kijken.

#3 Stable Diffusion Turbo

Een mooi voorbeeld van de snelheid waarmee nieuwe toepassingen verschijnen is deze turbo uitvoering van Stable Diffusion. Als je het volledig wilt gebruiken heb je een abonnement nodig maar de eerste try-outs zijn gratis. Wat is het idee? De meeste beeldgeneratoren nemen hun tijd als je ze via een prompt een opdracht geeft. Zeker de gratis versies. Maar deze turbo uitvoering begint zodra je de eerste woorden voor de prompt hebt getypt. En past het beeld dan steeds aan op basis van de woorden die je toevoegt. Werkelijk verbluffend. Probeer het maar eens zou ik zeggen.

#4 AI in een Boek

De Nederlandse uitgeverij Maven Publishing lanceert in samenwerking met Typetone: AI-boeken. Deze boeken zijn niet geschreven door een AI, maar verrijkt mét een AI. Als lezer kan je rechtstreeks met het boek chatten en persoonlijke vragen stellen. Het AI-boek geeft gelijk een relevant antwoord. AI-boeken zijn te gebruiken via WhatsApp. Je hoeft niets te installeren: je voegt een AI-boek toe als contact, betaalt via een linkje en voilà, je kan gelijk beginnen met chatten. Ik denk dan meteen dat deze vorm ook gebruikt kan worden voor alle mogelijke informatie vanuit de overheid en bedrijven. Je maakt een e-boek en zorgt er vervolgens voor dat het ook beschikbaar is met de AI toepassing.

#5 Hoe vreemd wordt het internet?

Stel je voor dat je rond het jaar 2000 tegen mensen had gezegd dat over twintig jaar miljoenen mensen goede vrienden hebben die ze nog nooit persoonlijk hebben ontmoet. Mensen livestreamen naar miljoenen mensen via identiteit verduisterende anime-persoonlijkheden. Digitale kunst, traceerbaar in een digitaal grootboek voor miljoenen wordt verkocht. Omdat we zelf een onderdeel zijn van die verandering zien we de verandering niet meer zo scherp. Volgens Rex Woodbury zijn we nog lang niet klaar met de vernieuwingen. Hij heeft getracht een overzicht te maken van wat er allemaal nog op ons afkomt in de komende tijd. Denk dan bijvoorbeeld aan toepassingen als: Pixar voor iedereen, AI-vrienden, Gepersonaliseerde advertenties en Pseudonimiteit. Net zoals het in de jaren negentig onmogelijk was om de toepassing uit 2000 aan iemand uit te leggen zal dat waarschijnlijk ook voor de hierboven beschreven concepten van toepassing zijn. Maar toch handig om je er vast even in te verdiepen.

#6 2023 op TikTok

We naderen weer het eind van het jaar. En dan weet je wat er gaat gebeuren; de lijstjes komen er weer aan. De meeste mensen zullen TikTok bekijken vanuit de “For You’”pagina. Maar dan mis je misschien de grote trends en de knallers die wereldwijd de meeste views opleveren. Van feilloze recepten tot grappige sketches, throwback-tracks en bloeiende kleine bedrijven. Het is dus weer de tijd van het jaar voor het TikTok jaaroverzicht. Sit back en watch.

#7 Big Ideas in Tech

Slimme energienetwerken. Programmeerbare medicijnen. Voice-first begeleidende apps. Computervisie voor het detecteren van misdaden. Bij a16z hebben ze de partners gevraagd een voorbeeld te geven van één groot idee waarvan zij denken dat het de innovatie in 2024 zal stimuleren. Dus hier een mooi verslag van 40 mogelijk disruptieve technologieën.

#8 ALLE trends rapporten!

En alsof dat nog niet genoeg is volgt hier de klapper van de week. Een Google Drive document met daarin alle trendrapporten voor 2024. Duizenden uren talent samengevat op één pagina. Alle trendrapporten van de grote consultancies, bureaus, adviesclubjes, trendwatchers en ga zo maar door. Goud dus voor de researcher.

#9 Steven van Belleghem Customer Experience trends 2024

En als laatste rijtje de voorspellingen van Steven van Belleghem met de 10 game-changing Customer Experience trends voor 2024. Lekker in een video met duidelijke voorbeelden. Trends als: “The era of search”, “Personalization at scale”, “Effective empathy” en “When HR meets CX”.

#10 War Ends Today

Dit is een Nieuwsbrief over vak gerelateerde zaken. 10 onderwerpen over van alles en nog wat, mits er maar een connectie is met het vakgebied van marketing of communicatie. Het is dus vooral niet mijn bedoeling om hier een persoonlijke mening te geven over zaken die niets met het vakgebied te maken hebben. Maar toch schuurt het soms. Als ik tussen de recensies van de Kerstcommercials en de foto’s van de awardfestivals de beelden uit Gaza zie wordt alles relatief. Voel ik de pijn, het verdriet en de onmacht. En besef ik tegelijkertijd dat een item in deze Nieuwsbrief niet het verschil gaat maken. Maar soms is klein het nieuwe groot. En dus sluit ik deze Nieuwsbrief af met een prachtig initiatief van “Kane” en “Save the Children”. Draai het maar vaak op Spotify want dan komt de opbrengst geheel ten goede aan de kinderen in Gaza en de Westelijke Jordaanoever voor onderdak, medische zorg, voedselhulp, schoon water, en mentale steun.

Tot de volgende keer!

Nieuws van de Week, 30 Juni 2024

In een nieuw jasje maar net zo waardevol. Deze week met een statement over onze samenleving en gelijke kansen. Over culturele identiteit. Een voorbeeld hoe je AI ook waardevol kunt toepassen. Een satirische kijk op Purpose. En een heel slim tooltje om beter te zoeken...

Nieuws van de Week, 2 Juni 2024

Een hele bijzondere Nieuws van de Week! Deze editie staat natuurlijk weer vol met mooie verhalen. Maar met één verhaal zijn wij wel heel erg blij. De introductie van HumanTales. Lees er alles over in deze update!  Mooie Zondag!   #1 Het grootste nieuws van de week En...

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid