Nieuws van de Week, 1 november 2020
Je concurrentie in de gaten houden kan makkelijker dan je denkt, een tweetal geweldige toepassingen van AR, personalisatie en een Harley Davidson zonder geluid. Dit en nog veel meer in deze update van het Nieuws van de Week. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!
#1 Visualping
Je wil toch eigenlijk wel een beetje op de hoogte blijven als je concullega’s of concurrenten aanpassingen doorvoeren op hun website. Maar deze activiteit schiet er vaak bij in. Hoe fijn zou het zijn als je dat zou kunnen automatiseren? Dat moet Visualping ook gedacht hebben toen ze begonnen met het bouwen van deze tool. Dus vanaf nu kan je rustig doorgaan met je werk want als er een aanpassing wordt gedaan op een site die je volgt dan krijg je keurig een berichtje. Hoe makkelijk is dat!
#2 Personalisatie
We kennen allemaal het uitgangspunt dat we de juiste persoon op de juiste plaats op het juiste moment willen bereiken met de juiste boodschap. Display advertising is in de basis een handig middel maar dan is het nog niet automatisch “persoonlijk”. Daarom heeft bannerflow een handige gids gemaakt waarin stap voor stap alle onderdelen worden besproken die het mogelijk maken om zo persoonlijk mogelijk te communiceren. Een zeer uitgebreide en toegankelijk geschreven gids die ook na het verbod op “third party cookies” nog steeds relevant blijft.
#3 Clipdrop
In de update van 16 mei jl hebben we al melding gemaakt van deze opzienbarende toepassing van Augmented Reality. Eigenlijk een van de eerste die echt vernieuwend en bruikbaar is. Helaas was deze tool toen nog niet beschikbaar en slechts te bekijken middels een video. Maar nu, 6 maanden later, is het klaar. Kan je Clipdrop gewoon downloaden op je smartphone. En de kracht van het idee staat nog steeds overeind. Kijk nog maar even op de website. Indrukwekkend.
#4 Google Trends en YouTube
Zo op het eerste gezicht lijkt het alsof deze twee niet zoveel met elkaar te maken hebben. Maar niets is minder waar. Google Trends blijkt een prima indicator te zijn voor de zoektermen op YouTube. Sterker nog, als je de informatie van Google Trends goed gebruikt kan het je enorm helpen met het maken van de goede content voor YouTube. In deze handige tutorial neemt Natalie Hoben je mee in de manier waarop je dat het beste kunt onderzoeken en toepassen.
#5 Obsess
Dat er een impact is van Covid rondom het online shoppen weten inmiddels allemaal wel. Vaak zelfs vanuit eigen ervaringen. Dan is het natuurlijk wachten totdat retailers inspelen op deze ontwikkeling en ook de experience van online winkelen gaan optimaliseren. Obsess is een bedrijf dat hier de eerste stappen mee maakt door de shoppers een platform te bieden waarop merken en retailers in staat zijn meeslepende winkelervaringen te creëren. In een brede categorie van o.a. mode, beauty, home, elektronica en telecom. Het platform maakt gebruik van AR en VR om een digitale winkelruimte te bouwen zonder dat er een app moet worden gedownload of een headset moet worden gebruikt.
#6 Amazon Advertising
Naast de online winkel is Amazon in Nederland nu ook beschikbaar als DSP. Een Demand Side Platform (DSP) is een systeem waarmee online advertising campagnes worden beheerd en ingekocht (programmatic buying). Inkoop van de advertentieruimte wordt gedaan via/op veilingen (exchanges). Wereldwijd kruipt Amazon al richting de 10% van alle advertentie uitgaven die besteed worden via Amazon Advertising. Dus heel benieuwd wat dit voor de Nederlandse digitale advertentiemarkt gaat betekenen. En dat met de feestdagen voor de deur. De eerste adverteerders zijn SEAT en Unilever. Lees hier alles over Amazon Advertising.
#7 De 25 grootste Branding failures van de laatste 25 jaar
Fast Company heeft de 25 grootste brand failures op een rijtje gezet. Niet alle merken spelen ook een rol in Nederland maar het kan nooit kwaad om hier weer eens doorheen te scrollen en te zien hoe dingen uiteindelijk heel anders lopen dan vooraf was bedacht. Denk dan aan Windows Vista (The WOW starts Now), United Airlines (They break Guitars), GAP logo design enz.
#8 SketchAR
We zitten weer wat vaker thuis. Dus ben je misschien op zoek naar een alternatief voor het scherm. Of een scherm, maar dan op een manier die je creativiteit wat meer tot zijn recht laat komen. Tekenen en schilderen is dan wellicht een goed idee. Maar hoe pak je dat aan? Het witte pagina syndroom is er niet alleen voor schrijvers. SketchAR is een tool die Augmented Reality gebruikt zodat jij met behulp van je smartphone verlost bent van dat probleem en zonder al te veel moeite prachtige tekeningen en portretten kunt maken.
#9 Harley Davidson
Je ziet ze niet alleen rijden maar je hoort ze waarschijnlijk nog eerder dan je ze ziet. En toch heeft ook dit merk besloten zich niet langer alleen te focussen op deze ronkende motoren maar leider te zijn in “the electrification of two-wheeled vehicles”. Dus mocht je ooit de ervaring hebben willen meemaken van een iconisch merk maar altijd wat moeite hebben gehad met de snelheid van de motor dan is er nu de elektrische fiets. Benieuwd of het merk Harley Davidson deze uitbreiding succesvol kan doorvoeren.
#10 Reuters Audio Report
Het gebruik van voice technologie neemt toe en zorgt bij gebruikers tot minder irritatie en het toegankelijker maken van bijvoorbeeld nieuwsconsumptie. Er zijn veel mogelijkheden voor nieuwsuitgevers om dit snelgroeiende gebied van audio- en spraaktechnologie te omarmen. Reutersschakelde Modev in om een onderzoek uit te voeren, toekomstige uitdagingen en kansen voor de industrie te identificeren en de strategieën voor spraaktechnologie in beeld te brengen. Mooi inkijkje in de wensen en de verwachtingen van voice technologie. Voor de liefhebbers is er ook nog een webinar beschikbaar waar specialisten met elkaar in gesprek gaan over audio en voice.
Tot volgende week.
BONUS
David Bowie
Het is 1999. Jeremy Paxman (BBC) gaat in gesprek met David Bowie. Terwijl Paxman nogal sceptisch kijkt naar de mogelijke toepassing van deze nieuwe ‘tool’ (het internet) schetst Bowie een beeld dat wel heel dicht bij de huidige waarheid is gekomen. Wat een briljant visionair.
0 reacties