Het Nieuws van de Week, 18 Oktober 2020

Share of Search als voorspeller van het marktaandeel, de toekomst van audio, en wat te doen als je stopt met je juwelierswinkel? Dit en nog veel meer in deze update van het Nieuws van de Week. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

#1 Share of Search als voorspeller van sales en marktaandeel

Het zijn voor velen inmiddels bekende namen. Les Binet en Peter Field. Zojuist heeft Les Binet nieuw onderzoek gepresenteerd dat voor iedere marketeer meer dan de moeite waard is. Hij introduceert een nieuwe “metric”. Share of Search (SOS). Dus naast Share of Voice (SOV) en als die andere “shares” is er nu ook de Share of Search. Waarom is dat nu interessant? Onderzoek wijst uit dat SOS een snelle, goedkope en voorspellende metric is die zowel korte- als lange termijn advertentie-effecten kan meten. Sterker nog, Binet toont aan dat een zichtbare daling in Share of Search gevolgd wordt door eenzelfde daling in het marktaandeel zes maanden later. Met andere woorden, de voorspellende kracht geeft zelfs tijd en ruimte om daar actie op te ondernemen. Kijk vooral naar de presentatie van dit onderzoek waarin Binet je zelf meeneemt in zijn bevindingen.

#2 The Present Future of Audio: Talk, Music, Video, Interactivity

Uit de stal van a16z komt deze week weer een hele interessante podcast over de toekomst van audio. In een interview gaan de Gustav Söderström, chief R&D officer at Spotify, en Connie Chan, a16z general partner op ontdekkingstocht naar de mogelijke varianten waarin audio een belangrijke rol zou kunnen gaan spelen. Twee zaken die mij zijn opgevallen: Augmented Audio. Als live audio wordt gewijzigd en/of verbeterd door computer-gegenereerde sensorische input. Door een andere laag informatie of media bovenop een inputfeed te plaatsen. Als tweede een mix tussen podcasting en muziek playlist. De maker maakt dan als het ware zijn eigen radioshow gebruikmakend van de muziek van Spotify en de audiostream van een podcast. De conclusie is dat er nog veel staat te gebeuren binnen dit domein.

#3 Google Search Updates

Het was weer eens tijd voor een behoorlijke update van Google Search. En die is er nu dus ook. In een uitgebreide, zeer strak geproduceerde video van een half uur worden alle nieuwe features gepresenteerd en besproken. (De introducties beginnen op minuut 14.30) De leukste? Je kunt straks tegen je Google Assistant een muzieknummer waarvan je titel niet meer weet neuriën en hopelijk komt de assistent dan met het goede antwoord. Een andere handige nieuwe functie is een integratie met verschillende gegevensbronnen, die voorheen alleen beschikbaar waren als onderdeel van Google’s Open Data Commons. Als je nu vragen stelt over zoiets als ‘werk in Amsterdam’, wordt de Kenniskaart van Google geactiveerd en worden grafieken met deze gegevens direct op de pagina met zoekresultaten weergegeven. Dit en nog veel meer vind je terug in dit verhaal of in de video die je op deze pagina kunt vinden.

#4 Instagram Guide

Weer een handig overzicht als je meer wilt weten (of toepassen) als het gaat om de Instagram Features: Stories, Feed, IGTV of Reels. In een handige tutorial met voorbeelden worden deze feature besproken en toegelicht.

#5 Zoom sales meets AI

 Ik snap dat efficiency een belangrijk onderdeel is van de business. Dus in tijden van een lockdown (zwaar of licht) zijn het maken van fysieke sales gesprekken even niet mogelijk. Dat heeft tot gevolg dat gesprekken worden verplaatst naar een online tool zoals de bekende videostreaming diensten. Dat heeft weer tot gevolg dat deze gesprekken kunnen worden geanalyseerd door een AI-toepassing om te ontdekken of er verbeteringen mogelijk zijn. In dit verhaal van Wired gaan ze dieper in op de materie. Dit roept dan wel de vraag op wat de volgende stappen gaan worden. Geconditioneerde verkopers? Misschien wel efficiënt maar of het gewenst is…?

#6 The best Content Marketing examples of 2020

30 Heerlijke contentmarketing cases. Nu eens niet uit de hoek van de usual suspects maar van bedrijven uit alle mogelijke hoeken van business. Laat je vooral inspireren door de vertalingen van het probleem naar de oplossingen. Een beetje een hoog “wij van WC-eend” gehalte maar daarom niet minder interessant.

#7 Prof G

Professor Scott Galloway. De prof die er persoonlijk voor gezorgd heeft dat WeWork zijn IPO moest cancellen. In zijn wekelijkse podcast (aanrader) gaat hij in gesprek met Sinan Aral, professor of management, IT, marketing, and data science aan het MIT, over de invloed van social media. Het is eigenlijk een beetje een vervolg op de Netflix documentaire “The Social Dilemma”. Sinan Aral heeft net een boek gepubliceerd met de titel “The Hype Machine: How Social Media Disrupts Our Elections, Our Economy, and Our Health–and How We Must Adapt” Een gesprek dat meer dan de moeite waard is en wellicht een aanzet om ook het boek te kopen. Het geeft nog maar eens aan dat antwoorden niet zo eenduidig zijn als ze lijken maar dat alertheid geen overbodige luxe is. Doet mij denken aan de uitspraak van Jaron Lanier: “We cannot have a society where when two people wish to communicate, the only way it can happen is if it’s financed by a third person who wishes to manipulate them.”

#8 Aggregators versus Integrators

Prachtig inzichten van Ben Thompson. Zijn blog is weer een mooie analyse over het verschil tussen een “aggregator” (Facebook, Google enz) en een “Integrator”. In dit geval Disney. “Aggregators seek to serve the maximum number of consumers. Integrators seek to monetize consumers to the maximum extent”.

#9 Treasure Hunt

 Creativiteit is overall. Zelfs in Covid-19 tijden. Deze Amerikaanse juwelier besluit te stoppen met zijn winkeltje. In plaats van een opheffingsuitverkoop besluit hij samen met zijn vrouw alles dat er nog in de winkel staat te verstoppen en er een Treasure Hunt van te maken. Briljant. Hier voor de snelheid een video verslag van een nieuwszender. (Met dank aan Springwise).

#10 Podcasting in Nederland

 Inmiddels luistert meer dan één op vier Nederlanders minstens één keer per maand naar een podcast. Traditionele media maken serieus werk van het produceren van podcasts, ondernemers zien kansen in de podcastbusiness en onafhankelijke makers doen hun best om van hun hobby hun werk te maken. Wat is de staat van podcasting in Nederland? Elger van der Wel (Podcaststudio Utrecht, Trust Nobody) gaat met zijn gasten op zoek naar het antwoord op die vraag. Kijk hier naar het volledige gesprek (video) van deze gesprekken.

Nieuws van de Week, 30 Juni 2024

In een nieuw jasje maar net zo waardevol. Deze week met een statement over onze samenleving en gelijke kansen. Over culturele identiteit. Een voorbeeld hoe je AI ook waardevol kunt toepassen. Een satirische kijk op Purpose. En een heel slim tooltje om beter te zoeken...

Nieuws van de Week, 2 Juni 2024

Een hele bijzondere Nieuws van de Week! Deze editie staat natuurlijk weer vol met mooie verhalen. Maar met één verhaal zijn wij wel heel erg blij. De introductie van HumanTales. Lees er alles over in deze update!  Mooie Zondag!   #1 Het grootste nieuws van de week En...

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

BONUS

Kijktip

Kijktip. Vanavond. 22.25 uur. NPO 2. VPRO Tegenlicht. Wie is de baas over onze data? Zijn dat de techbedrijven in Silicon Valley en China of heeft Europa nog iets te zeggen over de data van zijn inwoners? VPRO Tegenlicht gaat op zoek naar uitwegen en oplossingen.

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid