Nieuws van de Week, 16 Januari 2022

Aandacht voor mentale gezondheid. De creativiteit van MSCHF. Wat zijn de grafische designtrends voor 2022? Marketing examples; een oase aan inspiratie. Mooie zondag.

 

#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 16 januari) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Natuurlijk ook de gesproken column van Tino Stuij.

#1 Mentale gezondheid

Een van de meest besproken items van deze week in waarschijnlijk het indrukwekkende optreden van Stromae op de Franse zender TF1. En dat Stromae niet de enige is die hier mee te maken blijkt wel uit de eerste persconferentie van Ernst Kuipers waarbij de eenzaamheid onder jongeren zowaar aandacht kreeg. En dit staat niet op zichzelf. In een wereld waarin aandacht steeds meer een onderdeel van het succes is kan het niet anders dan dat er ook een keerzijde is. De opkomende creator economy lijkt leuk, en misschien financieel interessant, maar heeft ook zijn keerzijde. Een constante druk van presteren. Zeker voor de nieuwe generaties die opgroeien in een wereld met ongekende mogelijkheden. Geïnspireerd door creators die maar één kant van het verhaal laten zien. En dan worden zo ook nog eens steeds jonger. Kijk maar eens naar dit verhaal van “The King of YouTube”. De 10 jaar oude Ryan Kaji heeft inmiddels een multimillion dollar empire opgebouwd. Gelukkig is er ook goed nieuws. Het taboe rond mentale ontregelingen is steeds meer bespreekbaar. Het zijn de makers zelf die zich niet schamen om dat met hun community te delen. En zoals je mag verwachten komen er steeds meer (technologische) toepassingen om mensen daarbij te ondersteunen. In dit verhaal van Rex Woodbury neemt hij je mee in het onderliggende probleem maar ook de mogelijke oplossingen. Ik denk oprecht dat ook merken en organisaties een belangrijke rol kunnen spelen door dit probleem te onderkennen en oplossingen aan te dragen. Tijd voor een nieuwe versie van het Dove Self-Esteem Project.

#2 MSCHF

Creativiteit. Noodzakelijk en meer nodig dan ooit. MSCHF is dan wel een van de allemooiste voorbeelden. Dit collectief is, leeft en maakt alles waarin de creativiteit op alle mogelijke niveaus is doorgevoerd. Niet om geld te verdienen maar door gewoon te doen en uit te voeren wat je bedenkt. Soms dromen we wel eens van een bedrijf dat zo is bedacht maar het blijkt dus in de praktijk ook werkelijk mogelijk. Lees hier het unieke verhaal van MSCHF. En schrijf je vooral in op de website zodat je op de hoogte blijft van hun nieuwe projecten. En als heerlijk bewijs pakken we een van de laatste projecten er even uit. Het collectief kocht een Warhol voor $20.000,- maakte 999 replica’s en verkoopt ze nu elk voor $ 250. Het addertje onder het gras: je weet nooit welke echt is. En voor de snelle rekenaars. Wie is de originele winnaar?

#3 Mark Ritson analyseert 2021. En dat is altijd spectaculair!

Een jaar review. Aan wie kan je dat beter vragen dan aan professor Mark Ritson. In deze video bespreekt hij de hoogtepunten van 2021. Van Reebok tot Tiffany, Bezos tot Burger King, Brand Purpose tot Meta, de trouwe columnist van Marketing Week onthult zijn top 10 marketingmomenten van het jaar.

#4 Reuters Journalism, media, and technology trends 2022

Het jaarlijkse Reuters onderzoek is er weer. Wat zijn dit jaar de verwachten voor de journalistiek en uitgevers? De essentie volgens Reuters: Mediabedrijven zullen dit jaar groter worden door een golf van overnames omdat ze schaal en waarde willen toevoegen aan hun abonnements- of advertentieactiviteiten. De groeiende kracht van de ‘creator economy’ zal de journalistiek ook dit jaar direct en indirect blijven raken. Content van creators – denk aan beroemdheden en influencers – bieden kansen voor (nieuwe) journalisten. Short (social) video zal een comeback maken dankzij de innovatie van creators in sociale netwerken. Uitgevers zullen in 2022 meer van deze technieken toepassen, samen met de groei van streamingplatforms zoals Twitch. Het nieuwe sociale netwerk van Donald Trump, met de codenaam Truth Social, zal onvermijdelijk de krantenkoppen halen wanneer het begin 2022 wordt gelanceerd. Op het gebied van technologie verwacht Reuters een wildgroei aan nieuwe apparaten, waaronder VR-headsets en slimme brillen, bouwstenen voor de metaverse, evenals nieuwe manieren van interactie op het werk. De hype over cryptocurrencies en non-fungible tokens (NFT’s) zal blijven toenemen, ook al blijven praktische voordelen moeilijk te onderscheiden.

#5 Graphic Designtrends 2022

Ben je van plan een nieuwe website te bouwen in 2022? Dan is het altijd even handig om te weten welke designtrends er momenteel spelen. In dit super gedocumenteerde overzicht van Graphic Design staan deze 12 trends, inclusief voorbeelden, even handig op een rijtje. Van Nostalgie uit de jaren 90, misschien omdat we nostalgisch zijn over de jaren 90, naar parametrische patronen, extreem bubbelontwerp. Of toch het anti-design. Heerlijke creativiteit!

#6 Marketing Inspiratie (en ook voor copywriting)

Opmerkelijk dat ik niet eerder tegen deze site/nieuwsbrief ben aangelopen. Marketing examples. Want dit is een heerlijke oase van voorbeelden en cases op het gebied van Marketing en inmiddels ook copywriting. Van content tot social en SEO. Over creativiteit, referrals en merken. Een plek om heerlijk te grasduinen en je te laven aan de inspiratie. Een werkelijk pareltje voor iedereen die snel inspiratie zoekt.  

#7 Key CES trends

Er waren dit jaar waarschijnlijk meer standhouders dan bezoekers op de CES. De Consumer Electronics Show in Las Vegas. Maar dat betekent niet dat er minder spectaculaire verhalen te vertellen zijn. Wunderman Thompson zet de meest interessante introducties in dit verhaal even op een rijtje. Natuurlijk is daar weer de metaverse. Maar ook audio is nog steeds bezig aan een revolutie. Zoals het Franse Wisear dat het mogelijk maakt om je earphones te bedienen met je ogen of met een “gedachte”.

 

#8 Wondering what the Creator Economy looks like in 2022?

Cooper Turley in gesprek met Li Jin. Twee aanjagers van de Creator Economy. Een gesprek dat ze hebben gehad op Twitter Spaces met als onderwerp de outlook naar 2022. Weer eens wat anders dan een podcast maar ook leuk om eens te proberen. Krijg je direct een idee hoe Twitter Spaces werkt.

#9 Paper World

Alles wat je nodig hebt om een website te bouwen is een notitieboekje, een pen en een smartphone. Klinkt surrealistisch maar het werkt echt! Paper Website!

#10 Pizza?

Mocht je voor 2022 nog plannen hebben om je ondernemerskwaliteiten te testen en heb je nog ergens 4 vierkante meter over dan is dit je kans. De Pizza robot.

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 30 Juni 2024

In een nieuw jasje maar net zo waardevol. Deze week met een statement over onze samenleving en gelijke kansen. Over culturele identiteit. Een voorbeeld hoe je AI ook waardevol kunt toepassen. Een satirische kijk op Purpose. En een heel slim tooltje om beter te zoeken...

Nieuws van de Week, 2 Juni 2024

Een hele bijzondere Nieuws van de Week! Deze editie staat natuurlijk weer vol met mooie verhalen. Maar met één verhaal zijn wij wel heel erg blij. De introductie van HumanTales. Lees er alles over in deze update!  Mooie Zondag!   #1 Het grootste nieuws van de week En...

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

1 Reactie

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid