Nieuws van de Week, 7 Februari 2021

Een Pizza robot, het Social Observation Squad, Powerpoint impact, de Audio revolutie en Trends in Digitale Media. Dit en nog meer in het Nieuws van de Week. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

#1 The Future of Social Audio

En dan opeens staat de “turbo” aan. Eerst is Social Audio nog iets voor de innovators, de freaks. En dan opeens schiet het door de barrière van de innovators en de early adaptors heen. Is de oorzaak te vinden in het effect van de lockdown en het missen van sociale contacten of is het omdat voor sommigen onder ons de video chat app’s net een beetje te “direct” zijn? Audio zit net op de scheidslijn van tekst en video. Maar gegeven het feit dat we opeens een enorme groei zien in de aanbodzijde en het aantal gebruikers is er wel een noodzaak voor extra aandacht. Dus ogen open en vooral meedoen en leren. Jeremiah Owyang bespreekt in deze post de mogelijke roadmap voor de toekomst.

#2 Audio Strikes Back

In aansluiting op de audiorondreis van hierboven is dit nog wel een interessante aanvulling van a16z. Andrew Chen duikt in de gewelven van het nieuwe audio landschap. Het pieterpad van de audio loopt van traditioneel, naar pre-recorded, naar “interactive” om tenslotte aan te komen bij “social”. “Listening to someone’s voice is personal, and hearing unedited audio is the opposite of seeing the highlights. It’s about ideas, not the visuals, so it emphasizes a different kind of content that can often feel deeper and more intellectually stimulating”. Een mooie analyse die je vast kan helpen om het audio fenomeen te kunnen duiden.

#3 Powerpoint

We vergeten eigenlijk dagelijks dat ons vak er niet is om te communiceren. Dat wij er niet zijn om content door het kanaal te duwen. Maar dat de kerntaak van het vakgebied bestaat uit het veranderen van percepties. Iedere activiteit draagt dan bij aan dat grotere doel. Ook een presentatie, zelfs als die intern is. Iedere dag lees ik even de blog van Seth Godin. Het verhaal van afgelopen maandag was geheel in lijn met deze gedachte en dus de moeite waard om met jullie te delen. Lees dit kleine verhaaltje en neem het mee als je de volgende keer weer een powerpoint presentatie aan het samenstellen bent.

 

#4 Trends in Digitale Media

Een jaarlijkse gast zijn de cijfers van het GfK onderzoek naar de trends in Digitale Media. In de cijfers zie je het bezit van apparaten, wat doen we met de Smartphone en het Tablet? Welke video platforms gebruiken we in Nederland? Welke on-demand diensten bekijken we dan? En natuurlijk heel actueel, wat is de invloed van Corona op ons video kijkgedrag? Hier vind je alle antwoorden.

#5 Spotify en State-of-Mind

Spotify heeft een patent op een nieuwe technologie die in staat is om op basis van je emotionele staat, je geslacht, je leeftijd en je accent een aanbeveling te doen voor de muziek die het beste bij jou past op dat moment. Nog maar eens een bewijs dat audio (via spraak) straks een rol gaat spelen in de manier waarop wij content gaan gebruiken.

 

#6 Benedict Evans

De jaarlijkse update van Benedict Evans. Vol met cijfers maar bovenal vol met trends. Covid veroorzaakte een schok maar meestal versnelt het alles wat al aan het veranderen was. Een mooie analyse van E-commerce, (online) advertising (cookies), de video-ontwikkeling, China en India en de komende vijftig jaar. Kortom, veel plaatjes maar ook veel interessante bewegingen keurig op een rijtje gezet.

 

#7 E-Commerce in Europa

Natuurlijk heeft de pandemie effect op de groei van E-commerce. In de laatste maanden heeft 87% van de Nederlanders in de leeftijd van 16-74 jaar iets online gekocht. Kleding is binnen Europa de grootste categorie maar ook tal van andere categorieën komen in de buurt van de 30%. Deze cijfers en de omvang van de bestedingen alsmede de verdeling per leeftijdscategorie vind je hier in de resultaten van Eurostat.

 

#8 Een plan voor Social Media

Zal het naderende verdwijnen van cookies het moeilijker maken om doelgroepen op sociale media te volgen? Weet je niet zeker of TikTok relevant is voor jouw doelgroep? Benieuwd of verkeerde informatie en afnemend gebruikersvertrouwen in sociale media het tot een onveilige ruimte voor je merk of organisatie maken? Sociale media kunnen een harde noot zijn om te kraken. De regels, kansen, doelgroepen en waardeproposities variëren sterk van kanaal tot kanaal. In dit stappenplan van het Content Marketing Instituut nemen ze je stap voor stap mee om op al die vragen een antwoord te vinden en je te helpen met de inzet van Social Media.

 

#9 Pizza Robot

Pizza uit een machine? Als het aan Piestro ligt staat er straks in iedere buurt een Pizza vending machine die binnen drie minuten een overheerlijke(?) pizza naar keuze kan maken. Ze zijn nog op zoek naar investeerders dus als je nog wat geld over hebt kan je nog meedoen. Maar het is op minst interessant om even naar de video te kijken hoe ze denken dat te gaan doen.

 

#10 Video

Aangezien we toch nog thuisblijven voor de avondklok nog wat aardige entertainment. Een opvallende video van het Verkeersbureau van Nieuw-Zeeland. Tom Sainsbury van het Social Observation Squad (S.O.S) patrouilleert op een aantal van de belangrijkste toeristische plekken van Nieuw-Zeeland om te voorkomen dat mensen foto’s maken onder “sociale invloed”. En een inspirerende “Graduate Speech”over hoe we door de tijdgeest veel van onze opties openhouden en dat dit dus vaak een belemmering vormt om iets waardevols te bereiken.

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 30 Juni 2024

In een nieuw jasje maar net zo waardevol. Deze week met een statement over onze samenleving en gelijke kansen. Over culturele identiteit. Een voorbeeld hoe je AI ook waardevol kunt toepassen. Een satirische kijk op Purpose. En een heel slim tooltje om beter te zoeken...

Nieuws van de Week, 2 Juni 2024

Een hele bijzondere Nieuws van de Week! Deze editie staat natuurlijk weer vol met mooie verhalen. Maar met één verhaal zijn wij wel heel erg blij. De introductie van HumanTales. Lees er alles over in deze update!  Mooie Zondag!   #1 Het grootste nieuws van de week En...

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid