Nieuws van de Week, 28 Juni 2020

Het verhaal achter TikTok, Social Audio, Google goes Pinterest, soundbites van een podcast, een alternatief op komst voor videoconferencing en nog veel meer. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

This image has an empty alt attribute; its file name is https-bucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com-public-images-7e811c85-245a-4906-afba-502a264f7661_1278x769.jpeg

#1 TikTok en ByteDance

 Een werkelijk indrukwekkend verhaal over de achtergrond, de opkomst, groei en de mogelijke toekomst van TikTok. We zijn geneigd alleen naar de etalage van TikTok te kijken en vergeten wel eens dat daar een enorme moedermachine achter schuil gaat. Die moeder (ByteDance) is niet wat je noemt een klein clubje. Daar waar we het nu steeds hebben over de Big 4 (Apple, Google, Amazon en Facebook) zou het mij niet verbazen als daar binnenkort de B van ByteDance aan zal worden toegevoegd. Want in deze “long read” zie je als je goed kijkt de contouren van een TikTok platform ontstaan. Met niet alleen video maar ook met financiele producten, onderwijs, muziek, games en software!

#2 Dustin

Steeds meer Nederlanders hebben smart speakers en slimme stofzuigers. Maar zijn ze in staat om in te spelen op onze emoties? VPRO Medialab ontwikkelde in samenwerking met schrijver Niels van ’t Hooft een interactief verhaal dat zich afspeelt op je smartphone en gebruik maakt van Augmented Reality (AR). Dit najaar komt AR-game DUSTIN in de appstores. Lees hier de achtergrond van dit nieuwe idee en bedenk dat het dus drie zaken koppelt: Storytelling, Augmented Reality (dus in jouw eigen omgeving) en interactiviteit. Als dat voor een stofzuiger kan moet het ook kunnen voor bedrijven.

#3 Roadtrip

 Opnieuw een kandidaat die het gaat proberen in social audio. Naast de enige weken geleden besproken “hot start-up Clubhouse” is er nu een nieuwe toetreder: Roadtrip. Het is allemaal nog in beta, en je moet een invite hebben om mee te kunnen doen, het geeft wel aan dat het spel op de wagen is. Als er meedere partijen allemaal opeens in één domein opduiken weet je eigenlijk al dat er iets staat te gebeuren. Wat we aan het ontdekken zijn is de kracht en uniciteit van de stem. Of van jouw stem. Dat is precies wat er ontbreekt aan de huidige social media. En toch zien we iedere dag bij de kids die aan het gamen zijn hoe belangrijk die stem is tijdens het spelletje. Zo stay tuned!

This image has an empty alt attribute; its file name is schermafbeelding-2020-06-27-om-22.03.19.png

#4 Keen

Google goes Pinterest zouden we kunnen zeggen. Keen, een incubator van Google, om gebruikers te helpen hun interesses te volgen. De app is als een moderne heroverweging van de Google Alerts-service, waarmee gebruikers het internet kunnen volgen op specifieke inhoud. Behalve in plaats van e-mails te sturen over nieuwe zoekresultaten van Google, maakt Keen gebruik van een combinatie van technieken om gebruikers te helpen inhoud rond een onderwerp te beheren. Maar bedenk dat je ook weer een stukje van jouw interesses deelt.

#5 Ebooks of Whitepapers? 

De geschreven versie voor de “How-to” of het delen van je nieuwe inzichten om invulling te kunnen geven aan die gewenste Thought Leadership positie is meestal een reden om een whitepaper te produceren of misschien wel een Ebook. Wat is nu precies het verschil tussen die twee en welke past dan het beste bij je doelstelling? Daar kan je alles over lezen in dit verhaal van Hubspot.

This image has an empty alt attribute; its file name is schermafbeelding-2020-06-27-om-22.04.39.png

#6 Airr

 Je bent natuurlijk inmiddels al een fanatieke gebruiker van de podcast. Dat kan ook niet anders want zowel het aantal podcasts als het aantal gebruikers groeit enorm. Het is namelijk een heerlijk middel om te combineren met andere dingen zoals onderweg zijn in de trein in de auto of lekker tijdens het sporten. Maar wat nu als je tijdens het luisteren een interessante quote hoort. Een stukje dat je wilt onthouden of er een notitie over wilt maken. Ook dat is nu mogelijk met deze nieuwe podcastapp Airr. Deze video van een gebruiker laat je zien hoe makkelijk dat gaat.

#7 MakeSpace

In het tijdperk van Zoom, Skype, Teams en al die andere videoconferencing tools zit je vast aan een grid van eigenaar. Er is weinig ruimte om je virtuele omgeving aan te passen aan het doel van de sessie. Soms wil je gewoon verschrikkelijk creatief zijn in een creatieve omgeving. Wat is het dan heerlijk om te zien dat er mensen zijn die dat herkennen en het zien als een uitdaging om het vanaf de basis anders te designen. Kijk maar eens naar de mogelijkheden van MakeSpace. Dat wil je dan gewoon meteen hebben. Maar daarvoor moeten we nog wel even wachten.

#8 Voice activated sampling

Spotify werkte samen met cosmeticamerk Nars en Dentsu Aegis Network-bureaus The Story Lab en Vizeum aan een spraakgestuurde advertentiecampagne. De test stelt shoppers in het VK in staat om blush-, lippenstift- of mascaramonsters rechtstreeks bij hen te laten bezorgen door interactie met een slimme luidspreker.

This image has an empty alt attribute; its file name is schermafbeelding-2020-06-27-om-22.07.18.png

#9 Some Good News (SGN)

In het midden van de pandemie was er opeens de acteur John Krasinski met zijn YouTube programma Some Good News. Na de eerste aflevering had John al 330.000 volgers en dat groeide snel door naar 2 miljoen. Wat goed nieuws al niet kan doen. Het Content Marketing Institute heeft getracht de achterliggende succesredenen in kaart te brengen en komt tot vijf aandachtspunten hoe het SGN format zou kunnen werken voor andere contentmakers.

#10 Wordpop

 In de wereld van voice worden ook games steeds meer toegepast. Zo kan je vanaf nu het spelletje Wordpop spelen met Alexa en een aantal vrienden. Misschien wel een leuk idee voor de vakantie. Weer eens iets anders dan Wordfeud.

Tot volgende week!

 

Nieuws van de Week, 15 Mei 2022

Nooit meer vergeten wachtwoorden. Mooie verhalen over de metaverse. De saaiste kamer van de wereld. De onwaarschijnlijke groei van Shein. En hoe “Woke” kan je zijn? Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven...

Nieuws van de Week, 8 Mei 2022

Het belang van bedrijfscultuur. De impact van een lettertype op de snelheid van lezen. Is er nog een toekomst voor de copywriter? Waarom de nieuwsvideo’s van Johnny Harris allemaal viral gaan. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en...

Nieuws van de Week, 1 Mei 2022

Musk en de blauwe vogel. Crypto verdienen met hardlopen. DeBranding. Pixy de drone van Snap. Nieuw woord: eigendomseconomie. En een prachtige portfolio website. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu...

Nieuws van de Week, 24 April 2022

Anders denken over direct klantcontact. Aandeel = omzetgroei. Generation C. X-industrie en het klimaat. Super tools. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental...

Nieuws van de Week, 10 April 2022

Introvert als noodzakelijk onderdeel van de merkidentiteit? Web3 en vertrouwen. TikTok maakt een eigen Broadway musical. Masterclass framing. Visuals via machine learning door Dall-E 2! Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog...

Nieuws van de Week, 3 April 2022

Schone lucht via een koptelefoon. Alles over TikTok. De next step voor creators. Wat kan je allemaal doen met een community? De volgende fase in podcastland. En Nike pakt uit met Nike Air Max Day. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven...

Nieuws van de Week, 27 Maart 2022

We zijn niet zo slim als we denken. Ben en Jerry’s is het voorbeeldmerk voor Gen Z. De “dropping” als marketingcommunicatiemiddel. Een zeer leesbare "Laatkomersgids" over crypto en de rest en een heel indrukwekkend verslag uit Marioepel. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws...

Nieuws van de Week, 20 Maart 2022

Deepfake als aanvalswapen. Woorden uit Kiev die geen beelden nodig hebben. Spelen met prijs op basis van de psychologie. Vervangen Voice notes straks het telefoongesprek? En hoe kan je jezelf promoten met impact? Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse...

Nieuws van de Week, 13 Maart 2022

Amazon en TikTok openen de deur naar de muziekindustrie. Trends van Benedict Evans. Polis 2.0 van Lemonade. Je kassabon als footprint. En natuurlijk weer aandacht voor Web3. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De...

Nieuws van de Week, 6 Maart 2022

Oekraïne en het Nieuws van de Week. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid