Nieuws van de Week, 28 Juni 2020

Het verhaal achter TikTok, Social Audio, Google goes Pinterest, soundbites van een podcast, een alternatief op komst voor videoconferencing en nog veel meer. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

This image has an empty alt attribute; its file name is https-bucketeer-e05bbc84-baa3-437e-9518-adb32be77984.s3.amazonaws.com-public-images-7e811c85-245a-4906-afba-502a264f7661_1278x769.jpeg

#1 TikTok en ByteDance

 Een werkelijk indrukwekkend verhaal over de achtergrond, de opkomst, groei en de mogelijke toekomst van TikTok. We zijn geneigd alleen naar de etalage van TikTok te kijken en vergeten wel eens dat daar een enorme moedermachine achter schuil gaat. Die moeder (ByteDance) is niet wat je noemt een klein clubje. Daar waar we het nu steeds hebben over de Big 4 (Apple, Google, Amazon en Facebook) zou het mij niet verbazen als daar binnenkort de B van ByteDance aan zal worden toegevoegd. Want in deze “long read” zie je als je goed kijkt de contouren van een TikTok platform ontstaan. Met niet alleen video maar ook met financiele producten, onderwijs, muziek, games en software!

#2 Dustin

Steeds meer Nederlanders hebben smart speakers en slimme stofzuigers. Maar zijn ze in staat om in te spelen op onze emoties? VPRO Medialab ontwikkelde in samenwerking met schrijver Niels van ’t Hooft een interactief verhaal dat zich afspeelt op je smartphone en gebruik maakt van Augmented Reality (AR). Dit najaar komt AR-game DUSTIN in de appstores. Lees hier de achtergrond van dit nieuwe idee en bedenk dat het dus drie zaken koppelt: Storytelling, Augmented Reality (dus in jouw eigen omgeving) en interactiviteit. Als dat voor een stofzuiger kan moet het ook kunnen voor bedrijven.

#3 Roadtrip

 Opnieuw een kandidaat die het gaat proberen in social audio. Naast de enige weken geleden besproken “hot start-up Clubhouse” is er nu een nieuwe toetreder: Roadtrip. Het is allemaal nog in beta, en je moet een invite hebben om mee te kunnen doen, het geeft wel aan dat het spel op de wagen is. Als er meedere partijen allemaal opeens in één domein opduiken weet je eigenlijk al dat er iets staat te gebeuren. Wat we aan het ontdekken zijn is de kracht en uniciteit van de stem. Of van jouw stem. Dat is precies wat er ontbreekt aan de huidige social media. En toch zien we iedere dag bij de kids die aan het gamen zijn hoe belangrijk die stem is tijdens het spelletje. Zo stay tuned!

This image has an empty alt attribute; its file name is schermafbeelding-2020-06-27-om-22.03.19.png

#4 Keen

Google goes Pinterest zouden we kunnen zeggen. Keen, een incubator van Google, om gebruikers te helpen hun interesses te volgen. De app is als een moderne heroverweging van de Google Alerts-service, waarmee gebruikers het internet kunnen volgen op specifieke inhoud. Behalve in plaats van e-mails te sturen over nieuwe zoekresultaten van Google, maakt Keen gebruik van een combinatie van technieken om gebruikers te helpen inhoud rond een onderwerp te beheren. Maar bedenk dat je ook weer een stukje van jouw interesses deelt.

#5 Ebooks of Whitepapers? 

De geschreven versie voor de “How-to” of het delen van je nieuwe inzichten om invulling te kunnen geven aan die gewenste Thought Leadership positie is meestal een reden om een whitepaper te produceren of misschien wel een Ebook. Wat is nu precies het verschil tussen die twee en welke past dan het beste bij je doelstelling? Daar kan je alles over lezen in dit verhaal van Hubspot.

This image has an empty alt attribute; its file name is schermafbeelding-2020-06-27-om-22.04.39.png

#6 Airr

 Je bent natuurlijk inmiddels al een fanatieke gebruiker van de podcast. Dat kan ook niet anders want zowel het aantal podcasts als het aantal gebruikers groeit enorm. Het is namelijk een heerlijk middel om te combineren met andere dingen zoals onderweg zijn in de trein in de auto of lekker tijdens het sporten. Maar wat nu als je tijdens het luisteren een interessante quote hoort. Een stukje dat je wilt onthouden of er een notitie over wilt maken. Ook dat is nu mogelijk met deze nieuwe podcastapp Airr. Deze video van een gebruiker laat je zien hoe makkelijk dat gaat.

#7 MakeSpace

In het tijdperk van Zoom, Skype, Teams en al die andere videoconferencing tools zit je vast aan een grid van eigenaar. Er is weinig ruimte om je virtuele omgeving aan te passen aan het doel van de sessie. Soms wil je gewoon verschrikkelijk creatief zijn in een creatieve omgeving. Wat is het dan heerlijk om te zien dat er mensen zijn die dat herkennen en het zien als een uitdaging om het vanaf de basis anders te designen. Kijk maar eens naar de mogelijkheden van MakeSpace. Dat wil je dan gewoon meteen hebben. Maar daarvoor moeten we nog wel even wachten.

#8 Voice activated sampling

Spotify werkte samen met cosmeticamerk Nars en Dentsu Aegis Network-bureaus The Story Lab en Vizeum aan een spraakgestuurde advertentiecampagne. De test stelt shoppers in het VK in staat om blush-, lippenstift- of mascaramonsters rechtstreeks bij hen te laten bezorgen door interactie met een slimme luidspreker.

This image has an empty alt attribute; its file name is schermafbeelding-2020-06-27-om-22.07.18.png

#9 Some Good News (SGN)

In het midden van de pandemie was er opeens de acteur John Krasinski met zijn YouTube programma Some Good News. Na de eerste aflevering had John al 330.000 volgers en dat groeide snel door naar 2 miljoen. Wat goed nieuws al niet kan doen. Het Content Marketing Institute heeft getracht de achterliggende succesredenen in kaart te brengen en komt tot vijf aandachtspunten hoe het SGN format zou kunnen werken voor andere contentmakers.

#10 Wordpop

 In de wereld van voice worden ook games steeds meer toegepast. Zo kan je vanaf nu het spelletje Wordpop spelen met Alexa en een aantal vrienden. Misschien wel een leuk idee voor de vakantie. Weer eens iets anders dan Wordfeud.

Tot volgende week!

 

Nieuws van de Week, 2 Oktober 2022

Trombone Champ en de virale effecten. Pharrell heeft teveel exclusieve kleding en begint een veilighuis. The Pleasure Pursuit; prachtig partnership van merk en kunst. En Dall-E 2 nu voor iedereen toegankelijk. Mooie zondag.   #1 TikTok en videosearch Jongeren zoeken...

Nieuws van de Week, 25 September 2022

Was de film “Her” dan toch geen science fiction? Indrukwekkende voorbeelden van machine learning beeld generatie. De straatgeluiden uit Mexico. En hoe reageer je op een vervelende klacht? Mooie zondag.   #1 Stable Diffusion is pas 30 dagen oud?!? In de update van...

Nieuws van de Week, 18 September 2022

We moeten gaan snappen dat AI-toepassingen volwassen zijn geworden. Waarom er in de UK nu verpakkingen moeten worden aangepast. De geheimen van de QR-code en een inspirerend verhaal over fietsen. Mooie zondag.   #1 We Need to Talk About How Good AI Is Getting Iedereen...

Nieuws van de Week, 11 September 2022

Wunderman’s update over de Metaverse. Een Web3 social network. De ongekende kracht van MrBeast! Een moodboard van Shuffles. Zelf aan de slag met een AI-beeldgenerator en waarom goede vragen zo belangrijk zijn. Mooie zondag.     #1 New realities Into the Metaverse and...

Nieuws van de Week, 4 September 2022

Weg van de massa en terug naar het echte contact in communities. Wat je moet weten over digitale transformatie. Steeds meer “drops”? Gorbatsjov en Pizza Hut en een kijkje in de keuken van Bellingcat. Mooi zondag.     #1 For creators, community is the new follower...

Nieuws van de Week, 10 Juli 2022

Hoe schrijf je een goede briefing? Alles over de creator economy in een online cursus. Brand Trust en Gen Z. De kracht van audio volgens Prof G en wat inspirerende “food for thought”. Mooie vakantie.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog...

Nieuws van de Week, 3 Juli 2022

Een inflatie advertentie stop in de UK? Brandr en de merkdenkers van Nu. Is Web3 toch niet dood? De shopper van morgen. Oatly heeft geen marketingafdeling nodig. En interessante resultaten uit het nieuwe Touchpoints. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op...

Nieuws van de Week, 26 Juni 2022

Dall-E blijkt een echt talent. Streaming is goudmijn voor productplacement. Twitter gaat voor lang. Alles over de Meme. En maak zelf je gezonde cola. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in...

Nieuws van de Week, 19 Juni 2022

Waar gaat de wereld van Social Media heen? Is het homescreen het nieuwe battlefield? Hoe TikTok de muziekindustrie verandert. Ontdek waar jij allemaal vindbaar bent op het web. Een dagboek tool. En 8.5% groei in advertising wereldwijd. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van...

Nieuws van de Week, 12 Juni 2022

Vanwege een korte vakantie deze week nog even geen update. Maar een mooie Nieuwsupdate special over Giep Franzen naar aanleiding van een prachtige podcast gemaakt door Airborne. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid