Nieuws van de Week, 24 Mei 2020

De wekelijkse update met het vak Nieuws van de afgelopen Week. Deze week o.a. de groeiende passion economy, een archief van marketingcases, een briljante Burger King ambush actie, wie helpt echt tijdens Covid-19? en een Magic Sudoku als geweldige uitsmijter. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

#1 State of Marketing 2020

Voor het 6de jaar op rij is er weer het Salesforce onderzoek naar de “State of Marketing”. Ruim 7000 marketeers wereldwijd hebben meegewerkt aan dit onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd in de maanden januari en februari 2020. Dat was dus voordat de impact van Covid-19 echt zichtbaar werd. Toch zullen de belangrijkste resultaten niet heel erg veranderen. Sterker nog, waarschijnlijk zijn ze alleen maar belangrijker geworden. De conclusie van State of Marketing 2020: Klanten (84%) vinden dat de experience die een bedrijf biedt net zo belangrijk als haar producten en diensten, een niet-aflatende inzet voor behulpzaamheid, relevantie en betrouwbaarheid en een continu streven naar innovatie.


#2 The Passion Economy and the Disruption theory

In voorgaande updates is het onderwerp Passion Economy al vaker aan de orde gekomen. De opkomst van nieuwe businessmodellen waarbij “gepassioneerde” specialisten hun kennis en content delen in ruil voor een vergoeding. In dit geweldige verhaal van Li Jin (a16z) legt ze verbinding tussen de Disruption theorie van Clay Christensen en de kansen voor de Passion Economy. In het domein waar nu nog geen producten en er nog geen kopers van deze niet bestaande producten zijn ontstaat er een nieuw marktsegment dat uiteindelijk disruptief zal worden voor de bestaande aanbieders. Een ontwikkeling om goed in de gaten te houden.

#3 Marketing examples

Een heerlijk archief van Harry Dry om in rond te struinen. Het Marketing Examples archief zit vol voorbeelden en cases van bijvoorbeeld goede copywriting, manieren om de conversie te verhogen, viral effecten en nog veel meer. Een soort van cadeautje dus.

#4 Een briljante Burger King influencer actie

Hoe zet je jezelf als merk op de social media kaart via de belangrijkste influencers zonder daarvoor te betalen. Dat lijkt lastig te realiseren maar Burger King heeft daar een mega simpele maar uiterst slimme toepassing voor bedacht. Dus mocht je interesse gewekt zijn dan kan je hier bekijken hoe ze dat hebben aangepakt.

#5 Online Live Event

In deze bijzondere tijden veranderen veel fysieke evenementen naar online events. Mocht je van plan zijn om dat binnenkort te organiseren en weet je niet helemaal precies hoe je dat moet aanpakken dan is deze uitgebreide checklist van NiemanLab wel erg handig.

#6 Did they help?

In de zoektocht naar het nieuwe normaal zullen we waarschijnlijk veranderingen gaan zien die eindelijk een aantal verwachtingen van consumenten/burgers zullen gaan inlossen. Een van die verwachtingen (Trustbarometer Edelman) is een belangrijke rol voor bedrijven om te helpen de grote issues van de wereld op te lossen. Van shareholders value naar stakeholders value. Dus is het handig als we een beeld hebben van wat bedrijven/organisaties en influencers nu doen ten tijde van Covid-19. Zo begon Pooj Morjaria tijdens deze pandemie “Did They Help?”. Een onafhankelijke website die inspanningen van merken en bedrijven registreert. Gelet op de dagelijkse groei van traffic is er dus wel een behoefte zichtbaar.

#7 Project Zilver

En dan gewoon weer eens ouderwets aandacht voor de audio ontwikkelingen. De eerste is het nieuws van Project Zilver. (Founding members Maarten Lens-FitzGerald, Novum, Google, ANBO, Interpolis en Achmea). We spraken al eerder over dit onderzoek naar de rol van de smartspeaker voor ouderen. Inmiddels zijn de resultaten keurig in een document verwerkt en dus makkelijk voor iedereen te lezen. Maar vanwege de corona beperkingen heeft het consortium een geweldige actie opgezet waarbij ouderen die zich eenzaam voelden één van de 10.000 Google Nest Mini smartspeakers kon aanvragen. De actie begon op dinsdag en donderdag waren ze allemaal op.

#8 Chatbot/Voice Bot

Dit hadden we natuurlijk kunnen verwachten maar altijd handig dat het dan ook even op papier staat. De corona crisis is een absolute turbo op de toepassing van chat/voice bots voor de customer service. Details in dit verslag van het MIT. En om nog maar eens te onderstrepen dat we niet alleen naar Silicon Valley moeten kijken om een idee te krijgen over de toekomst van voice maar ook naar het oosten is dit bericht van Alibaba. Zij gaan ruim 1 miljard euro investeren in de integratie tussen artificial intelligence en de smartspeaker.

#9 Audio

Nog twee aardige nieuwtjes over audio. Nvidia heeft Jarvis ontwikkelt. Ze noemen dat Audio2Face. Door audio als input te gebruiken kunnen ze nu een 3D gezichtsbeeld nauwkeurig de woorden laten uitspreken. Dit kan wel eens een positief effect gaan krijgen op de acceptatie van voice assistents. Kijk vooral even naar de video.

Daarnaast heeft Twitter deze week wat designs laten zien die voorzichtig een klein tipje van de sluiter oplichten als het gaat om een alternatief voor de tweet. Wie weet gaat dat ooit een audiotweet worden?

#10 Podcast

 Het laatste stukje audio van deze week gaat natuurlijk over de podcast. Spotify kwam met het grote nieuws dat Joe Rogan vanaf september exclusief te beluisteren of te bekijken is via Spotify. Veel podcast platformen zagen dit als het begin van het einde. Het verdwijnen van het “open” podcast netwerk. Maar is dit ook zo of zitten er ook voordelen aan deze nieuwe ontwikkelingen?  Nathan Baschez schetst een toekomstbeeld dat minder negatief is dan de industrie zelf verwacht.

 

 

Nieuws van de Week, 23 Januari 2022

Deze week boordevol met geestverruimende trends. Van Snel naar Slow internet? Niet alles hoeft financieel succesvol te zijn. En hybride werken in een inspirerende omgeving. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X...

Nieuws van de Week, 16 Januari 2022

Aandacht voor mentale gezondheid. De creativiteit van MSCHF. Wat zijn de grafische designtrends voor 2022? Marketing examples; een oase aan inspiratie. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven...

Nieuws van de Week, 9 Januari 2022

De Staatssecretaris van Digitalisering, content als NFT, Trump’s social media app, LinkedIn goes Clubhouse en hoe je kan leren om goed te kunnen luisteren. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de...

Nieuws van de Week, 19 December 2021

De laatste van 2021. Cijfers en inzichten. Iconisch Guinness. Sonic branding. Afscheid van de KLM. Curated shopping. 2021 in 25 plaatjes. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm....

Nieuws van de Week, 12 December 2021

TikTok de nieuwe Allerhande? Het beste van 2021. Look Out als pleidooi voor meer humor in marketingcommunicatie. Wist je dat vogels niet bestaan? En heerlijk spelen met taal. Schrijven als Ernie en corrigeren met Bert. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op...

Nieuws van de Week, 5 December 2021

Creatie versus klant, Brand Characters in B2B, storytelling,  Mooie zondag. Budweiser en Adidas in de wereld van crypto en de Metaverse en de top Emoji’s van 2021. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers...

Nieuws van de Week, 28 November 2021

Nikeland, Lush staat voor zijn waarden, de onwaarschijnlijke kracht van #booktok, een wereldrecord albums verkopen en Nederland kiest volgend jaar voor Pacific Pink. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect....

Nieuws van de Week, 7 November 2021

Een vergezicht voor de komende 10 jaar. Meta dating in de verse. Alles over een DAO. Een Nederlands initiatief; Odyssey Momentum. Hoe controleer je de echtheid van social media posts? en nog veel meer. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded...

Nieuws van de Week, 31 Oktober 2021

Digital Humans, bladeren door heerlijke grafieken, de wereld van de creators, Amazon maakt je eigen radiostation mogelijk, een workshop over NFT’s, hoe omzeil je een betaalmuur en indrukwekkende beelden. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded...

Nieuws van de Week, 24 Oktober 2021

Verandert consumentengedrag echt? Een visuele podcast. Een “smeltend” font, nog een restje Metaverse en Echt Nep en een eenvoudige manier om een geheim te delen. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers...

BONUS

Magic Sudoku. Als je vandaag nog even ergens de tijd hebt voor een meer dan enerverende ontdekkingstocht in puzzelland dan is dit een geweldige video over een Magische Sudoku puzzel. Topentertainment.

Tot volgende week!

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid