Nieuws van de Week. 22 Maart 2020

Ook vandaag is er gewoon weer een update. Niet over de vergezichten van het vakgebied maar een kruising tussen corona en relevant nieuws. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

#1 Conversations

In deze tijd van online meetings, online lessen, online hangouts en online whatever komen er ook weer nieuwe inzichten. Seth Godin schreef deze week een interessante blog over het verschil van een fysieke meeting en het voeren van een (online) conversatie. En wat we in het bedrijfsleven zien gebeuren zal nu ook gebeuren bij alle online lessen van de verschillende scholen en opleidingsinstituten. Is er een verschil in effectiviteit is dan de grote vraag? Doen we meer van hetzelfde of snappen we dat we het systeem ook anders kunnen gebruiken. Lees hier de inzichten van Seth.

#2 Corona traffic

Dit was natuurlijk te verwachten maar toch wel aardig om dan wat cijfertjes te zien achter deze verwachting. Slechts 1% van alle nieuwsartikelen in de US hadden “corona” als onderwerp maar ze waren wel goed voor 13% van de traffic. De laatste paar dagen is er zelfs een 50% groei te zien bij de nieuwssites. Hier vind je de achtergronden alsmede de meest gelezen verhalen. 

#3 Corona implicaties

Ook voor de marketing en marketingcommunicatie wereld is dit een nieuw en nooit eerder vertoond fenomeen. Je ziet de eerste berichten over “anticyclisch adverteren” alweer verschijnen. Mark Schaefer heeft een aardig overzicht geschreven over 7 niet alledaagse gevolgen van het coranavirus voor marketing(communicatie). Een aantal van deze gevolgen zijn waarschijnlijk voor iedereen wel logisch maar het kan geen kwaad ze nog eens te lezen.

#4 McKinsey over Corona impact on business

 Het bovenstaande verhaal ging over de implicaties voor het vakgebied. Maar in een bredere context is er natuurlijk ook nog de algemene business. McKinsey heeft een poging gedaan om deze impact in kaart te brengen omdat het ook een enorme impact heeft op de wereldeconomie. Dit verhaal is bedoeld om een perspectief te bieden op de veranderende situatie en implicaties voor bedrijven. Het verhaal zal overigens regelmatig van updates worden voorzien. Een organisch verslag zullen we maar zeggen.  

#5 Online lessen voor AI en Machine Learning

 In het kader van thuis blijven en de tijd een beetje nuttig besteden zijn hier de 10 beste en gratis online trainingen voor AI en Machine Learning studies.

#6 Corona Complot theorieën

 Iedereen heeft de laatste dagen wel een verhaal voorbij zien komen waarin iemand uitgebreid uiteenzet dat deze pandemie geen toeval is maar een vooropgezet plan. In deze Wikipedia pagina worden de belangrijkste complot scenario’s besproken en ontrafeld. 

#7 Un-paywalled

 Een aantal uitgevers hebben vanwege de Corona ontwikkelingen besloten een gedeelte, een groot gedeelte of zelfs alle content van hun site tijdelijk open te stellen voor iedereen. Voor ons wel interessant want zo zijn bijvoorbeeld de sites van Bloomberg en de Harvard Business Review (heel interessant) momenteel geheel un-paywalled. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Onderstaand het schema met de situatie van 16 maart.

#8 Quarantine chat

 Als je dan helemaal alleen bent en je hebt zin om met iemand te bellen dan kan dat via deze gratis tool. Met de toepasselijke naam quarantine chat word je dan gekoppeld aan een willekeurig persoon ergens op de wereld.

#9 Yuval Noah Harari

 De visie van de meester. Een interessant verhaal van Yuval Noah Harari over de toekomst van de ons allen. De tegenstelling van privacy en gezondheid en de noodzaak om niet langer als land alleen te opereren maar juist op te trekken in gezamenlijkheid. “Humanity needs to make a choice. Will we travel down the route of disunity, or will we adopt the path of global solidarity? If we choose disunity, this will not only prolong the crisis, but will probably result in even worse catastrophes in the future. If we choose global solidarity, it will be a victory not only against the coronavirus, but against all future epidemics and crises that might assail humankind in the 21st century”. Ik heb de link even volledig opgenomen. Als het niet lukt met de normale klik omdat je dan tegen een paywall aanloopt dan kan je de link ook kopiëren en met een browser in privé modus het alsnog proberen.

https://www.ft.com/content/19d90308-6858-11ea-a3c9-1fe6fedcca75?fbclid=IwAR36Fkc99RdIM5Egby6sLYWgoqNMF7ZHkzIR0mZwIbQqmUZfF02R8tgoiow

#10 Eenzaamheid

 Dit verhaal van The New Yorker sluit heel mooi aan bij het verhaal dat we vaker horen de laatste tijd. De paradox van elkaar opzoeken in tijden van crisis en tegenstelling dat dat nu precies is wat er tijdens deze pandemie niet kan. En daar moeten we even aan wennen. 

Stay Safe en tot volgende week!

Nieuws van de Week, 15 Mei 2022

Nooit meer vergeten wachtwoorden. Mooie verhalen over de metaverse. De saaiste kamer van de wereld. De onwaarschijnlijke groei van Shein. En hoe “Woke” kan je zijn? Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven...

Nieuws van de Week, 8 Mei 2022

Het belang van bedrijfscultuur. De impact van een lettertype op de snelheid van lezen. Is er nog een toekomst voor de copywriter? Waarom de nieuwsvideo’s van Johnny Harris allemaal viral gaan. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en...

Nieuws van de Week, 1 Mei 2022

Musk en de blauwe vogel. Crypto verdienen met hardlopen. DeBranding. Pixy de drone van Snap. Nieuw woord: eigendomseconomie. En een prachtige portfolio website. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu...

Nieuws van de Week, 24 April 2022

Anders denken over direct klantcontact. Aandeel = omzetgroei. Generation C. X-industrie en het klimaat. Super tools. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental...

Nieuws van de Week, 10 April 2022

Introvert als noodzakelijk onderdeel van de merkidentiteit? Web3 en vertrouwen. TikTok maakt een eigen Broadway musical. Masterclass framing. Visuals via machine learning door Dall-E 2! Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog...

Nieuws van de Week, 3 April 2022

Schone lucht via een koptelefoon. Alles over TikTok. De next step voor creators. Wat kan je allemaal doen met een community? De volgende fase in podcastland. En Nike pakt uit met Nike Air Max Day. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven...

Nieuws van de Week, 27 Maart 2022

We zijn niet zo slim als we denken. Ben en Jerry’s is het voorbeeldmerk voor Gen Z. De “dropping” als marketingcommunicatiemiddel. Een zeer leesbare "Laatkomersgids" over crypto en de rest en een heel indrukwekkend verslag uit Marioepel. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws...

Nieuws van de Week, 20 Maart 2022

Deepfake als aanvalswapen. Woorden uit Kiev die geen beelden nodig hebben. Spelen met prijs op basis van de psychologie. Vervangen Voice notes straks het telefoongesprek? En hoe kan je jezelf promoten met impact? Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse...

Nieuws van de Week, 13 Maart 2022

Amazon en TikTok openen de deur naar de muziekindustrie. Trends van Benedict Evans. Polis 2.0 van Lemonade. Je kassabon als footprint. En natuurlijk weer aandacht voor Web3. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Vers uit de oven en nog warm. De...

Nieuws van de Week, 6 Maart 2022

Oekraïne en het Nieuws van de Week. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid