Nieuws van de Week, 21 Maart 2021

 

Bob Ross is weer (even) terug. Je eigen muziekbericht, SXSW, tools voor Clubhouse en contentcreatie in 17 stappen. Dit en nog meer in het Nieuws van de Week. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

 

#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 21 Maart) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. 

#1 Accelerated Intelligence

Standing still is the fastest way of moving backwards in a rapidly changing world.

Deze quote is van Lauren Bacall (Amerikaans actrice en getrouwd met Humphrey Bogart) en geeft de noodzaak weer van een bepaalde mate van alertheid over de toekomst. Want ook tijdens deze wereldwijde pandemie staat de ontwikkeling niet stil. Sterker nog, we maken door de pandemie een frog leap van zo’n kleine 10 jaar in de tijd. Dit heerlijk verhaal van Michael Simmons neemt je mee in de noodzaak van de alertheid. Adresseert de knelpunten en geeft je aan het einde een heerlijk advies.

 

#2 SXSW

Deze vier letters voor staan voor South By South West. Het jaarlijkse online, film en muziekfestival in Austin, Texas. Vorig jaar werd ‘t op het laatste moment afgeblazen en dit jaar heeft men een oplossing gevonden door het in een digitale uitvoering te doen. Het festival is afgelopen vrijdag afgesloten maar gelukkig is de belangrijkste informatie terug te vinden door de helden die verslag hebben gedaan van het online festival. Verslagen hiervan kan je vinden op het openbare notitieblok van SXSW21. Met gelukkig ook dit jaar weer met een bijdrage van de Grumpy Old Men (Blom, Buitelaar, Berger en Stekel). Nederland was ook weer vertegenwoordigd via The New Dutch Wave. In de ndw-sxsw video kan je nog even kijken naar de Nederlandse deelname met ideeën voor een duurzame toekomst.

 

#3 Bob Ross is terug

Enige tijd geleden hebben we in deze nieuwsbrief aandacht besteed aan het onderzoek van Orlando Wood naar de impact van creativiteit in relatie tot de pandemie. Hij ontdekte dat de huidige focus op het linkerbrein eigenlijk zou moeten worden ingeruild door meer aandacht te besteden aan het rechterbrein.
Eén van zijn adviezen was ”Ads set in or referencing the past”.

En daar hebben ze bij Mountain Dew heel goed naar geluisterd. Die hebben de portemonnee getrokken en Bob Ross tot leven gebracht in een 40 minuten durende speciale aflevering van ’The Joy of Painting’. Ik kan niet beoordelen of het een beetje in lijn is met de merkidentiteit van Mountain Dew maar dat maakt het idee niet minder leuk.  “Bobs stem en stijl brengen troost en vreugde”, legt Nicole Portwood, MTN Dew’s vice-president van marketing uit”. Er is iets heel krachtigs in zijn focus op de liefde voor zichzelf en de natuurlijke wereld, vooral op dit moment in de tijd.”

 

#4 Tools voor Clubhouse

Alhoewel de aandacht voor Clubhouse inmiddels alweer een beetje afneemt en het nieuwe fenomeen zich langzaam settelt in het middelenlandschap blijft er toch nog veel te ontdekken. Je merkt dat ook aan het aantal tools dat door derden wordt ontwikkeld om bepaalde instellingen, settings en bewerkingen te vereenvoudigen. Eén van die Clubhouse onderdelen is je Bio. De belangrijkste informatiepagina om connecties te kunnen maken. Voor het instellen en maken van je profielfoto tot het beter schrijven van je bio zijn er dus hulpmiddelen en die vind je allemaal in dit verslag van Social Media Examiner. Daarnaast nog tal van andere hulpmiddeltjes zoals een linkshortener, het vinden van de goede rooms en nog veel meer.

 

#5 Content creatie in 17 stappen

Het woord content blijft iedere week wel weer een keer voorbijkomen. Ook in onze Clubhouse meetings op de zondagochtend hebben we het vaak over de combinatie van content en waarde toevoegen. Hoe maak je nu echt goede content? En met goed bedoel ik dan ook echt goed. Gebaseerd op inzichten, relevant voor de ontvanger en probleemoplossend. Volgens de Ruud de Langen definitie moet het voldoen aan ART. Authentiek, Relevant en Talkable. Ik kwam dit handige stroomdiagram tegen van Orbit. 17 stappen voor het maken van goede content. Van de eerste inspiratie tot het uiteindelijke concept. Veel nadenken en plannen, bereiken en onderzoeken, schrijven en redigeren. Maar dan heb je ook wel wat!

#6 9 Mogelijkheden voor gebruik van visuele content

En als je dan de goede content ook nog wil voorzien van aanvullende visuele componenten dan kan je hier terecht voor 9 verschillende opties.

#7 Nationale Voice Monitor Nederland

Deze week presenteerde voice agency Smartvoices en onderzoeksbureau DirectResearch de resultaten van het in december 2020 gehouden onderzoek naar de staat van voice assistenten en smart speakers. Volgens het onderzoek maakt 30% van de ondervraagden gebruik van een voice-assistent. Een groei van 2%. Misschien wel ingegeven door de pandemie is het gebruik van smart speakers gestegen van 24% naar 41%. De voice-assistenten via de smartphone lieten een omgekeerde beweging zien van 82% naar 70%. Tenslotte laat het onderzoek zien dat al 44% van de respondenten gebruik maakt van voice search. Dus mocht je nog twijfelen over het gebruik dan is dit wel een aardig cijfer. Kijk hier naar de presentatie van de resultaten via het webinar van Smartvoices. Hier kan je de sheets aanvragen. Mocht je overigens nog geïnteresseerd zijn in Amerikaanse cijfers dan is hier het zojuist gepresenteerde onderzoek van Edison. Zij besteden ook nog aandacht aan de podcast. Cliffhanger: 28% van de Amerikaanse populatie van 12+ is nu een wekelijks luisteraar van een podcast (17% stijging t.o.v. 2020). Het maandelijkse aandeel van luisteren naar een podcast steeg naar 57%. Een record!

 

#8 Voicebot in Clubhouse

Je kon erop wachten maar deze week was het dus al zover. De eerste stemassistent die debuteert op Clubhouse. Probleempje; de assistent spreekt Russisch en luistert naar de naam Oleg. Oleg is in staat om als moderator op te treden of kan fungeren als assistent door verschillende secretariële taken uitvoeren. Minstens zo slim is dat Oleg het gesprek ook realtime kan transcriberen naar tekst op een Telegram-kanaal. Daarmee hoef je het gesprek dus niet op te nemen maar kan je het later lezen in een tekstfile.

#9 Nordstrom goes live virtual shopping

Langzaam komt het live (video) shopping dichterbij. De volgende reus die er nu mee experimenteert is Nordstrom. Winkelen als entertainment: de nieuwste locatie van Nordstrom is de bank. Met het oog op het succes van livestream-winkelervaringen in China, heeft Nordstrom zijn eigen live-winkelkanaal gelanceerd. Previews van collecties met partnermerken, exclusieve content van influencers en educatieve stylingevenementen. Het doel: nog dichter in de buurt komen bij hun klanten.

 

#10 Clash Music messages

En voor de gebruikelijke fun is hier de introductie van de Music Message. Je kunt je eigen muziekberichten samenstellen uit bestaande nummers of audiocontent. In iedere mogelijke vorm die denkbaar is. Kijk maar even naar dit voorbeeld. Altijd handig voor moederdag. En als je het zelf wil proberen kan je hier helemaal losgaan op Clash.

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 17 Oktober 2021

Een echte Vooraper, Web3, meespelen in optreden van je favoriete artiest in een Music Metaverse, Squid Game en een Shazam voor Fashion. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De...

Nieuws van de Week, 10 Oktober 2021

Podcast 3.0, de groeiende impact van virtuele influencers, badvertising, hoe ontdek je een trend, kleding huren, mentale ontregelingen en nog een beetje Metaverse. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers...

Nieuws van de Week, 3 Oktober 2021

Hoe ervaren wij het internet anno 2021? 1 Miljard maandelijkse gebruikers voor TikTok, je identiteit ontdekken via een game, de meeste effectiviteit halen uit Marketing en nog een beetje Metaverse. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded...

Nieuws van de Week, 19 September 2021

Zijn we al in de Metaverse? Branded Banking. Social Capital, Utility and Entertainment als model voor social success. Drone Awards en interactieve podcast toepassingen uit China. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X...

Nieuws van de Week, 12 September 2021

The Matrix maakt zijn naam waar. Byron Sharp over stoppen met adverteren. Creators als onderdeel van het merk. Weer een nieuwe “smart glass” en 1000 mooie dromen. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers...

Nieuws van de Week,4 September 2021

De week van de Metaverse. Waar virtueel en real-life samenkomen. Echt, Nep of Net Echt? En natuurlijk ook nog een paar nieuwe ontwikkelingen. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog...

Nieuws van de Week,29 Augustus 2021

Het nieuwe ABCDE van Marketing, het nieuwe social, natuurlijk audio en meer toepassingen voor de smartphonecamera van Snap.Kortom, we zijn er weer. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en...

Nieuws van de Week,11 Juli 2021

De Shopping Future, het belang van een community, BookTok, 3D billboards en een beetje “domme” actie. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. De volgende update verschijnt over 6 weken. Dus mooie zondag en bovenal mooie vakantie.  #0 Het Nieuws van de Week op...

Nieuws van de Week, 4 Juli 2021

Social on the move, de 11 beste webdesigns van 2021 (tot nu toe), een halfbakken standaard en alles wat je moet weten over de mogelijkheden van online presentaties. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse...

Nieuws van de Week, 27 Juni 2021

Nog meer social audiomogelijkheden. Positief nieuws over tech. Een wereld zonder email. En opnieuw een nieuwe consumentvriendelijke zoekmachine. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid