Nieuws van de Week, 2 Mei 2021

Deze week een Creator Economy update. Kotler over purpose en Unilever, de enorme potentie van Feeling Good en GeoGuesser. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

 

#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 2 Mei) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. 

#1 Creator Economy

Deze week behoorlijk veel aandacht voor de Creator Economy. Ooit geïntroduceerd in deze Nieuwsbrief als Passion Economy door Li Jin. Maar inmiddels voorzien van deze bredere definitie. Op alle mogelijke domeinen zien we bewegingen die duiden op een behoorlijke versnelde groei. Het is de ontwikkeling dat individuen niet langer afhankelijk zijn van een groter geheel (dagblad, zender, uitgever) maar steeds vaker zelfstandig een eigen businessmodel kunnen bouwen waarin zij op persoonlijke titel een eigen groep lezers/kijkers kunnen bedienen. En derhalve een mogelijk gevaar kunnen worden voor de traditionele bereikskanonnen. Laten we eens beginnen met deze video van het populaire YouTube-kanaal van Colin en Samir. Zij laten zien hoe zij, door anders om te gaan met hun content, groeien in bereik maar nog belangrijker in hun inkomsten. Ze laten het verschil zien tussen de Creator Economy, de Passion Economy en de Gig Economy. Dat het ook in Nederland inmiddels voeten aan de grond krijgt kan je lezen in deze bijdrage van Elger van der Wel op de site van het SVDJ (Stimuleringsfonds voor de Journalistiek).

#2 Substack

Een specifieke variant is het domein van de betaalde nieuwsbrieven. Steeds meer journalisten verlaten hun oude uitgeversnest om zelf een betaalde nieuwsbrief te beginnen. Een van de frontrunners in dat veld is Substack. In dit heldere verhaal van Will Oremus in Slate beschrijft hij de gevolgen van dit platform voor uitgevers van dagbladen. Is Substack een potentiele bedreiging voor het ouderwetse businessmodel? Wat is het gevolg als toptalent de organisatie verlaat en voor zichzelf begint. Zeker nu steeds meer platformen (Twitter, LinkedIn, Clubhouse en Podcasts) mogelijkheden bieden om zelfstandig te publiceren.

 

#3 Betaalde podcasts

In het verlengde van de nieuwsbrief zien we een dergelijke ontwikkeling ook in de wereld van de podcast. Natuurlijk geeft het groeiende aantal luisteraars de mogelijkheid voor inserted ads. Maar minstens zo belangrijk is de mogelijkheid voor wat in Nederland inmiddels heet “Petje af”, of “Vriend van de Show”. Betalen voor je favoriete podcast. Of dat nu de Zelfspotcast is of POM (Podcast over Media) Spotify kondigde deze week een paid subscription platform aan. Podcasters kunnen podcasts aanmerken als subscriber-only. Met andere woorden alleen te beluisteren als je een betalende abonnee bent. Ook Apple kwam met een dergelijke variant. Die is dan wel weer typisch Apple. In een goed werkende omgeving maar dan wil op een manier dat je als leverancier van de podcast 30% van je inkomsten moet afstaan aan Apple en je geen toegang krijgt tot de persoonsgegevens van de abonnee. Lees daarvoor dit uitstekende betoog van Ben Thompson.

#4 Bookshlf

Het domein van de Creator Economy is vooralsnog oneindig. Het ontbundelen of loskoppelen van een groter geheel en het zelf gaan doen kan in vele gebieden. Neem bijvoorbeeld dit idee van Bookshlf. Weg van de vindbaarheid via de grote zoekmachines terug naar de adviezen/recommendations van de mens. In Bookshlf kan je gecureerde content vinden die door curators keurig op een specifieke plank is geplaatst. Bookshlf is een kruising tussen Medium en Pinterest. Men is een model aan het uitwerken om via micro payments te kijken of ze de kwaliteit kunnen bevorderen door er voor de curators/creators een verdienoptie aan te koppelen. Maar in de tussentijd wel een leuk platform om op zoek te gaan naar goede content. Mits je nog tijd over hebt natuurlijk.

#5 Professional profiles on Twitter

Om het thema Creators Economy in deze update af te sluiten nog even de melding dat Twitter begonnen is met het uitrollen van de professional profiles. Eerst nog in de US maar waarschijnlijk binnenkort naar de rest van de wereld. Dit impliceert dat je straks als merk of creator de mogelijkheid hebt om een professioneel account aan te maken op twitter met meer info in de bio. Dit is natuurlijk de start om er straks allemaal functionaliteiten aan te koppelen als inschrijven op een nieuwsbrief, deelnemen aan een social audio room en last but not least betalen voor een volgabonnement.

 

#6 Feeling Good

Misschien dat er hier sprake is van een Corona effect maar recent onderzoek van McKinsey laat zien dat Wellness een bredere definitie begint te krijgen. Een trend die prima aansluit bij een beweging waarin de consciousness in zijn algemeenheid steeds belangrijker wordt. Wellness gaat inmiddels verder dan alleen bezig zijn met beweging en je lichaam. Het omvat naast gezondheid en fitness ook aspecten als voeding, beauty, slaap en mindfulness. Belangrijk om als organisatie rekening te houden met deze veranderende behoefte. De trends die McKinsey signaleert geven je enige houvast met betrekking tot een toekomstige strategie. Natuurlijke en authentieke productlijnen, persoonlijke aanbevelingen, digitaal, de kracht van de influencers (26% van alle aankopen), services en een breder aanbod over alle categorieën.

#7 Kotler over Unilever

Vorige week hadden we een mooie discussie tijdens de zondagochtend Clubhouse sessie over het Wunderman rapport “Regeneration Rising”. Het benoemen van organisatiedoelstellingen die People, Profit en Planet werkelijk integreren. Deze week las ik een post op Medium van good old Philip Kotler (ja die). En als deze grondlegger van de principes van marketing zich uitspreekt over deze ontwikkeling kunnen we het natuurlijk niet laten om daar even aandacht voor te vragen. Juist omdat het naadloos aansluit bij het Wunderman rapport. Dus voor de liefhebben is hier het gedachtegoed van Kotler. Hoe bedrijven moeten nadenken over de toekomst. The case van Unilever.

 

#8 Want innovation? Forget invention, learn to execute

Er zijn van die insights die eigenlijk te eenvoudig zijn om te benoemen. Dit is ook weer zo element dat zo vanzelfsprekend is dat je het soms bijna vergeet. Waarom? Omdat de focus vaak ligt op het idee en niet op de uitvoering. Dat we innovatie belangrijker vinden dan de executie. Dit verhaal van Richard W. DeVaul zet weer even het puntje op de “i”. Gewoon om je weer even bewust te maken van het belang van uitvoering naast het hebben van een goed idee.

#9 Goodhart’s Law

Deze maand heeft het tijdschrift Central Banking een lifetime achievement award uitgereikt aan Charles Goodhart. Een creatieve en productieve theoreticus van het monetair beleid die het grootste deel van zijn carrière heeft doorgebracht bij de Bank of England en de London School of Economics. Maar Goodhart wordt misschien wel het best herinnerd voor iets dat hij zei tijdens een conferentie in Sydney, Australië, in 1975. “Wanneer een maatregel een doel wordt, is het niet langer een goede maatregel”. Juist vandaag lijkt mij deze inmiddels “Goodhart’s Law” steeds belangrijker worden.

#10 GeoGuessr

Zin in een leuk spelletje met Google Maps en tegelijkertijd je geografische kennis een beetje oefenen? GeoGuessr begint steeds populairder te worden. Leuk voor een koude vakantiedag!

 

Podcast van de week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week is ‘The Mindset of a Winner: Lessons from the Paralympics’. Deze podcast gaat over personen die doorzetten en dan vooral over wat er van hen geleerd kan worden. In de podcast vertellen paralympische sporters over hun ervaringen. De productie is meerdere keren genomineerd, onder meer bij de Webby Awards. De Podcast van de week is hier te luisteren: The mindset of a winner: lessons from the paralympics. De podcast wordt aangeboden door Allianz, de grootste sponsor van de Paralympische Spelen. Met de sponsoring wil Allianz zich inzetten voor een inclusieve samenleving.

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 30 Juni 2024

In een nieuw jasje maar net zo waardevol. Deze week met een statement over onze samenleving en gelijke kansen. Over culturele identiteit. Een voorbeeld hoe je AI ook waardevol kunt toepassen. Een satirische kijk op Purpose. En een heel slim tooltje om beter te zoeken...

Nieuws van de Week, 2 Juni 2024

Een hele bijzondere Nieuws van de Week! Deze editie staat natuurlijk weer vol met mooie verhalen. Maar met één verhaal zijn wij wel heel erg blij. De introductie van HumanTales. Lees er alles over in deze update!  Mooie Zondag!   #1 Het grootste nieuws van de week En...

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid