Nieuws van de Week, 13 November 2022

Een schatkamer voor Marketing Effectiviteit. SMS-marketing werkt echt. BrewDog heeft ook een mening over het WK. Alles over Mastodon en keyboard van LEGO. Mooie zondag.

 

#1 De Boost voor Marketing Effectiviteit

Marketingeffectiviteit is niet zomaar een ‘nice to have’. Het is een sleutelfactor in de bedrijfscultuur en groei. Het Britse IPA doet al enige jaren onderzoek naar het in kaart brengen van de factoren die een bijdrage kunnen leveren aan de effectiviteit van Marketing. Dat doen ze allemaal onder de naam “EffWorks”. Onderzoeken, congressen, papers en talloze documenten. Een reservoir van leren, research en debat. De ambitie van Effworks is om de marketingindustrie te voorzien van middelen en tools om haar cultuur te veranderen. Om het potentieel van echt verantwoordelijke en effectieve marketing te realiseren. Ik denk dat we allemaal wel weten dat diet belangrijk is maar dat vaak te tijd ontbreekt om er echt voor te gaan zitten en je erin te verdiepen. Maar er is goed nieuws. Ze hebben alle informatie die er is samengebracht in een soort van menukaart. De presentaties van de EffWorks Global bijeenkomsten, de jaarlijkse conferenties en satellietevenementen samengestelde rapporten en zelfs aandacht voor deelgebieden als Marketing Management en Marketing Monitoring. Optredens van klinkende namen zoals Les Binet, John Hegarty, Orlando Wood en de rest. Dus neem eens rustig de tijd en doe er je voordeel mee.

 

#2 Wine text

En dan zijn we allemaal bezig om nieuwe manieren en middelen te ontdekken om de campagnes die we uitvoeren effectiever te maken. Natuurlijk met behulp van allerlei geavanceerde data want dat geeft lekker veel zekerheid. Dan kom je opeens een bericht tegen van onze good old Gary Vaynerchuk. Je weet wel, de man die ooit aan de basis stond van twitter search en dat uiterst succesvol heeft ingezet voor de ontwikkelingen van zijn wijnhandel. Deze wijnhandel onder de naam van Wine Library heeft een database van 400.000 adressen en een sms-database van 9000 adressen. En wat blijkt nu: de sms-database scoort 9x beter dan de emaildatabase. Door gebruik te maken van WineText, een 1-Click systeem. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de engagementstatistieken. Sms-campagnes krijgen waanzinnig hoge open rates: tussen 82% en 99%. Lees hier het verhaal achter het 1-Clicksysteem en wie weet is het een aanleiding om toch nog eens naar dit middel te kijken. Want, en dat zou een uitspraak van Cor Hospes geweest kunnen zijn: Als je eenmaal een lijst met mobiele telefoonnummers hebt gemaakt zijn ze voor altijd van jou. Dan ben je niet afhankelijk van de algoritmen van Meta of Google.

#3 Hoe bouw je een winnend betaald lidmaatschapsprogramma?

Als we het toch hebben over engagement en in het verlengde daarvan abonnementsmodellen dan hebben we ook nog wel iets te leren van de programma’s in China. Connie Chan, Andreesen Horowitz, heeft een slim stuk geschreven dat netjes alle manieren ontrafelt waarop je een functioneel, succesvol en levensvatbaar betaald lidmaatschapsmodel kunt bouwen. Dat gaat dus veel verder dan het verkopen van een abonnementje en dan maar hopen dat er iets van loyalty gaat ontstaan. Aangezien deze modellen steeds meer worden toegepast is het wellicht verstandig om er toch eens in te duiken.

#4 BrewDog en het WK

Het is een beladen onderwerp. Het WK in Qatar. What to do? Soms lijkt het wel of iedere keuze een foute keuze is. Dus is niets doen zeker een optie. Maar als je wel stelling neemt dan kan je het maar beter goed doen. Dat is volgens mij wat ze bij BrewDog moeten hebben bedacht. Kijk maar even naar de manier waarop zij hun standpunt communiceren. En bedenk dat al hun inkomsten van het officieel onofficiële bier van de trotse Anti-Sponsor van de World F*Cup (geen winst – alle inkomsten) van de verkoop van deze speciale World F*Cup-blikken naar non-profits voor mensenrechtenorganisaties gaan die strijden tegen onrecht. Maar ook daar is natuurlijk weer commentaar op.

#5 Mastodon

Je had er waarschijnlijk nog nooit van gehoord. Mastodon. Het alternatief voor Twitter. Want na deze twee turbulente Twitter weken is de vraag hoe de toekomst voor Twitter eruit gaat zien opportuun. In de tussentijd zullen veel adverteerders een standpunt moeten innemen. Gaan we door? Gaan we weg? Lassen we een korte pauze in? En hoe houden we dan contact met bepaalde doelgroepen die wel belangrijk zijn? Een van de opties is om eens te gaan onderzoeken in hoeverre het alternatief voor Twitter zou kunnen worden ingezet. Al was het alleen voor de monitoring. Maar wat is dat eigenlijk Mastodon. Hier vind je een mooie “beginners guide” voor iedereen die daar benieuwd naar is. En mocht je nog aan het nadenken zijn over de effecten van de veranderingen binnen Twitter dan kan Elja Daae je waarschijnlijk wel helpen met haar analyse.

#6 32 verwachtingen voor Social Media in 2023

We komen weer in de buurt van de periode van jaaroverzichten en voorspellingen voor 2023. De meeste beloven je de wereld maar komen niet verder dan een herhaling van zetten. Lekkere clickbait zullen we maar zeggen. Dit overzicht van Social Media Today is echter van een ander niveau. Zij hebben stuk voor stuk alle belangrijke socials op een rijtje gezet en bespreken de meest relevante verwachtingen die op korte termijn invloed kunnen hebben op het kanaal. Het voordeel is dan natuurlijk dat je meteen weer even helemaal bij bent.

#7 AI Profiel Selfie

Het is echt wel een populair dingetje. Het laten maken van een selfie door een AI-generator. Het nadeel is alleen dat daar een prijskaartje aan hangt en dat je vaak best lang moet wachten tot je een resultaat krijgt. We bespraken al eerder de tool Astria. Maar iemand is dan weer zo slim geweest om een tutorial te maken waarbij je zonder betaling toch jezelf kunt voorzien van mooie, door IA gegenereerde, profielfoto’s.

#8 LEGO keyboard

Wat kan je niet maken met LEGO? Je zou bijna zeggen alles. Want ook je keyboard kan je nu maken met LEGO. In een vorm waarbij je zelf steeds opnieuw weer je keyboard kan aanpassen. Het eerste brick compatible mechanical keyboard. Hoe leuk is dat?

#9 John Lewis X-Mas

Het Kerstseizoen is begonnen want de befaamde John Lewis X-Mas commercial is er weer. Velen van jullie zullen hem vast wel ergens langs hebben zien komen de afgelopen dagen. Maar in het uiterste geval dat je hem gemist hebt is hier het linkje.

John Lewis breekt dit jaar met de traditie van een mooie en vaak ontroerende commercial om dit keer het bewustzijn te vergroten van de uitdagingen waarmee kinderen in de zorg worden geconfronteerd.

 

#10 Wondermind

We lezen en zien steeds vaker dat mentale problemen bij jongeren een groeiend probleem is. Maar het zijn gelukkig ook steeds vaker deze jongeren zelf die dit onderwerp op de kaart zetten door er openhartig en kwetsbaar over te praten. Zo ook dit initiatief van o.a. Selena Gomez. Wondermind.

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 25 Juni 2023

Een Audio-First wereld? AI of omdenken? De weg naar de Hel. Echt 'n mooi Google-project en zijn de Media-of-One bedrijfjes nu een verbetering voor het medialandschap? Mooie zondag.   #1 Future of Sound Wunderman Thompson laat weer eens zien dat een onderzoek ook kan...

Nieuws van de Week, 11 Juni 2023

QR-codekunst. Barcelona het nieuwe Twitter? TikTok Tako. Zal AI de wereld echt beter maken? Een draagbare bank en alles over Beats en Ritme. Mooie zonnige zondag.   #1 Brand names are all nonsense now Het bedenken van een goede merknaam is niet het makkelijkste...

Nieuws van de Week, 28 Mei 2023

De valkuil voor een Brandmanager. Her-betovering. Ook generaties zijn generaliserend. Een prachtige site over Motion Design. Wat is het effect als je IKEA kruist met Patagonia en het woord Prompter als een acroniem. Mooie pinksterzondag.   #1 Bud Light Waarschijnlijk...

Nieuws van de Week, 14 Mei 2023

Levenslessen van Kevin Kelly. Een klantprobleem zien als een kans. Google en AI? Het succes van de interne tv-serie van Microsoft. Bluesky als vervanging van Twitter? Je personal AI-assistent van Humane. Mooie Zondag.   #1 Kevin Kelly. Een van de meest inspirerende...

Nieuws van de Week, 30 April 2023

AI en de interface revolutie. Het idee van de film Her nu ook als app voor iedereen. Hoe schrijf je goede prompts? Een ziekenhuis en Byron Sharp? 30 Inspirerende gesprekken. Opnieuw een onderscheidende stap van Oatly. Mooie Zondag.   #1 De mogelijke impact van AI voor...

Nieuws van de Week, 16 April 2023

Amy Webb en het Tech Trend Rapport. Komt Web3 weer boven het maaiveld? Handige ChatGPT apps. Briljante Barbie campagne. Substack Notes het nieuwe Twitter? En een wandelband voor het kantoor. Mooie zondag!   #1 Amy Webb Mary Meeker was “de koningin van het Internet”....

Nieuws van de Week, 2 April 2023

Mediatrends, de echte cijfers en de artificiële context. Lemon8. De visie van Sundar Pichai (de eindbaas van Google). Generatie Z en kantoorapparatuur. Mooie zondag!   #1 Product/Market fit Het nieuws van de laatste tijd beperkt zich eigenlijk maar tot één onderwerp....

Nieuws van de Week, 5 Maart 2023

Dove & LinkedIn in actie tegen haardiscriminatie. Culturele trends van Meta. Chatten met AI-Bert. En hoe één of twee letters het verschil kunnen maken. Mooie zondag!   #1 Artifact Enige weken geleden was er al het bericht dat er een nieuwe app het daglicht zou...

Nieuws van de Week, 19 Februari 2023

Marketing is about people. Zoeken met You. Hoe schrijf je met AI? Fins toekomstdenken. Het mediagebruik van kids en een prachtig toepassing van AI in de app Simpel. Mooie zondag!   #1 The Future of Marketing is People Herken je dat gevoel? Je leest een artikel en het...

Nieuws van de Week, 5 Februari 2023

Het mooie verhaal van Barnes & Noble. Stephen Fry en Johannes Vermeer. Welke AI-toepassingen zijn er nog meer? Social media cijfers en een nieuwe poging voor een nieuwsapp op basis van AI! Mooie zondag!   #1 Newcom. Nationale Social Media Onderzoek Ook dit is...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid