Nieuws van de Week, 13 November 2022

Een schatkamer voor Marketing Effectiviteit. SMS-marketing werkt echt. BrewDog heeft ook een mening over het WK. Alles over Mastodon en keyboard van LEGO. Mooie zondag.

 

#1 De Boost voor Marketing Effectiviteit

Marketingeffectiviteit is niet zomaar een ‘nice to have’. Het is een sleutelfactor in de bedrijfscultuur en groei. Het Britse IPA doet al enige jaren onderzoek naar het in kaart brengen van de factoren die een bijdrage kunnen leveren aan de effectiviteit van Marketing. Dat doen ze allemaal onder de naam “EffWorks”. Onderzoeken, congressen, papers en talloze documenten. Een reservoir van leren, research en debat. De ambitie van Effworks is om de marketingindustrie te voorzien van middelen en tools om haar cultuur te veranderen. Om het potentieel van echt verantwoordelijke en effectieve marketing te realiseren. Ik denk dat we allemaal wel weten dat diet belangrijk is maar dat vaak te tijd ontbreekt om er echt voor te gaan zitten en je erin te verdiepen. Maar er is goed nieuws. Ze hebben alle informatie die er is samengebracht in een soort van menukaart. De presentaties van de EffWorks Global bijeenkomsten, de jaarlijkse conferenties en satellietevenementen samengestelde rapporten en zelfs aandacht voor deelgebieden als Marketing Management en Marketing Monitoring. Optredens van klinkende namen zoals Les Binet, John Hegarty, Orlando Wood en de rest. Dus neem eens rustig de tijd en doe er je voordeel mee.

 

#2 Wine text

En dan zijn we allemaal bezig om nieuwe manieren en middelen te ontdekken om de campagnes die we uitvoeren effectiever te maken. Natuurlijk met behulp van allerlei geavanceerde data want dat geeft lekker veel zekerheid. Dan kom je opeens een bericht tegen van onze good old Gary Vaynerchuk. Je weet wel, de man die ooit aan de basis stond van twitter search en dat uiterst succesvol heeft ingezet voor de ontwikkelingen van zijn wijnhandel. Deze wijnhandel onder de naam van Wine Library heeft een database van 400.000 adressen en een sms-database van 9000 adressen. En wat blijkt nu: de sms-database scoort 9x beter dan de emaildatabase. Door gebruik te maken van WineText, een 1-Click systeem. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de engagementstatistieken. Sms-campagnes krijgen waanzinnig hoge open rates: tussen 82% en 99%. Lees hier het verhaal achter het 1-Clicksysteem en wie weet is het een aanleiding om toch nog eens naar dit middel te kijken. Want, en dat zou een uitspraak van Cor Hospes geweest kunnen zijn: Als je eenmaal een lijst met mobiele telefoonnummers hebt gemaakt zijn ze voor altijd van jou. Dan ben je niet afhankelijk van de algoritmen van Meta of Google.

#3 Hoe bouw je een winnend betaald lidmaatschapsprogramma?

Als we het toch hebben over engagement en in het verlengde daarvan abonnementsmodellen dan hebben we ook nog wel iets te leren van de programma’s in China. Connie Chan, Andreesen Horowitz, heeft een slim stuk geschreven dat netjes alle manieren ontrafelt waarop je een functioneel, succesvol en levensvatbaar betaald lidmaatschapsmodel kunt bouwen. Dat gaat dus veel verder dan het verkopen van een abonnementje en dan maar hopen dat er iets van loyalty gaat ontstaan. Aangezien deze modellen steeds meer worden toegepast is het wellicht verstandig om er toch eens in te duiken.

#4 BrewDog en het WK

Het is een beladen onderwerp. Het WK in Qatar. What to do? Soms lijkt het wel of iedere keuze een foute keuze is. Dus is niets doen zeker een optie. Maar als je wel stelling neemt dan kan je het maar beter goed doen. Dat is volgens mij wat ze bij BrewDog moeten hebben bedacht. Kijk maar even naar de manier waarop zij hun standpunt communiceren. En bedenk dat al hun inkomsten van het officieel onofficiële bier van de trotse Anti-Sponsor van de World F*Cup (geen winst – alle inkomsten) van de verkoop van deze speciale World F*Cup-blikken naar non-profits voor mensenrechtenorganisaties gaan die strijden tegen onrecht. Maar ook daar is natuurlijk weer commentaar op.

#5 Mastodon

Je had er waarschijnlijk nog nooit van gehoord. Mastodon. Het alternatief voor Twitter. Want na deze twee turbulente Twitter weken is de vraag hoe de toekomst voor Twitter eruit gaat zien opportuun. In de tussentijd zullen veel adverteerders een standpunt moeten innemen. Gaan we door? Gaan we weg? Lassen we een korte pauze in? En hoe houden we dan contact met bepaalde doelgroepen die wel belangrijk zijn? Een van de opties is om eens te gaan onderzoeken in hoeverre het alternatief voor Twitter zou kunnen worden ingezet. Al was het alleen voor de monitoring. Maar wat is dat eigenlijk Mastodon. Hier vind je een mooie “beginners guide” voor iedereen die daar benieuwd naar is. En mocht je nog aan het nadenken zijn over de effecten van de veranderingen binnen Twitter dan kan Elja Daae je waarschijnlijk wel helpen met haar analyse.

#6 32 verwachtingen voor Social Media in 2023

We komen weer in de buurt van de periode van jaaroverzichten en voorspellingen voor 2023. De meeste beloven je de wereld maar komen niet verder dan een herhaling van zetten. Lekkere clickbait zullen we maar zeggen. Dit overzicht van Social Media Today is echter van een ander niveau. Zij hebben stuk voor stuk alle belangrijke socials op een rijtje gezet en bespreken de meest relevante verwachtingen die op korte termijn invloed kunnen hebben op het kanaal. Het voordeel is dan natuurlijk dat je meteen weer even helemaal bij bent.

#7 AI Profiel Selfie

Het is echt wel een populair dingetje. Het laten maken van een selfie door een AI-generator. Het nadeel is alleen dat daar een prijskaartje aan hangt en dat je vaak best lang moet wachten tot je een resultaat krijgt. We bespraken al eerder de tool Astria. Maar iemand is dan weer zo slim geweest om een tutorial te maken waarbij je zonder betaling toch jezelf kunt voorzien van mooie, door IA gegenereerde, profielfoto’s.

#8 LEGO keyboard

Wat kan je niet maken met LEGO? Je zou bijna zeggen alles. Want ook je keyboard kan je nu maken met LEGO. In een vorm waarbij je zelf steeds opnieuw weer je keyboard kan aanpassen. Het eerste brick compatible mechanical keyboard. Hoe leuk is dat?

#9 John Lewis X-Mas

Het Kerstseizoen is begonnen want de befaamde John Lewis X-Mas commercial is er weer. Velen van jullie zullen hem vast wel ergens langs hebben zien komen de afgelopen dagen. Maar in het uiterste geval dat je hem gemist hebt is hier het linkje.

John Lewis breekt dit jaar met de traditie van een mooie en vaak ontroerende commercial om dit keer het bewustzijn te vergroten van de uitdagingen waarmee kinderen in de zorg worden geconfronteerd.

 

#10 Wondermind

We lezen en zien steeds vaker dat mentale problemen bij jongeren een groeiend probleem is. Maar het zijn gelukkig ook steeds vaker deze jongeren zelf die dit onderwerp op de kaart zetten door er openhartig en kwetsbaar over te praten. Zo ook dit initiatief van o.a. Selena Gomez. Wondermind.

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 30 Juni 2024

In een nieuw jasje maar net zo waardevol. Deze week met een statement over onze samenleving en gelijke kansen. Over culturele identiteit. Een voorbeeld hoe je AI ook waardevol kunt toepassen. Een satirische kijk op Purpose. En een heel slim tooltje om beter te zoeken...

Nieuws van de Week, 2 Juni 2024

Een hele bijzondere Nieuws van de Week! Deze editie staat natuurlijk weer vol met mooie verhalen. Maar met één verhaal zijn wij wel heel erg blij. De introductie van HumanTales. Lees er alles over in deze update!  Mooie Zondag!   #1 Het grootste nieuws van de week En...

Nieuws van de Week, 24 Maart 2024

Barbie is véél meer dan je verwacht. Hoe decoderen mensen informatie? De Merkhistoricus is belangrijker dan je denkt. Schiet Barilla zijn doel voorbij? KFC als voorbeeld voor een inspirerende Brand Guide. Mr Beast en Amy Webb.  Mooie Zondag!   Het is bijna zover. Over...

Nieuws van de Week, 3 Maart 2024

Het Nieuws van deze week met: Nature vs Nurture (of toch niet?). Anders leren kijken. Alles over documentaires. Yolk en Flip als nieuwe sterren? Future 100 webinar. En over 4 weken een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Mooie Zondag!   ‘Het Nieuws van de Week’ is...

Nieuws van de Week, 25 Februari 2024

Een voorjaarsvakantie update. Advertising is iets anders dan 'Purpose". Een trendrapport van TikTok. Nooit meer naar een vergadering. Verslaving als dood in de pot voor Kunst en Entertainment. We sluiten af met een verhelderende analyse van Maxime over 'Het nieuwe...

Nieuws van de Week, 11 Februari 2024

Actie=Reactie. De ultieme review. AI en cultuur. Makkelijke wijsheid voor je ogen. 20 Jaar Facebook. Uit de oude doos: Productplacement. De beste Super Bowl ads en zijn er overeenkomsten tussen LLM's en de historie van plagiaat? Mooie Zondag!   #1 Actie = Reactie:...

Nieuws van de Week, 4 Februari 2024

Het verschil tussen zien en begrijpen. Wat merken kunnen leren van Harry Mack. Daisugi als positioneringsmodel! De kosten van saaiheid. Een plan in 59 seconden. Tools voor de luie journalist. Natuurlijke intelligentie en tenslotte creativiteit. Mooie Zondag!   #1...

Nieuws van de Week, 28 Januari 2024

Medewerkers hebben ook een stem! De CEE: Chief Ecology Officer. Restaurants en Branding. The Future 100 (gelukkig toch weer verschenen). Wat we kunnen leren van de film 'Poor Thing" en 'All You Can....' als nieuw loyalty concept? Mooie Zondag!   #1 Power to the people...

Nieuws van de Week, 22 Januari 2024

Goede smaak? Blue marketing. De overeenkomst tussen een boodschappenlijst en een briefing. Wel of geen CMO? Handige journalistieke tooltjes. En een Geitje als Nederlands taalmodel. Mooie maandag.     #1 Wat heeft smaak te maken met een hype, trend en...

Nieuws van de Week, 14 Januari 2024

SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!     #1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage In...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid