Het Nieuws van de Week, 4 Oktober 2020

Weer een Update vol heerlijke inzichten over o.a. The New York Times, TikTok, Gen Z en B2B contentmarketing. Maar je kunt ook zelf aan de slag met Facial Recognition of je eigen profielfoto omzetten alsof je zo uit een Pixar film komt lopen. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

#1 Hoe normaal ben ik? 

Een bizarre vraag. Maar met de ontwikkeling van technieken zoals facial recognition en de onderliggende artificial intelligence is dat inmiddels geen onmogelijke vraag meer. In samenwerking (dus veilig) met de Europese Unie is er nu een testsite ontwikkeld. Via die test krijg je een inkijkje in de werking van deze technieken. En hoe leuk, jij bent het onderwerp. In een veilige omgeving kan je nu jezelf testen op basis van een aantal thema’s zoals leeftijd, schoonheid, gender enz. Dus klik op de link, zet je camera aan en laat je verrassen (of niet) door de kennis van de technologie.

#2 The New York Times

The fall and rise of The New York Times. Tijdens de groeiperiode van het internet was een breed gedragen mening dat we het eind van een dagblad tijdperk zouden gaan zien. Dit was voor de New York Times niet anders. Zwaar in de schulden en met een groot aantal vertrekkende abonnees. Maar inmiddels is de New York Times weer back on track. Met 4 x zoveel abonnees als in het pre internet tijdperk. In deze heerlijk heldere presentatie neemt de auteur je mee naar het verhaal van de neergang, de revival en de manier waarop deze revival heeft kunnen plaatsvinden. Wat is het succes van The NYT? (tip: Bertjan)

#3 Deep Fake

 Misschien wel een van de grootste gevaren voor de toekomst. Deep Fake. We hebben nu nog geen goede technologie die deze Deep Fake kan herkennen en/of ontdekken dus moeten we het nu nog doen met ons eigen denkvermogen. Maar een bedreiging kan je ook omzetten in een kans. Een campagne van de onpartijdige belangengroep RepresentUs heeft Deep Fake ingezet om het stemrecht te beschermen tijdens de aanstaande Amerikaanse presidentsverkiezingen. Twee video’s van Putin en Kim Jong-Un weten deze boodschap op een opvallende manier te vertellen. Kijk maar naar de beelden

#4 Gen Z

 Er is weer een onderzoek dat inzicht geeft in het gedrag en houding van deze inmiddels wereldwijd grootste generatie. Wat houdt ze bezig, hoe gaan ze om met content creatie, Covid-19, geld en werk, acivisme en trending companies. Je kunt het rapport van Zebra IQ hier downloaden of via de onderstaande button. ZebraIQ is een aanbieder van marketingonderzoek bedoeld om de volgende generatie consumenten te bereiken, te onderzoeken en te begrijpen. Ze bieden de om realtime feedback van Gen Z te krijgen en op basis van al die feedback is er nu dit rapport.

#5 The Impact Receipt

 Een aardige waarheid: “Verantwoordelijkheid. Geen duurzaamheid.” Sla “duurzaamheid” over. Probeer voor de verandering eens “verantwoordelijkheid”. Met deze teksten opent de website van ASKET. Een kleding merk uit Zweden dat gebouwd is op een aantal fundamentele principes.Niet alleen vormen die uiteraard het uitgangspunt van hun bedrijfsvoering, ze doen er ook alles aan om dat om te zetten in fysieke (zichtbare) onderdelen. Daarom introduceren zij de “Impact Receipt”. Bij het kopen van je kleding moet je een bon ondertekenen waarop staat wat de werkelijke kosten zijn geweest van jouw artikel in relatie tot het milieu. “Net zoals we iets in onze mond zouden stoppen zonder te weten waar het vandaan kwam, zouden we dat ook niet moeten doen met onze kleding. Het is niet verantwoordelijk. De Impact Receipt vertegenwoordigt niet alleen een transactie, maar ook een overeenkomst bij het investeren in ASKET-goederen. Ken uw impact. Koop minder. Houd het langer.”

#6 Google Live View

 Google heeft deze week weer een nieuwe functies toegevoegd aan de augmented reality-modus van Google Maps. Gebruikers kunnen nu visuele aanwijzingen zien die oriëntatiepunten markeren in Live View, inclusief informatie over hoe ver weg het oriëntatiepunt is. Ook is er dan een mogelijkheid om een routebeschrijving naar dat oriëntatiepunt te maken. De functie zal binnenkort live gaan op zowel Android als iOS, met ondersteuning voor 25 steden (waaronder Amsterdam). Hier vind je twee (GIF) demo’s die de nieuwe AR-functies van Live View laten zien.

#7 The Psychology Behind TikTok’s Addictive Feed

Omdat TikTok voor een aantal lezers van deze updates nog steeds een relatief onbekend fenomeen is en met name de kennis over de werking van het algoritme waarmee TikTok werkt is er hier een superhandige explainer presentatie. Klik door de schermen en je bent in 4 minuten helemaal op de hoogte. Overigens is het direct een mooi voorbeeld hoe je met beeld ingewikkelde verhalen kunt uitelggen.

#8 B2B Contentmarketing. Benchmark, budgets & Trends 2020

 Er is weer een update van het jaarlijkse B2B onderzoek voor Content Marketeers. Wat zijn de benchmarks, de budgetten en de trends? Wat kan je leren van de toppresteerders? In het rapport wordt gekeken naar de onderscheidende factoren; de dingen die de meeste succesvolle contentmarketeers doen en wat zijn de minst succesvolle? Zoals vaker besproken zie ik een toename van het belang van Owned Reach (Owned of eigen media). Ook in dit onderzoek zie je dat weer terug. 73% koestert abonnees, doelgroepen of leads (slechts 38% van de minst succesvolle). 64% genereert verkoop / inkomsten (slechts 41% van de minst succesvolle). 60% bouwt een geabonneerd publiek op (slechts 25% van de minst succesvolle). De trend; meer contentmarketeers erkennen de waarde van het versterken van hun relatie met hun publiek. Twee jaar geleden was dat slechts 68% maar inmiddels is dat gestegen naar 81%. 

#9 DroppTV

 Enige weken geleden bespraken we de visie van a16z dat video wel een de driver zou kunnen gaan worden van e-commerce. En misschien gaat dat dan wel weer sneller dan je denkt als je kijkt naar introductie van DroppTV. DroppTV is het allereerste streaming-videoplatform waar je naast het kijken naar de muziek video’s met één simpele klik in de videocontent direct aankopen kunt doen. Artiesten kunnen op deze manier virtuele pop-upwinkels creëren en zodoende additionele inkomsten genereren. Dus neem even een kijkje dan heb je direct een beeld hoe het werkt. 

#10 Toonify Yourself

Altijd al willen weten hoe jij er uit zou zien in een Pixar movie? Dan hoef je nu niet langer te wachten. Upload een foto en binnen enkele seconden zie je het resultaat. Toonify Yourself dus. 

Tot volgende week!

Nieuws van de Week, 23 Januari 2022

Deze week boordevol met geestverruimende trends. Van Snel naar Slow internet? Niet alles hoeft financieel succesvol te zijn. En hybride werken in een inspirerende omgeving. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X...

Nieuws van de Week, 16 Januari 2022

Aandacht voor mentale gezondheid. De creativiteit van MSCHF. Wat zijn de grafische designtrends voor 2022? Marketing examples; een oase aan inspiratie. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven...

Nieuws van de Week, 9 Januari 2022

De Staatssecretaris van Digitalisering, content als NFT, Trump’s social media app, LinkedIn goes Clubhouse en hoe je kan leren om goed te kunnen luisteren. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de...

Nieuws van de Week, 19 December 2021

De laatste van 2021. Cijfers en inzichten. Iconisch Guinness. Sonic branding. Afscheid van de KLM. Curated shopping. 2021 in 25 plaatjes. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm....

Nieuws van de Week, 12 December 2021

TikTok de nieuwe Allerhande? Het beste van 2021. Look Out als pleidooi voor meer humor in marketingcommunicatie. Wist je dat vogels niet bestaan? En heerlijk spelen met taal. Schrijven als Ernie en corrigeren met Bert. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op...

Nieuws van de Week, 5 December 2021

Creatie versus klant, Brand Characters in B2B, storytelling,  Mooie zondag. Budweiser en Adidas in de wereld van crypto en de Metaverse en de top Emoji’s van 2021. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers...

Nieuws van de Week, 28 November 2021

Nikeland, Lush staat voor zijn waarden, de onwaarschijnlijke kracht van #booktok, een wereldrecord albums verkopen en Nederland kiest volgend jaar voor Pacific Pink. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect....

Nieuws van de Week, 7 November 2021

Een vergezicht voor de komende 10 jaar. Meta dating in de verse. Alles over een DAO. Een Nederlands initiatief; Odyssey Momentum. Hoe controleer je de echtheid van social media posts? en nog veel meer. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded...

Nieuws van de Week, 31 Oktober 2021

Digital Humans, bladeren door heerlijke grafieken, de wereld van de creators, Amazon maakt je eigen radiostation mogelijk, een workshop over NFT’s, hoe omzeil je een betaalmuur en indrukwekkende beelden. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded...

Nieuws van de Week, 24 Oktober 2021

Verandert consumentengedrag echt? Een visuele podcast. Een “smeltend” font, nog een restje Metaverse en Echt Nep en een eenvoudige manier om een geheim te delen. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers...

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid