Het Nieuws van de Week, 20 September 2020

Creativiteit deze week met muziek, illustraties en 3D motion graphics. Maar natuurlijk ook audio, een mmhmm video meeting tool en nog wat handige cijfers. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken! 

#1 An Internet Minute

We kennen allemaal de infographic achtige plaatjes van wat er allemaal in één internet minuut wereldwijd aan activiteit te meten is. Die doen het uiteindelijk altijd erg goed in een presentatie voor de board waar er nog steeds mensen zijn die niet de impact op hun netvlies hebben. Er is weer een update voor het jaar 2020. Los van de indrukwekkende cijfers geven ze over tijd ook wel een mooie trend weer van de contextuele verandering. Zo zien we dit jaar het thuisbezorgen en de video meetings opeens verschijnen. Meer dan 200.000 Zoom hosts in één minuut. Voor de vergelijking is hier nog een overzicht van 2013. En daar staat dan zowaar nog een tool met de naam Skype! 

#2 mmhmm

Los van de opvallende naam is dit wel een welkome nieuwkomer in het land van video meetings. We zagen hierboven al de enorme impact. Nu kan je al steeds meer met de beschikbare video tools maar één ding blijft een beetje behelpen en dat is presenteren. Natuurlijk, er is de optie share screen. Maar dat werkt niet altijd even goed en als het wel lukt gaat vervolgens iedereen naar de sheets staren en mis je de interactie met de presentator/trice. Daarom is er nu mmhmm. Een video conferencing tool die deze zaken allemaal oplost. Kijk maar eens naar deze video waarin de verschillende opties worden uitgelegd.

#3 Curatie

Ik begin steeds meer te geloven dat er niet zozeer een gebrek aan goede content is maar een manier om die goede content te vinden in dat enorme aanbod. Zoals er in deze post van Gaby Goldberg zo mooi staat: The real scarcity isn’t content anymore. It’s attention. Je zou kunnen zeggen dat we door al die content na een fase van unbundeling we weer gaan naar een fase van bundeling. Of zoals Jim Barksdale opmerkt: “There are only two ways to make money in business: One is to bundle; the other is to unbundle.” Dus misschien moeten we de tips van Gaby maar eens tot ons nemen en kijken of er vacante curatie posities zijn die kunnen helpen om een bepaalde autoriteit in een domein te bouwen doormiddel van content. 

#4 Hologram Eurosport

Op veel plaatsen wordt er geëxperimenteerd met hologrammen. We zien het al tijdens conferenties en evenementen. Maar tijdens de US Open maakte Eurosport toch wel indruk door tijdens een live uitzending een interview te doen met Karolina Pliskove die op een opvallende wijze in beeld verschijnt. Natuurlijk kan het allemaal nog beter maar dit is wel een indrukwekkend begin. Met oog op de toekomst en een andere manier van werken is dit wellicht wel een aardig alternatief voor presentaties.

#5 Roam

De notitie hype. Notities maken. Van boeken, artikelen, webpagina’s enz. De digitale omgeving zorgt ervoor dat je die ook steeds meer samen kunt brengen op één plaats. En nog interessanter is het maken van connecties tussen al die notities of het rubriceren daarvan. Dat kan zo maar leiden tot nieuwe inzichten en dus soms zeer waardevol zijn. De laatste variant in dat domein die steeds vaker in de picture komt te zien is Roam Research. Niet echt een notitie tool die je even toepast maar waarvoor je echt even moet gaan zitten. Toch was Roam deze week in staat om 9 miljoen op te halen bij investeerders en wordt het bedrijf inmiddels gewaardeerd op 200 miljoen dollar. Dat zegt mogelijk iets over de potentie van dit notitie platform. Wil je nu weten wat Roam allemaal is en hoe je het kunt toepassen dan kan je beginnen om deze blog van Nat Eliason eens door te lezen. Of mocht je niet willen lezen dan is er ook een video beschikbaar. 

#6 Gartner Hype Cycle 2020

Altijd handig om te weten wat er in de toekomst op ons af komt of wat de technologische ontwikkelingen zijn die momenteel plaatsvinden. Een van de meest invloedrijke indicators op dat gebied is de Gartner Hype Cycle. De hype-cyclus voor opkomende technologieën distilleert uit meer dan 1.700 technologieën een lijst van de meest onmisbare technologieën en trends. De lijst van het jaar 2020 belicht vijf unieke trends:

  1. Samengestelde architecturen
  2. Algoritmisch vertrouwen
  3. Voorbij silicium
  4. Formatieve kunstmatige intelligentie (AI)
  5. Digitaal mij

#7 Digitale Audio landschap

 Dat audio een steeds grotere rol gaat spelen in de het communicatielandschap zal voor niemand meer een verrassing zijn. We zien nu een werkelijk een landschap aan mogelijkheden ontstaan. En volgens mij staan we nog maar aan het begin. De IAB (Internet Advertentie Bureau) Taskforce Digital Audio  publiceert de eerste overzichtskaart van de Nederlandse digitale audiomarkt. Met het overzicht wil de taskforce marketing- en communicatieprofessionals inzicht bieden in de verschillende partijen die in het domein Digital Audio in Nederland actief zijn. De ontwikkeling van digital audio in Nederland heeft de afgelopen periode een flinke vlucht genomen. Inmiddels luisteren miljoenen Nederlanders via een connected device naar podcasts, streamingdiensten en live radio, en uit de Online Ad Spend Study 2019 blijkt dat de bestedingen binnen podcasts, muziekstreamingdiensten en digitale radio in een jaar tijd met 44 procent zijn toegenomen. Ook in Europa zijn de verwachtingen van digital audio hooggespannen. Onderzoekers van IAB Europe verwachten dat de ad spend van digital audio in 2023 rond de 1,3 miljard euro zal liggen.

#8 Google Your News Podcast

 Een bewijs van het bovenstaande is de Google Your News Podcast. Je kent immers allemaal het effect van een ​​door de computer gegenereerde afspeellijst met muzieknummers die behoorlijk persoonlijk aanvoelen. Nu wil Google een soortgelijke, op maat gemaakte, audio-ervaring creëren. Maar niet met muziek, maar met nieuws. Google voegt een aantal nieuwe functies toe aan zijn bestaande nieuwsaggregatiedienst genaamd Your News Update, die nieuwsfragmenten van verschillende bronnen verzamelt en afspeelt in één doorlopende audiofeed. Zie het als een Feedly- of Flipboard-achtige service voor gesproken verhalen van uw favoriete nieuwspublicaties. 

#9 Blush

Wil je uit een toverdoos van verschillende stijlen je eigen illustraties maken dan kan dat nu met Blush. Onwijs leuk.

#10 Poolside FM

 En mocht je lekker aan het creëren zijn dan past het wel om ondertussen te luisteren naar wat heerlijke retro muziek. Een prachtige app, en een minstens zo creatieve vormgeving neemt je mee naar de Poolside

Bonus Matt Taylor. Escher in 3D motion. Spectaculaire vormgeving waar je even bij weg kunt dromen. Gemaakt door de 3D motion designer Matt Taylor. Deze heeft mijn voorkeur maar de rest is ook het bekijken waard.

Tot volgende week.

Nieuws van de Week, 24 Oktober 2021

Verandert consumentengedrag echt? Een visuele podcast. Een “smeltend” font, nog een restje Metaverse en Echt Nep en een eenvoudige manier om een geheim te delen. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers...

Nieuws van de Week, 17 Oktober 2021

Een echte Vooraper, Web3, meespelen in optreden van je favoriete artiest in een Music Metaverse, Squid Game en een Shazam voor Fashion. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De...

Nieuws van de Week, 10 Oktober 2021

Podcast 3.0, de groeiende impact van virtuele influencers, badvertising, hoe ontdek je een trend, kleding huren, mentale ontregelingen en nog een beetje Metaverse. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers...

Nieuws van de Week, 3 Oktober 2021

Hoe ervaren wij het internet anno 2021? 1 Miljard maandelijkse gebruikers voor TikTok, je identiteit ontdekken via een game, de meeste effectiviteit halen uit Marketing en nog een beetje Metaverse. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded...

Nieuws van de Week, 19 September 2021

Zijn we al in de Metaverse? Branded Banking. Social Capital, Utility and Entertainment als model voor social success. Drone Awards en interactieve podcast toepassingen uit China. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X...

Nieuws van de Week, 12 September 2021

The Matrix maakt zijn naam waar. Byron Sharp over stoppen met adverteren. Creators als onderdeel van het merk. Weer een nieuwe “smart glass” en 1000 mooie dromen. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers...

Nieuws van de Week,4 September 2021

De week van de Metaverse. Waar virtueel en real-life samenkomen. Echt, Nep of Net Echt? En natuurlijk ook nog een paar nieuwe ontwikkelingen. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog...

Nieuws van de Week,29 Augustus 2021

Het nieuwe ABCDE van Marketing, het nieuwe social, natuurlijk audio en meer toepassingen voor de smartphonecamera van Snap.Kortom, we zijn er weer. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en...

Nieuws van de Week,11 Juli 2021

De Shopping Future, het belang van een community, BookTok, 3D billboards en een beetje “domme” actie. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. De volgende update verschijnt over 6 weken. Dus mooie zondag en bovenal mooie vakantie.  #0 Het Nieuws van de Week op...

Nieuws van de Week, 4 Juli 2021

Social on the move, de 11 beste webdesigns van 2021 (tot nu toe), een halfbakken standaard en alles wat je moet weten over de mogelijkheden van online presentaties. Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag.  #0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse...

0 reacties

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang iedere week het Nieuws van de Week in je mail

We sturen je geen spam. Lees meer in ons privacybeleid