Nieuws van de Week, 14 Januari 2024
SIRE en Rite de Passage. Patronen van verandering. Publicis wordt heel erg persoonlijk. Niemand die het ziet. Hoe Rabbit viraal ging afgelopen week en de perfecte webpagina volgens Google. Mooie Zondag!
#1 Patronen in verandering. Deel 1: Rite de Passage
In Antropologische vaktermen hebben we het vaak over fases die zich kenmerken met overgangsrituelen. Dit wordt ook wel ‘rite de passage’ genoemd. Het beschrijft de veranderingen van een sociale status. Voorbeelden hiervan zijn de geboorte, puberteit, huwelijk, maar ook de dood. Niet iedere cultuur kent precies dezelfde gebeurtenis dat leidt tot een verandering van een sociale status, maar er zijn universeel drie algemene fases te identificeren van wanneer dit wel gebeurt. De eerste fase beschrijft de staat waar er afscheid wordt genomen van de huidige maatschappelijke status/identiteit. Deze fase wordt ook wel separatie genoemd. De tweede fase is de overgangsfase. Dit is een spannende fase waar men zich tussen twee identiteiten bevindt, de oude en de nieuwe. Deze fase wordt ook wel de liminale fase genoemd en wordt vaak vergeleken met een tijd van afwachting en onrust, zoals rituele dood, de baarmoeder, de tussenfase van groep-achter naar brugger. Dit is best een enge fase want het is 100% uit de comfortzone. De derde fase is de integratiefase en wordt er een nieuwe identiteit en maatschappelijke rol aangenomen. Nu wordt het iets complexer, want je hebt binnen deze fases ook verschillende rituelen. Inleidende rituelen, Liminale rituelen en Post liminale rituelen. Deze rituelen onthullen de processen binnen de overgangstransities van de Rite de Passage.
De tijd waar wij ons landelijk momenteel in vinden is de overgangsfase. We dagen de status quo uit, we kunnen ons niet meer identificeren met onze vroegere maatschappelijke identiteit, maar hebben ook nog geen nieuwe. De nieuwe campagne van SIRE heeft hier een poging tot gedaan om een stukje houvast te geven in deze tijd. Maar wat men vergeet, is dat verandering en onwetendheid niet gevreesd moeten worden, dit zijn namelijk de tijden van groei. De tijd waarin we afstand doen van oude rituelen die niet meer voor ons werken. Waarin we vechten voor alles waar we het niet mee eens zijn. Dat zien we terug in de toenemende polarisatie, angst, verzet en weerstand. Maar hoe meer we vasthouden aan iets van comfort, hoe langzamer we ons uit deze fase zullen ontwikkelen. De overgangsfase vraagt om diepte en ontdekking. Maar natuurlijk is het belangrijk om te benoemen dat er geen tijdsdruk zit op deze fase, alles op zijn tijd, alles is goed. Maar wees niet bang om bang te zijn, deze fase hoort erbij. Dus ga vooral deze kans aan om tot nieuwe ontdekking te komen in het spannende beangstigende onwetende. Gelukkig kunnen we vertrouwen op de universele patronen van de ‘Rite de Passage’, en kunnen we zeggen dat ook deze fase voorbij zal gaan.
#2 Patronen in verandering. Deel 2: Opnames
Op TikTok, kwam ik dit filmpje van oud en nieuw in Parijs tegen. Even later kwam ook Sander Duivestein op mijn LinkedIn-feed naar voren. Hij weet het gevoel van dit filmpje goed te verwoorden (samenvatting van ChatGTP: een passieve aanwezigheid waarbij we toeschouwers in plaats van belevers worden van onze eigen levenservaringen). Als je iets naar beneden scrolt bij het filmpje van The Daily Mail, kom je de volgende comment tegen van ‘the23rdfloor’: “Nothing has changed. I was there for new years 1959 and everyone was holding up newspapers”. Sarcastisch natuurlijk, maar hier een nieuwsfeitje. Dit fenomeen en deze ‘bezorgheid‘ is niet nieuw en bestond zelfs al voor 1959. Het werd voor het eerst waargenomen door John Ruskin (1819 – 1900), een Engelse kunstcriticus. Gelukkig heeft hij destijds een advies gegeven dat we vandaag nog steeds kunnen gebruiken.
#3 Patronen in verandering. Deel 3: Kabel TV en streamingplatformen
In een Amerikaans artikel wordt een vergelijking getrokken tussen het ontstaan van kabel TV en streamingdiensten. Interessant om te lezen, zeker als we het hebben over patronen die zich herhalen. De Nederlandse TV-geschiedenis komt overeen met die van de Amerikaanse, maar is toch net wat anders. Lees tip: de geschiedenis van de Nederlandse TV. Ik heb gevraagd aan GTP om ook deze tekst samen te vatten in 2 zinnen, maar dat werd lastig. In ieder geval, net als de huidige vraag naar meer TV content ging dat net als vroeger gepaard met meer commerciële belangen. Dit betekent dat tv-zenders begonnen met het uitzenden van reclames en aanbieden van abonnementen om inkomsten te genereren. Hierdoor ontstond de zogenaamde commercialisatie van televisie. Toen dit gebeurde, ontstonden er zorgen over de mogelijke negatieve gevolgen hiervan. Sommige zorgen omvatte de vrees voor een afname van programmakwaliteit en cultuur, omdat zenders mogelijk meer aandacht besteden aan het genereren van reclame-inkomsten dan aan hoogwaardige inhoud. Nu, met de opkomst van streamingdiensten zoals Netflix, Disney+, Pime, Videoland, HBO en nu ook Feyenoord One, zien we een vergelijkbare trends.
Het grote verschil is is dat de overheid geen beperkende factor meer is van deze commercialisatie. Waar zij vroeger commerciële zenders simpelweg niet toelieten, is deze weg van invloed door commercialisatie van kabel TV afgesloten. Het enige waar de overheid nog een vinger in de pap in heeft, is de promotie van Europees/Nederlandse content. 5% van de omzet van de streamingdiensten moeten Nederlandse producties zijn. Een Europese wetgeving is dat 30% van de content in Europa van Europese productie moet zijn. De reden hiervoor is de angst voor ‘cultural dilution’ (culturele verdunning in NL), dezelfde angst als in de vorige eeuw.
De vergelijking tussen de opkomst van kabel-tv en streamingdiensten onthult patronen en verschuivingen in commerciële belangen. De zorgen over de kwaliteit en culturele invloed van content, eerder geassocieerd met tv-commercialisatie, lijken zich te herhalen in de context van stijgende prijzen en toenemende reclames bij streamingdiensten. Maar als we dan op patronen mogen vertrouwen dan zal de tweede cyclus ook wel goed komen, toch? Op naar de volgende binge serie.
#4 Echt Persoonlijk!
Als er één buzzword al een paar jaar rondzingt dan is het wel het woord ‘persoonlijk’. Wanneer de tijd daar nu echt rijp voor is blijft altijd een beetje moeilijk voorspelbaar. Alhoewel de video met de persoonlijke jaarafrekening van Vattenfall al aardig in de buurt komt. Toch gebeurde er in het begin van 2024 iets opmerkelijks. Publicis, werkgever van 100.000 medewerkers, stuurde naar alle medewerkers afzonderlijk een persoonlijke nieuwjaarsboodschap waarin de CEO, Arthur Sadoun, in een persoonlijke video de medewerkers bedankt voor een fantastisch jaar en, neem ik aan, iedereen het beste wenst voor het nieuwe jaar. Oefening baart kunst zou je kunnen zeggen want na een enorme tijdsinvestering hebben ze bij Publicis nu het maken van deze persoonlijke, AI-driven, mailtjes op orde. Dus ben je een klant van een bureau dat behoort tot de Publicis group dan kan je hier je voordeel mee doen. Maar het idee dat we straks geen standaard e-mail meer krijgen maar me-mail voelt al een stuk beter. Zelfs als het door AI is gegenereerd. Kijk hier naar het voorbeeld van deze persoonlijke video.
#5 Perplexity
We kennen allemaal de resultaatpagina van een zoekmachine. De lijst met gesponsorde resultaten en vervolgens de linkjes waar je op kunt klikken. ChatGPT heeft ons geleerd dat je ook een gesprek aan kunt gaan met een bot. Het resultaat is vaak een prachtige tekst waarvan je niet altijd zeker weet of je de informatie kunt vertrouwen. Dus is een mix tussen deze twee opties geen hele vreemde gedachte. In de podcast Poki besprak Alexander Klöpping zijn ervaringen met de zoekmachine/AI-Bot Perplexity. In tegenstelling tot traditionele zoekmachines biedt Perplexity een chatbot-achtige interface waarmee gebruikers vragen kunnen stellen in natuurlijke taal (bijv. “Verbranden we calorieën tijdens het slapen?”, “Wat is het minst bezochte land?”, enzovoort). De AI van het platform reageert met een samenvatting met broncitaten (meestal websites en artikelen), waarna gebruikers vervolgvragen kunnen stellen om dieper in een bepaald onderwerp te duiken.
Perplexity is opgericht door Aravind Srinivas, Denis Yarats, Johnny Ho en Andy Konwinski – ingenieurs met een achtergrond in AI, gedistribueerde systemen, zoekmachines en databases. Srinivas, CEO van Perplexity, werkte eerder bij OpenAI, waar hij onderzoek deed naar taal- en GenAI-modellen in de trant van Stable Diffusion en DALL-E 3. Er is een gratis versie van Perplexity beschikbaar voor iedereen. Er is ook een optie voor abonnement. Voor 20 dollar per maand heb je dan de beschikking over de pro-versie. Bij het gebruik van Perplexity kan je dan zelf bepalen welke van de beschikbare LLM’s je wilt gebruiken. Google’s Gemini, Mistra 7Bl, Anthropic’s Claude 2.1 en OpenAI’s GPT-4. Daarnaast kan je functies ontgrendelen zoals beeldgeneratie; onbeperkt gebruik van Perplexity’s Copilot, die rekening houdt met persoonlijke voorkeuren tijdens zoekopdrachten; en bestandsuploads, waarmee gebruikers documenten kunnen uploaden, inclusief afbeeldingen en modellen de documenten kunnen laten analyseren om antwoorden over hen te formuleren (bijv. “Samenvatten pagina’s 2 en 4”).
#6 Niemand die het ziet
Afgelopen maandag was de eerste aflevering van de serie ‘Niemand die het ziet’. Deze documentaireserie is een zoektocht naar de vanzelfsprekend van onze vrede en veiligheid in het tijdperk van hybride oorlogsvoering? ‘Niemand die het ziet’ toont de nieuwe realiteit waarin hackers en spionnen de moderne soldaten zijn in een strijd die wordt gevoerd met desinformatie, digitale aanvallen en sabotage. De serie volgt vijf hoofdpersonen in Nederland, Oekraïne, Taiwan en Brussel die vastbesloten zijn de waarheid aan het licht te brengen en de onzichtbare dreiging zichtbaar te maken. Een van deze hoofdpersonen is De Volkskrant journalist Huib Modderkolk. Auteur van het boek ‘Het is oorlog maar niemand die het ziet’. In de aflevering van 9 januari van Podcast over Media kan je luisteren naar een gesprek met Huib over deze serie. De documentaire is o.a. gemaakt door Ester Gould. Zij was een van de makers van de indrukwekkende documentaires ‘Klassen’ en ‘Schuldig’.
#7 Spatial Computing
Als je Apple bent dan is één tweet van de grote baas voldoende. Oicep 8 januari plaatste Tim Cook de bovenstaande tweet. En daarmee zijn we op 2 Februari weer een nieuwe naam, nieuwe device en nieuwe opties rijker. Voor een slordige 3500 dollar ben je straks eigenaar van een Apple Vision Pro. De verwachting is dat ze binnen enkele minuten zijn uitverkocht want voorlopig worden er maar rond de 70-duizend exemplaren van gemaakt. En toch kon dit wel eens de echte doorbraak gaan worden in de wereld van immersive media. We noemen het straks ‘Spatial computing’. Een brede term die verschillende technologieën en mens-computer-interacties omvat. De computer ‘begrijpt’ daarbij de fysieke wereld en maakt digitale manipulatie van de fysieke ruimte mogelijk. Volgens Apple kan deze vorm van ‘spatial computing’ je leven verrijken. Het is een alternatief voor een extern scherm, intens en indrukwekkend vermaak, nieuwe manieren van samenwerken en het geeft je de mogelijkheid om herinneringen vast te leggen en opnieuw te beleven.
#8 Rabbit
Dan zijn er van die demo’s die opeens weer viraal gaan. Zoals deze week de demo van Rabbit. En om alles even in de tijd te plaatsen kunnen we Rabbit zien als een combinatie van een drietal historische componenten die worden samengevoegd in één apparaat. Vergelijkbaar met de introductie van de iPhone die bellen, muziek luisteren en internet combineerde in één device. De smartphone bracht ons namelijk de app’s. De smartspeakers gaf de mogelijkheid om je stem te gebruiken om een commando of vraag te stellen en AI is in staat om het gewenste antwoord te geven. Rabbit introduceert het LAM. LAM staat voor Large Action Model. Een model dat ‘menselijke’ bedoelingen begrijpt. LAM vertaalt natuurlijke taal en gaat vervolgens nog een stap verder door rechtstreeks te integreren met de backends van apps. Het bijbehorende device dat ze hebben ontwikkeld is relatief goedkoop. $ 199 zonder abonnement. Kijk vooral eens naar deze demo en wellicht ben je net zo onder de indruk als wij. Het is de aanvulling van spraaktechnologie die we hebben gemist bij ‘Siri’, ‘Alexa’ en ‘Google’. Maar het is geweldig om te zien dat er weer zoveel innovatie op het gebied van hardware plaatsvindt.
#9 The cultural footprint of brands: from ingredients to icons
Merken weerspiegelen talloze maatschappelijke waarden en culturele normen die kunnen leiden tot gemengde signalen en vaak tegenstrijdig zijn. In dit verslag van Future Commerce gaan ze in op vier verschillende classificaties van merken die manieren hebben gevonden om relevant te blijven in een steeds veranderende markt. Modernistische merken, Ingrediëntenmerken, Generatiemerken en Culturele merken. Elke merkklasse heeft een ontwikkeld evolutionair pantser dat hen in staat stelt vol te houden en te volharden, waardoor ze worden tot wat ze nu zijn.
#10 De perfecte webpagina
Een echte ‘long read’. Maar dan ook ‘long’ zoals ‘long’ bedoeld is. Maar in dit geval wel een verhaal dat het lezen (en kijken) waard is. Het beschrijft hoe het internet zichzelf heeft hervormd rond de zoekalgoritmen van Google. Met als gevolg dat we in een wereld komen waarin websites er hetzelfde uitzien. Het web is dus helemaal niet open, het is er om Google te dienen. The Verge gaat op onderzoek uit en maakt ter illustratie een hypothetische website over huisdierhagedissen. Dit vormt de basis om duidelijk te maken wat het effect van Google. De ‘long’ read eindigt met een blik op de toekomst. Hoe werkt search in een tijdperk van AI? Daarvoor bouwt Google aan een nieuwe technologie. Search Generative Experience (SGE). SGE gebruikt kunstmatige intelligentie om zoekresultaten te genereren, wat mogelijk een grote verschuiving in search gaat betekenen. SGE plaatst AI-antwoorden boven organische zoekresultaten, wat de zichtbaarheid van standaardlinks kan verminderen. Experts zijn aan het uitzoeken hoe deze verandering hun contentstrategieën zal beïnvloeden, vooral in categorieën die Google mogelijk uitsluit van SGE, zoals gezondheid en financiën. Ondanks Google’s dominantie in zoeken is de grote vraag of deze dominantie zal blijven bestaan. Want het leek bijna onmogelijk om te tornen aan de machtige positie van Google. Het leek maar blijkt dus niet onmogelijk.
Tot de volgende keer!
0 reacties