Nieuws van de Week, 23 Oktober 2022
Een nieuw opleidingscollectief van vakidioten. Waar gaat Social Media heen? Een toolkit om aan de slag te gaan met de toekomst. Een gedegen onderzoek naar Owned media en content volgens GPT-3. Mooie zondag.
#1 Iris Academy
Het grootste nieuws van deze week was natuurlijk de lancering van Iris Academy. Na een voorbereiding van enkele jaren mochten op 18 oktober eindelijk de deuren worden geopend van deze nieuwe Academy. Een initiatief van 12 gepassioneerde vakgenoten die vinden dat er voor professionals onvoldoende mogelijkheden zijn om je kennis op peil te houden. En die naast de kennis ook geïnspireerd willen worden, nieuwe perspectieven ontdekken en samen met de andere deelnemers invulling willen geven aan wat wij noemen je eigen-wijsheid. Een initiatief vanuit het midden van het vak. Bij Iris geloven we dat als je een hoog niveau van kennis en ervaring combineert met een nieuwe, bredere kijk, professionals zich verder kunnen ontwikkelen en meer van betekenis zijn. Primair voor zichzelf, maar daarmee ook voor de organisatie waarvoor zij werken, voor de mensen waaraan zij leidinggeven en uiteindelijk voor hun vak. In 2023 beginnen we met de eerste opleidingen. Deze opleidingen worden samengesteld door de partners die ook tijdens alle trainingsdagen aanwezig zullen zijn. Maar naast de partners zullen er een scala aan ervaren vak professionals hun kennis en ervaring met de deelnemers delen. Op de website van Iris Academy vind je alle informatie.
#2 Consumer Social Is Dead. Long Live Consumer Social.
Waar gaan we naar toe met de wereld van Social Media? Onze huisvriend Rex Woodbury heeft er weer een mooi verhaal over geschreven dat het lezen meer dan waard is. Hij deelt de socials in op basis van de menselijke relaties. Ring 1 is je diepste kring: je goede vrienden en familie. Berichten-apps zoals iMessage, WhatsApp, Messenger, Signal en Telegram bedienen dit segment. Ring 4 gaat ondertussen over contact maken met vreemden; TikTok, Discord en Reddit leven hier. Tussen Ring 1 en 4 bevinden zich je losse sociale connecties – je vrienden en kennissen. Ringen 2 en 3 zijn waar Facebook (meer) en Instagram (minder) spelen: de kans is groot dat je veel van de mensen kent waarmee je offline bent verbonden. En juist hier wordt het spannend. Is er sprake van een squeeze play? Verdwijnt het midden en schuiven we op naar de randen? In het verhaal bespreekt Rex een drietal mogelijke nieuwe vormen die in dit gat kunnen duiken omdat ze gestoeld zijn op dezelfde los/vast relaties die we nu vinden bij Facebook en Instagram. Denk dan aan Photosharing, Social Gaming en tenslotte AI en Vtubing.
Sociale consumptie lijkt volgens Woodbury verzadigd. Toch vindt er nog steeds innovatie plaats. In de afgelopen week is een nieuwe app genaamd Gas naar de top van de hitlijsten gekatapulteerd (nog niet beschikbaar in Nederland). Gas is afkomstig van de oprichter van de hit-app tbh uit 2017 (overgenomen door en vervolgens afgesloten door Facebook), en Gas lijkt te resoneren omdat het een speelse, vriendelijke, optimistische benadering biedt voor interactie met je vrienden. Gas is een app waar middelbare scholieren elkaar anoniem complimenten kunnen sturen. Dat doe je door een stelling te beantwoorden. Als je de app downloadt en je door middel van locatiegegevens aanmeldt op je eigen middelbare school kan je vrienden toevoegen en vervolgens anoniem een aantal multiplechoicevragen invullen over scholieren op jouw school.
#3 Who Own’s what in Big Media
Met de opkomst van alle streamingdiensten wordt het landschap steeds diffuser. Wie bezit er nu wat ook alweer wat? Je merkt het vaak zelf al als je een serie of een film wil bekijken maar je geen idee hebt op welke dienst het wordt uitgezonden. En nog interessanter is straks de vraag wie door wie wordt overgenomen? Want die consolidatieslag gaat er komen. In dit mooie schema kan je in één oogopslag zien hoe de markt nu is vormgegeven. Maar over een halfjaar zal het plaatje wel weer aangepast worden.
#4 The Futures Bazaar
Een heerlijk project van de BBC om zelf te oefenen met creativiteit of wat we ook wel “out of the box” denken noemen. The Futures Bazaar (wat een geweldige naam trouwens) is een designjam of creatieve bijeenkomst waar mensen ‘rommel’-items van thuis meenemen en ze transformeren in unieke ‘artefacten uit de toekomst’ om elkaar te provoceren, te amuseren en te inspireren. Elke deelnemer helpt bij het bedenken en produceren van deze toekomstige artefacten, en elk artefact vertelt een verhaal. De eerste Futures Bazaar vond plaats bij de BBC om na te denken over verandering door middel van alternatieve toekomsten. En we weten allemaal dat nadenken over iets dat je nog niet kent best wel heel moeilijk kan zijn. Daarom is het geweldig dat BBC GEL heeft samengewerkt met Situation Lab om The Futures Bazaar: A Public Imagination Toolkit te publiceren, om dit denken een beetje gemakkelijker en algemener te maken. De bazaar kan nu door iedereen en overal worden aangepast en gerund. De volledige toolkit is hier beschikbaar.
#5 Employee advocacy
Als alles klopt zouden je medewerkers je primaire ambassadeurs moeten zijn. In een wereld waarin de hoeveelheid informatie steeds sneller groeit is de kans om op te vallen door veranderende algoritmen en overvolle feeds steeds kleiner. Maar er is een middel dat nog steeds een beetje wordt onderschat. Met een mooi woord noemen we dat Employee advocacy. Advocacy-programma’s helpen sociale marketeers om het bereik van hun merk of organisatie te vergroten, zonder extra betaalde uitgaven. In dit verhaal van Sprout Social delen ze hun kennis omtrent een programma dat de ongekende kracht van een medewerkers een onderdeel laat zijn van de totale strategie.
#6 Owned Media/Reach
De IPA heeft weer een alleraardigst rapport gepubliceerd. Het handelt over de kracht en de effectiviteit van Owned Media of zoals wij dat in ons studieboek noemen Owned Reach. In een tijd van first party data is het steeds belangrijker dat je zelf toegang blijft houden tot je doelgroep. En Owned Media zijn een uiterst interessante manier om dat te organiseren. In dit zeer uitgebreide onderzoek komen alle aspecten van Paid, Owned en Earned media aan bod. Want alleen al de discussie wat nu precies Owned Media is maakt het tot een ingewikkeld onderwerp. Naast al het onderzoek komen de makers ook met een voorzet op welke wijze we moeten gaan meten en onderzoeken zodat we meer en beter inzicht krijgen in de werking van Owned Media. En tenslotte worden er 3 cases behandeld vanuit retailbankieren, sportweddenschappen en beautyretail. En als cliffhanger nog even één van de conclusies van het onderzoek: Eigen kanalen in alle drie de MESH Experience-onderzoeken blijken een grotere impact te hebben op merkoverweging dan betaalde advertenties, wat aantoont hoe belangrijk het is voor merkeigenaren en bureaus om ze in de mediamix op te nemen.
#7 Waarom moeten Marketeers op de AI-trein springen?
Het is een onderwerp dat vaker terugkomt in deze nieuwbrief. De noodzaak om op tijd op de AI-trein te springen en er voor te zorgen dat je straks niet alleen achter blijft op het perron. In dit artikel van Venture Beat wordt de noodzaak daarvan nog eens duidelijk uiteengezet.
#8 GPT-3
GPT-3 staat voor Generative Pre-trained Transformer 3. Een autoregressief taalmodel dat deep learning gebruikt om menselijke tekst te produceren. Gegeven een initiële tekst als prompt, zal het tekst produceren die de prompt voortzet. Het kan dus niet anders dat contentmakers hier op de een of andere manier mee te maken gaan krijgen. Het zou wel eens een nieuw tijdperk voor contentmarketing kunnen inluiden. De podcast Growth Hub (en je kunt ook kijken) doet een poging om in zeer begrijpelijke taal het onderwerp te verkennen en te begrijpen. Wat betekent het nu echt voor de dagelijkse praktijk? Is het inderdaad een game-changer voor contentmarketing? Dus is er een gesprek met Ryan Law, VP Content bij Animalz, in de Growth Hub-podcast. Het beluisteren of bekijken meer dan waard.
#9 Content en een Haakje
En zoek je nog inspiratie voor goede content dan is hier een heerlijke nieuwsbrief; worldbuilders. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar deze editie over de drie mogelijke haakjes om lezers of kijkers.
#10 De snelheid van Wikipedia
De snelheid van Wikipedia blijft nog altijd een spectaculair fenomeen. Want zelfs voordat er ergens in de wereld iets bekend wordt gemaakt is vaak de Wikipedia pagina (als die er is) al aangepast. Zo ook bij het overlijden van Queen Elizabeth II. Het nieuws kwam naar buiten via de BBC om 18.30 uur op 8 September 2022. Maar om 17.35 uur was haar Wikipedia pagina al aangepast. De datum van haar overlijden ingevoerd en “is” vervangen door “was”. Wie zijn deze mensen en waarom doen ze dat? Dat lees je in dit verhaal van The Face.
Tot volgende week!
0 reacties