Nieuws van de Week, 10 April 2022
Introvert als noodzakelijk onderdeel van de merkidentiteit? Web3 en vertrouwen. TikTok maakt een eigen Broadway musical. Masterclass framing. Visuals via machine learning door Dall-E 2! Mooie zondag.
#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse
Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 10 April) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder leiding van Sylvie Verbiest want ze is weer terug op haar vertrouwde plek. Jeroen de Bakker als tafelheer. Natuurlijk ook weer de gesproken column van Tino Stuij.
#1 Introvert
Carl Jung maakte de termen ‘introvert’ en ‘extravert’ al in 1921 populair, maar hij dacht niet dat iemand het een of het ander was. “Puur introvert of extravert bestaat niet”, schreef hij, en toch, bijna honderd jaar later, gebruiken we deze termen nog steeds om ons gedrag te verklaren. Internetcultuur is van nature luidruchtig, druk en interactief. Het vereist immers constante zelfpromotie, inspireert tot overdelen en beloont de luidste stemmen. Maar in dit mindopening verhaal van Ana Andjelic lezen we dat er ook een alternatief is. We kunnen er allemaal ook naar streven om minder, maar dieper en zinvoller te communiceren. Luisteren en observeren voorrang geven boven spreken. Minder gemotiveerd zijn door ego en meer door een groter doel. Concentreren op zelfexpressie in plaats van zelfpromotie. We zijn geneigd om leiders te zien als peptalkers, maar uit onderzoek van psycholoog Adam Grant, een managementprofessor bij Wharton, blijken introverte leiders betere resultaten te leveren dan extraverte mensen. Als het succes van startups zoals Tracksmith of Bored Ape Yacht Club een indicator is, legt modern ondernemerschap de nadruk op crowdsourcing, nodigt het klanten uit voor het merk en bevordert het een gevoel van fandom en gemeenschap. Introverte leiders hebben bewezen dat ze verder gaan dan hun ego en werken aan een groter doel. Misschien is dit inzicht wel cruciaal voor een succesvolle benadering van de marketing en marketingcommunicatiewereld van de toekomst.
#2 Web3 volgens Unilever
Conny Braams is de Chief Digital & Commercial Officer van Unilever. Deze week heeft zij een keynote gegeven op de World Federation of Advertisers (WFA) Global Marketer Week 2022. Tijdens deze keynote gaf zij een inkijkje hoe Unilever kijkt naar de toekomst van marketing. Braams: “De uitdagingen en zorgen van consumenten van vandaag zullen alleen maar groter worden in een omgeving waar persoonlijke gegevens persoonlijker worden. Regelgeving alleen is niet genoeg. Zelfregulering alleen is niet genoeg. Zelfbeheersing alleen is niet genoeg. “We hebben een mentaliteitsverandering nodig, van het oplossen van problemen naar het voorkomen van problemen. Een echte technologische evolutie moet gepaard gaan met de ontwikkeling van substantiële, nieuwe, ethische infrastructuren en beleid. Omdat internet zonder vertrouwen schandalig is.” En volgens mij sluit haar visie meer dan volledig aan bij het verhaal van Ana Andjelic.
#3 Community
We hebben het vaker geschreven. Het groeiende belang van de community. Een noodzakelijk onderdeel van een toekomstige succesvolle relatie met stakeholders is het denken in en bouwen aan een community. Maar wat zijn nu de basiselementen van een community? Volgens klinisch en gemeenschapspsycholoog David McMillan wordt een gemeenschap gedefinieerd door vier criteria: lidmaatschap, invloed, integratie en bevrediging van behoeften en gedeelde emotionele verbinding.
In dit verhaal lees je waarom een community kan dienen als een sociaal vangnet, maar er een vinden en er deel van uitmaken iets anders is dan gewoon vrienden maken.
#4 Dutch Media Café
Het Cross Media Café heeft weer een serie video’s online gezet waar je de afgelopen bijeenkomst met als thema: Web3 en de media: de rol van NFT’s” kunt terugkijken. Het goede nieuws is dat we nog echt aan het begin staan van de ontwikkelingen. De enige zekerheid is de onzekerheid. Ook wordt duidelijk dat de snelheid waarmee de ontwikkelingen voortbewegen groot is. Alle sprekers hebben dan ook een eenduidig advies: gewoon doen en proberen. Het zijn allemaal interessante gesprekken over de blockchain en NFT’s. En dat een NFT meer is dan een digitaal plaatje blijkt wel uit de antwoorden. Don Diablo deelt zijn ontdekkingstocht en samen met Sophie op den Kamp geven ze een inkijkje in de ongekende mogelijkheden van een digitale wereld. Dus vooral even lekker kijken en leren proberen.
#5 De TikTok Musical
For You Paige is een verhaal door echte TikTok-makers. In dit verhaal gaan Landon en zijn beste vriendin Paige werken aan een nieuw TikTok-nummer dat is geïnspireerd op haar favoriete boekenreeks. En dit is de basis voor de eerste TikTok musical die live zal worden uitgezonden door TikTok op donderdag 14 April. Niet zomaar live maar vanuit Broadway in NYC. Je moet er wel even voor opblijven want de Nederlandse tijd is 01.00 uur.
#6 Dall-E 2
De eerste Dall-E (een samentrekking van de artiest “Dali”en “Wall-E uit de Disney movie) kon op basis van een geschreven tekst afbeeldingen genereren. Alles volgens een ingenieus machine learning model van het Open AI consortium. Maar inmiddels is er een tweede variant van Dall-E. Die gaat een indrukwekkend stapje verder. Niet alleen is de resolutie veel hoger maar kunnen gebruikers nu specifieke delen van bestaande afbeeldingen selecteren en bewerken, elementen en schaduwen toevoegen of verwijderen of twee afbeeldingen samenvoegen tot een enkele collage. Op de website kan je zelf even proberen hoe het werkt en mocht je het straks ook willen gebruiken dan moet je even de wachtlijst invullen.
#7 Framing
Het modewoord van de laatste tijd. Alles en iedereen is een “frame”. Framing is één van de manieren waarop je volgens SUE & The Alchemists gedrag kunt beïnvloeden. Dat doe je door zorgvuldig te kiezen wat je wél en wat je niet zegt over een bepaald onderwerp én hoe je het brengt. Framing wordt vaak geassocieerd met politiek, maar het komt eigenlijk overal voor. In deze video van SUE & The Alchemists geeft Klaas Dijkhoff een masterclass framing aan de hand het Partygate schandaal met Keir Starmer vs Boris Johnson. Het geluid is helaas niet altijd even goed maar de lessen compenseren dat meer dan voldoende.
#8 Lego meets Fortnite
De twee grootste merken in entertainment komen samen om een kidsverse (metaverse for kids) te creëren. Een samenwerking tussen Fortnite ontwikkelaar Epic Games en Lego. Details zijn nog schaars maar de bedrijven zeggen dat wat ze ook bouwen vanaf het begin zal worden ontworpen als een gezinsvriendelijke virtuele ruimte. “De Lego Group en Epic Games zullen hun uitgebreide ervaring combineren om ervoor te zorgen dat deze volgende iteratie van internet vanaf het begin is ontworpen met het welzijn van kinderen in gedachten.”
#9 NFT’s voor retailers en merken
Steeds meer merken overwegen NFT’s te gebruiken om toegevoegde waarde te bieden aan consumenten. Dus niet een eenmalige stunt maar een nieuwe vorm van loyalty. Mike Proulx (vice-president en onderzoeksdirecteur bij Forrester Research Inc.): “We beginnen steeds meer merken te zien die hun NFT en/of metaverse experimenten koppelen aan loyaliteitsprogramma’s. Novel is een organisatie die merken en retailers hierbij kan helpen. En het allerbelangrijkste. Je hebt er geen verstand van de wereld van Web3 voor nodig.
#10 Time Magazine. De 100 bedrijven met de meeste invloed.
Gewoon voor de inspiratie. Wie zijn de pioniers, de titanen, de leiders, de innovators en de disruptors onder de bedrijven? Time heeft ze allemaal even op een rijtje gezet.
# Podcast van de Week
Audio agency Airborne selecteert elke week een bijzondere audioproductie. Deze keer is het ‘American Metamorphosis’ van de Boston Consulting Group (BCG) in samenwerking met de branded content-afdeling van het Amerikaanse nieuwsmedium The Atlantic.
De reeks startte ruim een jaar geleden, in februari 2021. Dat was ongeveer een maand na de bestorming van het Amerikaanse Capitool: een historische gebeurtenis met grote symbolische waarde. Het liet zien dat er in de wereld veel is veranderd. Zo is het niet meer vanzelfsprekend dat we ons allemaal baseren op dezelfde feiten, waardoor grote groepen in de samenlevering in een parallelle werkelijkheid terechtkomen. Al deze veranderingen vormen het uitgangspunt voor deze podcast. In elke aflevering wordt een onderwerp onder de loep genomen, om vervolgens experts hun licht erover te laten schijnen.
Host van de show, journalist Caroline Modarressy-Tehrani, gaat met vervolgens een expert van BCG op zoek naar oplossingen van hoe het anders en slimmer kan. De podcast draagt daarmee vanzelfsprekend bij aan de autoriteit van BCG, als partij die voortdurend nadenkt over hoe we haperende systemen beter kunnen laten functioneren. De primaire doelgroep is uiteraard de decision makers bij bedrijven en overheden, maar de inzichten en perspectieven die deze podcast biedt zijn eigenlijk voor een veel breder publiek interessant.
Luisteren naar “American Metamorphosis” kan met deze handige afspeellijst op Spotify. Waar je ook alle andere Podcasts van week kunt vinden.
Tot volgende week!
0 reacties