Nieuws van de Week, 11 April 2021
Dit en nog veel meer in deze Nieuwsupdate. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!
#0 Het Nieuws van de Week op Clubhouse
Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 11 April) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest.
#1 Ook LinkedIn komt met Social Audio tool
#2 Facebook en Social Audio
Dat Facebook ook met de ontwikkeling van een Social Audio tool bezig is weten jullie natuurlijk al. Inmiddels zijn er screenshots “gevonden” die iets meer inzicht geven in de verschillende opties. De nieuwe afbeeldingen tonen een uitbreiding van kamers, waar je kunt kiezen uit een van de drie verschillende ’typen’ kamers: een privé videoroom (zoals nu al beschikbaar). Een openbare of privé-audioroom. De privé-audioroom is een plek om te voicechatten met een groep vrienden, terwijl de “Live Audio” room een ruimte is voor alleen audio waar je kunt uitzenden naar een grotere groep luisteraars. Naast deze social audio tool was er deze week het nieuws over de openbare bètatests van Hotline. Een nieuw experiment van Facebook. De webbased applicatie kan worden omschreven als een mashup van Instagram Live en Clubhouse, omdat “creators” hiermee een publiek kunnen aanspreken dat vervolgens via tekst of audio vragen kan stellen. In tegenstelling tot Clubhouse kunnen creators er echter voor kiezen om hun camera’s voor het evenement in te schakelen in plaats van alleen audio te gebruiken.
#3 What’s next voor Clubhouse?
Een mooie analyse van The Verge over het ontstaan van Clubhouse en van een nieuw vorm van communicatie. Maar zoals bij alle introducties die schijnbaar een onderliggende behoefte vervullen is er direct het copycat principe. Denk bijvoorbeeld aan de Stories van Snapchat die binnen no time door alle andere platformen werden gekopieerd. Wat het verhaal in ieder duidelijk maakt is dat social audio in welke vorm dan ook een blijvertje gaat worden. Een middel dat straks niet meer zal ontbreken in de interactie tussen bedrijven en stakeholders. Focus daarom ook op de onderliggende behoefte van de conversatie en niet alleen op het middel.
#4 Aflevering 200 van Steven’s Week over aflevering 400
#5 Charles
Een mooi voorbeeld van de snelheid waarmee conversaties conversies kunnen worden is de nieuwe tool Charles. Charles is een user interface dat middels een API (application programming interface) het mogelijk maakt om in een berichtendienst een gesprek te voeren met een leverancier om dan met slechts een druk op de knop een product te bestellen. Makkelijker gaat het niet worden.
#6 Google en Fiat
Fiat introduceert binnen de Fiat 500-familie de Google Fiat. De auto’s hebben niet alleen de kleuren van het bedrijf en de ‘Hey Google’-badges, maar ook 7-inch touchscreens die zijn geïntegreerd met Google Assistant. De bestuurder kan nu op afstand bepaalde functies uitvoeren via spraakopdrachten. Klanten kunnen de “My Fiat” actie op hun telefoon of Nest Hubs gebruiken om informatie op te halen over benzineniveaus, autosloten, parkeerlocatie, locatie van het dichtstbijzijnde geautoriseerde servicestation en meer. Hoewel dit partnerschap zich richt op de Google-functies van de auto’s, laten ze de mogelijkheden voor afstandsbediening zien waarbij “voice” een grotere rol kan spelen in het slimme ecosysteem.
#7 Istheshipstillstuck
Omdat het gewoon een prachtig verhaal is. Er ligt een containerschip vast in het Suezkanaal. Je was van plan een vrije dag te nemen. Je googelt “Zit het schip nog steeds vast?” en het bleek verrassend moeilijk om het antwoord te vinden. Je doet een snelle domeinzoekopdracht en er ontstaat een bijna voor de hand liggend idee. Istheshipstillstuck. Je bouwt een eenvoudige website en vervolgens ontploffen de website (50 miljoen views) en al je andere social media-accounts. In dit verhaal vertelt @tomjneill zijn verhaal over een containerschip dat vast zit en wat dat voor een effect heeft. Wat het ook aangeeft is de kans die we dus iedere dag krijgen om gebruik te maken van gebeurtenissen en die om te zetten in een voordeel voor jouw organisatie. We noemen dat met een mooi woord een newsjacking.
#8 MEM
“Ik had vorige week iets moeten doen. Als ik geluk heb, kan ik me herinneren wat het was. Als ik echt geluk heb, kan ik ook nog de context herinneren. Maar op geluk rekenen is geen strategie, en het is ongelooflijk uitdagend om alle informatie te ordenen. Natuurlijk zijn er notetakers, maar daar bewaar ik mijn aantekeningen niet. Natuurlijk zijn er notulen of verslagen, maar daar bewaar ik mijn taken niet”. Met deze tekst begint het “verkoopverhaal” van MEM. MEM’s missie is om silo’s te doorbreken door de informatie met elkaar te verbinden, te beginnen met de informatie die mensen vastleggen. Dit voelt als zo’n idee waar je al jaren op wacht. Geen ingewikkelde notetaking tools maar een beschikbare tool op je laptop waarmee je alles kunt vinden, bewerken en vastleggen. Kijk maar even naar de video en dan is de kans dat je heel blij wordt waarschijnlijk verrassend groot. Nu nog in een invite only beta versie maar je kunt jezelf alvast op de lijst zetten.
#9 A day in the life of your data
Apple heeft een zeer toegankelijke paper geschreven over huidige situatie van data tracking. Wat gebeurt er gedurende een gemiddelde dag wanneer je een smartphone gebruikt en welke app’s “onttracken” dan persoonlijke date. Dit alles in het kader van de nieuwe richting die Apple kiest als het gaat om ATT (App tracking Transparency). Dat deze waarden steeds belangrijker worden blijkt wel uit het laatste onderzoek van de Edelman Trust Barometer die als onderdeel van het grote onderzoek ook specifiek hebben gekeken naar de Technologie industrie. En om een heel lang verhaal heel kort te maken. Dat gaat niet de goede kant op.
#10 What gets measured gets managed
Het laatste verhaaltje van deze aflevering is een zoektocht en duiding naar een uitspraak die wordt toegeschreven aan Peter Drucker. “what gets measured gets managed”. Wat blijkt; dat heeft hij nooit zo gezegd. In dit mooie verhaal van Anne-Laure Le Cunff geeft ze duiding aan deze harde meetbaarheid en maakt ze de beweging naar een mindfull meetbaarheid. Ik denk dat we deze zienswijze zo maar kunnen vertalen naar heel veel van wat er momenteel allemaal speelt.
Tot volgende week!
0 reacties