Nieuws van de week. 21 Januari 2017

ING en andere banken wapenen zich tegen het mogelijk uiteenvallen van de Eurozone, duizend vrouwen de straat op in de Women’s March (gelukkig deden er ook veel mannen mee) en onze Britse vriendin May wil met Trump praten om hem te wijzen op de meerwaarde van de EU! Dan kan het niet anders dan tijd zijn voor de “Van Alles over Van Alles” update van deze week.

#1 HowNow. Dit voelt als een mooi, sympathiek en vernieuwend platform waarin een groot aantal voordelen van het internet samenkomen. Leer alles wat je zou willen van iedereen over de hele wereld. En dan niet in de bekende universitaire categorieën maar gewoon over muziek, kunst, koken, taal, gezondheid en schoonheid, geschiedenis enz. Van echte mensen via de videochat. En ook nog eens voor zeer betaalbare prijzen. (dus niet gratis en dat vind ik dan wel weer mooi omdat er een concreet businessmodel achter zit). https://learnhownow.com

#2 Edelman Trust Barometer. Voor de 17e keer publiceert het van origine Amerikaanse Bureau Edelman de Trust Barometer. Niet geheel onverwacht bevestigen de cijfers dit jaar de algehele publieke opinie van een gebrek aan vertrouwen. Richard Edelman spreekt van: “The implosion of Trust” Hier een korte video met zijn samenvatting  https://www.youtube.com/watch?v=_MRu_OlM0ZE  De Nederlandse cijfers wijken een beetje af bij het globale resultaat. We verliezen wel aan “trust” maar minder erg dan andere landen. Het vertrouwen in onze overheid is hoger dan gemiddeld alleen de NGO’s en CEO’s komen er niet goed vanaf.  Kortom; werk aan de winkel voor ons en voor onze organisaties. Klik hier voor het de management summary:

http://www.edelman.com/global-results/

#3 NY Times. Een werkelijk bijzonder mooi voorbeeld van ultieme communicatie. De New York Times plaatste op 15 januari een interactief verhaal waarbij de lezer (uitgedaagd op zijn slimheid) zelf kan aangeven wat hij/zij denkt het goede antwoord is door het tekenen van een lijn. Nadat je dat hebt gedaan klik je op de button om het echte resultaat te zien. Bedenk eens wat je met behulp van deze techniek zou kunnen doen als het gaat om het veranderen van percepties van stakeholders. Je zet ze eerst aan het werk (daarmee krijg je tevens inzicht in hun huidige perceptie) om ze vervolgens de werkelijk te tonen. Ik zeg briljant!

#4 eSports. Je vergeet het bijna omdat je je eigenlijk niet kunt voorstellen wat het is. Domweg omdat je minder vaak geconfronteerd wordt met deze doelgroep. Maar toch groeit hier een enorme markt. eSports. En dat zal zich in de toekomst hoofdzakelijk afspelen op het mobiele device. Events als Champions of Fire (hosted door Amazon), Twitch het live streaming video platform waar 800 miljoen uur aan video content is bekeken en Kwebbelkop als grootste Nederlandse YouTube kanaal met meer dan 6,2 miljoen abonnees op zijn YouTube kanaal. Dus wil je straks een grote groep jongeren bereiken en begrijpen dan moet je deze ontwikkeling wel in de gaten houden.

https://www.jwtintelligence.com/2017/01/mobile-esports/?mc_cid=f5ef3706b9&mc_eid=37a8ecc5ba

#5 Ouderen en Technologie. Een Israëlisch bedrijf heeft zojuist een product geïntroduceerd onder de naam ELLI.Q Het is een variant op Amazon Echo waarbij je door voice technologie allerlei zaken kunt aansturen. Normaal gesproken zijn deze producten afgestemd op grote doelgroepen maar in dit geval specifiek voor de ouderen. Er is een trend dat (met name vrouwen) langer thuis blijven wonen. En ELLI.Q kan dan helpen in bepaalde belangrijke zaken. ELLI.Q inspireert, doet pro-actief suggesties zoals bewegen en trainen, connect met digitale content zoals TED talks, muziek en audioboeken. En niet geheel onbelangrijk het bijhouden van afspraken en zorgen voor de connecties met familieleden via bijvoorbeeld Facebook Messenger. Kijk hier voor de video: https://www.intuitionrobotics.com/elliq/

#6 Trends in Digitale Media 2016. Jaarlijks doet GfK voor Screenforce (het Nederlandse TV-Marketingcentrum vh SPOT) onderzoek in de trends naar gebruik en bezit van Digitale Media. Zojuist zijn de cijfers van 2016 gepubliceerd.  De belangrijkste conclusies: Bezit smartphone bezit blijft nagenoeg stabiel met 83%, de populariteit van Instagram en Snapchat neemt nog steeds toe onder jongeren, het gebruik van adblockers is stabiel gebleven en YouTube, NPO uitzending gemist en Netflix meest gebruikte video-websites en apps. Hier de link naar de samenvatting van het onderzoek: http://screenforce.nl/wp-content/uploads/2017/01/20170119-Screenforce-Samenvatting-Trends-in-Digitale-Media-2016.pdf

#7 Linkless Attribution. Een mooi artikel in Marketingfacts trok mijn aandacht afgelopen week. Pim Broekstra beschrijft hier een mogelijk nieuwe trend voor het opbouwen van een hoge positie in de Google ranking maar dan niet op basis van linkbuilding (grote en trusted sites die verwijzen naar jouw site) maar linkless Attribution waarbij Google juist tekstuele verwijzingen naar de naam van jouw organisatie, het merk of de medewerkers ziet als een indicatie voor betrouwbaarheid. En zijn advies is dan ook om meer gebruik te maken van de kracht en potentie van de medewerkers. Wat mij betreft is dat laatste zelfs zonder het SEO voordeel al een goede zaak maar misschien nu een extra reden om daar nog eens op te letten!

http://www.marketingfacts.nl/berichten/linkless-attribution-en-de-toekomst-van-linkbuilding?

#8 Meitu. Beetje weird deze app. Kennen jullie nog de virale video van Dove waarbij er opnamen worden gemaakt van een fotomodel en dat deze foto dan vervolgens wordt bewerkt met photoshop tot er een werkelijk prachtig resultaat is behaald. Nou dat is er nu ook voor de selfie. Het heet Meitu en is al meer dan 1 miljoen keer geïnstalleerd. Sterker nog, gaat een beetje viral deze periode. Dus mocht je het willen proberen… 🙂 http://global.meitu.com

#9 Zoom. De No1 video conferencing tool. Wil je video gebruiken om overleg te voeren met collega’s die op een andere plek zitten en Skype met het aantal aansluitingen niet toereikend is, dan is er nu Zoom. Gratis in gebruik als je minder dan 50 minuten overlegd met maximaal 50 personen. https://zoom.us

#10 LinkedIn. Let op! Er komt een LinkedIn re-design aan. De grootste sinds de oprichting. Zal wel iets te maken hebben met de overname van LinkedIn door Microsoft. Anyway, het is wel van belang dat je kijkt of alles nog goed staat straks. Wat de belangrijkste wijzigingen zijn lees je hier: https://blog.linkedin.com/2017/january/19/linkedin-desktop-redesign-puts-conversations-and-content-at-the-center

Tot zover. Tot volgende week.

10 jaar Branded Entertainment.

Schermafbeelding 2014-05-13 om 16.55.34

http://adage.com/article/media/madison-vine-turns-10/293147/?utm_source=digital_email&utm_medium=newsletter&utm_campaign=adage&ttl=1400595687

Het is vandaag 13 mei 2014. Iets langer dan 10 jaar geleden begon ik Branded Entertainment. Een consultancy in de wereld van de gesponsorde content. Het bedenken van een naam was 10 jaar geleden best nog wel een issue. Moet je een nieuwe, unieke, dynamische, moderne naam gaan bedenken, die je vervolgens weer aan iedereen moet gaan uitleggen of gewoon het beestje bij de naam noemen. In Amerika verscheen op dat moment net een boek met als mooie titel Branded Entertainment. When Hollywood meets VINE. En dat was nu precies wat ik voor ogen had. Dus niet langer in het denkproces maar gewoon de naam hanteren die het waarschijnlijk ook in Nederland ook gaat krijgen. Helaas bleek dat niet het geval. Branded Entertainment werd in Nederland “Branded Content”. Een url die reeds was vastgelegd door bijna partner in spe Rik Ruts. Gelukkig zit de proof nog steeds in the eating dus vind ik het probleem eigenlijk nog steeds geen issue. Wel leuk was het dan ook om vandaag een artikel te zien in Adage met als mooie heading: What ever Happened to Branded Entertainment? Dus 10 jaar na dato toch nog een beetje erkenning!

De Zoektocht naar het model achter Paid, Owned en Earned

De Zoektocht naar het model achter Paid, Owned en Earned

Aangezien er binnenkort een boek moet verschijnen over Marketingcommunicatie nieuwe stijl probeer ik zoveel mogelijk inzichten te verzamelen over het nieuwe Paid, Owned en Earned denken. Dus wie op de hoogte wil blijven van deze zoektocht kan nu mijn Scoop.It pagina volgen waar zoveel mogelijk relevante informatie zal worden gecureerd.