Nieuws van de Week. 13 September 2020

De Schreeuw in IJsland, single-operator nieuwsbrieven, unbundeling van werk, het succes van virtuele events en de populaire Fall Guys. Dit en nog veel meer in deze weekupdate. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken! 

#1 Iceland. We beginnen deze nieuwe serie updates met een prachtig voorbeeld van creativiteit. Hoe ‘verkoop” je een land als (vakantie)bestemming? We kennen uit het verleden de prachtige campagne van Island Caretaker in Australië (die overigens nog steeds loopt) als haakje voor de promotie van Queensland. IJsland laat zien dat als je je huiswerk goed doet en zoekt naar een opvallende, onderscheidende en geloofwaardige propositie je die kunt vertalen in een prachtig campagne idee. Goed om te zien dat ook in tijden van data alles wat mij betreft valt of staat met een goed idee. 

#2 Newsletters. Dit voorjaar hebben we het vaak gehad over de Passion Economy. De trend dat o.a. schrijvers, auteurs, bloggers en iedereen die een passie heeft steeds vaker zijn eigen kanaal kan opzetten waarmee vaak voldoende inkomsten worden verkregen om er een bestaan van op te bouwen. Bij de Nieuwsbrieven is dit inmiddels een serieuze business geworden. Met een nieuw woord noemen we dat inmiddels de “single-operator newsletter”. Gelukkig zijn er dan altijd weer mensen die van deze trend van die handige overzichtjes maken. In de link vind je een overzicht 80 favoriete nieuwsbrieven die door individuele curatoren en makers worden beheerd. Ze lopen uiteen van business tot tech, politiek tot sport en alles daartussenin. De meeste zijn gratis (hoewel sommige een betaalde component hebben). Dus mocht er een nieuwe (intelligente) lockdown aankomen dan heb je in ieder geval geen gebrek aan leesvoer.

#3 Unbundling Work from Employment. In een meer dan interessante analyse laat Li Jin zien dat de platform economie inmiddels ook te maken heeft met “unbundeling”. Zij signaleert een trend waarbij een platform niet alleen horizontaal over verschillende markten beweegt maar juist unbundeld in verticale powerhouses. En juist die ontwikkeling heeft impact op de manier waarop we werken en gebruik maken van talent. Zie het als een uitzendbureau dat personeel heeft voor vele branches versus de zeer gespecialiseerde platformen van deelaanbieders. Deze herschikking van werk wordt volgens haar gekatalyseerd door een aangeboren menselijk verlangen. De primaire motivatie voor degenen die een zelfstandig bestaan nastreven is vaak niet-financieel. De meeste mensen zoeken een combinatie van vrijheid, voldoening en loopbaanbeheer. De motivatietheorie van auteur Daniel Pink bevestigt deze bevinding, met het argument dat mensen worden gedreven door autonomie (verlangen om zelfsturend te zijn), meesterschap (drang om te verbeteren) en doel (verlangen om iets zinvols te doen) – die allemaal onafhankelijk werk kan vergemakkelijken.

#4 The Video-First Future of Ecommerce. De impact van video op ecommerce komt eraan. Het genereren van inkomsten met korte video’s gebeurt al in Azië. Op Taobao, China’s grootste e-commerceplatform, bevat 42 procent van de productpagina’s al korte video’s en livestreaming. Van januari tot augustus 2018 genereerde het bedrijf meer dan $15 miljard aan verkopen via livestreams, bijna 400 procent meer dan het jaar ervoor. In de toekomst, naarmate meer apps super-apps worden, zal “klik om te kopen” alomtegenwoordig zijn. Maar het potentieel van korte video reikt veel verder dan eenvoudige transacties in de marketing- en ontdekkingsfase. Ze omvatten namelijk alle componenten die belangrijk zijn zoals het bewijzen van vakmanschap, tutorials en producttests. Uit een onderzoek uit 2018 bleek dat 85 procent van de millennials in de VS aangaf een product of dienst te hebben gekocht na het bekijken van een video. Naarmate video-apps native shops lanceren en integreren met platforms van derden, zal die statistiek waarschijnlijk toenemen. Lees de analyse van a16z inclusief mooie voorbeelden. Opletten dus! 

#5 Time 100. Natuurlijk, er is een pandemie. Een aantal branches zijn daardoor met piepende remmen tot stilstand gekomen. Denk bijvoorbeeld aan de event en congreswereld. Maar onder druk zoeken we dan ook weer naar nieuwe toepassingen. En dat kan dan opeens heel erg succesvol zijn. Time, het aloude magazine, besloot de Time 100 Summit te vervangen door de Time 100 Talks: een virtueel evenement. Inmiddels is dat uitgegroeid tot een wekelijkse show op Time.com, die nu gemiddeld 5 miljoen keer per aflevering wordt bekeken. In mei meldde Digiday dat de Talks $1miljoen aan sponsorinkomsten hadden opgeleverd, maar sindsdien heeft het volgens Ian Orefice, president van Time Studios, een veelvoud hiervan opgeleverd. Ook in Nederland zien we dit gebeuren. Een virtuele zaal kan namelijk niet “uitverkocht” raken. Een goed voorbeeld van zo’n online succes is het college van Rutger Bregman (De Correspondent). Met 18.000 betalende kijkers (elke kijker betaalde 7,50) leverde dit college zo’n 135.000 euro omzet op. Zo heeft opnieuw ieder nadeel weer een opmerkelijk voordeel.

#6 Fall Guys. Ben je net helemaal op de hoogte van de ins- en outs van Fortnite, komt de volgende hype er weer overheen. Het nieuwste spel voor o.a. de Playstation heet Fall Guys. En om te zorgen dat je mee kunt blijven praten is hier een handige explainer. Scrollen kan door op de pijltjes naar rechts te klikken.

#7 Google Lens. Nu we het toch over kinderen hebben. Er is natuurlijk een kans dat de scholen weer dicht gaan als de “R-factor” blijft stijgen. Dan moeten ouders hun kinderen thuis gaan helpen. Wat overigens best leuk is. Maar wat doe je als je te maken krijgt met moeilijke opgaven zoals bijvoorbeeld lastige vergelijkingen. Dan is er de Google Lens. Je zet je telefooncamera aan, richt deze op de vergelijking en het antwoord (en uitleg) verschijnt op je scherm.

#7 Adidas en Lego. Wat gebeurt er als twee iconische brands gaan samenwerken? En dan niet alleen een quick fix maar doorgetrokken in alle onderdelen van het verhaal. Kijk maar naar het verslag op brickfinder en bekijk vooral ook even de unboxing video.

#8 Mark Ritson. Op dinsdag 22 september organiseren egta, The Global TV Group en Screenforce een webinar met de Australische marketingprofessor Mark Ritson, getiteld: Reinventing efficient marketing through a recession. De maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan hebben gefungeerd als een versneller voor bestaande trends en veranderingen in het medialandschap. Hoe kunnen marketeers het beste omgaan met het versterken van hun merk en het vergroten van hun sales in de ‘nieuwe’ werkelijkheid? Het webinar is gratis. Alleen even inschrijven

#9 Wind of Change. In de podcast The Brief van Wayne Parker Kent mag de gast, in dit geval Freek Staps van het ANP, een aanbeveling doen voor content die het kijken of beluisteren meer dan waard is. Freek tipt dan de podcast Wind of Change. Inderdaad, het nummer van de Duitse Rockband The Scorpions. Na het luisteren van deze 8-delige serie kan ik het niet anders dan eens zijn met Freek. Een ontdekkingsreis naar de mogelijke waarheid achter de conspiracy dat dit nummer zou zijn bedacht en geschreven door de CIA. De Amerikaanse secret service. Minstens net zo belangrijk is niet alleen de vraag of deze conspiracy waar is maar het maakt ook duidelijk wat de invloed (en het effect) van muziek en film kan zijn op de perceptie van luisteraars. Misschien wel een middel waarvan we nog nooit echt de intrinsieke waarde hebben ontdekt.

#10 Life in Weeks. Het leven gaat altijd sneller dan we denken. Maar kan je dat dan ook visueel zichtbaar maken? Deze poster is behoorlijk angstaanjagend maar tegelijkertijd ook bijzonder effectief. 

The Social Dilemma Trailer

#Bonus. The Social Dilemma. Sinds enkele dagen te bekijken op Netflix. De documentaire/drama film over de effecten van Social Media. Insiders en wetenschappers duiken in de wereld van data, manipulatie, addiction en gevolgen van Social Media. Iedereen die de andere kant van de spiegel wil begrijpen zou ik willen aanraden om deze film te bekijken.

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s