Nieuws van de Week. 21 juni 2020

Een cursus voor Snapchat, de stand van de journalistiek volgens Reuters, twitter audio, digital nutrition en de terugkeer van de Nachtrijder maar dan anders. Mooie zondag, hou anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

#1 Reuters Digital News Report 2020. Dit is weer de jaarlijkse update van Reuters met een weergave van de belangrijkste nieuwsbronnen per land. Naast nieuws heeft Reuters ook onderzocht welke bronnen mensen geheel of gedeeltelijk vertrouwen. Omdat veel van de data al waren verzameld vóór de Covid-19 zijn er in 6 grote landen nieuwe aanvullende data opgehaald om de impact hiervan te onderzoeken. De grote trend is wat mij betreft dat met name onder jongeren de social media platformen steeds belangrijker worden als het gaat om de nieuwsvoorziening. En daarbij is het opvallend dat we deze platformen het minst vertrouwen. Klinkt niet als een logische combinatie! Zie bijvoorbeeld hier de conclusie van de BBC in relatie tot het Reuters onderzoek.

#2 Snapchat Focus. Snapchat introduceert een nieuw opleidingsplatform. Het nieuwe onderwijsplatform, genaamd Snap Focus‘, lijkt op Facebook’s ‘Blueprint‘ en Twitter’s Flight School‘ en biedt een reeks cursussen over de verschillende Snap-advertentie-, opties en -tools. Via een aantal tutorials krijg je een volledig inzicht over de werkwijze, mogelijkheden, toepassingen van alles wat Snapchat te bieden heeft. Uiterst handig voor marketingcommunicatie en communicatieadviseur die jongere doelgroepen willen bereiken.

#3 Twitter your voice. We spraken er al over in de Update van 7 juni maar vanaf deze week is het dan ook echt mogelijk. Audio tweets via Twitter. Volgens Twitter zijn 280 tekens soms niet voldoende om het hele verhaal te vertellen dus is er nu de mogelijkheid voor een audio snippet. Nu nog voor een “limited group” maar binnenkort voor alle gebruikers. 

#4 Hey. De founders van Basecamp introduceerde deze week een nieuwe email service. Hey. Volgens Basecamp is email “broken and we fixed it”. Dat zijn de betere teksten. Er zitten inderdaad een aantal features in die als je ze nu hoort (of ziet) doet afvragen waarom daar nog nooit eerder over is nagedacht. Maar net zo interessant als het product is de manier waarop ze het introduceren. Een walkthrough, door Jason Fried, CEO van Basecamp, die precies doet wat hij moet doen. Het oplossen van het relevantieprobleem. Wat mij betreft een schoolvoorbeeld van hoe je dit zou moeten aanpakken. Alleen het bekijken van de video is al leerzaam

#5 Keynotes. De keynotes van Steve Jobs zijn voor veel bedrijven het ultieme voorbeeld van een goede presentatie. Zwarte schermen, grote beelden en een enorm lettercorps. Deze week was er de online keynote van Snapchat. En geheel in lijn met de positie die Snap heeft als het gaat om augmented reality was deze onlinepresentatie op een virtual beach. De ultieme manier om ook een keynote de essentie van je dienst mee te geven en een prachtig voorbeeld wat opvallende alternatieve manier om een spetterende presentatie te geven. Dus vooral even kijken om een beeld te krijgen van een nieuwe milestone in presentatieland. 

#6 Passion Economy. Een mooi bewijs van de definitieve doorbraak van de Passion Economy is deze update van Udemy. Udemy is een online leerplatform. Het aantal deelnemers groeide in mei 2020 naar 25 miljoen versus 9 miljoen in mei 2019. In het overzicht van de beste onlineopleidingen zie je opvallend veel creatieve en communicatie trainingen. Volgens Udemy zijn er honderden instructeurs die jaarlijks minstens zes cijfers omzetten, en dat aantal zal dit jaar waarschijnlijk verdubbelen. Onder hen is bijvoorbeeld de 61-jarige Teresa Greenway, die in mei $ 12.400 verdiende met haar broodbakcursussen.

#7 Digital Nutrition. Als het gaat over eten dan zijn we ons bewust van de voedingswaarde. Dit is een aardige metafoor om ook om te gaan met digitale content. Zorg voor genoeg variatie. Niet alleen ongezonde informatie en consumeer vooral niet te veel, anders heb je misschien last van ‘infobesitas’. Wetenschappers zijn bezig om dit denken nog verder te brengen en proberen een lijst met emoties te ontwikkelen die digitale inhoud kan classificeren. Kijk eens naar deze studie van AaBeZe labs die op basis van moodstates (bijv. calm, happiness, energy) content hebben geselecteerd die daarbij past. Zoek de video die het beste past bij je moodstate.

#8 Marc Andreesen. De founder van Netscape. De oprichter van Andreesen Horowitz (a16z). Sriram Krishnan besluit een nieuwsbrief te gaan maken die probeert de werkwijze en inzichten van interessante personen en bedrijven in kaart te brengen. En dan begin je gewoon met een van de machtigste mannen in Silicon Valley. Marc Andreesen. Gelukkig blijkt Sriram in staat om er dan ook een prachtig verhaal van te maken. 

#9 News by the ton. Opnieuw een mooi verhaal van Benedict Evans. Een analyse van de Amerikaanse dagbladpers. In deze ontdekkingstocht beschrijft hij niet alleen de rise and fall van de dagblad industrie maar tevens komt hij met een aardige kijk op een van de belangrijkste inkomstenbronnen van de dagbladen; de adverteerders. Natuurlijk was er vanaf 1994 de introductie en opkomst van het internet. Dat zorgde voor een verschuiving van de bestedingen. We kennen allemaal de grafieken met de mooie bewegingen over de jaren. Maar klopt dat echt? Of was er sprake van een ander effect? 

#10 Drive and Listen. De nachtrijder is weer terug. Maar nu online. Kies je favoriete stad, zet het lokale radiostation aan en take a ride

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s