Nieuws van de Week. 12 Januari 2020.

De talkshow zelf is inmiddels belangrijker dan de onderwerpen. Op 10 tegen 1. Nu maar hopen dat het nieuws snapt dat ze voor voldoende voorraad moet zorgen. Een mooi en inspirerend 2020. Tijd voor het Nieuws van de Week.   

#1 Media:Tijd. Na de publicaties van Media:Tijd in 2013 en 2015 is er nu een nieuwe editie beschikbaar. Media:Tijd is een tijdsbestedingsonderzoek waarmee mediagebruik in de volle breedte wordt gemeten. In het Media:Tijd-onderzoek wordt onder ‘media’ verstaan: oude en nieuwe media, online en offline media, vaste en mobiele media, en media voor zowel persoonlijke als massacommunicatie. Het onderzoek geeft inzicht in verschillende activiteiten (kijken, luisteren, lezen, communiceren, gamen, internetten en computeren), dragers (vaste en mobiele apparaten, maar ook papier) en content (de inhoud die respondenten tot zich nemen, zoals televisieprogramma’s of krantenartikelen). Altijd handig om een beeld te krijgen waar de Nederlander zijn tijd aan besteedt.

#2 The Age of AI. Apple, Disney, Netflix en Videoland. Allemaal nieuwe contentproductenten die zogenaamde “originals” maken. In dat rijtje heeft YouTube zich inmiddels ook gemeld. Eind 2019 hebben ze de eerste 5 afleveringen van de YouTube Originals serie “In the Age of AI” beschikbaar gemaakt voor iedereen. Dus ook zonder abonnement kun je je kennis vergroten door te kijken naar Robert Downey Jr. die op zoek gaat naar de betekenis van AI. Hoogwaardige content die lekker wegkijkt. 

#3 Persado. Dat Machine learning en Artificial Intelligence invloed gaan hebben op ons vakgebied is voor iedereen inmiddels wel een gegeven. Toch zou het nog wel eens sneller kunnen gaan dan we nu denken. Kijk maar eens naar Persado. Persado is volgens de makers in staat om op basis van Natural Language Generation (NLG) creatief werk te maken dat één op één ingezet kan worden op talloze manieren. Eigenlijk dus weer een stap dichterbij het ultieme doel van de juiste boodschap, op het juiste moment, voor de juiste persoon op het juiste device. En dan allemaal zonder dat er een mens aan te pas komt. 

#4 Voice en ecommerce. Het regende eind vorig jaar allemaal analyses naar de status van Voice en Voice Assistents. Veel van die verhalen waren nogal negatief omdat Voice nog niet voldoet aan de torenhoge verwachtingen. Maar je kunt er ook op een andere manier naar kijken. Zoals in dit verhaal van Adweek. Zij komen tot de conclusie dat in een webshop zoeken naar een kort zwart jurkje in de maat Small voor een bedrag onder de honderd euro er maar liefst 16 clicks noodzakelijk zijn om de resultaten te zien. Dat kan ook met 1 voice commando. Interessante gedachte.  

#5 Podcast Notes. Honderdduizenden podcasts zijn er inmiddels. Je weet eigenlijk nu al dat je dus heel veel interessante podcasts gaat missen omdat je domweg niet weet waar die briljante podcasts beschikbaar zijn en wat de inhoudelijke content is. Dan is er altijd weer iemand die met een briljant idee komt. Podcast Notes. Van de meest interessante podcast kan je de notes terugvinden en zelfs beluisteren zodat je vooraf al een beeld krijgt van wat je ongeveer kunt verwachten. 

#6 Story Playbook. De Financial Times heeft een platform gelanceerd voor journalisten, vol met templates, om ze helpen digitale content te schrijven die leidt tot een hogere mate van engagement. Nu zijn wij natuurlijk geen journalist maar in veel gevallen wel contentmakers. Dus gebruik deze kennis om ook zelf content te maken die beter resoneert. Voor iedereen gratis toegankelijk!

#7 De beste Podcasts van 2019. Ok, nog heel even terug naar vorig jaar. The Atlantic heeft een overzicht gemaakt van de 50 beste podcasts. Dus mocht je de komende tijd op zoek naar informatief entertainment dan staat hier vast nog wel iets interessants voor je tussen. Met gelukkig de series van Radiolab, This American Life en de al eerder besproken serie Dolly Parton’s America.

#8 Realigning the fundamentals. Fjord (Accenture Interactive’s design and innovation), publiceert al tien jaar de trends voor het komende jaar die zij wereldwijd signaleren via hun studio’s. Ook voor 2020 hebben zij weer alle informatie gebundeld en komen ze tot een 7-tal trends die allemaal samen te vatten zijn onder de noemer “realigning the fundamentals”. Het geeft op een heldere manier inzicht over het kantelpunt van de huidige ontwikkelingen. Download kan ook via de onderstaande link. 


#9 Smartphone tracking. De kans is groot dat je al eerder iets hebt gehoord over dit geweldige verhaal van de New York Times. Misschien heb je het zelfs al gelezen. Mocht dat niet het geval zijn dan is hier de link naar misschien wel een van de allerbeste onderzoeksverhalen van 2019. Een beangstigend beeld over wat sporen van een smartphone je allemaal kunnen vertellen zonder dat je het in de gaten hebt! In

#10 Visual Guide: Australia’s Bushfires. Het is een van de meest indrukwekkende gebeurtenissen van dit moment. De enorme bosbranden in Australië. De Guardian laat zien dat je ook via 2 dimensies een verhaal kunt vertellen waarbij je de impact bijna van de pagina’s voelt branden. Zo kan je dus ook content maken! 

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s