Nieuws van de Week. 15 December 2019.

Met de overname van Sanoma Media Nederland door de DPG groep zijn nu bijna alle grote Nederlandse massamedia in de handen van Belgische ondernemers. Nou ja, bijna, want wij hebben nog Talpa en de NPO. Van die laatste concludeerde de Rekenkamer deze week dat de NPO €850 miljoen aan publieke middelen ontvangt, maar er weinig inzicht is of ‘Hilversum’ dat publiek geld ook doelmatig besteedt. Dat is ook een vorm van ondernemen natuurlijk. Mooie zondag!

#1 Video-First Future of Ecommerce. Volgens een interessant verhaal met mooie voorbeelden van a16z, Andreessen Horowitz, zullen we in de toekomst te maken krijgen met de unieke combinatie van short video en Ecommerce. Vergelijk het maar een beetje met een soort van commercial waarbij je direct kunt overgaan tot een aankoop. Met de komst van short video op de platformen TikTok, Instagram, YouTube, en Pinterest, staan we aan de vooravond van een nieuw tijdperk waarin er sprake zal zijn van native Ecommerce. Met andere woorden; iedereen die iets produceert kan met behulp van short video direct zijn producten verkopen aan kijkers/consumenten. Bedenk dat we spreken van een groter aanbodplatform dan ooit tevoren. Van de boer die zijn die geplukte appels kan aanbieden, unboxing video’s en natuurlijk alles rond bijzondere gerechten. “Click to purchase” wordt dus wellicht de nieuwe manier om maker, bedenker direct te verbinden met de koper.

#2 De juiste “alles”. We kennen allemaal de zoektocht om de juiste boodschap voor de juiste persoon op de juiste plaats op de juiste tijd op het juiste device te kunnen leveren. Dat is dus een combinatie van hyper persoonlijk en precision marketing. Het ziet er naar uit dat Japanese Airlines met de campagne “Fly ones, fly Always” wel heel erg dicht in de buurt van dat ideaal plaatje komt. In samenwerking met Ogilvy Singapore en Mindshare is het mogelijk om op basis van zo’n kleine 3000 unieke creatieve assets combinaties van advertenties te maken die helemaal zijn afgestemd op dit principe. Het voelt een beetje als de hogeschool voor scherpschieten. Nu nog kijken of de resultaten ook positief zijn.

#3 Moore’s Law. Iedereen heeft er wel eens van gehoord. De wet van Gordon Moore. Deze wet was een voorspelling van Gordon Moore, de mede-oprichter van Fairchild Semiconductor en later de mede-oprichter en CEO van Intel. In 1965 schreef Moore dat het aantal componenten in een dicht geïntegreerd circuit (d.w.z. transistoren, weerstanden, diodes of condensatoren) met elk jaar onderzoek zou verdubbelen. In 1975 paste hij deze voorspelling iets aan door te stellen dat dit niet één maar twee jaar zou moeten zijn. Deze ontwikkeling is volgens de kenners de reden dat technologie de basis is voor exponentiele groei. De vraag is dan of Gordon Moore gelijk heeft gekregen in de periode 1971 – 2019. Om dat antwoord te vinden is er een mooie datagraphic gemaakt die dit proces over de afgelopen jaren in kaart heeft gebracht. Overigens ging men er van uit dat de ontwikkelsnelheid van AI gelijke tred zou houden met deze Moore’s law. Maar dat blijkt inmiddels iets sneller te gaan dan we dachten. Voor 2012 hield de computable power van AI gelijke tred met de Law van Moore maar inmiddels verdubbeld deze kracht iedere 3.4 maanden.  

#4 Podcast. De opmars van de podcast begint nu echt behoorlijke vormen aan te nemen. Zeker als organisaties zoals het Reuters Instituut daar onderzoek naar gaan doen. Hieronder kan je het Reuters onderzoek downloaden waarin je de resultaten kunt zien van de nieuwspodcasts. Interessant om te bekijken welke vormen het meest beluisterd worden, welke formats men gebruikt en wat de lengte is. Ook Spotify, die vorig jaar groots de podcastmarkt binnenkwam, maakte de eindejaarcijfers bekend. Meer dan 500.000 podcasttitels en een groei van 50% sinds het begin van 2019.


#5 Global AI study. McKinsey heeft weer een global study gedaan naar de impact van artificial intelligence. Het zijn natuurlijk de grote getallen maar ze geven dan wel weer wat inzicht in de effecten en de toepassingen van AI. De adoptie van AI neemt toe, de technologie begint zijn eerste ROI op te leveren en draagt ook in enkele gevallen bij aan het verlagen van de kosten. Het is overigens nog niet zo dat men ook vindt dat er een saving is op bijvoorbeeld personeelskosten. De sector met de meeste impact is Marketing en Sales. De hoogste kostenreductie en de hoogste opbrengsten. Als je kijkt bij de toepassingen dan zie je daar direct de impact van conversational interfaces en natural language text understanding. Handig om te gebruiken voor een toekomstverwachting.

#6 Communicatie zonder grenzen. Qualcomm heeft deze week de nieuwste iteraties van zijn Snapdragon mobiele processors onthuld. De twee nieuwe chips van het bedrijf zijn het vlaggenschip Snapdragon 865 en de middenklasse Snapdragon 765 of 765G met geïntegreerde 5G-mogelijkheden. Dat lijkt niet zo heel schokkend want dergelijke introducties zien we wel vaker. Maar kijk eens naar het achterliggende verhaal van deze processors als we het hebben over realtime vertaling. Het is dus straks mogelijk om met voice een gesprek te voeren tussen twee mensen met twee talen zonder dat er een taalbarrière is. Dat is uiteindelijke de essentie van communicatie volgens mij. De indrukwekkende presentatie geeft een prachtig beeld van de manier waarop dat zou kunnen gaan werken. 

#7 Binge Ads. Hulu, een Amerikaanse streamingdienst die hoofdzakelijk film- en televisiecontent distribueert introduceert een nieuw advertentiemodel. Met het groeiende aantal kijkers dat aangeeft series op een Binge manier te bekijken (75% van de Amerikaanse kijkers) hebben zij speciaal voor deze groep een nieuw advertentiemodel bedacht. Via machine leaning technieken kunnen ze ontdekken wie er aan het Binge watchen is. Gedurende de eerste drie afleveringen krijgen deze kijkers dan contextuele advertenties te zien. Na de derde aflevering krijgt de kijker een scherm te zien dat de volgende episode ad free wordt aangeboden door de adverteerder of kan de adverteerder een persoonlijk aanbod doen aan de kijker.

#8 Realtime translation. Dat Google via de Google Nest Hub en de Google Home in staat was om in realtime teksten te vertalen wisten we al een tijdje. Maar vanaf vandaag kan dat ook in realtime op de Smartphone. In 44 talen kan je de Assistant vragen: “Hey Google, wees mijn Italiaanse tolk” of “Hey Google, help mij om Spaans te spreken,” en de feature wordt gestart. Momenteel wordt het uitgerold over de wereld, werkte nu nog niet op mijn Assistent, maar volgens Google binnen enkele dagen. Dus mocht je deze Kerstvakantie nog een reis in de planning hebben staan naar een warm land dan is dit wel een handige compagnon.

#9 LinkedIn Emerging Jobs. Voor het derde jaar in rij komt LinkedIn met een overzicht van de emerging jobs. Welke functies zijn de snelste stijgers als het gaat om de werving van nieuw personeel? Niet alleen met een wereldwijde analyse maar ook keurig voor Nederland. Dus mocht je overwegen om een switch te maken naar een andere baan dan is dit wel een overzicht dat je enige duiding kan geven. Er is ook goed nieuws voor ons vakgebied blijkt uit dit onderzoek. Naast de natuurlijke vraag naar AI en andere technisch en/of data gedreven functies is er een groeiende behoefte zichtbaar naar de soft skills. Skills zoals communication, creativity, en collaboration. Da’s best fijn toch?

#10 Tech Wars en China. Zonder dat we het misschien in de gaten hebben gebeuren er toch wel opmerkelijke zaken in de relatie tussen China en het Westen. We hebben al eerder gesproken over de invloed van China op app’s waarvan men in China vindt dat ze een bedreiging zijn voor het land. Waar het Chinese TikTok moeiteloos zijn weg vindt in de Westerse wereld heeft China deze week besloten dat met ingang van 1-1-2023 alle Westerse software en hardware vervangen moet zijn door software en hardware van Chinese makelij. Het heeft helaas niet de voorpagina van de kranten gehaald maar dit bericht heeft een grotere impact dan wij nu kunnen overzien. (tip: Roelofsen brothers).

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s