Het Nieuws van de Week. 1 December 2019.

Dat is het lekkere van Albert Heijn. Vanaf deze week kan je nu bij Albert Heijn sparen voor een ‘een echt Hollands winterdorp’. Plastic huisjes o.a. gesponsord door Douwe Egberts, Hertog IJs, Ariël, M&M’s, Chocomel, Gillette, Appelsientje, Chaudfontaine en Andrélon. Ben eigenlijk wel heel benieuwd wat Ilse daar nu echt van vindt. Mooie zondag!

#1 Sir Tim Berners-Lee. Wat doe je als je de founder bent van het internet en lijdzaam moet toezien hoe je geesteskind verwordt van een ongeëvenaarde bron van kennis en creativiteit naar een omgeving van fake nieuws, privacy schending, misbruik en al die andere serieuze zaken. Dan schiet je in de actie. Dan gebruik je al je kracht, je status en je netwerk om te zorgen voor de change. Deze week deelde Berners-Lee zijn outline voor de toekomst van het internet. Veiliger, eerlijker, gelijkwaardiger en respect voor de data van de gebruiker. Hij noemde dat het “Contract for the Web”. 9 principes die overheden, commerciële organisaties en gebruikers moeten hanteren om het “web” te redden. Meestal lukt het niet om twee keer in één leven een outstanding performance te realiseren maar ik hoop deze keer dat Tim Berners-Lee het tegendeel gaat bewijzen.

#2 CocoonA dedicated space for the most important people in your life. Dit is een mooi voorbeeld van de huidige trend naar wat ook wel “dark social” genoemd wordt. Groepen die zich terugtrekken uit de openbaarheid en in een gesloten omgeving contact onderhouden. Cocoon heeft dus een app gebouwd die niet valt onder de noemer social media platform of berichtendienst. Het is een omgeving waar je met alleen speciale mensen de mogelijkheid hebt om in een veilige en rustige omgeving contact te onderhouden. Zoals ze zelf zeggen kan je het vergelijken met een virtuele huiskamer waar bijvoorbeeld een gezin alles kan delen en contact kan onderhouden. Inclusief live chat en informatie over de huidige locatie.

#3 Re-evaluating Media. Screenforce informeerde ons deze week met een interessant Belgisch onderzoek dat inzicht geeft in het verschil tussen wat we denken dat effectieve middelen zijn versus wat de werkelijke effectieve middelen zijn. Dit Belgische onderzoek is uitgevoerd op basis van een studie die vorig jaar is gedaan in de UK. Niet geheel in lijn met de afzender Screenforce geeft het onderzoek aan dat de effectiviteit van TV en radio is veel groter dan dat de mediaprofessionals denken. De doelstelling van het onderzoek is om beter inzicht te verschaffen in het beeld dat reclamebureaus en adverteerders hebben van het Belgische medialandschap en van de werkelijke waarde van ieder medium in de mediamix. Interessant leesvoer dus. Hieronder kan je het rapport downloaden. 


#4 Sonos. Een opmerkelijke aankoop in de wereld van Voice. Sonos kondigde deze week aan dat zij Snips hebben aangekocht voor een kleine 38 miljoen euro. Dan zal je misschien zeggen…wie is Snips? Snips is een “privat by design” artificial intelligence voice platform. Dat betekent zoveel als een technologie die lijkt op de Google Assistent, Siri of Amazon Alexa maar dan geheel in eigen beheer. Met andere woorden; alle ingesproken data gaan dus niet naar de servers van het grote tech platformen maar blijven lekker in het device waar je converseert. Een behoorlijke vooruitgang in privacy dus. Het feit dat Sonos dit bedrijf heeft aangekocht is wellicht een eerste stap in de uitbreiding van het voice fundament waarbij er alleen een connectie is tussen het apparaat en de gebruiker zonder tussenkomst van een technologiereus. 

#5 Bioscoopkaartje. Vorig jaar waren we allemaal behoorlijk onder de indruk van het nieuws van Google dat de Google Assistent zelfstandig een reservering kon maken in een restaurant. Onder de titel Google Duplex werd de slimme assistent geïntroduceerd. Maar inmiddels zijn we al weer een stapje verder want deze week kwam er een follow-up van Google dat ze nu gaan beginnen met het uitrollen van een Google Duplex service dat de Google Assistent ook bioscoopkaartjes voor je kan boeken. En het huren van een auto is binnenkort ook mogelijk….

#6 Paper Phone. Google heeft zich deze week gemeld met een opvallende campagne om het dagelijkse gebruik van de Smartphone terug te dringen. Onder de naam Digital Detox komt Google op de proppen met een origami uitvoering van je Smartphone waarin de meest praktische informatie is weergegeven. De specialisten met verstand van de huidige Smartphone addiction zijn enigszins kritisch. In de video laten ze zien wat een paper phone allemaal kan betekenen.

#7 Bunq. Vorige week hebben we aandacht besteed aan de activering van Alipay om met betalingen punten voor bomen te verdienen en vervolgens ook bomen te planten. Des te groter was de verrassing van deze week dat onze eigen Bunq bank met een soortgelijk initiatief op de markt kwam. De Bunq Bank Green Card. Deze metale bankpas is gekoppeld aan een programma waarbij er voor iedere 100 euro aan bestedingen, die betaald worden met deze bankpas. een boom wordt gepland in Madagaskar. 

#8 Crisis in Creative Effectiveness. We combineren weer even twee zaken. Twee weken geleden hebben we aandacht besteed aan “lemon”. De afnemende effectiviteit van campagnes vanwege het “left” brain thinking. In aansluiting daarop is dit wel een belangrijk onderzoek van Peter Field. Field en Binnet zijn onder invloed van Mark Ritson inmiddels bekende onderzoekers naar de effectiviteit van advertising. In dit onderzoek waarschuwt Field voor het misbruik van creativiteit voor het scoren op de korte termijn (een typische left brain doelstelling). Peter Field : “Dit rapport is een laatste wake-up call voor gezond verstand, voordat het te laat is. Ik dring er bij iedereen die waarde hecht aan creativiteit op aan om dit rapport te bestuderen en ernaar te handelen, vooral diegenen die de mogelijkheid hebben om te bepalen hoe creativiteit wordt ingezet en beoordeeld. “


#9 Spreken in het openbaar. Uit ervaring weet ik dat spreken in het openbaar altijd nog wel eens kan zorgen voor enige stress. Hoe pak je dat aan? Wat is je verhaal? Hoeveel slides kan je dan gebruiken? Is er iets te zeggen over de vormgeving? Mocht je nu een of meerdere van deze issues herkennen dan is dit een handige guide waarin al deze, en nog meer, van deze issues worden besproken. Een mooie checklist die zorgt voor enig fundament. 

#10 The biggest Social Media trends voor 2020. Deze titel spreekt vast geheel voor zichzelf. JayBaer, founder van Convince & Convert, is een van de pioniers van het contentmarketing denken. Dit zijn de trends volgens Convince en Convert van 2020. 

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s