Nieuws van de Week. 24 November 2019.

29 November. Black Friday! Een groot internationaal kortingenfestival. Onderzoek van Simon-Kucher & Partners toont aan dat bijna zeventig procent van de Nederlanders denkt dat de kortingen op Black Friday fake zijn. Toch laat datzelfde onderzoek zien dat één op de vijf Nederlanders van plan is om sowieso iets aan te schaffen. Twijfelt er iemand nog aan de rol van emotie in het koopproces? Mooie zondag!

#1 Christian Madsbjerg. Christian is de auteur van een inmiddels veel geprezen boek “Filosofie in een tijd van Big Data”. Christian is consultant van vele Fortune 500-bedrijven door problemen op een nieuwe manier te benaderen en op te lossen. In deze meer dan interessante podcast bespreekt hij met Andrew Zuckerman zijn visie op de huidige wereld en de rol van de mens daarin. Een mooi en ander kijkje dan we normaal gesproken gewend zijn. En volgens hem is Design Thinking Bogus! 

#2 Walmart en Siri. Een spannende ontwikkeling deze week rond Siri. De personal assistent van Apple. We weten natuurlijk allemaal dat de connectie tussen Amazon Alexa en de Amazon webshop/winkel een ijzersterke combinatie is. Apple bleef met zijn assistent een beetje achter bij de rest. Maar deze week werd het duidelijk dat Walmart als grootste retailer van de wereld een verbinding is aangegaan met Siri die de shoppers van Walmart de mogelijkheid geeft om via Siri boodschappen op de boodschappenlijst te plaatsen. Is dit het begin van een inhaalslag van Apple?

#3 Synthetisch of mens? Bij het bedenken van een voice strategie zal je op enig moment moeten bepalen of de stem (voice) die je gaat gebruiken een synthetische of een menselijke stem gaat worden. Een synthetische stem is een kunstmatig geproduceerde versie van menselijke stem. Daarnaast is er de vraag of deze stem mannelijk of vrouwelijk moet zijn. Voicebot publiceerde een nieuw rapport over Voice UX waarin zij de voorkeuren van de consument hebben onderzocht. Menselijke versus synthetisch, vrouwelijke versus mannelijke, de dialoog duur en de Call-to-Action. Hieronder kan je de resultaten van Voicebot bekijken.

#4 SERP. De naam SERP staat voor Search Engine Result Page. In bijna alle gevallen hebben we het dan over de resultaten die zichtbaar zijn op de eerste resultaatpagina van Google naar aanleiding van een zoekopdracht. Maar in de laatste jaren is die resultaatpagina nogal wat veranderd. Van een lineaire lijst naar een pagina met features snippets, afbeeldingen, people also ask en nog veel meer. De Nielsen Norman Group heeft onderzoek gedaan naar de effecten van deze veranderingen op het zoekgedrag. Over Pinball patronen en aanbevelingen. Lees hier de resultaten.

#5 Ant Forest. Dan komt er opeens zo’n idee langs waarvan je dan denkt waarom doen wij dat niet in de hele wereld. Ant Forest is wat mij betreft zo’n idee. Een activatie van Alipay, het mobiele betalingssysteem in China, dat via de smartphone gebruikers aanzet tot het besparen van CO2 uitstoot. De fiets in plaats van de auto te gebruiken, minder papiergebruik en het aankopen van duurzame producten. Als je dat doet verdien je “energy points”. Van die energy points kan je dan eerst een virtuele boom kopen die onmiddellijk door Alipay wordt omgezet in een echte boom. Inmiddels doen er 500 miljoen mensen mee en zijn er meer dan 100 miljoen bomen gepland. Het verhaal is ook te zien in deze video.

#6 RTL en de redactierobot. RTL Nieuws heeft op de redactie een nieuwe assistent. Zijn naam is ADAM. ADAM staat voor Automatische Data Artikel Machine. De robot schrijft verhalen op basis van grote hoeveelheden aan data die door journalisten zijn verzameld, geanalyseerd en bewerkt. Zo kunnen lokale trends zichtbaar gemaakt worden. In de toekomst zullen dus een groot aantal verhalen geschreven gaan worden door datamachines. Is dit een voorproefje van wat er in het communicatievakgebied gaat gebeuren?

#7 Customer Experience. De ervaring van de consument als hij op welke manier dan ook in contact komt met een organisatie of merk wordt steeds belangrijker. We bevinden ons middenin de beweging van Customer Experience naar Customer Centricity. Inspiratie en voorbeelden die niet direct voor de hand liggen maar wel werken is dan meer dan prettig. Dus hier een mooi verhaal in Forbes met voorbeelden van over de gehele wereld.

#8 175 Tech tools voor Contentmarketing. Jaarlijks verzorgt het Content Marketing Instituut een update naar welke technische middelen het meest gebruikt worden voor de uitvoering van de contentmarketing. Dus hier is de lijst met 175 tooltjes van 2019. 

#9 Touchpoints. In de UK is er een prachtig instituut dat als kenniscentrum de kar trekt voor het marketingcommunicatie vakgebied; de IPA (Institution for Practitioners in Advertising). Al 10 jaar lang doen zij onder de naam Touchpoints onderzoek naar tijd en plaats in relatie tot het mediacontactmoment. In Nederland kennen we daar een beperkte variant van in het project Media:tijd. Maar met alle respect dat komt niet in de buurt van het IPA onderzoek Touchpoints. Zojuist zijn de resultaten gepubliceerd van 2019. In dit overzicht krijg je een beetje een idee van reikwijdte en toepassing van Touchpoints. En om te laten zien wat het belang is van context voor een advertentie uiting is hier een mooie presentatie van Tesco gebaseerd op het Touchpoint onderzoek. 

#10 Dolly Parton’s America. Een van mijn favoriete podcastmakers is Radiolab. Bij deze talenten voel je de liefde voor het medium in zowel de onderwerpen als de uitvoering en productie. In Hilversum was het deze week de “Week van de Podcast”. En gelukkig werd er in een uitzending op Radio 1 aandacht besteed aan één van de series van Radiolab. Een serie waarin Dolly Parton centraal staat maar waarin zij eigenlijk ook weer een middel is om te komen tot een groter doel. De transitie van de Amerikaanse cultuur. Een prachtige 6-delige serie over een bijzondere dame en interessante inzichten in de culturele verschuivingen.

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s