Nieuws van de Week. 17 November 2019.

Bol.com zet zich schrap voor de komst van de Nederlandse website van Amazon. Jumbo gaat de HEMA helpen en Blokker haalt het Aziatische warenhuisconcept Miniso naar Nederland. Tegelijkertijd verdeeld 3i, de Britse eigenaar van koopjeswinkelketen Action, een bonusje van €560 miljoen. En dan te bedenken dat Sinterklaas nog maar net is aangekomen. Mooie zondag!

#1 The Divided Brain. We beginnen deze week met een heel groot maar ook bijster interessant onderwerp. Het linker en het rechter brein. In 2012 verscheen er een baanbrekend boek geschreven door Iain McGilchrist met als titel “The Master and His Emissary: The Divided Brain and the Making of the Western World”. Op basis van dit boek is er in 2018 een documentaire gemaakt die inmiddels (tegen betaling) online kan worden bekeken. Waar het rechterbrein o.a. staat voor gevoel, visualisatie en connectie staat het linkerbrein o.a. voor logica, lineair denken en woorden. Volgens McGilchrist zijn veel van de huidige issues en problemen in de wereld het gevolg van het feit dat we meer met het linkerbrein denken dan met het rechterbrein. Maar deze lijn is ook te vertalen naar onze wereld van (marketing)communicatie. Ook daar vindt momenteel dezelfde transitie plaats. En juist over dat specifieke onderwerp is nu ook een boek verschenen met de titel “Lemon”. Wil je eerst even iets horen van de auteur dan kan je beginnen met het luisteren naar deze podcast. Wil je even wat meer de inhoud induiken dan vind je hier de presentatie van Orlando Wood. 

#2 VUI. Deze afkorting staat voor Voice User Interface. VUI is eigenlijk de techniek die het mogelijk maakt om met behulp van een stem te interacteren met een computer. Van je ijskast t/m je smartwatch of smartphone. Dat kan je natuurlijk doen door gebruik te maken van een bestaand platform zoals Amazon Alexa of Siri van Apple. Maar het gevolg is dat al je data ook door deze grote technologie reuzen gebruikt kan worden. Een alternatief is het maken van je eigen VUI. Dan kan je bijvoorbeeld een conversatie starten met Hoi Gemeente Amsterdam of Hallo Heineken. Hiervoor moet je dan gebruik maken van een onafhankelijk platform zoals bijvoorbeeld Houndify of Hound dat gemaakt kan worden via Soundhound. Welk platform je ook neemt een ding blijft cruciaal in de opstartfase en dat is het bepalen van de stem die de conversaties voert namens de organisatie of het merk. Om je hierbij te helpen is er een mooie tutorial beschikbaar van SoundHound met lessen, handleidingen en een webinar. 

#3 Gemeente en Social Media. Er is weer een nieuw onderzoek verschenen van Upstream over de wijze waarop Nederlanders graag contact hebben met de gemeente. Enigszins verrassend blijkt dat 67% van Nederland de voorkeur geeft aan email. Een tweede belangrijke uitkomst is dat 82% van Nederland graag in de reactie een bepaalde mate van empathie zeer gewenst vindt. Alle overige resultaten en adviezen kan je vinden in deze blog van Daphne Hachmang en Renée van Os of via de white paper hieronder.

#4 Deloitte Global Mobile Consumer Survey (dutch edition) Deloitte heeft weer wat mooie cijfers voor ons over de smartphone en connected device apparaten die in gebruik zijn in Nederland. Het blijkt dat de penetratie van smartphones in Nederland nog steeds stijgt en nu de 93% aantikt. Apple heeft een grotere penetratie bij de jongeren en Samsung bij de 35+ers. Meer dan de helft van de Nederlandse smartphone-eigenaren speelt games op hun apparaat en is er een voorkeur van vrouwen of ouderen? Bekijk de resultaten in het rapport.

#5 Smart Talk. Nog maar een onderzoek. Dit keer van Cap Gemini over “How organizations and consumers are embracing voice and chat assistants”. Een interessant onderzoek naar de toekomst dat aantoont dat de acceptatie van voice en chat assistenten snel in belangrijkheid groeit. Het begint er zelfs op te lijken dat deze assistenten de primaire interactie methode kunnen gaan worden. Bedrijven die er gebruik van maken zien significante voordelen maar het aantal bedrijven dat deze technologie op een volwassen manier heeft geïntegreerd is nog maar beperkt. Tijd voor actie dus! Met dank aan Maarten en Sam van #open voice voor de tip!

#6 Forrester 2020. Over ruim anderhalve maand is het alweer 2020. Forrester is een gerenommeerd researchbureau dat vast de grootste trends voor 2020 op een rijtje heeft gezet. Ook zij zien een enorme groei in podcasting want zij verwachten in 2020 een advertentieomzet die richting de 1 miljard gaat. 

#7 GroupM. GroupM is het grootste advertising media bedrijf van de wereld in termen van omzet. Ook zij hebben een deze week interessante cijfers gepubliceerd over het medialandschap. Onderwerpen die aan de orde komen zijn o.a.: hoe geconcentreerd of gefragmenteerd zijn de medialeveranciers van ‘s werelds grootste adverteerders? Hebben de grootste digitale mediaspelers van de wereld een invloed gehad op de industrie en de wereld? Welke invloed hebben streamingdiensten op de bedrijfsmodellen van traditionele spelers en tot slot de conclusie dat mediabureaus een belangrijke rol blijven spelen in dit complexe landschap.

#8 Targetting. Een opmerkelijke gedachte werd vorige week geïntroduceerd door Bill Gates. Tijdens de New York Times Dealbook Conference (min 22.50) komt hij met het inzicht dat het er geen probleem is dat politieke partijen gebruik kunnen maken van social media maar dat juist de mogelijkheid voor targetting het echte knelpunt is. Ook het NRC komt in een hoofdartikel met dit voortschrijdende inzicht en stelt “Transparantie kan manipulatie mogelijk helpen voorkomen”. Zien we hier het ontstaan van een nieuwe ontwikkeling? 

#9 Trace. Even nog een klein handig tooltje. We kennen allemaal het probleem van een foto die je even vrijstaand wil maken. Dat kan met o.a. photoshop maar dat vraagt dan wel om enige specialistische kennis. Gelukkig is daar nu Trace. Met Trace haal je zo de achtergrond weg en kan je die bijvoorbeeld vervangen door een kleurtje. Handig!

#10 Custom Audiences. Je hebt een bestand van adressen of een profiel van de bezoekers van je website. Dat kunnen klanten zijn, prospects of andere vormen van contactgegevens. Vervolgens wil je look-a-likes van dit bestand, mensen die min of meer identiek zijn aan deze groep, vinden om ze te bereiken op de diverse social media platfomen. Deze techniek heet in vaktaal het vinden van een “Custom Audience”. In dit artikel in Buffer leggen ze stap voor stap uit hoe je dat het beste kunt doen.

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s