Nieuws van de Week. 27 Oktober 2019.

Als je met tientallen mensen uit de creatieve sector gaat praten en je oor te luisteren legt op de straat vind je vanzelf een mooi thema voor het Songfestival. “Open Up…”. Met het verzoek om het thema zelf aan te vullen. Het is een beetje een containerthema maar gelukkig staat de Rotterdamse haven daar weer vol mee.  Voor al het andere nieuws is hier weer de wekelijkse update. Mooie zondag!

#1 Colours. Wat is de rol van kleur in CX en Branding? Dat is best een interessante vraag. En dan voel je al aankomen dat er geen kort antwoord mogelijk is. Maar hoe leuk is het als dat antwoord eigenlijk direct een reis is door allerlei onderzoek en je als het ware meeneemt in de verschillende opties. Dat antwoord vind je in dit verhaal van het digital customer experience agency Tough & Competent. Overigens een prachtig voorbeeld van de manier waarop content kan worden gebruikt voor onderscheidend vermogen. 

#2 Digitale kennis test. Als je heel eerlijk bent is er eigenlijk niets leuker dan het testen van je kennis. Pew Research Centre heeft een eenvoudige test gemaakt om je digitale kennis te testen. En ondanks dat het er eenvoudig uitziet blijkt de werkelijkheid toch iets anders te zijn. Dus test jezelf door deze 10 vragen te beantwoorden 

#3 Adidas. Heel langzaam en heel voorzichtig beginnen we de eerste scheurtjes in het digitale tijdperk te ontdekken. Wat voelt als controle over het digitale zender/ontvanger model is vanuit een efficiency oogpunt wellicht te verklaren maar is dat hetzelfde als effectiviteit? In dit verhaal geeft Adidas een klein kijkje in de keuken waarin ze juist deze tegenstelling (efficiency versus effectiviteit) inzichtelijk maken en tot de conclusie komen dat het gevolg van een efficiency doelstelling heeft geleid tot een overinvestering in digital met een afname van effectiviteit. The last click is iets minder heilig dan we denken.

#4 Social Media en Wellbeing. In de UK is het natuurlijk nog steeds enigszins onrustig met alle Brexin or Brexout discussies. Maar het werk gaat natuurlijk wel gewoon door. Deze week verscheen er een rapport van het Britse Ministerie van Education dat onderzoek heeft gedaan naar de mate van wellbeing of happiness van kinderen en jongvolwassenen. Ook de rol van social media is hier onderzocht. En een aardige conclusie is dat waar je misschien zou verwachten dat social media een rol zou kunnen spelen in het overall gevoel van happiness dat eigenlijk niet zo blijkt te zijn. De drie dingen die echt belangrijk zijn, zijn gewoon veel aardser. Namelijk goed slapen, afspreken met vriendinnen en niet geconfronteerd worden met elementen van pesten. Hier is de samenvatting van de BBC. Downloaden van het rapport kan via onderstaande link. 

#5 Communicatie en strategie. Strategen zijn niet alleen specialisten in het maken van een strategie maar ook in het produceren van een slidedeck van tenminste 100 pagina’s. Vaak nog met een prettige appendix als bijlage. In dit proces speelt communicatie vaak geen rol. Het denkwerk is immers belangrijker dan de manier waarop het in een latere fase geïmplementeerd moet worden in de organisatie. Mark Leiter en Jeff Pundyk zijn echter van mening dat hier een enorme kans ligt voor communicatie. Sterker nog, in een eerdere fase betrekken van communicatie (specialisten) is een manier om strategische plannen effectiever te maken. In deze notitie van de Wharton University stellen zij een vijftal manieren voor waarin communicatie een belangrijke rol speelt. 

#6 Social Media Platforms. We kennen inmiddels allemaal de cijfers maar toch blijft het leuk om de timelaps te zien wat de ontwikkelingen tussen 2003 t/m 2019. Wie kwam er binnen vliegen in de top 9 en wie vloog er weer uit. Met name in de laatste periode zie je de enorme binnenkomst van TikTok. 

#7 TikTok. In de laatste vijf kwartalen is TikTok de meest gedownloade app in de App Store. Dat zagen we ook al in het overzicht dat je hierboven kunt zien. De vraag is dan natuurlijk wat merken kunnen doen om TikTok te gebruiken voor hun marketingcommunicatie. In dit overzicht van SocialMediaExaminer hebben ze dat even voor je op een rijtje gezet. Niet alleen bespreken ze de eerste stapjes maar geven ze een aantal voorbeelden voor verschillende branches. Van een bakkerij, een dagblad tot een echte sheriff. 

#8 Loom. Video is natuurlijk een krachtig middel voor communicatie. In enkele gevallen is het gebruik van video voor het informeren van derden (medewerkers of klanten) veel makkelijker dan het gebruiken van tekst. In sommige gevallen zou het zelfs nog handiger zijn als je in de video ook screenshots kunt laten zien als een soort van tutorial. Dan is het goed nieuws dat er een tool is als Loom. Die kan namelijk met behulp van je front facing camera een video maken (eventueel inclusief screenbeelden) die je vervolgens met behulp van een link kan delen met iedereen voor wie dat belangrijk is. 

#9 LinkedIn Events. Een nieuwe feature van LinkedIn. LinkedIn Events. Sinds enkele dagen is het mogelijk om LinkedIn niet alleen te gebruiken voor het posten van berichten of live uitzenden maar nu ook om events aan te maken en direct mensen uit te nodigen. Ook het vermelden van de plek waar ze tickets kunnen kopen is mogelijk. Zoals te lezen in de analyse van TechCrunch is de tool nu gratis maar zal dat op termijn wel veranderen in een betaalde variant.   

#10 Marvel. Wolverine, Star-Lord, Hawkeye en Black Widow binnenkort gewoon ook in audio! Deze comics uit de Marvel studio krijgen allemaal hun eigen podcast. Opnieuw een bevestiging dat audio in het podcast format nog steeds aan een enorme groei bezig is. Dan Buckley, president of Marvel Entertainment, is vrij helder als hij zegt: “Powerful stories are read, seen, and heard — and we believe audio is the next natural step to bring the Marvel Universe to fans around the world.”  

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s