Het Nieuws van de Week. 13 Oktober 2019

Jammer dat Trump of Johnson niet mochten deelnemen aan de verkiezing voor de Televizierring want die doen echt niet onder voor Chateau Meiland. Naast dit onbelangrijke shownieuws was er deze week ineens Extinction Rebellion. Met de snelheid van Eliud Kipchoge staan zij op in de strijd tegen het klimaat. Om met het motto van Kipchoge te spreken: #nohumanislimited. Voor al het overige nieuws is hier weer de wekelijkse update. Mooie zondag!

#1 Generation Alpha. Er is weer een interessant onderzoek verschenen over deze nieuwe generatie. Wat moeten merken en retailers nu weten als het Alpha’s (geboren tussen 2010 en 2025) betreft. Wunderman Thompson Commerce heeft 4000 van deze Alpha’s onderzocht met betrekking tot hun verwachtingen over influencers, Amazon, thuisbezorgen en de winkelvloer. Want deze generatie heeft millennial ouders, GenZ rolmodellen en groeit op in wereld waar alle technologie al aanwezig is. Het redden van levens en de planeet lijkt een van de allerbelangrijkste taken van deze generatie te zijn. Leer er alles over in het onderzoek. Downloaden kan hieronder. 

#2 Tacit knowledge. Tacit kennis is kennis die niet is over te dragen middels spraak of woordtaal maar je alleen maar kunt leren door het te zien. De enige manier om deze kennis over te dragen was ooit via de menselijke trainer. Denk aan allerlei banen zoals houtbewerker, hartchirurg of publieke spreker. Maar sinds de komst van YouTube is deze wereld opeens veranderd. Nu kan iedereen, waar ook ter wereld, informatie en kennis tot zich nemen en daar zijn voordeel mee doen. Daar waar YouTube vaak wordt gezien als een entertainment platform is deze functie wellicht een beetje onderbelicht maar niet minder belangrijk. YouTube als de revolutie in kennisoverdracht. Lees hier het verhaal achter deze revolutie. 

#3 Entale. Inmiddels zijn we allemaal podcasts aan het maken. Dus de hoogste tijd voor een upgrade van het middel. Entale is een podcastplatform dat je de mogelijkheid geeft om naast de audiocontent ook visuele content toe te voegen. Zie het als een verdieping van de informatiemogelijkheid. Dus tijdens het luisteren kan je dan swipen door visuals, aanvullende informatie vinden of extra content toevoegen. Entale heeft middels onderzoek gevonden dat gebruikers tussen de 30 en 50% van hun luistertijd interacteren, 10% clickt door naar andere websites en er was een 95% uplift in brand recall in vergelijking met het apple podcast platform.

#4 Floating Art. In New York’s East River drijft sinds kort een 15 x 15 meter piece of Art dat tegelijkertijd dienstdoet als vervuilingsindicator. Het kunstwerk is een kruisvormig lichtobject dat drijft en doormiddel van kleur aangeeft wat de kwaliteit van het water is. Blauw is veilig om te zwemmen en bij roze is het water vervuild. Een mooi voorbeeld van interactieve communicatie. Ook de realtime informatie van dit kunstwerk is voor iedereen inzichtelijk.  

#5 Surface Earbuds. Microsoft komt met een nieuwe serie earbuds. Dat is op zichzelf geen wereldnieuws maar wel dat deze earbuds kunnen communiceren met alle voice assistenten. Dus welke voice assistent je ook gebruikt; Siri, Alexa of Google, ze zijn allemaal te “spreken” via deze Surface earbuds. Geeft een beetje aan welke kant we opgaan in de platformvorming van de voice assistenten.

#6 Google ATAP. ATAP is de afkorting van Google’s Advanced Technology And Projects division. Google heeft namelijk de jacquard technologie ontwikkeld die de link is tussen de fysieke en interactieve wereld. Jacquard voegt als het ware een interactief laagje toe aan niet interactieve materialen. Zoals bijvoorbeeld je kleding. Zo is er nu een samenwerking met Levi’s en Saint Laurent. We gaan dus richting de wereld van ambient computing. Zonder mobiele telefoon raak je straks gewoon je mouw aan en je kunt bellen, afspraken maken of informatie aanvragen. Kijk maar naar deze video van Levi’s.

#7 Nieuwsbrieven. Ze behoorden tot de eerste communicatieactiviteiten in de begintijd van het internet. Want als je een mailadressenbestand had moest je natuurlijk ook een nieuwsbrief hebben. Daarna zakte de nieuwsbrief behoorlijk weg maar net als de podcast is de Nieuwsbrief inmiddels ook weer aan een revival begonnen. Er is een groeiend aantal gedegen en informatieve nieuwsbrieven. Er is alleen één nadeel en dat is dat je mailbox inmiddels onderloopt. Daar is nu een mooie oplossing voor. Newslettrs. Een speciale plek waarbij je doormiddel van een speciaal mailadres al je nieuwsbrieven kunt laten binnenkomen. En met behulp van een eenvoudige reader kan je de nieuwsbrieven ook allemaal makkelijk lezen. Uitschrijven is dan bijvoorbeeld een piece of cake. Naast Newlettrs is er ook nog een alternatief met de naam Stoop. Een soort van podcast voor nieuwsbrieven!

#8 Audio Adblocker. Met de stijgende aandacht voor podcast en on-demand radio programma’s zullen de adverteerders hun opwachting maken in deze mediakanalen. Nu heeft Alexandre Storelli, een Franse data scientist een audio (radio) adblocker gemaakt die ervoor zorgt dat je tijdens het luisteren van radio en/of podcast programma’s geen last meer hebt van commerciële onderbrekingen. Zijn visie is dat programmamakers gewoon een hoogwaardig product moeten maken waar luisteraars bereid zijn om voor te betalen en dat je dat niet moet financieren met advertenties. 

#9 Google Lens. Deze week introduceerde Google weer een nieuwe feature voor de Google Lens. In de Google app kan je Google Lens openen. Mocht je dat nog niet eerder hebben gedaan dan is dat het proberen waard want slechts het visuele beeld start een zoek/informatieproces. Wat Google nu introduceert is de feature dat je met Google Lens kunt “kijken” naar een kledingstuk. Zowel bij je thuis of in een etalage. Je krijgt dan direct suggesties van de manier waarop anderen mensen die die outfit hebben gestyled. Deze nieuwe feature zou wel eens een enorme impact kunnen gaan hebben op e-commerce. Gewoon een style idee via Google Lens en direct bestellen! 

#10 Gedragsverandering. Met de toename van de hoeveelheid informatie, digitale aandachtstrekkers, en multidevice interacties wordt er een steeds groter beroep gedaan op onze beschikbare tijd. Hoe kunnen we daar nu meer controle over krijgen? De beste manier is om gewoon alles te blokkeren en af te sluiten. Maar dat is niet echt een optie. Wat we wel kunnen doen is ons gedrag veranderen. Want echte gedragsverandering zorgt voor meer focus en een beter gebruik van het fenomeen tijd. Lees in dit verhaal wat hiervoor de beste gedragsveranderingen zijn.

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s