Het Nieuws van de Week. 6 Oktober 2019

Het merk “Holland” wordt binnenkort vervangen door “The Netherlands”. De daaraan gekoppelde breinpositie is verwoord als: “co-creating pioneering solutions to global challenges”. Snap ik helemaal want wij hebben gelukkig voldoende verstand van nieuwjaarsvuren op het Haagse strand, stikstof in de landbouw, vuilverbranding in Amsterdam en witwassen van geld. Voor al het overige nieuws is hier weer de wekelijkse update. Mooie zondag!

#1 3 Great Ad’s. Thinkbox is een beetje vergelijkbaar met het Nederlandse Screenforce. De marketingorganisatie voor de Britse commerciële tv-stations. Los van de inhoudelijke content die net als in Nederland erop gericht is om de adverteerders er steeds maar weer van te overtuigen dat tv echt, echt en echt werkt hebben ze ook een zeer interessante rubriek. Aan succesvolle creatieven wordt de vraag gesteld wat hun top 3 is van commercials waar ze zelf niet bij betrokken zijn geweest. En dat levert meer dan interessante voorbeelden op. Gewoon even genieten van The Good Old TV-Commercial. Wellicht moet je even éénmalig, gratis, aanmelden. 

#2 Thread. Instagram introduceert weer een nieuwe tool die je de mogelijkheid geeft om slechts je close friends te informeren over je status, je mood of wat je aan het doen bent. Je zou bijna kunnen zeggen dat het de functie heeft waarmee Twitter ooit begon. Miniberichtjes (emoji) die even het contact legt met de mensen die je echt belangrijk vindt. Ook kan je gebruik maken van de camera die direct opent als je een status bericht wilt delen. Kortom, controle over het bereik, snelheid en status updates gedurende de dag. Lees hier alles over Thread.

#3 Insta Novel. Nog een opmerkelijk feitje van Instagram deze week. Niet bedacht door Instagram maar door de New York Public Library. Wat is er dan zo bijzonder? De NYPL maakt het in een experiment mogelijk om hele boeken te lezen via Instagram Stories. Ze noemen dat dan ook Insta Novel. Inmiddels hebben meer dan 300.000 lezers dat al gedaan dus voorlopig is het experiment zeer succesvol. Ook de vormgeving is behoorlijk uniek want het format van Instagram maakt het mogelijk om op designniveau allemaal leuke features toe te voegen zoals animaties en opvallende interactieve icons. 

#4 Voice. De laatste paar jaar besteden we regelmatig aandacht aan de stormachtige ontwikkeling van de Voice technologie en de Voice Assistents. Vaak gaat het over de techniek maar veel minder over de toepassingen. Want als je iets wilt ondernemen met voice dan is het toch aardig om een referentiekader te hebben. Bijvoorbeeld iets als “wat zijn nu de brand innovations van de Big Brands?”. Maar er is hoop want Voice.ai heeft sinds kort een dergelijk overzicht beschikbaar. Hier een lijst met de top 20 innovaties van Voice door de grote merken. 

#5 Food Network Kitchen. Een interessante ontwikkeling in de wereld het bewegende beeld. Vanaf oktober gaat Food Network Kitchen starten met het streamen van 25 interactieve live kookprogramma’s. Daarnaast kan je bij Food Network Kitchen terecht voor 80.000 recepten en 800 on-demand instructie video’s. Maar dat is niet zo heel bijzonder want bij Appie hebben ze er ook wel een paar voor je beschikbaar. Maar nu komt het; als je een recept ziet dat je zelf ook wilt maken kan je direct alle ingrediënten van dit recept bestellen en last but not least worden alle bereidingen ondersteund door Amazon Alexa zodat je in de keuken gewoon met spraaktechnologie ondersteuning kan krijgen als je even niet meer weet wat je moet doen. Is dit een voorproefje van een echte 360 graden experience? 

#6 Tegenlicht. Het is alweer een tijdje geleden dat we aandacht hebben besteed aan een van de allerbeste programmaseries van de Publieke Omroep. Tegenlicht. Deze aflevering gaat over het “Overleven in de Chaos”. We hebben een samenleving gecreëerd waar wij als mens eigenlijk niet meer aan kunnen voldoen’, zegt psychiater en filosoof Damiaan Denys. Miljoenen jaren was de belevingswereld van de mens niet veel groter dan zijn directe omgeving. Maar in een grenzeloze wereld vol prikkels, complexe informatie en alternatieve waarheden zien we soms door de bomen het bos niet meer. Wat voor effect heeft zo’n overweldigende hoeveelheid informatie op onze mentale gesteldheid en op die van de samenleving als geheel? Kijken dus!

#7 De Stadsbron. De Participatiesamenleving is overal aan het groeien. Nog niet zo heel groot en vaak onzichtbaar. Maar dat je het niet ziet wil niet zeggen dat het er niet is. In Amersfoort is er bijvoorbeeld een mooi project in de nieuwsvoorziening. Niet georganiseerd vanuit een uitgever maar gewoon door burgers die in een democratische setting het lokale Amersfoortse nieuws verzorgen. De Stadsbron. Inclusief straatinterviews, een podcast en thema’s die op de lokale politieke agenda staan. Een mooi voorbeeld van hoe we nieuws minder clickbait savvy kunnen maken maar wel relevant.  

#8 Knowable. Onderwijs en audio. Ook dat is weer een nieuwe combinatie. Waar in de oude wereld kennis via docenten alleen te verkrijgen was via het klaslokaal zorgde het internet voor een enorme groei aan mogelijkheden. Door online cources (MOOC’s) en webinars was het niet langer noodzakelijk om de deur uit gaan maar kon je lekker thuis studeren. Knowable zorgt voor een uitbreiding van de mogelijkheden want nu is er ook een optie om te leren via audio. En dat zorgt ervoor dat je overal waar je bent kennis kunt vergaren. Onderweg, op straat, kortom waar je maar wilt. En dat voor $100 per cursus. Misschien niet direct iets om zelf te doen maar de methode kan natuurlijk ook voor andere doeleinden gebruikt worden. Bijvoorbeeld het trainen van medewerkers via een audioformat!

#9 Hydropuzzle. De dagen worden weer korter en de kachel gaat weer wat hoger. Als je niet zo’n enorme zin hebt in een lange training, zoals bijvoorbeeld hierboven, maar je brein kan wel wat actie gebruiken dan is dit een heerlijke puzzel voor de mind.

#10 The Global Internet Phenomena Report. Sandvine heeft een overzicht gemaakt van de huidige status van het Internet. Welke data gaan er nu over al die kabeltjes? Wat wordt er gedownload en wat wordt er geüpload? Is er een verschil tussen de Amerikanen, de EMEA regio en de APAC regio? Ben je geïnteresseerd in de grote getallen en in de trends dan kan je via de link hieronder het rapport downloaden.  

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s