Nieuws van de Week. 15 September 2019.

Je bent YouTuber en je wilt wat. Dus loop je gewoon met een camera het Amerikaanse militaire Area 51 op. Alsof je verwacht daar even ongestoord te kunnen filmen. Misschien moeten we het belang van het woord grens weer eens op de kaart gaan zetten. En dan niet alleen de fysieke grens maar vooral ook morele. Voor al het overige nieuws is hier weer de wekelijkse update. Mooie zondag!

#1 Pose with the Pros. Dit is echt wel een van de allerbeste toepassingen van Augmented Reality die ik ooit heb gezien. The Dallas Cowboys, een Amerikaans football team, heeft, in samenwerking met AT&T, een fan experience gemaakt waar werkelijk alles klopt. En als alles klopt hoef je er niets meer over te zeggen en alleen maar naar te kijken. Hier zijn de beelden en bekijk vooral de tweede video. 

#2 Focusmate. Rick Pastoor is de binnenbaas bij Blendle. Naast zijn binnenbaaswerk heeft hij een boek geschreven over slim werken met de titel GRIP. In zijn wekelijkse nieuwbrief kan je zijn ontdekkingen op dit terrein volgen. Zo informeert hij in de laatste editie over een originele tool die je kan helpen om heel productief te werken. Focusmate. Via Focusmate (gratis) boek je sessies van 50 minuten, waarin je gaat werken met een compleet random persoon ergens op de wereld. Je ziet elkaar via een videocall. Als de sessie start spreek je naar elkaar uit wat je van plan bent. Vervolgens laat je de webcam aan en ga je een klein uur aan de slag. Aan het einde klinkt er een gong en vertel je elkaar wat je bereikt hebt. Mega simpel, en mega effectief. En volgens Rick werkt het prima.

#3 Heinz Ketchup. In ons boek Marketingcommunicatie in 14 stappen bespreken we een 10-tal vormen van communicatie. De 10de en laatste vorm noemen we Brand Design. Een van de mogelijke vormen van Brand Design is de verpakking van het merk. Deze verpakking is wat ons betreft een essentieel onderdeel van de marketingcommunicatie. En dan komt deze week dit verhaal langs van Heinz Ketchup. Hoe krijg je dat nu goed uit de fles? Kijk hier naar de werkelijk briljante oplossing. 

#4 To Do. Er zijn natuurlijk talloze tooltjes die je kunt gebruiken voor je dagelijkse en wekelijkse To-Do lijstjes. Wunderlist was een van de grootste en bekendste in dit domein. Nu is Wunderlist in 2015 gekocht door Microsoft en was de vraag of het product wel van hetzelfde niveau zou blijven. Maar het is nu weer terug en voor iedereen die werkt met office 365 gratis beschikbaar als To-Do. Alle slimme toepassingen werken nog steeds prima en de eerste reviews zijn behoorlijk positief. Dus wil je een handige to-do lijst voor zowel zakelijk als privégebruik dan is dit de oplossing.

#5 Kinderen en Artificial Intelligence. We hebben hier al eerder de Nationale gratis AI cursus voor volwassenen besproken. Maar aangezien onze kinderen opgroeien in een wereld waarin AI een belangrijke rol gaat spelen is het minstens zo belangrijk dat zij ook al in een vroeg stadium spelenderwijs gaan leren over AI. Er loopt een project op een aantal scholen in het basisonderwijs waar 522 scholen reeds het lesmateriaal hebben geïmplementeerd. Mocht de school van jouw kinderen nog niet aan het project deelnemen is er geen reden voor paniek want je kunt het zelf ook thuis met je eigen kinderen doen. Hier vind je alle materialen voor zowel de kinderen als het lesmateriaal voor de begeleiders. (inclusief de antwoorden en dat is wel zo handig). Kan je er zelf ook nog wat van leren. 

#6 Coca-Cola en AR. Naast de AR toepassing van de Dallas Cowboys gaan ook merken heel langzaam de mogelijkheden van Augmented Reality ontdekken. Augmented Reality geeft je namelijk de vrijheid om met behulp van je smartphone verhaaltjes te vertellen waarin het product (merk) centraal staat. Coca-Cola heeft in samenwerking met Ogilvy Mexico een dergelijk project uitgevoerd waar je met behulp van de Coca-Cola app 12 verschillende verhalen kunt vertellen die uiteindelijk allemaal leiden tot de gewenste eindsituatie: “Share a Coke”. Ik verwacht de we in de nabije toekomst een enorme toename gaan zien van de toepassing van deze techniek. In deze video kan je het resultaat bekijken. 

#7 Streaminar. Wat een prachtig product brengt het Groningse Streaminar op de markt. Een mega eenvoudige interface waardoor iedereen nu een webinar of een livecast kan produceren. Een kind kan de was doen. Dus was je van plan om binnenkort te gaan experimenteren met een live uitzending via social media, van aankondiging en uitnodiging, bouwen van een database van de kijkers tot het broadcasten, kijk dan even naar deze video om vervolgens heel gelukkig te worden van de eenvoud. Deze interface is zelfs gratis beschikbaar en voor een beetje geld te voorzien van je eigen identiteit. 

#8 Smart Talk. Er is weer een interessant onderzoek beschikbaar naar de effecten en mogelijkheden van de voice assistenten. Uitgevoerd door Capgemini onder 12.000 consumenten en 1.000 executives van bedrijven. De conclusie is dat conversational assistenten het mainstream niveau bereiken. Niet alleen zien organisaties dat het voordelen oplevert maar nog belangrijker dat voice assistenten de customer experience verhogen en daardoor meer vertrouwen realiseren. Het probleem is echter dat minder dan 30% van de bedrijven voice assistenten op een behoorlijk niveau hebben geïmplementeerd. Werk aan de winkel dus! Op zoek naar de balans tussen mens en machine. 

#9 Twitter. Twitter heeft een mooi document gemaakt waarin alles dat je als adviseur zou moeten weten over twitter is samengebracht in wat ze noemen: The Agency Playbook. Van de specificaties, de analytics, de pro-tips en de succesverhalen. Geeft een mooi beeld van de mogelijkheden achter de schermen en handig om even door te nemen. Downloaden kan ook via onderstaande button.

#10 Fortnite en Roblox. Een interessante kijk op de games Fortnite en Roblox. Daar waar veel mensen dit zullen zien als een spelletje of social media is het eigenlijk meer een virtuele wereld voor jongeren. Wat we vroeger in de oude wereld deden op een speelveldje gebeurt nu op deze platformen. Het middel is dan wel een spel maar het echte gebruik is veel groter dan alleen een spelletje. Het is een virtuele wereld waar ook alle zaken besproken worden die je vroeger op het speelveldje deed. We moeten dus eigenlijk op een andere manier kijken naar deze ontwikkelingen en beseffen dat het meer is dan een spel. In dit verhaal een 6-tal redenen waarom dat zo zou kunnen zijn. 

Tot volgende week!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s